Kaptoom halster

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Kaptoom halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-18 11:16

Hi!

Kort vraagje, heeft er iemand ervaring met een kaptoom halster? Zoals deze bijvoorbeeld;

Afbeelding
Afbeelding


Ik zou graag zowel positieve als negatieve verhalen horen (als deze er zijn uiteraard). En als je echt vind ga voor een leren kaptoom, welke zou je aanraden? :)

Zoals wel blijkt wil ik een kaptoom aanschaffen maar wat is nu goéd? (En een beeeetje betaalbaar)


A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 11:28

Wat is je bedoeling?

Dit soort halster kaptooms zijn leuk voor een keertje longeren met wat oefeningen.

Maar wil je echt een paar x per week echt ermee trainen, kun je beter voor een leren gaan die goed zit....maar daar hangt dan wel weer een prijskaartje aan....
Maar daar heb je dan ook weer jááren en jáááren plezier van.

En dan heb je er onder de 100 euro, tja, daar moet je geluk mee hebben, of het lekker zit en goed instelbaar is.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Re: Kaptoom halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-18 11:30

Nou ja, voor nu voor een keertje maar wil er wel serieuzer mee aan de gang ook.

Dan kan ik dus zo een kopen en daarna alsnog voor een duurdere gaan, of beter in 1 keer een goede leren :+

Maar heb jij persoonlijk goede ervaring met een bepaalde kaptoom? Rond de 100, even meer, vind ik nog redelijk betaalbaar overigens. Als het dan goed zit natuurlijk

Koper

Berichten: 30092
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 11:38

Het nadeel met deze dingen is het model. De hele boel zit te los, en de keelriem zit te hoog. Wat voor een halster prima is, maar dit ding heeft dus ook de nadelen van een halster. Namelijk dat het scheef trekt wanneer je longeert. Een kaptoom zit wat strakker om de neus (zelfde als de neusriem van een hoofdstel hoort het te zitten) en de kaakriem zit een stuk lager wat helpt om de boel recht te houden.

Wat je in de OP laat zien is een heel handig halster voor een paard wat zich sterk maakt in de hals en waar je meer over te zeggen hebt als je 'm aan de neus leidt. Ik heb zo'n ding (overigens met kaakriem, gewone halsters met standaard keelriemen kan mijn paard zelfstandig uittrekken), en ik gebruik 'm voor een paard wat graag de kop erop mag zetten. Zodat ik 'm bij me kan houden. Hij weet dat hij sterker is dan ik en van een gewoon halster trekt hij zich te weinig aan. Voor longeren is het niet zo geschikt. Je kunt je paard wat rondjes ermee laten lopen aan de longe maar dat doet even veel als je paard zonder longe en met een halster (of blootshoofds) door de longeerkraal laten lopen. Met als bonus dat hij met dit ding vrij gauw een bakstuk in z'n buitenoog heeft.
Laatst bijgewerkt door Koper op 07-10-18 11:42, in het totaal 2 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

NikkivanOlst

Berichten: 7801
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 11:39

Ik heb helemaal niks met halster kaptooms. Schuift en geeft vaak helemaal geen fijne inwerking :)

Ik heb zelf gewoon een leren, wel met ketting, maar gewoon heel zacht op de neus. Fijne ligging en door de ketting wat meer stabiliteit en minder schuiven. (Dus nee, geen hardere inwerking tenzij je als een malle er aan.gaat trekken, maar dat geld voor elke optoming)

Ik heb deze: https://m.kramer.nl/Paard/Longeren-gron ... L/Shopping | Beta | NL_nl&ws_tp1=kw&gclid=Cj0KCQjw3ebdBRC1ARIsAD8U0V507lNTv1RVsRXr_h7vWq5NIaLPTWMdD-NHInuJPhyxjcNpVyBMmNcaAuVuEALw_wcB

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=2092059
Info over vrijheidsdressuur, klassieke dressuur en positief trainen?

http://www.visibreteam.nl


A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 11:49

Yltje schreef:
Nou ja, voor nu voor een keertje maar wil er wel serieuzer mee aan de gang ook.

Dan kan ik dus zo een kopen en daarna alsnog voor een duurdere gaan, of beter in 1 keer een goede leren :+

Maar heb jij persoonlijk goede ervaring met een bepaalde kaptoom? Rond de 100, even meer, vind ik nog redelijk betaalbaar overigens. Als het dan goed zit natuurlijk


Mijn vorige was onder de 100, maar ik weet niet meer welke ik had.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Kaptoom halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 12:08

Je kan ook altijd even op marktplaats kijken.
Een stalgenootje heeft daar ooit een goede kaptoom voor vrij weinig gevonden, wel tweedehands maar toch.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Kaptoom halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 12:13

Kramer heeft betaalbare kaptooms van leer, eentje van 50 of 60 euro zelfs.

Echt mooi leer vind ik, helaas voor een IJslander zit de kaakriem te hoog (ik heb de keelriem die r ook nog bij zit er af gesloopt). Voor een paard met een iets langer hoofd zit je volgens mij gelijk goed.

Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Re: Kaptoom halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-18 15:51

Bedankt voor de reacties tot nu toe!op naar een kaptoom van leer met kaakriem dus! :D

xSannee

Berichten: 4334
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Kaptoom halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 16:16

Ik ga mee met de rest! Heb zowel een halster als een leren kaptoom en het halster gebruik ik eigenlijk niet (ooit gekregen haha).

Ik heb er eentje van leer van Imperial Riding volgens mij? Bij Agradi gekocht denk ik.

faunty

Berichten: 1789
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Kaptoom halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 16:26

Ik ben fan van mijn barefoot kaptoom neusriem. Deze heeft geen ijzer , lekker breed neusvlak en 3 goede stevige ringen. Kan je in een gewoon kopstuk hangen

https://equiphysique.com
iedereen, elk paard fit- to-have-fun!
Instructie en revalidatie op maat in de regio west brabant

Lindsey_99
Berichten: 2450
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Kaptoom halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 16:34

Ja, die is ook erg prettig. Vooral met omdat ze geen kracht kunnen zetten; prettig omdat het paard hooguit om je heen cirkelt.

Over de IJssel

quincydesi
Berichten: 251
Geregistreerd: 09-05-17

Re: Kaptoom halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 18:07

Ik heb hem ook, ik weet niet als ik er heel blij mee ben. blijft niet lekker zitten.

M1994
Berichten: 860
Geregistreerd: 27-01-16

Re: Kaptoom halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 18:18

Wij gebruiken de rambo micklem multi als kaptoom, echt ideaal!

[o]

Unicornetto
Berichten: 2379
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 17:09

Ik heb er ook een. Voor mij werkt hij prima, maar ik gebruik hem gewoon om mee te longeren, in plaats van aan het halster. Dus ik doe er verder weinig bijzonders mee. :)


Afbeelding

siskeh
Berichten: 8663
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Kaptoom halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 17:15

Ik heb persoonlijk er geen ervaring mee, maar gok niet dat het een hit is.
Budget-kaptooms waar ik wel tevreden over ben zijn die van Horka(met ketting, maar wel met foam erom), Harry's horse(zonder ketting) Beiden met bithangers overigens.
Ook de Micklem multi is in veel gevallen wel een succes, voor sommige echter ook niet, omdat ze niet altijd mooi passen, maar kan ideaal zijn als alles in 1.

Niet alle dwalers bennen verdwaald


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers