Nakomelingen Mc Jonnas

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kimmm_

Berichten: 131
Geregistreerd: 17-11-07
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 17:17

Wat een knapperd! :) Ik houd altijd wel van kleurtjes die je wat minder vaak ziet. Zoiets als Zensi heb ik overigens nooit eerder gezien, wel bont maar niet met zo extreem veel wit. Is best een kunst om dat schoon te krijgen en houden.. het is nogal een varken, gek op modder en viezigheid. Hier nog wat foto's van Zensi, ook als veulen. Je kunt zien dat ze als veulen al niet zo groot was. Ze is het laatste jaar wel keihard gegroeid en ik ben heel blij dat ik gewacht heb met zadelmak maken totdat ze 4 was. Het was echt nog zo'n puppy met 3 jaar, zat geen vet of spier op. Dat is nu wel anders! Nu met doorrijden begint ze wel een beetje praatjes te krijgen.. :+ (ik zit er hier zelf niet op trouwens)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


J_andhorses

Berichten: 77
Geregistreerd: 06-07-15
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 17:29

Kimmm_ schreef:
Wat een knapperd! :) Ik houd altijd wel van kleurtjes die je wat minder vaak ziet. Zoiets als Zensi heb ik overigens nooit eerder gezien, wel bont maar niet met zo extreem veel wit.



Ik ook. 8-) Vroeger wilde ik al een valkkleurig paard. Zoals die van jou heb ik ook nog nooit met zoveel wit gezien. Ik denk dat ik het inrijden op ongeveer 3,5 jaar doe, ook afhankelijk van zijn groei.. In verband ook met goed en (blijvend) passend harnachement.

Ga jij er zelf wel op binnenkort (of doe je dat nu ook al)?

Ze heeft al wel een flinke bouw ondertussen, dus dat is dan wel hard gegaan! :D


Mc Misson Geykes (Mack) v. Mc Jonnas x Bon Jovi x Romantico II - Juni 2018
[KS-ITP] Meet Mc Misson Geykes (Mack)

Kimmm_

Berichten: 131
Geregistreerd: 17-11-07
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 17:51

Ik vind dat een verstandige beslissing hoor. Met 3 jaar zijn de groeischijven nog helemaal niet goed, met 3,5/4 jaar neem je veel minder risico. Kunnen ze ook mooi nog even groeien! Ik heb wel veel aan de hand gewerkt met haar en in januari dan begonnen met longeren met dubbele lijnen. Ze is daardoor ook mooi de breedte in gegaan, daardoor lijkt ze nu ook wat groter dan ze is.

Ik heb er zelf ook al op gereden, maar ik ben een beetje 'traag' met mijn correcties en hulpen dus daarom heb ik er ook al naast gelegen -O- het is best een pittige tante moet ik zeggen. Ze is zo lenig en snel.. daarom maar snel besloten om het doorrijden door iemand te laten doen die er veel ervaring mee heeft. Vroeger deed ik het ook veel, maar ik heb ook wat nare ervaringen achter de rug (ik had hiervoor een springpaard en ben 1 keer ongelukkig gevallen, allebei mijn benen gebroken, operatie, revalideren, nu 1 been met schroeven aan elkaar..) waardoor ik het risico nu even niet wil nemen om weer verkeerd te vallen en dat ik dan misschien nooit meer kan rijden. Dan zou je denken, waarom koop je dan weer een jong paard, maarja.. dat komt op je pad. Binnenkort ga ik er wel weer op als de hulpen wat meer bevestigd zijn! De rem en het gaspedaal zitten er wel op, het stuurwerk is nog niet 100% en ze kan nog een beetje schieterig zijn. Soms moet je ook gewoon toegeven dat je het niet allemaal zelf kan, dat geeft niks.

Kimmm_

Berichten: 131
Geregistreerd: 17-11-07
Woonplaats: Middelburg

Re: Nakomelingen Mc Jonas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 17:55

En zo hard kunnen ze dus groeien, er zit een jaartje tussen deze foto's :)

Afbeelding

Bo_San

Berichten: 2722
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Didam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 17:58

Wat ontzettend leuk en ook wel apart een bonte Mc Jonnas. Smokey black, bont dat is echt iets wat je nooit ziet :)
En heel veel wit, toevallig hebben we dit jaar ook een bont veulen gekocht, met zoveel wit :)
Maar hier onze 2 maanden oude Mc Jonnas, ze is echt een bonkje om te zien :D
Afbeelding

En onze witte (5 mnd, D'n Hop x Bon Bravour) :D Echt nooit schoon, dus wordt veel poetsen :D

Afbeelding

Ella Elle L'a (Oscar x Lauries Crusador xx) & Innuendo (Cadans M x Oscar)
G-Star (Brainpower x Concorde) L2+1 & Now I'm Here E&S (Mc Jonnas x Brainpower) & Play the Game E&S (Ceasar ter Linden x Brainpower) Nova of Gold (D’n hop x Bon Bravour)

Facebook Like *-:) *D

Kimmm_

Berichten: 131
Geregistreerd: 17-11-07
Woonplaats: Middelburg

Re: Nakomelingen Mc Jonas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 18:06

Oh inderdaad ook veel wit! Gaaf! Wat een mooie veulens allemaal. Ik wil Zensi ook eigenlijk heel graag laten dekken volgend jaar, maar ik heb nog geen idee met welke hengst. Ik wilde eigenlijk weer een cremello maar ik denk niet dat er een hengstenhouder is die daarmee akkoord gaat, omdat er dan kans is dat er weer een cremello uitkomt.

J_andhorses

Berichten: 77
Geregistreerd: 06-07-15
Woonplaats: Deventer

Re: Nakomelingen Mc Jonas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 21:43

Wauw! Mooie beestjes! <<)

En wat een verschil Kimmm! Ben benieuwd naar jullie combinatie als je er genoeg vertrouwen in hebt. Het blijft lastig jonge paarden inrijden. Ik denk ook dat ik het ga laten doen, de eerste maand. Daarna ga ik er wel zelf op. Heb ook al wel wat paardjes ingereden, maar ben nog nooit verkeerd terecht gekomen (door inrijden, wel in mijn paardrij-carrière uiteraard haha).

Ik hoop dat ik alvast wat oefenen kan met (Mexx, Mister, Mack, Sonny? Ik heb nog een goede roepnaam nodig!!) het veulen. Halster, voetjes, meelopen, aanraken etc. Had nog een inlog van TRT die ik gebruikte voor een ander paard, dus daar heb ik al wat nuttigs van opgestoken :j -:)
Hopelijk krijg ik de ruimte om het alvast in de praktijk toe te passen (van de huidige eigenaresse).

Keep you posted! Zaterdag ga ik er weer heen *\o/*


Mc Misson Geykes (Mack) v. Mc Jonnas x Bon Jovi x Romantico II - Juni 2018
[KS-ITP] Meet Mc Misson Geykes (Mack)

J_andhorses

Berichten: 77
Geregistreerd: 06-07-15
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 15:42

Afbeelding

Even een korte update, ondanks dat er verder geen reacties meer zijn geweest.
Hij verandert zo ontzettend snel.. Ik heb even een overzichtje gemaakt. Ik denk dat ik toch maar even een apart topic aan ga maken voor hem. Het is leuk om terug te kijken straks hoe snel hij is gegroeid!


Hij staat nu lekker op de wei, dus daar kan die zich wat meer uitleven.

Afbeelding


Ben zo blij met hem. Hij is super lief en aanhankelijk qua karakter. Ook nieuwsgierig. Die van jullie ook? :D Trouwens wel echt kenmerkend die hoofdjes van Mc Jonnas want ik heb een andere nakomeling van de stal HS Meijer gevonden die echt sprekend op Mack lijkt qua hoofdje:

Afbeelding


Mc Misson Geykes (Mack) v. Mc Jonnas x Bon Jovi x Romantico II - Juni 2018
[KS-ITP] Meet Mc Misson Geykes (Mack)

Kimmm_

Berichten: 131
Geregistreerd: 17-11-07
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 15:56

Leuk! Hij is echt een toverbal qua kleur :) Ik ben benieuwd hoe hij eruit ziet als hij wat ouder is. En hoe groot hij wordt!

Zensi is gewoon nóg stééds aan het groeien. We zijn haar nu aan het doorrijden en heel haar lichaam is weer aan het veranderen. En ik voer echt geen supplementen voor spiergroei of iets dergelijks. Ze is echt een spierbundel aan het worden! Deze foto zit ook een jaartje tussen, onderste foto is van vorige week.

Afbeelding

Er is bij mij het idee ontstaan om Zensi volgend jaar te laten dekken. Sowieso vanwege haar kleur, maar ze heeft ook gewoon interessante bloedlijnen (Krack C, Ferro, Samber..). Ze heeft verdunningsgen dus dat kan hele interessante kleurtjes geven :) Ik heb me alleen totaal nog niet verdiept in welke hengst. Er moet wel wat meer grootte en lengte in, uiteraard rustig en meewerkend karakter. Dus als iemand een goed idee heeft.. het is wel voor mezelf trouwens.

J_andhorses

Berichten: 77
Geregistreerd: 06-07-15
Woonplaats: Deventer

Re: Nakomelingen Mc Jonas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 19:09

Tof!!

Wat een mooie bouw heeft ze. Hoe groot is zij nu? Ik denk dat haar bouw heel erg van haar vader af komt.. Die heeft ook zulke mooie spieren. Ik zie het bij Mack nu ook dat ie al ietsje breder wordt in zijn borst enzo.. Ik vind dat erg mooi iets breder gebouwd en zeker als hij misschien toch blijft steken op 1.60m ofzo dan scheelt het heel erg hoe het oogt.

Ik heb echt geen verstand van hengsten, dus daar kan ik je weinig mee helpen. Ik blijf graag op de hoogte van haar ontwikkeling en ben ook benieuwd naar plaatjes van jou icm haar!

Succes met het doorrijden /3


Mc Misson Geykes (Mack) v. Mc Jonnas x Bon Jovi x Romantico II - Juni 2018
[KS-ITP] Meet Mc Misson Geykes (Mack)


Kimmm_

Berichten: 131
Geregistreerd: 17-11-07
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 21:07

Zensi is nu 1,60m, dus voor mij echt een perfect maatje. Ik ben zelf ook niet zo groot met 1,67m dus dat ziet een prima uit. Ik hoef ook echt geen groot paard. Vanavond eindelijk eens een foto van dat ik erop zit, maar wij hebben alleen een buitenbak dus het was donker :) en ik lijk dik omdat ik een bodyprotector aan heb :D misschien van het weekend wat betere plaatjes, doordeweeks kan ik helaas alleen maar ‘s avonds.

Afbeelding

J_andhorses

Berichten: 77
Geregistreerd: 06-07-15
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 10:47

Super leuke foto. Mooi beeld zo. Ik ben precies even groot en verwacht dat Mack ook zo wordt... dus ben hier stiekem best blij mee als ik de combi zo zie. Ik houd ook niet van grote paarden.. Vind jullie erg leuk samen! Ik blijf jullie volgen :D


Edit: Btw, je lijkt helemaal niet dik... :')


Mc Misson Geykes (Mack) v. Mc Jonnas x Bon Jovi x Romantico II - Juni 2018
[KS-ITP] Meet Mc Misson Geykes (Mack)

Kimmm_

Berichten: 131
Geregistreerd: 17-11-07
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 11:04


J_andhorses

Berichten: 77
Geregistreerd: 06-07-15
Woonplaats: Deventer

Re: Nakomelingen Mc Jonas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 12:47

Ja dat klopt inderdaad. :') Ze heeft hem er niet afgehaald. Ze is zelf nu even helemaal uit de running.. Maar het contract is al getekend haha, dus ik vind het niet zo erg :) Hij is gewoon lekker van mij vanaf 1 december. <<) Zin in!!


Mc Misson Geykes (Mack) v. Mc Jonnas x Bon Jovi x Romantico II - Juni 2018
[KS-ITP] Meet Mc Misson Geykes (Mack)

Kimmm_

Berichten: 131
Geregistreerd: 17-11-07
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 17:03

Ik heb vorige maand een fotoshoot gedaan met Zensi toen het nog mooi weer was en ik wil deze foto's toch even met jullie delen <3 Dan zie je toch dat het echt een grote meid aan het worden is!

Rijden gaat nu met ups en downs (voornamelijk ups hoor!), het ging echt weken goed maar nu heeft ze toch weer af en toe de kolder in haar kop. Ze sprint soms ineens weg en vorige week stond ze ook ineens weer overeind helaas. Echt bokken doet ze dan eigenlijk weer niet zo. Hopelijk was dat een eenmalige actie. Ze kan heel lui en loom zijn, maar met rijden is ze heel sensibel! Als je haar een klein corrigerend tikje op de schouder geef met een zweepje wordt ze héél erg boos. Echt een merrie.. Ik hoor wel van veel mensen dat het er wel een is die nog ver gaat komen. Nu ik nog :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kimmm_

Berichten: 131
Geregistreerd: 17-11-07
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 17:04

J_andhorses schreef:
Ja dat klopt inderdaad. :') Ze heeft hem er niet afgehaald. Ze is zelf nu even helemaal uit de running.. Maar het contract is al getekend haha, dus ik vind het niet zo erg :) Hij is gewoon lekker van mij vanaf 1 december. <<) Zin in!!


Nog eventjes!!

J_andhorses

Berichten: 77
Geregistreerd: 06-07-15
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 16:01

Toffe foto's van Zensi!

Ik heb vandaag Mack opgehaald! Hij liep super braaf de trailer in en is lekker gaan eten in de stal. De eigenaren van de opfok zeiden zelden zo'n relaxed veulen te hebben gezien. Hij staat echter nu met een dominante merrie in een koppel. Een soort Friese kruising. Hij is dus niet heel dominant :') maar is straks misschien juist wel prettig om mee te werken. Het is echt een schatje, kan niet wachten om hem beter te leren kennen. Het is wel echt een kleintje vergeleken met de rest.. Maar wat niet is kan nog komen natuurlijk :D


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Mc Misson Geykes (Mack) v. Mc Jonnas x Bon Jovi x Romantico II - Juni 2018
[KS-ITP] Meet Mc Misson Geykes (Mack)

Kimmm_

Berichten: 131
Geregistreerd: 17-11-07
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 16:42

Ahh.. wat een leuke kleine dreumes! <3

Starlake03

Berichten: 6
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Julianadorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 21:23

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat leuk om te zien dat er weer leven in deze post ziet. Ik heb Mc gekocht toen hij 11 maanden was. Nu is hij inmiddels 4,5 jaar. Hij meet 1.70. Zelf zadelmak gemaakt, door een professional laten doorrijden en nu er soms zelf op. Super lief, maar soms wel koppig en moet je hem overtuigen dat hij het wel kan hahaha. Ik ben benieuwd naar andere verhalen van de nakomelingen die reeds onder het zadel zijn...

Anoniem

Re: Nakomelingen Mc Jonas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 09:05

Wat een gave beestjes!
Ik zit er over te denken om mijn merrie volgend jaar te laten dekken door mc Jonnas, dus lees graag mee!
Ik las dat bij een vos merrie de kans op Palomino 100% is? Geldt dat ook voor koffievos?

Kimmm_

Berichten: 131
Geregistreerd: 17-11-07
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 11:43

Starlake03 schreef:
[ [url=m/Jiuddl.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/9Fcu8F.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/KGjHNG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat leuk om te zien dat er weer leven in deze post ziet. Ik heb Mc gekocht toen hij 11 maanden was. Nu is hij inmiddels 4,5 jaar. Hij meet 1.70. Zelf zadelmak gemaakt, door een professional laten doorrijden en nu er soms zelf op. Super lief, maar soms wel koppig en moet je hem overtuigen dat hij het wel kan hahaha. Ik ben benieuwd naar andere verhalen van de nakomelingen die reeds onder het zadel zijn...


Je zegt dat je er soms zelf op rijdt, rijdt er verder iemand anders op? Wat je zegt met koppig en overtuigen, dat herken ik helemaal! Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik altijd heel positief geweest ben met en over Zensi, maar dat haar karakter ook niet altijd even fijn is. Ik heb Zensi gekocht toen ze bijna 3 werd, ze is inmiddels 4,5 dus ik heb haar 1,5 jaar. Eerst een jaartje gewacht tot ze wat uitgegroeid was en toen begonnen met zadelmak maken. Zadel en mensen gaf ze niet om, maar ik heb echt wel even een zware taak gehad met haar overtuigen dat ik als mens de 'baas' ben om het maar even zo te noemen en niet zij. Dat begon al aan de hand. Toen ik haar net had was ze echt zo mak als een lammetje, kon er alles mee. Nu is het echt een totaal ander paard. Sinds dat ze onder het zadel aan het werk is, is het echt een heel gevoelig, dominant en energiek paard. Ik reed er eerst ook maar soms op, meestal zelfs nog na iemand anders.

