Voer voor paard op rust

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bloem24
Berichten: 3566
Geregistreerd: 27-02-09

Voer voor paard op rust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-18 12:56

Helaas kreeg ik op de kliniek te horen dat mijn paard een vrij ernstige blessure heeft.
Zij wordt de komende maanden op rust gezet en ik duim me eigen rot dat we daarna nog recreatief kunnen rijden.

Omdat mijn paard altijd in de sport heeft gelopen heb ik haar daar naar gevoerd (sportbrok etc).
Nu ze op rust moet heb ik eigenlijk totaal geen idee wat ik haar het beste kan gaan voeren.

Paard is snel dun, het voer is daarom altijd wel een aandachtspunt geweest.
Moet ik naar een basisbrok? En hoeveel zouden jullie geven? En welk merk raden jullie aan?
Ik zoek een brok waar ze in ieder geval wel van op gewicht blijft.

Paard heeft 24/7 de beschikking tot het eten van hooi.

nova_zodiax

Berichten: 1037
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 12:59

Als ze 24/7 beschikt over hooi zou ik een handje brok geven voor het idee en daarbij een vitamine korrel doen. Ik zou kiezen voor een brok met weinig suikers. Paard gaat zoals ik begrijp van werken naar complete rust dan is veel brok echt niet nodig, zeker niet als ze goed hooi tot beschikking heeft

Mocht ze dun worden zou ik eerder seniore priores bijgaan voeren dan meer brok.

Sterkte met het herstel!

Narcissa
Berichten: 3046
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Voer voor paard op rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 17:21

Als ze op rust moet, zou ik er persoonlijk zo weinig mogelijk energie willen instoppen. Ofwel een brokje met heel weinig suikers, of nog liever een vitaminekorreltje.
Zit zelf ook met een magere (die niet veel gevoerd kan worden omdat ze dan vreselijk schrikkerig word), dat is altijd lastig. Ik geef daarvoor luzerne en bietenpulp bij. Komen ze van aan zonder dat het veel energie geeft. Seniores Priores slobber heb ik vroeger ook goede resultaten mee behaald, geef het nu niet meer omdat ik graanvrij voer, maar SP zet ook goed aan.

Ik hoop dat ze goed en voorspoedig hersteld!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Voer voor paard op rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:08

Ik zou ook vooral een goede vitamine brok kiezen en als ze toch afvalt iets kiezen als; bietenpulo, wiesencobs of een ruwvoermix.

Iets slank is niet zo erg en ik merk bij mn ruin dat hij het beter doet als hij juist wat afvalt. Minder gewicht op de benen is toch prettiger en makkelijker bewegen.

SweetVanille
Berichten: 1769
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Voer voor paard op rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:10

Pavo Natures best vind ik altijd fijn voer.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Voer voor paard op rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 13:49

Toen mijn pony afgelopen voorjaar wegens een blessure een tijdje op rust stond en daarna een rustig opbouwschema had, heb ik hem overgezet op Natures Best van pavo. Voor hem/ons werkte dat heel fijn, ik was er tevreden over.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Voer voor paard op rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 14:25

Waarom zou je nature's best geven aan een paard op rust? gewoon goed hooi en een vitaminebrokje is genoeg. Daarna kun je ook zeker nog een tijd opbouwen op alleen dat als je gewoon netjes, rustig opbouwt. Van alles geven gaat alleen tegen het herstel werken.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Voer voor paard op rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 14:36

Ik zou kiezen voor hooi (bij voorkeur onbeperkt en starten op grofstengelig hooi in een slowfeeder, zodat ze altijd iets te doen heeft.) met als aanvulling een vitaminebrokje (bv lexa winter cob).
Als je graag een hoeveelheid voer geeft (ivm andere paarden die voer krijgen op stal bv), zou ik bietenpulp weken. 1 kilo schep bietenpulp geeft gemakkelijk 5-6 kilo geweekt voer, zonder dat er heel veel inzit (bietenpulp is vooral een ruwvoer). Veel kans dat je paardje hierop mooi op gewicht blijft én je elimineert de energie en de suikers. Als je paard toch magerder wordt kan je opteren om vet bij te geven (olie, lijnzaad).

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Voer voor paard op rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 14:38

Onze pony is op pensioen en krijgt fiber force van cavalor en hooi.

CharazJarig

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Voer voor paard op rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 14:40

Vitalbix daily complete

Bloem24
Berichten: 3566
Geregistreerd: 27-02-09

Re: Voer voor paard op rust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 16:52

Bedankt voor jullie reacties.

Ik ga op zoek naar een toevoeging in vitamines.
Hopelijk herstelt ze snel en wordt ze wat minder druk als ze van haar huidige brok af is.

LadyFiesta
Berichten: 685
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 17:11

Bloem24 schreef:
Bedankt voor jullie reacties.

Ik ga op zoek naar een toevoeging in vitamines.
Hopelijk herstelt ze snel en wordt ze wat minder druk als ze van haar huidige brok af is.


Krijgt ze nog steeds de sportbrok dan? Dat zou ik niet doen, die overtollige energie nog voeren. Ben het eens met bovenstaande: goed ruwvoer en iets van vitaminebrok.

Bloem24
Berichten: 3566
Geregistreerd: 27-02-09

Re: Voer voor paard op rust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 17:41

Nee ze krijgt op dit moment merriebrok omdat ze door omstandigheden wat kilo’s had gedropt.
Daarnaast staat ze al eventjes stil ivm haar kreupelheid.
De brok is bijna op dus ergens deze week zal ze overgaan op iets anders.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Voer voor paard op rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 17:53

Aankomen moet je nooit oplossen met hardvoer. Hardvoer is een belasting, zeker als ze niks verbruiken. Dat is ook waarom ik voor de winter opbouw met bietenpulp en wiesencobs. Wil niet dat ze afvallen ( staan zonder dekens 24/7 buiten en zijn wat ouder ) en ze hebben al onbeperkt hooi.

Misschien valt ze juist af van de energie die ze kwijt wil en druk gedrag of binnenvetten. Stress is een factor die soms niet goed herkend wordt, maar wel een aanslag kan zijn.

LadyFiesta
Berichten: 685
Geregistreerd: 07-12-12

Re: Voer voor paard op rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 00:06

Ook merriebrok geeft veel energie. Daar zou ik niet mee doorgaan omdat de zak leeg moet. Sommige paarden in training worden daar al heel heftig van.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Voer voor paard op rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:23

Ik zou ook naast ruwvoer gaan voor een vitaminebrokje.

x_Jeanine_x

Berichten: 9085
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Voer voor paard op rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:28

die van ons kreeg wat simpele basisbrok en wat muesli zonder suiker en haver, weet even niet meer welke merk dat was.
Daarnaast kreeg hij van https://www.liquihorse.nl/ de relax als extra toevoeging :)

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:29

Marstall faser light is voor paarden met blessures. Dat heb ik mijn paard ook gegeven toen hij blessure had. Van basisbrok of muesli werd die nog veel te heet.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Voer voor paard op rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 13:45

Zou als basis onbeperkt hooi geven en daarnaast een volledige vit/min korrel on er voor te zorgen dat ze wel alles binnen krijgt wat ze nodig heeft

Mocht ze op onbeperkt goed hooi te sla k worden zou je idd kunnen kijken naar iets als pulp met zemelen (zemelen er bij on c:f verhouding correct te houden als je wat meer pulp zou voeren )

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Re: Voer voor paard op rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 13:51

Alleereerst heel veel sterkte met je paard!

Om paarden op gewicht te brengen is Seniores Priores echt ideaal, omdat ze er niet druk van worden. Daarnaast sluit ik me aan bij voorgangers. In principe heb je genoeg aan hooi en een vitaminebrok (ik geef zelf pavo vital). Daarnaast zou je nog iets van grasbrok/luzerne kunnen voeren, maar vooral geen biks geven nu! :)