Grotduiken in de Jura

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Grotduiken in de Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-18 09:04

Om mijn vrije dagen en overuren op te maken heb ik dit jaar het geluk dat ik nog 5 weken mag grotduiken. De eerste van deze weken was de afgelopen week. Het zou een rondje Jura worden (Frankrijk en Zwitserland), dan door naar Anjeux en vervolgens eindigen in de Cote D’or. Deze regio is minder bekend en minder geliefd voor het grotduiken. Enerzijds omdat de grotten korter, nauwer en kouder zijn, anderzijds omdat er geen vulmogelijkheid is, maar ook omdat je voor veel grotten toestemming moet vragen, of je moet melden bij de politie voor en na de duik, of whatever. Ook zijn er grotten waar je verder moet lopen, en is de Jura niet echt stabiel met het weer en betekent een buitje dat je hier al snel een grot uitgespoeld kunt worden. Ook zijn veel grotten alleen in sidemount te doen. Een paar woordjes Frans spreken is in dit geval wel handig. En zomaar ergens gaan duiken moet je dus niet doen. Niet alle duikers duiken sidemount, dus bepaalde grotten vallen hierdoor af.

Na een leuke rit zonder tolwegen komen we aan in ons appartement op een hoogvlakte van bijna 1200m, direct aan de Zwitserse grens, maar nog net in Frankrijk. Zonnig, maar best frisjes.
De volgende dag besluiten we te beginnen met een relatief eenvoudige grot, maar wel eentje die naar 50m+ diepte gaat. Dus het betekent wel de juiste bailoutgassen meenemen. Een mooie duik, en na de duik is de nachtvorst verdwenen en is het tshirt-weer geworden.

Afbeelding

We gaan vervolgens naar de Source Bleue. Deze grot is een flink stuk krapper. We denken dat de Meglodon niet gaat passen en die duiker besluit dus maar oc backmount te gaan. De SF2 past net wel. Mijn rebreather past natuurlijk zowieso. Bij de ingang is het wel even graven. In eerste instantie kom ik er alleen in. Maar na een paar minuten grind verschuiven past het ook voor de backmounters. De heenweg is het zicht goed. We gaan eerst linksaf en daarna rechtsaf. De terugweg heeft een sterk gereduceerd zicht. De duik is niet al te lang, maar was leuk. Het was af en toe goed passen en meten om door restricties te komen. We gaan niet lopen, dus zijn omgekeerd waar het water ophield zeg maar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Vervolgens bezoeken we nog een kasteel bij Pontarlier.
En er blijkt een Absinth destilleerderij te zijn in het gehucht waar we overnachten. Dus ook die moest nog even bezocht worden.

Dan gaan we een dagje lekker duiken in Vallorbe. Het water staat ook hier laag, de gauge geeft -10 cm aan. Toch staat er op sommige punten in de grot nog steeds een beetje stroming. Nu zwem je er wel tegenin, maar als het water hoger staat heb je echt de kettingen nodig om je verder te trekken. Het zicht in de grot is goed. Maar ook boven water is het hier erg mooi. Er ligt ook nog een droge grot in de buurt waar je naartoe kunt wandelen. En natuurlijk kun je tegen betaling de prachtige toeristengrot kunt bezoeken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna is het tijd voor Source du Planey. Ik heb de sleutel van de slagboom geregeld en dit scheelt 600m lopen met zware spullen. We moeten nog wel netjes de politie bellen voor en na de duik. Gezien de nauwe gangen in de tweede helft van de grot is oc hier de beste manier. Je kunt dan overal net doorheen. Het zicht lijkt goed, maar het lukt niet om geen stof te maken bij de instap. Hoe voorzichtig je ook doet, de klei werkt niet echt mee om het zicht goed te houden. Maar bij de ingang van de grot is het erg helder. In de grot is het zicht ook super. We gaan ook door de restricties en 1 persoon komt op 32m ergens niet meer doorheen. Dus omdraaien. Op de terugweg is het zicht bijna 0. Totdat we weer in het ruimere gedeelte komen. Mooi denk ik, de tweede duik gaat de camera mee.
Afbeelding

