Ben ik te oud om te kunnen paardrijden op hoog niveau?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DreamAmazone

Berichten: 9
Geregistreerd: 06-10-18

Ben ik te oud om te kunnen paardrijden op hoog niveau?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-18 20:30

Hi Lieve Mensen van Bokt :D

Ik zit al een tijdje met een vraag in mijn maag,
Klein beetje achtergrond informatie over mij;
Toen ik wat jonger was heb ik erg veel gereden, ongeveer vanaf mijn negende tot mijn 15de.
Daarna ben ik wegens omstandigheden gestopt met paardrijden en nu wil ik het weer gaan oppakken.
(Waarschijnlijk ben ik wel de meeste dingen verleerd)

Nu ben ik van plan om ongeveer drie keer in de week privé lessen te gaan volgen bij een lokale manege.
Vanaf jongs af aan ben ik erg resultaat gerricht en niets lijkt me leuker dan proeven rijden op steeds hoger niveau en wellicht (uiteindelijk) nationale en internationale wedstrijden en competities te rijden.

Maar ik ben nu al 20 jaar :( en mijn vraag is; is het realistisch om dat te proberen of ben ik gewoon te 'oud'/te laat... |(
xxx zie uit naar jullie reacties


-----------------------------------------------------------
Hartelijk dank allemaal voor de reacties! Ik denk dat ik vooral vanuit ging dat ik ' te oud' ben omdat als je de meeste dingen over paarden opzoekt je vooral jonge meisjes ziet, dus dan schiet de twijfel er een beetje naar binnen. Maar echt bedankt iedereen! Me ogen zijn echt geopend en ik ga eraan beginnen met twee benen op de grond en kijken waar ik kom :)
Laatst bijgewerkt door DreamAmazone op 06-10-18 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt


Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:33

Waarom zou je daar te oud voor zijn?
Als je iets heel graag wilt, moet dat een drive voor je zijn om dat te behalen.
Leeftijd is maar een getal, geen houdbaarheidsdatum ;)

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:35

Nee hoor je bent zeker niet te laat :D Ik zou niet verwachten dat je ooit op de olympische spelen staat, maar nationale en internationale wedstrijden moet je prima kunnen redden als je er een klein beetje talent voor hebt. En genoeg geld hebt om een paard te kopen die dat niveau aan kan, bijbehorende spullen, trailer, lessen van een steeds betere instructeur enz. te kunnen betalen uiteraard.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:35

'Al' 20 jaar? Veel mensen zouden met plezier willen ruilen denk ik :P Het is nooit te laat, paardrijden is niet zoals atletiek of polsstokspringen waarbij kracht of spier echt de hoofdrol heeft. Het gaat vooral om balans en natuurlijk heb je daar ook heel wat spieren voor nodig maar het zou normaal geen explosieve sport moeten zijn denk ik. Het is voor alle leeftijden, zeker de dressuur bijvoorbeeld. Ik kan me voorstellen dat endurance, eventing of springen een ander paar mouwen is. Maar op jouw leeftijd hoef je je om het fysieke hopelijk helemaal nog geen zorgen te maken. Ik ben ook 20 en heb nog een hele hippische toekomst voor me liggen naar mijn mening :)

En indien je meer doelt op het aspect wat betreft kansen krijgen en hogerop geraken ben je ook zeker niet te oud. Het helpt als je er van kinds af aan in gerold bent maar of dat nou ook een voorwaarde is om naar de olympische spelen te kunnen gaan zou ik niet zeggen.

xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: Ben ik te oud om te kunnen paardrijden op hoog niveau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:42

Ik dacht dat dit topic geschreven zou zijn door een 50+ vrouw :')

Joh ga ervoor! Met voldoende geld, dedication en een beetje talent is internationaal rijden heus haalbaar! Succes

