Oude hond in paniek

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fair
Berichten: 3553
Geregistreerd: 18-01-12

Oude hond in paniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-18 09:30

Hoi,

Aangezien hier vast ook een aantal bokkers zitten met een oudere hond, stel ik graag hier mijn vraag.

In mijn ouderlijk huis hebben wij altijd een hond gehad. Het is een Boomer van 14 jaar. Hij heeft nog nooit in een bench geslapen en dat is altijd goed gegaan. Toen hij nog jonger was sliep hij in zijn mand in de woonkamer. Helaas kreeg hij na een paar jaar een nieuwe gewoonte dat alle kussens, dekens etc op de grond moesten zodat hij daar op kon liggen. Hij heeft zelf een lekker grote zachte mand en hij stinkt enorm (huidziekte) dus daardoor kon alles gelijk in de was. Daar ben je snel klaar mee, dus sindsdien heeft hij zijn 2e mand in de bijkeuken, waar hij ‘s nachts slaapt. (Hier staat ook het voer en water, dus overdag komt hij hier ook veel en hij gaat ook wel eens uit zichzelf in deze mand liggen).

Dit is eigenlijk altijd goed gegaan, tot een paar maanden terug.

De hond wordt al een tijdje een beetje dement en hierdoor heeft hij de laatste tijd paniek aanvallen als we hem in de bijkeuken doen. Hij gaat hijgen, blaffen, piepen, krabben en als we terugkomen zijn zijn hele pootjes en bek doorweekt. Op de grond ligt gewoon een plasje water van al het gezweet. Niet goed natuurlijk. We denken dat het misschien door zijn dementie komt en dat hij misschien vergeet dat wij terugkomen en hoe hij normaal netjes in de mand ligt.

Daarom dachten we: hij kan wel weer in de woonkamer. Hij heeft een hernia waardoor hij niet meer mag uitgelaten worden en hij heeft bijna geen kracht meer in zijn achterhand. Hij kan dus niet meer springen. We dachten dat hij misschien in de woonkamer tot rust kwam (hij zou toch niet meer op de bank kunnen springen), omdat hij daar overdag meer ligt en omdat het bekender voorkomt. Echter, snachts in de woonkamer is zijn hernia spontaan weg. :’) Hij springt ‘s nachts op de bank, gooit alles er vanaf zodat hij er weer op kan liggen stinken. :9

Vervelend natuurlijk. Dus we besloten: we leggen ‘s nachts de stoelen op de bank, dan kan hij er niet op klimmen. Je raadt het al. Meneer is er ‘s nachts opgeklomen, heeft de stoelen er vanaf gegooid en heeft alle kussens en dekens er weer afgegooid zodat hij daar weer lekker op kan liggen. :9

We weten nu niet zo goed wat te doen. Want we besloten om hem toch weer in de bijkeuken te houden. Maar meneer is dan alsnog in paniek. We weten nou niet of dit door zijn dementie komt of omdat hij gewoon heel graag de spullen van de bank wil gooien.

Hem bijvoorbeeld mee naar boven nemen is niet een optie. Mijn moeder heeft COPD en kan de geur daardoor niet handelen en ze kan hem niet de trap optillen.

Verder is het altijd een lieve, rustige hond. In zijn hele leven hebben we hem misschien 10x horen blaffen, laat staan piepen. Het is altijd een enorm makkelijke hond geweest.

We zitten nu een beetje twijfelen wat we moeten doen. Daarom vraag ik bokkers om mee te denken over deze situatie.

Alvast bedankt!


EmptyWords

Berichten: 10487
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Oude hond in paniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 09:34

zelf de kussens en dekens weghalen? andere oude dekens voor hem op de grond leggen?

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

Fair
Berichten: 3553
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Oude hond in paniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-18 09:36

Oudere dekens voor hem neerleggen hebben we ook al gedaan. Maar hij moet en zal die van de bank hebben.

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 09:38

het feit dat hij zijn geur overbrengt op de bank en kussens is eigenlijk het enige probleem?
Is het een optie om de kussens ervanaf te halen, en een zetelhoes (bv een plastic hoes fabriceren en daar een hondendeken op?) over de sofa te leggen? Die kan je overdag er gewoon afhalen en heb je geen last van de geur.

Britta31

Berichten: 13066
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 09:39

Maar hij mankeert zoveel.Is het niet een verstandige beslissing om hem in te laten slapen.Sorry klingt hard hoe ik dat zeg.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Natasja71

Berichten: 206
Geregistreerd: 18-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 09:39

Dag TS,

moeilijk hè, zo'n bejaarde...… maar wat zijn zo ook aandoenlijk.....

Toen onze opa in de nacht ging spoken hebben we hem een hele tijd (1,5 jaar) weer zichzelf laten zijn met het supplement Cholodin. Is natuurlijk, werkte bij hem erg goed. Via DA kregen we allerlei chemische middelen aanbevolen, maar met de Cholodin ging het weer goed. Tijdje even gestopt en toen kwam het weer terug, dat was voor ons een teken dat het echt wat deed. Via google gemakkelijk te vinden. (ffe opletten er is ook een kattenversie). Opa Iwan is bijna 16 geworden.

Misschien doet een nachtlampje of radio zachtjes aan ook nog wat voor hem?

Sterkte met hem. Gewoon even kijken wat werkt, een hond denkt niet nou zal ik eens even de stoelen van de bank gooien, dat gaat allemaal in de verwarring.... Hoop dat jullie een goede oplossing vinden.

Alles van waarde is weerloos-Lucebert

EllaBellaah

Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 09:43

Ik zou in jullie situatie een ren neer zetten waar hij 's nachts in kan slapen. Hierdoor kan hij wel lekker in de woonkamer, het is wat groter dan een bench en je kan hem vol leggen met allemaal oude dekens. Blijkbaar heeft hij behoefte aan een zacht bedje en misschien ook wel jullie vertrouwde geur.

Ferro

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 09:44

En een bench in de kamer neerzetten?

Het valt me altijd op dat hoe oud ze ook zijn, de neus blijft het prima doen, dus je vieze tshirtje erbij in de bench. Grote kans dat dat wel werkt.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Fair
Berichten: 3553
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-18 09:49

Duhelo, eigenlijk wel. Naast dat het springen ook niet zo goed voor zijn rug is. Als het een ‘normale’ hondengeur was, was het opzich te doen. Maar door zijn huidziekte is het echt een hele nare geur. Goed idee van die hoes! :j Dat zal ik even voorstellen.

Britta, tuurlijk denken we daar over na. :j Hij is oud, heeft een huidziekte, hernia, oogziekte en nu dementie. Maar naast zijn kwaaltjes die opzich in de hand te houden zijn, is het nog een blije, lieve hond. Op dit moment zou inslapen geen optie zijn maar we houden het natuurlijk in de gaten om onnodig lijden te voorkomen. Maar we gaan geen hond inslapen omdat hij op de bank klimt haha.

Natasja71,
Ja, ondanks zijn leeftijd en kwaaltjes is hij ontzettend lief en blij. Dankjewel voor de tips. Ik zal het in de groep gooien. :)

A3a1,
Bench vinden we eigenlijk geen optie. Hij heeft nooit in een bench gezeten en om een oude hond nu pas te leren hoe hij opgesloten moet zitten willen we eigenlijk niet doen.

EllaBellaaah,
Bedankt voor de tip! Dan moeten we wel kijken naar een steverige want ‘s nachts is hij opeens heel sterk ofzo. :’) Het gaat ook wel om onze geur, maar ook als we gebruikte dekens, kleding op de grond leggen dan gaat hij alsnog voor de bank haha. Ik zal het iig even voorstellen. :)

senna21

Berichten: 11749
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Oude hond in paniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 09:55

Komt dit gedrag niet voort uit pijn?
Krijgt hij pijnstillers ivm de hernia?

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 09:56

Voor het springen kan je kijken of je een trapje / loopplankje naar de sofa kan maken.
Op bepaalde momenten moet je compromissen maken. Hij wil in die sofa liggen en hij gaat er alles aan doen om dat te bekomen, of het goed is voor zijn lijfje of niet is op dat moment bijzaak.
Dus ik zou er gewoon voor zorgen dat de geur er niet kan intrekken, jullie kussens opbergen (dekenkoffer oid?) en al dan niet met een waterdichte hoes hem zijn plekje geven. Maak het hem gemakkelijk om erin te komen (en dan heb je een hoop kans dat het voor hem niet persé meer hoeft en hij lekker in zijn mand gaat gaan liggen :D )

Fair
Berichten: 3553
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Oude hond in paniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-18 09:59

Haha, dat zou wel iets voor hem zijn inderdaad. Bedankt voor de tip!

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 10:07

Fair schreef:
A3a1,
Bench vinden we eigenlijk geen optie. Hij heeft nooit in een bench gezeten en om een oude hond nu pas te leren hoe hij opgesloten moet zitten willen we eigenlijk niet doen.


Kan me voorstellen dat je het hem niet wil leren.
Maar misschien een idee om bench te lenen, vaak vinden ze een kleine ruimte wel prettig, dus misschien hoef je het niet eens meer aan te leren.
Zelfs een open of dichte bench, een dichte voelt voor veel erg veilig.
Dementie maakt dat ze andere dingen willen en fijn vinden, dus....

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 10:07

Hier was het zo. onze hond mag sinds een tweetal jaar los slapen. En de eerste drie maand heeft ze ELKE nacht de HELE nacht in ons bed geslapen. Hoe meer we zeiden dat ze eruit moest hoe meer ze perse in dat bed wilde slapen.
Op het moment dat we eigenlijk toegegeven hebben en toelieten dat ze er gerust mocht inslapen (maar dan ook niet moest piepen als wij dicht bij haar gingen liggen :D), is ze meer en meer op haar eigen plekje gaan liggen. Nu komt ze nog iedere avond even in bed voor haar snoepje, en vaak gaat ze bij het uitdoen van het licht, of ten laatste als vriend komt slapen, op haar eigen matjes gaan liggen :+

Omany

Berichten: 694
Geregistreerd: 06-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 10:08

Hoi ! :wave:

Wij hebben hetzelfde meegemaakt met onze oude duitse herder van 12 jaar.
Ineens begon dat, compleet in paniek, hijgen, beginnen springen zoals een gek ... Enfin,complete paniek ;( , en dat elke dag.
Mee naar de dierenarts geweest, niks te vinden... conclusie, waarschijnlijk tumor in haar hoofd...

Totdat ik dit niet geloofde, het was met momenten, verder deed ze perfect normaal.

En ineens deed ze het weer, midden in de nacht. Huilen, springen, complete paniek -O- .
En toen begon ik te zoeken waar ze zo bang van is.... Het was er muisstil in de keuken, niks te horen of zien .... buiten ... onze afwasmachine die opstond :x .
We zette ze uit,direct kalmeerde ze,paniek gedaan !
Ik zet ze terug op, weer blinde paniek ! Dus de oorzaak was gevonden, ze had een plotse angst ontwikkeld voor de afwasmachine :roll:.

Nu zetten we ze op als ze buiten zit en ze heeft het nooit met gehad.
Madam is nu 13 jaar en nog steeds heel gelukkig :))

Misschien niet in jullie geval zo, maar het ligt soms aan iets buitenaf ...

Succes ermee +:)+

Carpe diem


Ocean_Child

Berichten: 2111
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Aan het strand :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 10:21

Duhelo schreef:
Voor het springen kan je kijken of je een trapje / loopplankje naar de sofa kan maken.
Op bepaalde momenten moet je compromissen maken. Hij wil in die sofa liggen en hij gaat er alles aan doen om dat te bekomen, of het goed is voor zijn lijfje of niet is op dat moment bijzaak.
Dus ik zou er gewoon voor zorgen dat de geur er niet kan intrekken, jullie kussens opbergen (dekenkoffer oid?) en al dan niet met een waterdichte hoes hem zijn plekje geven. Maak het hem gemakkelijk om erin te komen (en dan heb je een hoop kans dat het voor hem niet persé meer hoeft en hij lekker in zijn mand gaat gaan liggen :D )

Dit is precies wat ik zou doen. Bij Ikea kan je een matrasbeschermer kopen en deze om de bank doen. Die zijn waterdicht en toch zacht aan de bovenkant.

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Oude hond in paniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 10:27

Bij de Hema hebben ze idd ook waterdichte matrasbeschermers. :)

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Britta31

Berichten: 13066
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 10:32

Afbeelding
Ons hondje is ook 14 en mijn man heeft dit loopplankje voor haar gemaakt.Het duurde even voordat ze het begreep.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Oude hond in paniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 12:31

ja, super! Zoiets moet je vaak wel even voortonen/helpen. Mijn cavalier had een trapje, eenmaal ze het snapte gebruikte ze hem iedere keer!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 16:31

Fair, las dit topic net en vroeg me af hoe het nu met je hondje gaat?

Fair
Berichten: 3553
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Oude hond in paniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-18 18:01

Bedankt voor het vragen. :) We hebben een hekje (voor konijnenrennen) om de bank heen in de nacht. Zo kan hij er niet meer opspringen en kan hij lekker snachts in de kamer blijven! :)

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 19:13

Fair schreef:
Bedankt voor het vragen. :) We hebben een hekje (voor konijnenrennen) om de bank heen in de nacht. Zo kan hij er niet meer opspringen en kan hij lekker snachts in de kamer blijven! :)


Ook geen paniek meer dus?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 9 bezoekers