Fokadvies merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Fokadvies merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:12

Hoi bokkers,

Misschien dat ik mijn merrie volgend jaar wil laten dekken. Veulen zou voor mijzelf zijn.
Ik ben benieuwd welke verbeterpunten jullie zien, ik ben wat dat betreft een echte leek. Heb nu alleen een standfoto van vorig jaar, vandaag of morgen maak ik even een nieuwe.

Wat ik zelf graag wil verbeteren of behouden:
*Merrie is soms best schrikkerig, kijkerig. Zou in de omgang wat minder pittig mogen zijn, dus wat cooler in het hoofd. Zou iets aanhankelijker mogen zijn.
*Met rijden genoeg pit, voorwaarts en sensibel. Dat mag van mij wel blijven, vind ik prettig.
*Merrie heeft prachtige gangen, ook dat graag behouden.
*Merrie is nu zo'n 1.60,groter hoeft echt niet!! Ik ben zelf klein. Ponyhengst is dus ook een optie.
*Merrie is wel echt een dressuurmiep, vind hindernissen eng en heeft ook geen talent voor springen. Dit zou ik bij een veulen wel graag wat meer zien. Veulen mag wat allrounder worden.
*Wat ik zelf vind is dat het veulen wat verfijnder mag worden qua bouw.
*En verder wil ik liever geen schimmel en geen fantasieprijzen qua dekgeld.


Afbeelding

Afstamming is onbekend x onbekend.
Stamboek/ras/papieren etc vind ik niet interessant.


Anoniem

Re: Fokadvies merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 10:10

Niemand? :o

Serina_Kay

Berichten: 130
Geregistreerd: 11-04-11
Woonplaats: Dordrecht, Zuid-Holland

Re: Fokadvies merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 10:26

Ik ben ook echt een complete leek wat dit betreft, dus kan je helaas niet helpen. Maar wat een mooie kleur heeft je merrie! <3

It's a beautiful day to save lives <3

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Fokadvies merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 10:31

Ik zou vooral kijken naar een hengst die de bovenlijn verbeterd.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Fokadvies merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 10:36

Wat Cayenne zegt ga ik in mee, bovenlijn mag zeker sterker. Verder zie ik een hoogbenig paardje met een wat groot hoofd, maar misschien vertekend dat op de foto. Heb je misschien een filmpje? Hoe is de galop?
Je geeft duidelijk aan dat het veulen wat verfijnder mag, maar ik zie een chique merrie op de foto alleen dan het hoofd oogt wat grof.

Als je ook open staat voor een pony hengst omdat je niet groter wil kun je eens kijken naar de Du Bois hengsten. Vaak fijne allrounders en veel front chique hoofdjes en nuchtere karakters.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Fokadvies merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 10:57

Bovenlijn is idd niet heel sterk, maar ook zie ik een steil achterbeen met een wat afhangend kruis. En ietsje onderhals, maar dat kan ook de foto zijn. Voorbeen is heel best, schouder op zich ook prima. Lengte in het lichaam is ook oké vind ik. Hoofd is (lijkt) wat groot/grof.
Vind wat Mer1980 zegt wel een goed idee, een ponyhengst die goed gebouwd is, en een goed karakter heeft en dat ook vererft geeft heel veel opties erbij voor jouw merrie en vaak is het dekgeld wat makkelijker voor de portemonnee. Succes!

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 08:46

Waarom verfijnder in de bouw? Ik zie geen grof of zwaar paard.

Zoals gezegt een hengst met een exelente bovenbouw. Lange nek, lange hals met veel bespiering, met een goed gevormde schof en rug, een veel rechtere croupe en correct gesteld achterbeen. (Afhangend kruis en recht achterbeen gaan vaak samen)

Ik zou een beetje in de richting van de Duitse rijpony’s denken voor dese merrie.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Fokadvies merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 10:18

Nog fijner zou ik zeker geen voordeel vinden. Inderdaad bovenlijn is een aandachtspuntje en het voorbeen lijkt ook wat naar hol te neigen.
Mijn eerste ingeving voor betere bovenlijn, veelzijdig, niet te groot was Cantos maar daar is enkel nog DV van.

Duitse rijpony vind ik een goede suggestie, die zijn vaak nuchter en hebben doorgaans een mooi front.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 11:17

Bedankt voor alle reacties! Filmpjes van stap draf en klein stukje galop komen er zo aan.

Het hoofd klopt inderdaad, is voor mijn gevoel te groot voor haar lichaam haha. Dat zou ik graag verfijnder zien.

Pony hengst is zeker een optie, veulen wil ik graag rond de 1.55 laten uitkomen. Absoluut niet groter dan 1.65.

Rug is inderdaad een puntje!

Vind het lastig uitleggen wat ik bedoel met verfijnder. Ik denk inderdaad dat haar hoofd haar wat lomp maakt en dat dat vertekend.

Een du bois hengst neem ik zeker in overweging, en ik ga eens kijken naar een Duitse rijpony hengst.

Stap
https://youtu.be/Ry0tZCNlGIg

Draf
https://youtu.be/u4TMxr_jYbU
https://youtu.be/DymR20eZm8w

Galop
https://youtu.be/0VLwMqFWFqY

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Fokadvies merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 12:16

Op de foto oogt ze een stuk luxer dan in de filmpjes, ook in beweging mag het allemaal wat meer bergopwaarts zeker de galop. Duitse Rijpony of Du Bois hengsten zeker in overweging nemen. Daar kun je een leuke stap mee maken.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!


Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 12:30

Ik vind het geen verkeerd paard om te zien, en het zou mij niet verbazen als er tuig bloed in zit.

Of je hier echt een paard uit kan fokken wat beter kan springen, dat betwijfel ik. Haar rug, achterhand en achterbeen zijn niet erg gunstig gebouwd voor wbt het springen en een hengst kan natuurlijk niet alles verbeteren. Het is geen 1+1 = 2.

Gezien je wensen, wat luxere bouw, en wat allrounder zou ik kijken naar een nrps e pony hengst oid. Du Bois hengsten zijn wellicht ook een goede optie, maar ik ben niet genoeg thuis in de pony hengsten om daar verder wat zinnigs over te zeggen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Fokadvies merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 13:04

Ik vind haar op de filmpjes een stuk voordeliger dan op de foto.
Vind het nog steeds geef grof paard. En het hoofd daar kan je niet op rijden.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

JJanss
Berichten: 58
Geregistreerd: 10-10-18

Re: Fokadvies merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:31

Ik zit ook in de richting van een Duitse Rijpony te denken. Vaak fijn karakter, beweging en voldoen aan je gewenste stokmaat. Ben zelf helemaal weg van HET Golden Dream.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 12:23

Zou Reekamps Eclips een optie zijn?
Vind het een erg mooie hengst en de nakomelingen zien er ook goed uit volgens mij. Ook geeft hij een lief karakter door en een mooie grootte.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9293
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Fokadvies merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 13:46

Ik heb een tijd terug een pb gestuurd, heb je deze ontvangen/gelezen?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Fokadvies merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:03

Ik zou er een tuiger op zetten als ik jou was! Eentje die een grote kans heeft om donker koffie vos te vererfen met een klein hoofd. Volgens mij krijg je dan een schitterend luxe paard.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 20:14

Up to date een optie? Die geeft ze mooi, niet te groot, allround en met een goed karakter.
Ik heb er inmiddels drie van lopen en stuk voor stuk mooie luxe paarden met een topkarakter!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 13:56

Kyrkelover, dacht dat ik je bericht terug had gestuurd maar is vast mis gegaan, zal het zo opnieuw sturen!

Zou een tuiger er op niet te lomp worden? Een te rechthoekig paard?