*KLIK* Kleinschalige pensionstal in Kronenberg, Noord-Limburg. Direct aan het bos! :D Link naar Facebook
Ook tijdelijke stalling aangeboden voor een paar dagen vakantie met uw paard en/of evenementen @ Equestrian Centre de Peelbergen.
~Paardenrecreatie in de Limburgse natuur~

ReneeMonty

Berichten: 270
Geregistreerd: 11-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:43

Zolang er ruiters van in de 70 mee kunnen doen aan de olympische spelen zou ik me niet zo'n zorgen maken. :D Hiroshi Hoketsu nam deel aan de dressuur in 2012 in Londen: https://en.wikipedia.org/wiki/Hiroshi_Hoketsu En hij is lang niet de enige die op latere leeftijd op hoog niveau deelneemt, al is hij zeker een uitschieter met deze leeftijd.

Verder is Mark Todd 62 jaar en is een zeer succesvol eventing ruiter. Dus ik zou me niet laten limiteren door leeftijd als je ambities hebt in welke tak van de paardensport dan ook. :)

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Ben ik te oud om te kunnen paardrijden op hoog niveau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:45

Paardrijden is juist bij uitstek een sport om tot latere leeftijd te doen :P
De oudste sporters op de OS zijn altijd de paardensporters. Met andere sporten ben je met een jaar of 30 wel op je max, maar met paardrijden nog lang niet :D

[o]

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:49

Wanneer geld geen probleem is een heel goed paard kopen want je hebt al zes jaar manege ervaring. En dan een privetrainer inhuren drie keer per week. Auto en trailer kopen, natuurlijk een goed zadel en de rest en dan volgend jaar april starten in de B en einde seizoen zit je in de Z. Dit kan wanneer je heel veel centen hebt, minimaal 50.000. Heb je dat niet ga dan eerst eens weer genieten van het rijden en denk niet aan niveau.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Steppe

Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:52

Nee dat gaat het niet meer worden vrees ik 20 is echt te oud.
Meen je dit nou serieus, ik dacht dit is geschreven door een kind of 50+.
Als je al geen vertrouwen in jezelf hebt op deze leeftijd dan heb je misschien wel de ambitie en ben je echt goed maar als je nu al twijfels hebt of je te oud bent weet ik niet of je het gaat redden.

Dus ga ervoor of niet

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:52

Met centen kan je alles.

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:53

Ik dacht even dat het door een 50 of 60 jarige geschreven was maar je bent pas of al 20.

Kom op meid je zit in de bloei van je leven.

Ik heb van mijn 7e tot mijn 18e gereden en daarna op mijn 30ste weer begonnen.

Lekker gaan rijden en genieten en dan hopen dat je op je 70ste nog lekker rond mag hobbelen.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

Sherivey
Berichten: 8604
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:58

xMyrth schreef:
Ik dacht dat dit topic geschreven zou zijn door een 50+ vrouw :')

Ik ook :')

Kan nog prima hoor, qua leeftijd

:wave:

Escada

Berichten: 3839
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:09

Je bent nooit te oud om te leren! Ik ben 26 en ik pak weer de draad op van het rijden. Een paar goede lessen nemen bij verschillende instructeurs kan je ook vaak al snel ver helpen. Je moet er helaas wat centjes in stoppen maar dan bereik je wel meer :j

Volg ons! @purarazavalerio

SweetVanille
Berichten: 1769
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Ben ik te oud om te kunnen paardrijden op hoog niveau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:12

20? Dat is nog hartstikke jong...

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Ben ik te oud om te kunnen paardrijden op hoog niveau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:14

Met veel geld is bijna alles te bereiken...en dan maakt leeftijd weinig uit.....

Heb je geen geld..dan word het al een stuk lastiger om op de hogere niveau's mee te draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:15

Met geld om goede paarden te kopen kun je op alle leeftijden nog op hoog niveau rijden. Mits je een beetje aanleg hebt natuurlijk ;)

Syzygy
Berichten: 103
Geregistreerd: 29-09-18

Re: Ben ik te oud om te kunnen paardrijden op hoog niveau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 22:12

Joh, met 20 lukt dat nog prima! Juist fijn als je wat later begint. Dan ben je toch nét even wat serieuzer en leer je het sneller goed aan.

debberley83

Berichten: 202
Geregistreerd: 21-09-15
Woonplaats: Oud Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 22:22

Ik ben pas 35 geworden en vandaag mijn eerste b wedstrijd gereden meid wat ben je jong. Lekker voor gaan!!

Thiru's Djindy L1 startgerechtigd

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Ben ik te oud om te kunnen paardrijden op hoog niveau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 22:30

Ik heb mensen leren paardrijden die 50plus waren.

Anoniem

Re: Ben ik te oud om te kunnen paardrijden op hoog niveau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 22:51

Ik zou beginnen met twee benen van de grond hoor, anders is je paard te klein ;)

DreamAmazone

Berichten: 9
Geregistreerd: 06-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-18 23:44

Anoniem schreef:
Ik zou beginnen met twee benen van de grond hoor, anders is je paard te klein ;)

Wahhahah jaa okee! :D


DreamAmazone

Berichten: 9
Geregistreerd: 06-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-18 23:45

debberley83 schreef:
Ik ben pas 35 geworden en vandaag mijn eerste b wedstrijd gereden meid wat ben je jong. Lekker voor gaan!!


Wat leuk! Ging het goed? :)

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 00:19

De beroemde Jo Rutten, herbegon toen hij vond dat hij zijn zaakjes op orde had, dat was na zijn 40ste. En hij werd een van de beste dressuurruiters van zijn tijd in Nederland. Hij is slecht één van de vele voorbeelden die ik zou kunnen geven van mensen die op gevorderde leeftijd [40 is niet oud] her- of begonnen met paardrijden.
Paardrijden is een van de weinige sporten die men nog op hoge leeftijd op topniveau kan uitoefenen.
Dus DreamAmazone, u kunt er zeker vol voor gaan. Wat men in eerste instantie nodig heeft is 'de wil/zin' om te rijden, ietwat doorzettingsvermogen en een beetje geluk. Want zonder 'geluk' vaart niemand wel.
Trouwens, als ik het goed begrijp bent u 20. Dat is toch echt niet 'oud'. Ik bedoel het echt niet neerbuigend of kwetsend in welke zin dan ook, maar met 20 jaar is men pas 'volwassen'. De toekomst ligt nog helemaal open voor u, ook wat betreft paardrijden.
Het enige wat ik u kan aanraden; besteedt de meeste aandacht in vinden van goede begeleiding en spaar daar het minst op. Niet een matig en/of slecht paard, maar matige en/of slechte les , zijn de belangrijkste redenen waardoor u niet zou slagen. Leeftijd is eigenlijk nauwelijks belangrijk.
Ik wens u veel succes; ga ervoor !

"je perds jamais: Soit je gagne, soit J'apprends. [=Ik verlies nooit; Of ik win , of ik leer bij ] Capitaine Etienne Beudant
"Nageeflijkheid is geen houding, maar een geestesgesteldheid." Kadankovitch
"Se faire comprendre et laisser faire" [=leren begrijpen en z'n gang laten gaan] François Baucher

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 01:20

Joh echt je bent jong zat! Ik ben nu 41. In 2010 had ik v het laatst gereden: mbt operaties en lange revalidaties. 2017 er ( eindelijk) weer op wel met de opgelopen beperkingen dus is het wel heel anders met het lijf dan daarvoor. Nu sinds kort de overstap v engels naar western. Dus hier ook enigszins " groen " aan het lessen en oefenen en vooral genieten!

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Ben ik te oud om te kunnen paardrijden op hoog niveau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 01:28

Bij Mn werk zijn de paarden rond de 2 ton verkocht....... de echt goede of potentieel goede paarden zijn HEEL DUUR.

Dus ........ goedgevulde portemonnee dat
Is eigenlijk nog t belangrijkste.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Flip00 en 49 bezoekers