Dekhengsten eerste keer los samen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Dekhengsten eerste keer los samen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-18 17:44

Wij hebben een kleinschalig fokkerijtje met o.a. drie goedgekeurde ponyhengsten in aparte kleuren met welsh bloed.
We hebben het geluk dat het opzich drie hele makkelijke hengstjes zijn, allemaal goed sociaal opgevoed en tot een bepaalde leeftijd met soortgenoten gestaan en hou ze ook met alle gemak naast de merrie's in de wei/ paddock en naast elkaar. Samen staan met de merrie's doen we hier (nog) niet, we krijgen teveel wisseling door merrie's van anderen die hier maar kort zijn en vind het risico met vreemde merrie's te groot.

Ons oudste hengstje is In de ban van Pjotr (Pepper x Steehorst Free lance), hij is een levensgoedgekeurd WPCV/ NAS 1ste premie hengstje met een stokmaat van 1,20, hij is valk panterbont en heeft 75% welsh bloed.
Pjotr had afgelopen seizoen het geluk dat hij bij een fokker in Duitsland mocht dekken en even een echte kudde leider mocht zijn :D.

Afbeelding

Ons eigen gefokte hengstje is Springveer (Nim Amor van stal de Wilde). Springveer is een zoon van Pjotr en heeft als moeder een 1ste premie stamboek welsh a merrie ( Oostdijk's Ceridwen Mellow). Springveer is in mei pas 2 jaar geworden, hij heeft als veulen een 1ste premie bij het NAS gehaald en is dit jaar goedgekeurd voor de dekdienst bij het WPCV en heeft al zijn vijf gedekte merrie's drachtig voor volgend jaar *D. Hij is meervoudig kampioen geworden op een wpcv show dit jaar.
Springveer is palomino appaloosa en draagt een witgen voor aftekeningen, hij heeft 87,5% welsh bloed en meet nu al richting de 1,25.

Afbeelding

Dit jaar hebben we nog een derde hengstje aangekocht vanuit Engeland om zo meer vreemd bloed binnen de fokkerij te krijgen, Brian heeft met zijn 40% welsh bloed en welsh typische uiterlijk en gangen precies wat wij heel graag zien en we zijn dus ook ontzettend blij met hem erbij :#.
Brian (Trinityhouse Perfect Storm) is een 5 jarige zwart fewspot hengstje. Hij is homozygoot zwart en homozygoot voor beide appaloosa genen. Hij meet 1,26 en is goedgekeurd met een 1ste premie bij het KNN, British Spotted Pony Society en in Nederland sinds dit jaar ook bij het WPCV. Hij verwacht volgend jaar zijn eerste 6 veulens in Nederland :).

Na het dekseizoen werd het weer rustig op stal en merkten we dat de twee jonge hengsten zich wat begonnen te vervelen en ze behoefde hadden aan gezelschap. Springveer en Brian hebben afgelopen nachten naast elkaar op stal gestaan en als ik de een mee nam om alvast buiten te zetten begonnen ze beide naar elkaar te roepen en bleven wat onrustig tot ze weer naast elkaar stonden dus ik had goede hoop op een match tussen die twee. Het is niet zonder risico twee dekkende hengsten (die elkaar nog maar kort kennen) zo bij elkaar te zetten, zeker met nog merrie's op stal die ook nog af en toe hengstig worden. Springveer is dan wel nog heel jong, maar hij is denk ik wel al het meeste hengst van alledrie en moest echt leren omgaan met de hormonen waar hij dit jaar mee te maken kreeg :D, dus het zijn beide gewoon twee echte dekhengsten en het was best spannend om ze bij elkaar te zetten.
Gisteren hadden we iedereen paraat en hebben we de gok gewaagd en het is beter verlopen als we ooit hadden kunnen hopen, de foto's hieronder zijn echt van de eerste 5 minuten dat ze samen stonden, beetje steigeren, beetje bokken maar totaal niks gemeens en serieus binnen 10 minuten stonden ze met elkaar te kroelen, ik heb er een filmpje van die ik helaas niet kan plaatsen (of eerst op youtube zetten, misschien doe ik dat nog wel) ik werd er bijna emotioneel van haha :'), ik gun ze zo enorm dat directe contact met anderen wat een hengst toch vaak teveel moet missen.
We hadden een webcam op de paddock en zijn binnen blijven kijken gedurende de hele dag. Ze zijn echt onafscheidelijk, eten samen aan hetzelfde hooinet terwijl er meerdere hangen in de paddock, drinken tegelijk samen, spelen af en toe leuk samen en kroelen vooral heel veel. Ook vandaag ging het hetzelfde en we hebben dus hele goede hoop dat ze in ieder geval de herfst/ winter en deel van het voorjaar samen kunnen blijven en tijdens het dekseizoen moeten we maar kijken wat we gaan doen en of het goed blijft gaan als ze weer beginnen met dekken. Maar we verzinnen wel wat :)
Hier dan de foto's van de allereerste minuten van onze twee jonge dekhengsten samen <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

<3 <3 <3


diedepol14

Berichten: 211
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: Vasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 18:03

Wauuw <3 echt prachtige hengsten! en echt geweldig dat ze zo leuk bij elkaar kunnen staan! :+:

Floortje van de Kuilenweg O:)
Eigengefokte zoon uit Floortje Winston <3

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 18:09

Die zijn aan elkaar gewaagd :D Superfijn dat ze samen kunnen staan, en dat 't zo goed gaat.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41336
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 18:10

Heerlijke foto's. Ik vind Brian echt een plaatje.