Nu rijd ik er zelf al een tijdje helemaal niet meer op, ze is echt extreem sensibel en gevoelig en dat vind ik niet zo fijn. Ze accepteert geen fouten van de ruiter en het meisje wat er nu op rijdt, heeft haar ook ingereden dus die kennen elkaar door en door. Ze vindt het gelukkig heel leuk om erop te rijden en doet dat ook 3 keer per week, maar het is absoluut geen paard waar je op gaat zitten en zo mee weg kunt rijden, sterker nog.. dat gaat gewoon mis. Het is zo millimeterwerk bij haar, miscommunicatie kun je je gewoonweg niet permitteren. Ze ziet, voelt en hoort alles, ze wil wel echt heel hard voor je werken en doet altijd haar best, maar gaat ook heel graag haar eigen gang als ze de kans krijgt. En als je haar corrigeert pakt ze je terug. Het is echt een pittige tante. Ik heb heel veel moeite om daarmee om te gaan. Ik hoop dat het van de zomer beter gaat, anders weet ik niet of we wel de juiste combinatie zijn. Begrijp me niet verkeerd, het is absoluut geen probleempaard of 'project' zoals mensen dat soms noemen. Zensi is een heel werkwillig, sensibel en ook echt wel lief paard. Je moet alleen wel precies de goede ruiter hebben en er een match mee hebben, ik denk dat ze dan heel ver kan komen. Zeker geschikt voor het hogere werk, want ze beweegt prachtig! Je kan alleen echt geen rondje door de bak met een los teugeltje of even relaxed een half uurtje rond gaan hobbelen in de bak. Je moet alert zijn en haar constant bezighouden.

Meer mensen die dit herkennen? Ik denk wel dat Zensi echt het karakter van moeders kant heeft meegekregen, dat zijn vrijwel allemaal kattekoppen :)

Kimmm_

Berichten: 131
Geregistreerd: 17-11-07
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 11:44

Myrthe3 schreef:
Wat een gave beestjes!
Ik zit er over te denken om mijn merrie volgend jaar te laten dekken door mc Jonnas, dus lees graag mee!
Ik las dat bij een vos merrie de kans op Palomino 100% is? Geldt dat ook voor koffievos?


Ligt eraan of je merrie Agouti draagt, anders kan het ook zomaar een valk worden.

kim_1990

Berichten: 1542
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Re: Nakomelingen Mc Jonas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 18:25

Leuk al die nakomelingen hier!
Ik zit te twijfelen tussen mcjonnas of krem voor mijn friese merrie. Waarschijnlijk wordt het pas met een jaar of 2 dat ze gedekt wordt...maar ben al wel vast aan het rondkijken. Zoals ik zei, twijfel ik dus tussen mcjonnas en krem en heb ik nu stiekem een voorkeur voor krem. Volgens de hengstenhouder zou krem in haar ogen ook beter passen bij mijn merrie maar ik vind toch stiekem mcjonnas ook wel retegaaf eigenlijk en toch ook wel enigszinds passend haha

♥Zayira♥Garola Fuga❤️Apache❤️Tender Love Fuga RB❤️Royal Highness KB❤️Shetans Zubaidah❤️Pony❤️Olivio RB❤️

Kimmm_

Berichten: 131
Geregistreerd: 17-11-07
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 18:34

kim_1990 schreef:
Leuk al die nakomelingen hier!
Ik zit te twijfelen tussen mcjonnas of krem voor mijn friese merrie. Waarschijnlijk wordt het pas met een jaar of 2 dat ze gedekt wordt...maar ben al wel vast aan het rondkijken. Zoals ik zei, twijfel ik dus tussen mcjonnas en krem en heb ik nu stiekem een voorkeur voor krem. Volgens de hengstenhouder zou krem in haar ogen ook beter passen bij mijn merrie maar ik vind toch stiekem mcjonnas ook wel retegaaf eigenlijk en toch ook wel enigszinds passend haha


Ik heb de hengsten allebei nooit in het echt gezien, of er verschil is in karakter weet ik niet. Ik vind ze allebei heel mooi! Stokmaat scheelt 1 cm. McJonnas is homozygoot crème en heterozygoot agouti. Krem is homozygoot crème én homozygoot agouti. Dus qua kleur kan de uitkomst wel verschillen!

Ik vind het jammer dat ze alleen willen fokken met onverdunde merries. Ik zou stiekem dolgraag mijn merrie van McJonnas willen dekken met Krem :o
Er zijn maar weinig hengstenhouders die dat willen. Snap het wel, maar ik vind het toch jammer.

ik denk dat je met een Fries met Krem wel meer kans hebt op bijzondere kleurtjes, sowieso geen smokey black. Ik ken je merrie niet dus qua karakter kan ik er niks over zeggen. Uiteindelijk moet je het lekker zelf weten toch?

Starlake03

Berichten: 6
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Julianadorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 19:44

Kimmm_ schreef:
Starlake03 schreef:
[ [url=m/Jiuddl.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/9Fcu8F.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/KGjHNG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat leuk om te zien dat er weer leven in deze post ziet. Ik heb Mc gekocht toen hij 11 maanden was. Nu is hij inmiddels 4,5 jaar. Hij meet 1.70. Zelf zadelmak gemaakt, door een professional laten doorrijden en nu er soms zelf op. Super lief, maar soms wel koppig en moet je hem overtuigen dat hij het wel kan hahaha. Ik ben benieuwd naar andere verhalen van de nakomelingen die reeds onder het zadel zijn...


Je zegt dat je er soms zelf op rijdt, rijdt er verder iemand anders op? Wat je zegt met koppig en overtuigen, dat herken ik helemaal! Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik altijd heel positief geweest ben met en over Zensi, maar dat haar karakter ook niet altijd even fijn is. Ik heb Zensi gekocht toen ze bijna 3 werd, ze is inmiddels 4,5 dus ik heb haar 1,5 jaar. Eerst een jaartje gewacht tot ze wat uitgegroeid was en toen begonnen met zadelmak maken. Zadel en mensen gaf ze niet om, maar ik heb echt wel even een zware taak gehad met haar overtuigen dat ik als mens de 'baas' ben om het maar even zo te noemen en niet zij. Dat begon al aan de hand. Toen ik haar net had was ze echt zo mak als een lammetje, kon er alles mee. Nu is het echt een totaal ander paard. Sinds dat ze onder het zadel aan het werk is, is het echt een heel gevoelig, dominant en energiek paard. Ik reed er eerst ook maar soms op, meestal zelfs nog na iemand anders.

Nu rijd ik er zelf al een tijdje helemaal niet meer op, ze is echt extreem sensibel en gevoelig en dat vind ik niet zo fijn. Ze accepteert geen fouten van de ruiter en het meisje wat er nu op rijdt, heeft haar ook ingereden dus die kennen elkaar door en door. Ze vindt het gelukkig heel leuk om erop te rijden en doet dat ook 3 keer per week, maar het is absoluut geen paard waar je op gaat zitten en zo mee weg kunt rijden, sterker nog.. dat gaat gewoon mis. Het is zo millimeterwerk bij haar, miscommunicatie kun je je gewoonweg niet permitteren. Ze ziet, voelt en hoort alles, ze wil wel echt heel hard voor je werken en doet altijd haar best, maar gaat ook heel graag haar eigen gang als ze de kans krijgt. En als je haar corrigeert pakt ze je terug. Het is echt een pittige tante. Ik heb heel veel moeite om daarmee om te gaan. Ik hoop dat het van de zomer beter gaat, anders weet ik niet of we wel de juiste combinatie zijn. Begrijp me niet verkeerd, het is absoluut geen probleempaard of 'project' zoals mensen dat soms noemen. Zensi is een heel werkwillig, sensibel en ook echt wel lief paard. Je moet alleen wel precies de goede ruiter hebben en er een match mee hebben, ik denk dat ze dan heel ver kan komen. Zeker geschikt voor het hogere werk, want ze beweegt prachtig! Je kan alleen echt geen rondje door de bak met een los teugeltje of even relaxed een half uurtje rond gaan hobbelen in de bak. Je moet alert zijn en haar constant bezighouden.

Meer mensen die dit herkennen? Ik denk wel dat Zensi echt het karakter van moeders kant heeft meegekregen, dat zijn vrijwel allemaal kattekoppen :)


Ik "rij" Mc alleen. Hij is niet heet onder het zadel, hij is redelijk cool, maar kan gewoon onwijs koppig zijn. Is ook een gebrek aan kennis en vaardigheid van mijn zijde (geen jong paard beleerd). Heb ook al 9 jaar een draver en is toch even heeel wat anders hihihi. Ben gewoon (te) voorzichtig. Mc heeft diegene die hem doorreed in het ziekenhuis doen belanden (schrikreactie), waar zij een gebroken enkel opliep. Diegene die hem daarna overnam om te rijden moest helaas plotseling stoppen. Daar heb ik hem ook acties zien uithalen waarbij ik dacht oei oei oei. Dus is een stukje angst/onzekerheid van mijn kant waarop hij denkt ...ja doeiiii. Dus ik pak het nu stap voor stap op, rust bij mijzelf en ik ben al een stuk zekerder en ontspannen en daar reageert hij goed op. Ik volg nog iemand met een nakomeling van Mc Jonnas (halfzusje) en dat zie ik dit karakter ook in terug. Dus daarom ook nieuwsgierig naar de ervaringen van anderen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers