[VOLG] een maand te vroeg geboren kalfjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Sastaic

Berichten: 1198
Geregistreerd: 17-03-11

[VOLG] een maand te vroeg geboren kalfjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-18 14:41

Afgelopen dinsdag is er bij ons op de boerderij na 8 maanden dracht een tweeling geboren. En koe draagt normaal 9 maand dus ze zijn een maand te vroeg.

'S morgens tijdens het melden kwam mijn schoonvader in de melkstal dat koe 136 moest kalveren, want ze had bloed aan haar vulva en staart. Mijn vriend en ik schrokken meteen, omdat we wel wisten dat zij nog helemaal geen tijd had en dat betekent vaak foute boel. Na het melken hebben we de koe opgevoeld omdat ze nog niet echt aanstalten maakte om de bevalling voort te zetten. Toen bleek dat de koe nog helemaal geen ontsluiting had. Om 10 uur kwam de veearts en hebben we haar ook laten zien. Hij zei, ze moet wel kalveren maar dat wordt pas vanavond. Het leefde nog wel, maar was heel klein. En inderdaad 's avonds begon mevrouw tekenen te geven van een naderende bevalling. Maar het vorderde niet, de ontsluiting was zo groot als een vuist en daar past geen kalf door. Dus hebben we nogmaals contact opgenomen met de veearts en zij heeft ons telefonisch uitgelegd wat we moesten doen. 20 minuten later hadden we er 2 kalfjes bij.

Afbeelding

Hardstikke mooi natuurlijk! Maar wat nu? Onze hokjes zijn veel te koud en open voor dit jonge spul en bovendien is het maar de vraag hoe lang ze het volhouden. Vooral het eerste kalf (Minnie) heeft het heel moeilijk en kon amper haar kop optillen. Af en toe was het net of ze een stroomstoot kreeg en leek ze weer wakker voor even.

Terwijl ik mijn dikke trui uit deed en het zwakste kalf warm probeerde te houden. Hebben mijn vriend en schoonvader een hokje geknutseld.


Afbeelding

Een 1000 litervat met een warmtelamp. Op de bodem hadden ze koolzaadstro gelegd voor het opnemen van het vocht en daarbovenop een dik pak stro.


Afbeelding

En daar lagen Mickey en Minnie.

Ik heb ze geprobeerd biest te geven maar onze flessen waren veel te groot en het was 11 uur 's avonds dus de winkels waren dicht. Mickey heeft toen wat gehad en Minnie kon het niet. De volgende ochtend ben ik meteen naar de welkoop gegaan en daar heb ik een flesje voor lammetjes gekocht. En jawel hoor, ze dronken *\o/*

Afbeelding

Zo lagen ze er de volgende ochtend bij. Ik had goede hoop maar, de longen zijn nog niet volledig ontwikkeld en ze zijn voorlopig heel kwetsbaar.
Maar donderdag middag konden ze allebij staan, wat was ik trots. 'S nachts ging ik er uit om ze te voeren, ze kunnen maar en halve liter per keer drinken dus moeten ze veel vaker gevoerd worden dan een volgroeid kalf wie 2 liter per keer krijgt.

Afbeelding

Maar vrijdag avond was het mis. Minnie lag plat en was behoorlijk aan het pompen met haar tong uit de bek. Longontsteking dus, ik was er al bang voor. Maar wat baal je dan als zo je best doet er wat van te maken. Ik heb haar gespoten en Mickey ook want al leek ze nog fit, ook zij was iets kortademig. Ik heb ze beide wel kunnen voeren maar was bang voor wat ik de volgende ochtend aan zou treffen.
Wonder boven wonder was. Mickey weer helemaal fit en ook Minnie was een stuk vlotter. Ze kon zelfs al weer staan. Ik blijf dus vrolijk doorvoeren. En hopelijk kan ik ze grootbrengen. Het gevaar is nog niet geweken maar we gaan ervoor!

Afbeelding

Brasso (Kahal x Notaris) geb. 25-04-2008 / 10-05-14 B + 3 [o]


midori
Berichten: 667
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 14:52

Koeien zijn leuk, ik volg :) Hopen dat ze het redden!

MaritGalinda

Berichten: 371
Geregistreerd: 08-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 14:55

Wat een bijzonder verhaal! Ik volg! :) }:0

Kleine pony's met een groots karakter!
Trots op mijn drie shetten <3

Lizz

Berichten: 8891
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 14:56

Goed bezig!!
En leuk dat je een volg topic maakt.

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

JesdaJinn

Berichten: 10432
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 14:58

Wat ben je ook een doorzetter!
Hopelijk houdt je ons op de hoogte want iedereen hoopt dat het goed komt

Jesda ♥ Jinn ♥ Jaxx


mino1
Berichten: 361
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: [VOLG] een maand te vroeg geboren kalfjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 15:02

Wat zijn het 2 koekalfjes ?

`Helaas Mino is niet meer !

Sastaic

Berichten: 1198
Geregistreerd: 17-03-11

Re: [VOLG] een maand te vroeg geboren kalfjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-18 15:05

Leuke allemaal!

Ja het zijn vaarskalfjes.

Brasso (Kahal x Notaris) geb. 25-04-2008 / 10-05-14 B + 3 [o]

Linnie050

Berichten: 11792
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: [VOLG] een maand te vroeg geboren kalfjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 15:12

Spannende tijd!
Hoop dat het goed gaat de komende tijd.

thequeensmum
Berichten: 3510
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [VOLG] een maand te vroeg geboren kalfjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 15:16

Misschien een hele rare opmerking, maar zijn ze bij mams niet beter af? hoop dat ze het redden

BulletjeBeer

Berichten: 279
Geregistreerd: 25-08-16
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [VOLG] een maand te vroeg geboren kalfjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 15:22

Ik volg! Mooi hoe jullie je voor ze inzetten. Hopelijk redden ze het helemaal!

Sastaic

Berichten: 1198
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-18 15:23

truus1957 schreef:
Misschien een hele rare opmerking, maar zijn ze bij mams niet beter af? hoop dat ze het redden


Helaas niet behalve dat ze bij ons op stal niet bij de moeder kunnen blijven omdat de huisvesting niet is gemaakt voor kalfjes en de overleveringskans voor gezonde kalfjes die door de moeder groot gebracht worden überhaupt al veel kleiner is. Zijn deze kleintjes ook nog eens veel vatbaarder voor kou door de niet ontwikkelde longen. En daarnaast heeft de moeder ook mog eens geen melk omdat ze eigenlijk nog niet moest kalveren.

Brasso (Kahal x Notaris) geb. 25-04-2008 / 10-05-14 B + 3 [o]

Sastaic

Berichten: 1198
Geregistreerd: 17-03-11

Re: [VOLG] een maand te vroeg geboren kalfjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-18 15:24

Leuk dat jullie volgen :)

Brasso (Kahal x Notaris) geb. 25-04-2008 / 10-05-14 B + 3 [o]

Eilinora

Berichten: 11911
Geregistreerd: 23-10-04

Re: [VOLG] een maand te vroeg geboren kalfjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 15:31

2 prachtige kalveren,van welke stier zijn ze?

Hier eens een tweeling 6 weken te vroeg gehad,een dood geboren stierkalf en een vaarskalf.

Ik heb nog een paar dagen geprobeerd het vaarskalf te redden maar helaas heeft het niet geholpen.

Deze 2 komen er wel,dat ze vanzelf staan is al heel wat.

Wat een geluk ook 2 vaarskalfjes

Animal

Berichten: 8446
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 15:33

Spannend! Vroeger op mijn werk hebben we eens een tweeling gehad die 7 weken te vroeg geboren werd. Was ook nog eens een helse bevalling gezien er 3 poten tegelijkertijd naar buiten kwamen en 1 daarvan de achterpoot van het laatste kalf was. Gelukkig dat de kalveren zo klein waren, want voldragen denk ik niet dat we dit zo snel hadden kunnen oplossen.

Het laatste kalf hebben we hard aan moeten werken voordat deze zelfstandig kon ademen. Die hebben we ook twee weken onder de lamp gehad en de eerste 5 dagen kon ze niet staan. De zuigreflex was ook amper aanwezig, waardoor we die dagen heel veel via de sonde hebben moeten bijvoeren. Wel hebben beide kalveren binnen een uur na de geboorte voldoende goede kwaliteit biest gekregen en dat heeft ook zeker meegeholpen!

