Voer jong paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Voer jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-18 19:14

Wat moet ik mijn paard geven?

Ik heb pas een paard gekocht, hij komt pas tussen december en februari maar ik wil me goed voorbereiden.
Hij staat 24/7 op de wei, hij is 3 jaar en ik zou hem op dit moment 2/3 keer in de week een half uurtje rijden en af en toe een wat langere buitenrit. Wat heeft hij als extra krachtvoer nodig en hoeveel? Ik wil zo goedkoop mogelijk uit komen

Don't call it a dream call it a plan


Hobbyhorse

Berichten: 1316
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Voer jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 19:31

Wat voor ras en stokmaat is ie? Dat kan ook nog schelen natuurlijk.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Voer jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 19:39

Ik zou in eerste instantie een goed vitaminebrokje aanraden en kijken of ie dan genoeg energie heeft en wat zijn gewicht doet. Word ie mager of sloom dan is het vroeg genoeg om er meer in te gooien. Mijn 4 jarige krijgt onbeperkt hooi en vitalbix dc, glimt als een spiegel, is mooi op gewicht en heeft zat energie.is Lipizzaner en heeft echt niet meer nodig.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

Eline_S_S

Berichten: 3517
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Voer jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 19:57

Ik zou hem gewoon een basisbrok geven waar de nodige vitaminen en mineralen inzitten en meer niet. En de hoeveelheid idd aan de hand van stokmaat en gewicht bepalen.

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Voer jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:17

ik ben helemaal fan van PURE feed. Mijn shetlander krijgt het. deze loopt 4 á 5 x per week. er zit bijna geen troep in, hij moet er goed op kauwen en bevat alle vitamientjes en mineralen die hij nodig heeft. Zit ook geen extra zout of ijzer aan toegevoegd, luzerne en GMO vrij en vrij laag in melasse en suikers. Er zijn verschillende soorten, voor advies kun je altijd mailen welke variant je nodig heb.

Floris[o][o]
Shetlandpony_floris_andme @instagram
Guess, & Polly i kerstmuts you
Armani de hemel is weer een ster rijker, rust in vrede :'(


RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-18 20:56

Hobbyhorse schreef:
Wat voor ras en stokmaat is ie? Dat kan ook nog schelen natuurlijk.



1.60 - appaloosa

Don't call it a dream call it a plan

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-18 20:58

Lillian__ schreef:
ik ben helemaal fan van PURE feed. Mijn shetlander krijgt het. deze loopt 4 á 5 x per week. er zit bijna geen troep in, hij moet er goed op kauwen en bevat alle vitamientjes en mineralen die hij nodig heeft. Zit ook geen extra zout of ijzer aan toegevoegd, luzerne en GMO vrij en vrij laag in melasse en suikers. Er zijn verschillende soorten, voor advies kun je altijd mailen welke variant je nodig heb.



hoeveel geef je hier van?

Don't call it a dream call it a plan

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-18 20:58

Sas_Mon schreef:
Ik zou in eerste instantie een goed vitaminebrokje aanraden en kijken of ie dan genoeg energie heeft en wat zijn gewicht doet. Word ie mager of sloom dan is het vroeg genoeg om er meer in te gooien. Mijn 4 jarige krijgt onbeperkt hooi en vitalbix dc, glimt als een spiegel, is mooi op gewicht en heeft zat energie.is Lipizzaner en heeft echt niet meer nodig.


hoeveel geef jij ong?

Don't call it a dream call it a plan

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Voer jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:01

Hij is pas 3, dus wat bedoel je met een lange buitenrit?

Staat er genoeg gras op de wei? Ik zou zeker in de winter voldoende goed hooi bijvoeren en dan inderdaad een mooi vitamine brokje.

Ook even kijken wat hij nu krijgt.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Voer jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:10

Die zin, wil zo goedkoop mogelijk uitkomen...
lijkt me belangrijker dat je paard een voer krijgt wat bij haar past en voldoende geeft van alles wat hij nodig heeft.

De jonge paarden hier kregen altijd geplette gerst, daar zit vrijwel niks in behalve Dikmaker en daarbij nog havens basissportbrok voor de energie. Afhankelijk van leeftijd, grootte,... was het van ieder een halve schep tot een schep.

SweetVanille
Berichten: 1769
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Voer jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:14

"Ik wil zo goedkoop mogelijk uit komen "???


Wat een rare opmerking. Als je goedkoop uit wil komen moet je geen dier aanschaffen. Je moet kijken naar wat het paard nodig heeft en hem dat geven, of dat nou goedkoop of duur is.

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-18 21:14

superpony schreef:
Hij is pas 3, dus wat bedoel je met een lange buitenrit?

Staat er genoeg gras op de wei? Ik zou zeker in de winter voldoende goed hooi bijvoeren en dan inderdaad een mooi vitamine brokje.

Ook even kijken wat hij nu krijgt.



"lang" langer dan een half uurtje maar dan zou ik maar 1 keer rijden in de bak zeg maar en een uurtje naar buiten ofzo, kan dat?

Staat genoeg gras op de wei, zijn meerdere weides

Don't call it a dream call it a plan

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-18 21:15

SweetVanille schreef:
"Ik wil zo goedkoop mogelijk uit komen "???


Wat een rare opmerking. Als je goedkoop uit wil komen moet je geen dier aanschaffen. Je moet kijken naar wat het paard nodig heeft en hem dat geven, of dat nou goedkoop of duur is.



ja dat snap ik ook wel maar het moet wel een beetje betaalbaar blijven, als ik dat niet zeg gaan mensen allemaal dingen aanraden die mij te duur zijn.