Afbeelding

Na een redelijk lange oppervlakte interval maken we duik 2. Ik wil foto's maken in de eerste helft van de grot. En ook graag van de helderblauwe ingang. Helaas komt net alle stof van de eerste duik de grot uitzetten. Er staat dus toch nog wat stroming. De afspraak is we zien elkaar bij de ingang van de grot, want het is of elkaar vasthouden met afdalen of maar gewoon op elkaar wachten. Het zicht tijdens de afdaling naar 9-10m is zo slecht dat ik niet eens in 1 keer de ingang van de grot kan vinden. Op de tast daal ik af en ja, ineens zie ik de ingang, daar is weer wat zicht. Mooi. De anderen zijn er al. Helaas is het niet meer de 25m van de eerste duik. Niet slecht, maar je ziet duidelijk het stof wat wij kennelijk veroorzaakt hebben door door de restricties aan het einde van de grot te gaan. Een paar foto's lukken gelukkig. Maar het is niet wat ik gehoopt had. Een volgende keer beginnen met foto' en de tweede duik naar het einde.

Na de 2 duiken melden wij ons weer netjes af bij de politie. En we rijden door naar ons volgende overnachtingsadres. Het lijkt wel of Frankrijk in dit gedeelte alleen maar pizzeria's kent, want iets anders vinden we niet onderweg. Dus voor de 2e keer pizza deze week.

De laatste grot is de mooiste om foto’s te maken vind ik. Dus dat gaan we ook gewoon doen gedurende 2 duiken. 2 andere duiken zijn gewoon funduiken en ik zie echt meer van een grot als ik geen camera bij me heb. Daarom gaat de camera dus niet elke duik mee. Nog een paar andere duikers sluiten aan om mee te gaan met de duiken in deze grot, zij konden niet de hele week vrij krijgen. Het wordt nu een oc feestje. Een rebreather is niet echt nodig en zeker niet de handigste uitrusting in deze grot. Alleen ik neem nog een paar keer de rebreather mee, dit ook om gas te sparen zodat we nog optimaal kunnen duiken. Als ik de helft van de duiken nog ccr duik, dan heeft iedereen een extra duik in deze grot. En sidemount past het gewoon.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na deze laatste duiken zit de duikweek er weer op. Gedoken werd er in allerlei configuraties van rebreather tot dubbelset tot sidemount. Voor herhaling vatbaar. 12 mooie duiken gemaakt. Grotduiken verveelt niet.

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 09:09

Toffe, interessante fotos zeg! Mooie reis heb je gemaakt. Je triggert wel mijn claustrofobie, haha petje af. Die nauwe doorgangen lijken me niks.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 09:11

Ziet er mooi uit maar denk dat ik toch liever gewoon loop/kruip/ploeter door een grot :+

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 09:13

Ik krijg er spontaan claustrophobie van..
Maar wel paar hele mooie plaatjes, TS!
Vooral met dat heldere water

Mariska_28

Berichten: 10499
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 09:16

Prachtige foto's, maar mennn ik krijg het al benauwd bij het idee..
:= :D

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Grotduiken in de Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-18 09:19

Ik ga binnenkort weer 2 weken en daarna nog naar Mexico, ook grotduiken. Er is gewoon niets mooiers in mijn ogen :D De foto's zijn niet gemaakt op de ruime stukken, dan worden foto's minder mooi. Dus dat moet je ook bedenken. Maar deze grotten waren meest vrij krap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 09:23

Oh wauw....
Maar wat zijn oc, rebreather en sidemount?!
En voorbij restricties? Dus voorbij het tot hier en niet verder bord?
En grind verplaatsen om jezelf tussen en onder enorme rotsen door te kunnen wurmen?
Oh my.....ik voel mijn ademhaling versnellen en m'n hart sneller kloppen bij het idee, van pure angst.

Op deze manier, foto's dus, met jou mee is me al heftig genoeg.
Maar goed, ik dacht halverwege de kerstmarkt in de grotten in Valkenburg ook ik wil er NU uit en was erg vlot buiten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-10-18 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 09:24

Leuk, je valt lekker op in je roze droogpak ;)

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 09:28

Oh wauw.. <3
Ik zou het zelf nooit durven, maar de foto's zijn prachtig.. <3

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-18 09:34

Anoniem schreef:
Oh wauw....
Maar wat zijn oc, rebreather en sidemount?!
En voorbij restricties? Dus voorbij het tot hier en niet verder bord?
En grind verplaatsen om jezelf tussen en onder enorme rotsen door te kunnen wurmen?
Oh my.....ik voel mijn ademhaling versnellen en m'n hart sneller kloppen bij het idee, van pure angst.