Up to Date vind ik wel een mooie hengst, maar ik wil liever geen schimmel :o

Op moment denk ik over Mc Jonnas. Zou dat een goede combinatie zijn?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 14:15

Myrthe3 schreef:
Kyrkelover, dacht dat ik je bericht terug had gestuurd maar is vast mis gegaan, zal het zo opnieuw sturen!

Zou een tuiger er op niet te lomp worden? Een te rechthoekig paard?

Up to Date vind ik wel een mooie hengst, maar ik wil liever geen schimmel :o

Op moment denk ik over Mc Jonnas. Zou dat een goede combinatie zijn?



Nee dat denk ik niet. Niet als je een luxe type neemt met veel front en die bekend staat een fijn hoofd door te geven.

Zou dus wel goed zoeken naar een geschikte tuiger en niet zomaar de eerst beste er op zetten. Goed opletten dat je de tuigers met veel hackney bloed omzeild. This mooi als die een beetje kan sjouwen maar dat hele hete heb je niet nodig. dan kan je er nauwelijks achterhand op kweken en er geen fijn rijpaard van maken kwa doorzitten.

Maar een goed luxe kwpn tuigpaard hengst. Die een klein hoofd fokt in de afstamming, goed front erop en het liefst met een grote kans dattie dat koffievos bruin vererfd( naja kleur is mijn persoonlijke voorkeur dan he O:) ) . Poh. Ik had het wel geweten hoor! :D.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9293
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 21:44

Myrthe3 schreef:
Kyrkelover, dacht dat ik je bericht terug had gestuurd maar is vast mis gegaan, zal het zo opnieuw sturen!

Zou een tuiger er op niet te lomp worden? Een te rechthoekig paard?

Up to Date vind ik wel een mooie hengst, maar ik wil liever geen schimmel :o

Op moment denk ik over Mc Jonnas. Zou dat een goede combinatie zijn?

Nog niks ontvangen
Ik snap alleen het stukje veredelen en meer springkwaliteiten verbeteren niet helemaal met bijvoorbeeld een tuiger/gelderse.
Hardstikke leuke paarden trouwens maar weet niet of je daarmee krijgt wat je wilt.

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 19:39

Misschien past mijn snowflake shabrak bonte palomino wel goed?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Anoniem

Re: Fokadvies merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:32

Nog steeds erg zoekende. Zit toch een beetje richting de Geldersen te kijken maar vind het erg lastig, weet niet goed of dat de juiste combi is...

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9293
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 02:27

Als ik je wensenlijstje kijk weet ik niet of een Gelderse je gaat helpen op de verbeterpunten.


Als je overigens wilt veredelen en een echte werker wilt hebben zonder nerveus te zijn die ook nog eens erg graag springt en kwa maat bij jouw merrie past, heb ik mijn arabier in de aanbieding. Komt uit ruimschoots bewezen sportlijnen op internationaal niveau en timmert zelf ook aardig aan de weg.
Aankomend jaar staat hij voor een heel gunstig tarief van €350 ter dekking.
Afbeelding

Afbeelding

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Fokadvies merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 08:08

Misschien is Reffrey van de Martha Hoeve een optie

Zjie's the One dressuur = Z2 + 2, springen = M +2 , SGW B +0
Fokker van het Bronzen Hengst veulen 2016 ! [o]

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 08:31

Het gaat hier van links naar rechts. Wat wil je graag met het veulen TS? Wil je het houden of is het eventueel voor de verkoop? Wat wil je zelf? Richting tuiger of wil je dressuren? Of wil je gewoon recreatief rijden?
Mijn mening is dat het geen voordelige merrie is om mee te gaan fokken. Zitten behoorlijk wat beperkingen in de bouw en dat is er niet in 1 generatie uit. Ik denk dat welke richting je ook opfokt, je altijd een middelmatig dier krijgt.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers