Huis gekocht, tuin aangepakt

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tassie

Berichten: 2856
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: Zutphen

Huis gekocht, tuin aangepakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-18 12:38

Hallo bokkers,

Eind april van dit jaar hebben we de sleutel van ons nieuwe huisje gehad. Eerst zijn we binnen begonnen met een kleine aanpassing, keuken leeg gesloopt en opnieuw opgebouwd en hele woonkamer later stuccen. We zaten al twee maandjes heeelijk in ons huisje maar de tuin was echt een doorn in het oog...

Een oerwoud zonder praktische ruimte. Ons zwembad en tuinset paste net, je kon niet eens meer fatsoenlijk een bbq houden met 4 vrienden door ruimte gebrek. Toen we voor een ander huis gingen kijken had ik twee eisen: Gezinswoning voor eventuele gezinsuitbreiding en een grotere tuin! We woonde in een leuke starterswonig maar dit paste kwa ruimte niet meer in onze toekomstplannen. Zo kwam dit huis op ons pad. Binnen bijna dubbele ruimte en binnenshuis, op papier een tuin die ons bijna de dubbele ruimte voor.

Echter viel de ruimte buiten erg tegen vanwege het oerwoud en totaal niet praktisch ingedeeld tuin.

September hadden wij nog heerlijk 3 weken vakantie samen. Besloten niet weg te gaan maar de tuin aan te pakken. Hier heb je een slotte jaren lang plezier van. Zo gezegd zo gedaan.


Afbeelding


Man o man, wat kwam er een troep uit die tuin! We begonnen door 500 kilo groen te verwijderen en af te voeren naar stort.


Afbeelding

Afbeelding

Lijntjes uit zetten en nog meer planten eruit :P


Afbeelding

En toen kwam het ergste werk. Tegels eruit en een hele hoop aanhangers met zwart aarde...


Afbeelding

Nog meer aarde er uit en wit zand gestort. Hier hadden we ook meer van nodig dan we dachten.


Afbeelding

Het weekend is mijn vader langs gekomen om te helpen met de borders plaatsen


Afbeelding

Hierna even een paar dagen rust gehouden, vrijdag zou een bevriende hovenier komen om het straat werk te leggen voor ons.


Afbeelding

Hierna begonnen met het klaarmaken van de grond voor de gras zode. Graszode gekocht en tegels en weer gaan met die banaan! Het einde kwam eindelijk in zicht



Afbeelding

En toen was de tuin klaar!! Links achter in de hoek komt ooit nog een klein schuurtje. Onze tuinset staan nog bij de buren omdat het zand eerst goed tussen de tegels moet maar ben nu al zo blij met het eind resultaat. Dat word volgens jaar lekker genieten van de tuin


Afbeelding

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 12:42

Wat een verschil! Mooi zeg <3

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Huis gekocht, tuin aangepakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 12:55

ik snap het ruimtegebrek in zo'n kleine tuin wel, maar wat zonde zeg :oo

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Huis gekocht, tuin aangepakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 13:03

Same story here! Tuin is voor ons ook project-herfst.

Wat zonde van de jungle zeg, jullie hebben er iets moois van gemaakt!

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Huis gekocht, tuin aangepakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 13:34

Eerlijk? Doe mij die jungle maar, ik hou van meer groen.

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Huis gekocht, tuin aangepakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 13:47

Ik vind het ook wel veel tegel, persoonlijk had ik alleen een klein plaatsje voor de tuintafel betegeld en de rest wat groener gelaten. Ook ivm de waterafvoer etc.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Huis gekocht, tuin aangepakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 13:48

ik ben het ook wel eens met mijn voorgangers.. Jammer dat er niet zoveel groen meer is. Ik had ook meer voor gras over gelaten.

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: Huis gekocht, tuin aangepakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 14:09

Heel eerlijk gezegd vond ik het groen ook mooier. Hoewel een flinke snoeibeurt zeker nodig was.
Veel tegels zijn ook voor het milieu niet zo goed: regenwater kan niet wegzakken in de tuin maar gaat het riool in. Nu het klimaat verandert en er steeds fellere regenbuien komen niet handig. En al dat steen houdt de warmte vast, wat de opwarming van de aarde versnelt.

litilaura

Berichten: 1635
Geregistreerd: 21-08-11
Woonplaats: ergens in limburg

Re: Huis gekocht, tuin aangepakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 14:16

Volgensmij hebben de ze oude bestrating hergebruikt? Corrigeer me als het anders is maar dan ligt er toch net zoveel m2 bestrating?

akishino
Berichten: 1871
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Huis gekocht, tuin aangepakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 14:28

Mooi hoor. Als de border over een paar jaar "volwassen" is dan heb je in combinatie met het gras een mooie verdeling in groen en straatwerk.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Huis gekocht, tuin aangepakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 14:33

Ik vind Nederlandse tuinen altijd heel bijzonder: heel veel tegels en zeer weinig groen :=

Zorry
Berichten: 1385
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: rotterdam

Re: Huis gekocht, tuin aangepakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 14:40

Ik vind het er super uit zien.
Denk dat ik maar geen foto van me tuin moet plaatsen dan gaan mensen hier huilen denk .

tassie

Berichten: 2856
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-18 14:50

litilaura schreef:
Volgensmij hebben de ze oude bestrating hergebruikt? Corrigeer me als het anders is maar dan ligt er toch net zoveel m2 bestrating?


We hebben via marktplaats extra tegels op de kop getikt. Dus iets meer bestrating, maar vooral meer jarig bruikbare ruimte.

tassie

Berichten: 2856
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-18 14:51

Damned schreef:
Ik vind Nederlandse tuinen altijd heel bijzonder: heel veel tegels en zeer weinig groen :=


Meer dan de helft van de tuin is nog groen hoor ;)

En het terras wilde we groter omdat er van de zomer ook nog een zwembad komt te staan.

De border is nu wat karig kwa beplanting maar ja ergens zijn de centje een keer op. Volgend jaar willen we de border meer gaan vullen

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 15:22

Zo daar heeft een flinke slachting plaatsvonden! Was ook wel nodig zo te zien maar ik vond het leuker toen je de eerste fase had gesnoeid en het paadje er nog lag. Is wel netjes geworden!

tassie

Berichten: 2856
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-18 15:38

Suzanne F. schreef:
Zo daar heeft een flinke slachting plaatsvonden! Was ook wel nodig zo te zien maar ik vond het leuker toen je de eerste fase had gesnoeid en het paadje er nog lag. Is wel netjes geworden!


Alleen had je er niks aan. Als in de zomer het zwembad staan en de tuinset kan je je reet niet meer keren. Konden niet eens met vrienden bbq'en in de tuin en met de housewarming konden mensen niet zitten omdat er geen ruimte was. Vergis je niet oude terras was maar 3 meter diep

anniekow

Berichten: 644
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Huis gekocht, tuin aangepakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 15:57

Ik vind het heel mooi geworden. Stijlvol en het oogt veel ruimer. Ik vind dat jullie de indeling slim hebben gedaan en inderdaad genoeg ruimte voor een bbq nu!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Huis gekocht, tuin aangepakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 18:38

Leuk fotoverslag. Ik schrok alleen wel want toen ik dacht ''Ja, veel netter maar wel errug kaal nu'' bleek ik pas halverwege te zijn en er uiteindelijk echt nauwelijks nog groen over te blijven. Nou ja, als jullie er maar blij mee zijn :D .

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 18:59

estja schreef:
Heel eerlijk gezegd vond ik het groen ook mooier. Hoewel een flinke snoeibeurt zeker nodig was.
Veel tegels zijn ook voor het milieu niet zo goed: regenwater kan niet wegzakken in de tuin maar gaat het riool in. Nu het klimaat verandert en er steeds fellere regenbuien komen niet handig. En al dat steen houdt de warmte vast, wat de opwarming van de aarde versnelt.


Dit is toch niet serieus hoop ik hè :')

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 19:03

Netjes! Ik kan me goed voorstellen dat je het groen voor een groot gedeelte heb weggehaald. Natuurlijk is het groen mooier dan de tegels, maar wat heb je er aan als je er niet kunt wezen?

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 19:06

Supervixen schreef:
estja schreef:
Heel eerlijk gezegd vond ik het groen ook mooier. Hoewel een flinke snoeibeurt zeker nodig was.
Veel tegels zijn ook voor het milieu niet zo goed: regenwater kan niet wegzakken in de tuin maar gaat het riool in. Nu het klimaat verandert en er steeds fellere regenbuien komen niet handig. En al dat steen houdt de warmte vast, wat de opwarming van de aarde versnelt.


Dit is toch niet serieus hoop ik hè :')


Het effect bestaat wel degelijk. Urban Heat islands heet dat. In steden is het warmer dan erbuiten omdat er zoveel steen is en nauwelijks gras of bomen.
En met regen maakt het ook veel uit hoor, of de hele week bestraatte tuinen heeft of dat iedereen gras heeft liggen.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 19:15

LoveBodin schreef:
Het effect bestaat wel degelijk. Urban Heat islands heet dat. In steden is het warmer dan erbuiten omdat er zoveel steen is en nauwelijks gras of bomen.
En met regen maakt het ook veel uit hoor, of de hele week bestraatte tuinen heeft of dat iedereen gras heeft liggen.


Jazeker, maar dat heeft geen barst met opwarming van de aarde te maken. Ik kan hier op de metalen garagedeuren 's zomers ook een ei bakken. Maar die opgeslagen warmte doet helemaal niks op de aarde als geheel.

Wat het ontwerp betreft, jammer dat je niet diagonaal gewerkt hebt bv, of de borders als 'coulissen' gelegd hebt. Geeft veel meer diepte. Je moet zo'n kleine tuin bij voorkeur niet in één keer kunnen overzien. En zo'n paar vierkante meter gras is het meestal nét niet.
Maar gelukkig heeft een tuin het voordeel dat je het altijd weer aan kunt passen.

tassie

Berichten: 2856
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-18 22:02

GDG schreef:
Leuk fotoverslag. Ik schrok alleen wel want toen ik dacht ''Ja, veel netter maar wel errug kaal nu'' bleek ik pas halverwege te zijn en er uiteindelijk echt nauwelijks nog groen over te blijven. Nou ja, als jullie er maar blij mee zijn :D .


Nouwelijk groen vind ik echt overdreven sorry. Ruim een kwart van de tuin is al gras. En in de borders staan wel planten maar die waren over begroet dus nu even flink terug gesnoeid zodat ze volgend jaar weer vol op kunnen bloeien.

De tuin is nu ongeveer 50/50 steen/gras,border

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 22:10

Ach het is nog niet zo erg als een tuin bij mij in de straat. Daar hebben ze de voor en achtertuin gewoon volgestort met beton :( :(

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Re: Huis gekocht, tuin aangepakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 22:17

Mooi opgeknapt TS! Als straks de borders wat gevulder zijn oogt het vast en zeker een stuk groener :j

Ik begrijp heel goed dat jullie de jungle eruit hebben gehaald, had ik ook gedaan :=