Op deze manier, foto's dus, met jou mee is me al heftig genoeg.
Maar goed, ik dacht halverwege de kerstmarkt in de grotten in Valkenburg ook ik wil er NU uit en was erg vlot buiten.

OC betekent open circuit, dat zijn gewoon flessen zoals de meesten duiken kennen. Een rebreather is een gesloten systeem, geen bellen, de uitgeademde lucht wordt hergebruikt, gaat door een filter om de CO2 er uit te halen en het verbruikte zuurstof wordt aangevuld. Een heerlijk systeem, vissen blijven veel beter zitten. Maar ook erg duur.

Sidemount betekent dat je de flessen niet op je rug hebt, maar naast je. Op de rug heet backmount.

Een restrictie is een nauwe doorgang, dus waar je moeilijker doorheen komt. Een hier en niet verder bord kennen we niet in Frankrijk en als grotduiker negeer je deze borden omdat je wel opgeleid bent om verder te gaan ;)

Dit bord zie je niet in Europa, maar wij mogen dus wel verder:
Afbeelding

lizard
Berichten: 5248
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 09:57

Totaal geen verstand van duiken.
Maar dit zijn erg leuke foto's.

En dan gelijk de vraag,welke camera gebruik je hier voor?

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-18 10:03

lizard schreef:
Totaal geen verstand van duiken.
Maar dit zijn erg leuke foto's.

En dan gelijk de vraag,welke camera gebruik je hier voor?

Dit is mijn nieuwe camera. Olympus OMD EM5 mk2 met Isotta huis, Panasonic 8mm fisheye lens en Isotta dome poort. De videolampen komen van Ali.

Anoniem

Re: Grotduiken in de Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 10:13

Bedankt voor je uitleg!
Dat bord, daar denk jij dus; yeahhhhh we gaan!
:wow:

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-18 10:16

Anoniem schreef:
Bedankt voor je uitleg!
Dat bord, daar denk jij dus; yeahhhhh we gaan!
:wow:

Precies, met de juiste opleiding is het veilig. Ik geef die opleidingen af en toe ook. Grotduiken is niet zo gevaarlijk als men denk, maar er komt wat meer bij kijken dan een duikje in tropisch water.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Grotduiken in de Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 10:21

Heel gaaf om te zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 10:27

Duikje in tropisch water.... Dat vind ik al heul wat _O-
Ik heb 1 keer een poging tot snorkelen gedaan en na een eerste aanvaring met een vis(je := ) was ik in no time op de kant en dat was dat.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Grotduiken in de Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 10:35

Ik hou ook totaal niet van vissen en vind ze maar vies en glibberig. Als ze groot zijn zelfs eng. Maar toch lijkt duiken me al heel lang super gaaf!

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-18 10:39

Ricie schreef:
Ik hou ook totaal niet van vissen en vind ze maar vies en glibberig. Als ze groot zijn zelfs eng. Maar toch lijkt duiken me al heel lang super gaaf!

Je hoeft ze niet aan te raken, dus dan zijn ze niet vies en glibberig. Ze doen je niets. Dus gewoon eens duiken en dan weet je waarom het zo leuk is :D

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Grotduiken in de Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 10:50

Jaaa ik heb geloof ik al 3 of 4 proefduiken gemaakt in het zwembad. Het duiken zelf is fantastisch. De laatste keer wisten ze niet zo goed wat ze met me aan moesten omdat ik de basis al wel redelijk kende en al een paar keer gedaan had. Zijn we maar wat gevordere oefeningen gaan doen. Als ik het budget heb zou ik wel heel graag gaan duiken denk ik :=

Sandyislief

Berichten: 2493
Geregistreerd: 04-12-06

Re: Grotduiken in de Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 10:59

Het ziet er gaaf uit maar ik zou er zelf niet aan moeten denken. Krijg de kriebels van het idee dat je door die nauwe gangetjes moet.

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Grotduiken in de Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 11:42

Ik vind snorkelen al doodeng :+
Maar wat een toffe foto’s zeg TS!

Anoniem

Re: Grotduiken in de Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 15:33


Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Grotduiken in de Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 15:49

haha, geweldig! Al zou ik als de dood zijn dat ie bijt....of je luchtslang doorbijt!

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-18 15:52


moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 16:01

Tof hoor, ik hou het bij caving.