D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 18:10

Wauw prachtig! Vooral dat eerste plaatje!

~The best view in the world is being found between a horse’s ears~


Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Re: Dekhengsten eerste keer los samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 18:16

En ze zijn ook alle 3 zo leuk!
Vind je nieuwe aanwinst ook heel mooi
Jammer dat ik niets heb staan passend in die maat

:+:Calistha, Midnight, Serai, Yindi :+:

Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 18:16

Superfijn dat ze gewoon samen kunnen staan! Is het ook de bedoeling om Pjotr erbij te zetten op termijn?

Hier ook hengsten samen, 3 volwassene die al dekken samen met 1 jaarling en veulen. Nog nooit zo'n rustige groep gehad die perfect in evenwicht is! :)

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Dekhengsten eerste keer los samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 18:25

Fijn dat ze samen kunnen zeg.
Mooie dieren ook.

http://www.flowerishtattoo.nl
Fineline tattoos & meer <3

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Dekhengsten eerste keer los samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 18:56

Jeetje, de laatste foto's die ik me kan herinneren van Springveer was 't nog een kleine baby, wat wordt die gaaf en stoer zeg <3

Zo leuk om te zien altijd die kleine paardjes met grote ego's :))

[o]

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Dekhengsten eerste keer los samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 19:00

Poeh, volgens mij heb ik zojuist besloten mijn Welsh nog 3 keer te laten dekken... <3
Wat een prachtige hengsten en wat heerlijk dat ze zo samen kunnen lopen!

DJZ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Dekhengsten eerste keer los samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 19:09

Wat leuk en goed om te zien dat ook hier hengsten samen worden gezet.
Leuke foto's van mooie pony's :)

Getty_Maan

Berichten: 2574
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Dekhengsten eerste keer los samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 19:18

Wat ontzettends fijn voor ze, zou er ook emotioneel van worden o:)

Prachtige hengsten heb je!

- Maan fan de Alde Skatting (Alwin 469 X Bartele 472) drachtig van Arent 515
- Ulkje H (Bartele 472 X Fetse 349)L2+13 drachtig van Arent 515

mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 19:25

Had al een voorproefje gezien op Facebook, maar wat lekker voor Springveer en Brian dat ze samen kunnen staan. Geeft toch een fijn gevoel dat ze naast hun dekhengsten bestaan ook lekker sociaal kunnen leven. En pjotr heeft het helemaal luxe gehad natuurlijk.

LinSa schreef:
Poeh, volgens mij heb ik zojuist besloten mijn Welsh nog 3 keer te laten dekken... <3
Wat een prachtige hengsten en wat heerlijk dat ze zo samen kunnen lopen!

:)) ja! Dan heb je familie van Vu haha.


Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-18 22:59

Bedankt voor de reacties :)

Nee Pjotr komt er niet bij, die klikt niet zo met Brian voor zover ik dat kan inschatten en dat risico neem ik liever niet.
Pjotr krijgt later wel een eigen maatje als ik nog eens een mooi hengstveulen krijg om aan te houden :D, Pjotr is erg lief met jonkies, stond ook prima met zijn zoontje van dit jaar samen, ik zal eens een foto opzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 23:19

Wat leuk, ik ken in Duitsland meerdere fokkerijen waar de (grote paarden)hengsten samen in een groep lopen, eventueel met ruinen of zelfs hun eigen merriegroep hebben. Zo inspirerend en ook natuurlijk om te zien, en dan te bedenken dat de meeste hengsten nog steeds gedwongen worden om alleen in hun boxje en alleen in hun weilandje te lopen en dus nooit echt kuddedier paard mogen zijn. Gelukkig zie je nu al steeds vaker dat de dure hengsten een mini erbij krijgen voor in de wei. Hengsten zijn ook maar gewoon paarden, en je maakt ze niet ongelukkiger dan een leven in eenzaamheid achter draadjes. :(:)

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 08:13

Pjotr met zijn zoontje <3

Afbeelding

En nog twee mooie van Pjotr :)

Afbeelding

Afbeelding

Flint09
Berichten: 407
Geregistreerd: 08-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 08:51

Wat leuk dat het tussen de 2 jonge hengsten klikt , maar hier een fan van Pjotr , wat een pracht van een hengst - vooral dat mooie hoofdje <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fenders en 27 bezoekers