Don't call it a dream call it a plan

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Voer jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:45

Wat is te duur voor jou, is een relatief begrip.
Misschien kan je mailen met Wat voermerken, situatie uitleggen en kijken wat ze aanbieden tegen welke prijs.

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-18 21:51

_mexx_lady_ schreef:
Wat is te duur voor jou, is een relatief begrip.
Misschien kan je mailen met Wat voermerken, situatie uitleggen en kijken wat ze aanbieden tegen welke prijs.



Ja, ik ga vandeweek wel ff bij de Welkoop langs die kunnen advies geven maar ik dacht misschien kan ik ff hier vragen maar ik snap al dat het lastig is te zeggen online

Don't call it a dream call it a plan

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Voer jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 22:14

Helpen kan altijd. Misschien kan je ook vragen naar maïsvlokken, houdt goed dik maar bevat wel aardig wat suikers.

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Voer jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 22:51

Dan zeg ik eerder speedybeet dan mais. mijn shetlander krijgt nu +/- 100 gram Pure Fibre en +/- 100 gram dengie meadow grass,

Floris[o][o]
Shetlandpony_floris_andme @instagram
Guess, & Polly i kerstmuts you
Armani de hemel is weer een ster rijker, rust in vrede :'(

Amado
Berichten: 1327
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Voer jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 22:57

Zolang je oplet dat er weinig het liefst geen zetmeel en suikers in zitten. Ook geen tarwe enz

Heeft je pony het nodig? Of wil je het gewoon geven omdat ie gereden wordt

Amado <3 samen sinds 02-10-2015

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Voer jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 23:11

Maar als het beestje het goed doet op gras en zoals het nu gaat, zou ik niet gek veel gaan doen. Heb je problemen? Valt hij in of wordt hij te dik?

De instelling; ik wil zo goedkoop mogelijk, is geen goede instelling. Maar.......gewoon goed voeren, is helemaal niet duur. Mensen maken het duur door veel teveel duur voer te kopen en de basis over te slaan.

Geef hem eerst hooi bij, een goede vitaminebrok en kijk waar je tegenaan loopt. Dan kan je specifiek gaan bijvoeren. Bij voorbaat al van alles geven is ook echt zonde. Van je portemonnee en je paard.

Romyd18
Berichten: 1
Geregistreerd: 13-08-16

Re: Voer jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 23:50

Een goede optie is misschien de metazoa superfit broxx. Dit is een mineralenbrok laag in suiker en zonder granen maar wat dus wel voorziet in alle vitaminen en mineralen. (Je kan even op hun site kijken, hier staat het heel duidelijk beschreven)

Voor de meeste paarden is een goede mineralenbrok in combinatie met genoeg ruwvoer van goede kwaliteit genoeg!

Dit is ook niet erg duur. Op de zak staat duidelijk aangegeven hoe veel je moet geven.

Ik zou sowieso wel even opletten dat je niet een voer gaat geven met veel suikers en granen (beste is helemaal niet). Dit is namelijk gewoon veel belastender voor je paard.

Als alleen mineralen brok niet genoeg is kan je er nog een granenloze meusli of slobber bijvoeren! Bijvoorbeeld care 4 life van pavo of de alpen grün mash van agrobs. :)

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-18 08:46

Romyd18 schreef:
Een goede optie is misschien de metazoa superfit broxx. Dit is een mineralenbrok laag in suiker en zonder granen maar wat dus wel voorziet in alle vitaminen en mineralen. (Je kan even op hun site kijken, hier staat het heel duidelijk beschreven)

Voor de meeste paarden is een goede mineralenbrok in combinatie met genoeg ruwvoer van goede kwaliteit genoeg!

Dit is ook niet erg duur. Op de zak staat duidelijk aangegeven hoe veel je moet geven.

Ik zou sowieso wel even opletten dat je niet een voer gaat geven met veel suikers en granen (beste is helemaal niet). Dit is namelijk gewoon veel belastender voor je paard.

Als alleen mineralen brok niet genoeg is kan je er nog een granenloze meusli of slobber bijvoeren! Bijvoorbeeld care 4 life van pavo of de alpen grün mash van agrobs. :)



oke, thanx! Ik zal nog is verder rond kijken nu

Don't call it a dream call it a plan

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Voer jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 20:32

ik heb ook heel lang metazoa gevoerd en het was al een hele upgrade van wat hij kreeg. maar wat mij uiteindelijk wel deed beslissen om ander voer te gaan voeren is vanwege de verkeerde verhoudingen van calcium en fosfor en het feit dat er toegevoegd ijzer in zit.
Vond hem ook echt opgeblazen op sommige dagen. of dat van het voer kwam weet ik niet. nu die op purefeed staat heeft hij dat helemaal niet meer.

Purefeed heeft trouwens ook een relatief simpele vitamine korrel en in alle andere voedingen zit die vitamine korrel al.
https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... e-balance/

Floris[o][o]
Shetlandpony_floris_andme @instagram
Guess, & Polly i kerstmuts you
Armani de hemel is weer een ster rijker, rust in vrede :'(

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Voer jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 01:02

Ik zou metazoa ook niet aanraden. Er zijn mooiere vitamine brokken. Dan kan je altijd nog aanvullen met een mooie ruwvoermix of nette muesli.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 49 bezoekers