Ze is nu een 7 jarige koe die het nogsteeds heel goed doet :) Haar zus is als vaars verkocht naar Duitsland, dus ik durf niet goed te zeggen hoe het daarmee gaat. Hopelijk gaan die van jullie het net zo goed doen! :)

Beat drums, not people!

Anoniem

Re: [VOLG] een maand te vroeg geboren kalfjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 15:36

Ach gut....
Het is vrij uitzonderlijk dat een koeienhouder zo ver gaat voor kalfjes of niet?

Eilinora

Berichten: 11911
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 15:40

Anoniem schreef:
Ach gut....
Het is vrij uitzonderlijk dat een koeienhouder zo ver gaat voor kalfjes of niet?


Niet echt,zolang de kalfjes leven word er alles aan gedaan om ze te redden.
Dat is bij alle boeren wel zo

Animal

Berichten: 8446
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: [VOLG] een maand te vroeg geboren kalfjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 15:41

Ik heb nog geen veehouder ontmoet die dat niet voor zijn dieren zou doen..
Nog nooit een boer gezien die zou zeggen 'laat dat kalf maar doodgaan'. Veehouders zijn ook mensen ;)

Beat drums, not people!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 15:42

Eilinora schreef:
Anoniem schreef:
Ach gut....
Het is vrij uitzonderlijk dat een koeienhouder zo ver gaat voor kalfjes of niet?


Niet echt,zolang de kalfjes leven word er alles aan gedaan om ze te redden.
Dat is bij alle boeren wel zo

Dan heb ik dat gelukkig verkeerd begrepen van iemand. Dat is fijn om te horen!

Deze dames blijven ook gewoon als ze het goed redden?

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: [VOLG] een maand te vroeg geboren kalfjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 15:47

Gaaf! Ik volg, hopelijk komt het goed met ze :)

Stel ze worden gezond en groot houden jullie ze dan?

S <3

xroosx1e

Berichten: 164
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: Giessenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 15:48

Oh wat bijzonder! Hopelijk houden ze het vol! Wij hebben vorig jaar ook een vaars gehad die een maand te vroeg kalfde omdat ze ziek was, dat kalf heeft het gered (vaars helaas niet), is wel nog steeds te klein maar echt heel mak geworden :).

Draver Wanda: F6+3
Shet Sally

Sastaic

Berichten: 1198
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-18 15:49

Eilinora
De koe wilde in eerste instantie niet drachtig worden, dus de stier is alex van de plashoeve. Dat is een belgisch blauwe stier.
Maar ik heb mijn vriend overgehaald dat ik ze in ieder geval tot het voorjaar mag houden en daarna kunnen ze waarschijnlijk naar de buurman die vleesvee opfokt.

Animal, 7 weken is wel heel vroeg :O knap dat jullie die groot hebben gekregen!

Tica, gelukkig willen de meeste boeren inderdaad wel veel doen voor hun vee, maar ik denk niet dat iedereen er snachts voor uit zou gaan :P

Brasso (Kahal x Notaris) geb. 25-04-2008 / 10-05-14 B + 3 [o]

Sastaic

Berichten: 1198
Geregistreerd: 17-03-11

Re: [VOLG] een maand te vroeg geboren kalfjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-18 15:51

Helaas kunnen we ze dus niet houden omdat de vader een vleesstier is en ze dus geen melk gaan geven. Maar ik mag ze wel langer houden dan normaal (35 dagen) van mijn vriend en daarna heb ik een goed adresje voor ze bij de buurman. Daar kunnen ze dan lekker in de wei en kan ik nog regelmatig langs fietsen :D

Brasso (Kahal x Notaris) geb. 25-04-2008 / 10-05-14 B + 3 [o]

Sastaic

Berichten: 1198
Geregistreerd: 17-03-11

Re: [VOLG] een maand te vroeg geboren kalfjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-18 20:36

Ze hebben het flesje weer op.
Foto's maken is best lastig als ze ruzie maken om wie het flesje mag :+
Afbeelding
Afbeelding

Brasso (Kahal x Notaris) geb. 25-04-2008 / 10-05-14 B + 3 [o]

Kairos
Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-08-17

Re: [VOLG] een maand te vroeg geboren kalfjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 20:39

Awh, lekker samen drinken!

~ The comeback is always stronger than the setback ~

Anoniem

Re: [VOLG] een maand te vroeg geboren kalfjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 20:40

Ze zijn wel echt heel erg leuk <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 60 bezoekers