Paard bijvoeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manoah123
Berichten: 8
Geregistreerd: 05-10-18

Paard bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-18 07:15

Ik ben van plan een paard te kopen maar voor die tijd moest ik even een paar dingen op een rijtje zetten en nou vroeg ik me af dat Als ik mijn paard de hele dag buiten heb staat, en in de nacht binnen, hoeveel moet ik hem dan nog bijvoeren en met wat is het beste? Ivm met dat hij niet te dik moet worden en vitaminen en mineralen enzo (Ik rij hem dan 3 tot 5x per week en hij is bijna 4)

Het is mijn eerste paard dus ik weet me er echt geen raad mee :D

Groetjes Manoah
Laatst bijgewerkt door Manoah123 op 05-10-18 07:23, in het totaal 1 keer bewerkt


Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Re: Paard bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 07:16

Hoeveel kilo hooi krijgt hij?

Manoah123
Berichten: 8
Geregistreerd: 05-10-18

Re: Paard bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-18 07:20

Ik moet hem nog kopen dit zijn de dingen die ik voor die tijd allemaal op een rijdje wil staan. ik heb nu nog alleen een leas paard van een stalling gehad dus ik heb nog geen idee hoeveel hooi.

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Paard bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 07:24

Informeer bij de huidige eigenaren wat het paard nu krijgt en blijf daar in het begin iig bij in de buurt qua voer.

[o]

Manoah123
Berichten: 8
Geregistreerd: 05-10-18

Re: Paard bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-18 07:25

Oké bedankt

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 07:29

Een paard heeft ongeveer 12-15 kg kuilgras nodig (voordroog) en ongeveer 9 kg hooi. Wat je voert is dus wel afhankelijk van de hoeveelheid, dit ivm de droge stof die aanwezig is in bepaalde percentages.

Daarnaast heeft een paard vitaminen en mineralen nodig, hiervoor kan een mineralenbrokje geven. Als je paard ook nog moet werken, is een beetje energie ook niet verkeerd. Dan kan je de keus maken om juist een goede brok te geven, waar ook al mineralen in zitten. Over het algemeen krijgt een paard voldoende binnen als deze een minimaal een kilo brok krijgt.

Hoeveel jouw paard nodig heeft, moet je afwachten. Wordt je paard sloom en heeft ie weinig energie, dan kan je hem bijvoeren met meer energie (brok of muesli). Is je paard juist te fris en heet, dan kan je de brok vervangen voor een mineralenbrok (daar zit weinig tot geen energie in).

Waar ga je hem neer zetten, niet alleen toch hoop ik. Als je je paard op een pensionstal neerzet, dan kunnen de mensen daar je ook goed informeren.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie


enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 07:31

Wat bedoel je met buiten? In een paddock op zand of in een weiland op gras?
Dat maakt al veel uit in wat je bij moet gaan voeren.

Wat voor ras is het?

En inderdaad vraag wat de oude eigenaar voerde. En hou het paard daar gehouden werd.

Manoah123
Berichten: 8
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-18 07:33

Er komt waarschijnlijk een Welsh pony (b), is nog niet zeker maar er komt sowieso een pony bij. En hij komt in een weiland met gras. Het is een Ierse hunter.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Paard bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 08:04

gewoon vragen aan de huidige eigenaar wat het paard krijgt en bij welke arbeid. Dit zeker overnemen met evt een kleine aanpassing in als jij meer of minder arbeid van het paard vraagt
Zeker niet een te grote overstap maken in het voerbeleid om gezondheidsproblemen te voorkomen.

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Paard bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 10:33

Ik verplaats dit topic naar Voeding en supplementen.

Koper

Berichten: 30093
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 16:16

cobiie schreef:
Informeer bij de huidige eigenaren wat het paard nu krijgt en blijf daar in het begin iig bij in de buurt qua voer.

Precies, koop een zak van het zelfde voer en ga dat voeren tot de zak op is. Gewoon het zelfde als hij nu krijgt, tenzij het paard echt rommel krijgt nu (kuilmais oid).

De basis is goed hooi. Als je ergens op een stal staat waar je paard voordroog moet eten kijk dan of hij daar tegen kan. En daar pas je de rest op aan. Dat is een kwestie van aankijken waar hij goed op reageert. Er zijn veel verschillende merken en soorten vitamine- en mineralenbrokjes, niet elk paard lust ze allemaal (die van mij vindt bij voorbeeld Metazoa vies) en ze doen het er ook niet allemaal even goed op. Dat is toch een geval van trial and error. Hier op VS zijn ook een paar lang lopende topics over vitaminebrokjes, één algemene en ook een paar over specifieke merken.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 19:35

Ga eens op deze site lezen.

Www.voervergelijk.nl

Staat heel veel info op over wat een paard nou eigenlijk moet eten.
Welk ruwvoer het beste is, waar je op moet letten etc....
daar kun je dan ook gaan kijken welk krachtvoer of welke vitaminekorrel jou het beste aanspreekt :j


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, IASCrawler en 9 bezoekers