Bitloos hoofdstel te groot??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Bitloos hoofdstel te groot??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 12:49

Hoi,
Ik rijd mijn paard limo met een bitloos hoofdstel omdat hij niet fijn reageert op bit.

Hij rijdt fijn met het hoofdstel, een FRA sidepull. Maar zodra ik een beetje druk op de teugels heb komt de bakstukken aan 1 kant volledig los van zijn hoofd. Toevallig alleen de kant waar de gespen zitten.

Is dit normaal? Of moet de neusriem vaster? (Heb die nooit te vast zitten zodat limo nog kan kauwen en likken)

Dit is hoe het hoofdstel bij limo omzit. Een foto van het "vreemde loskomen" heb ik niet, kan limo niet met 1 hand rijden daar hij soms nog schrikt van mijn handbewegingen boven hem.
Heb het hoofdstel inmiddels ook al 1 gaatje hoger maar nog blijft de kant met de gespen loskomen van de kaak als ik wat druk op de teugels heb.
Afbeelding

Leef en laat leven.


Daphneeeej

Berichten: 2997
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Bitloos hoofdstel te groot??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:04

Dat is inprincipe veel voorkomend. Dit omdat je met je teugelhulp het neusdeel wat omhoog trekt waardoor er dus ruimte komt bij de bakstukke . Dit is inprincipe niet erg voor de functie, alleen niet mooi om te zien.

Mariett

Berichten: 4379
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Bitloos hoofdstel te groot??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:08

De neusriem mag nog wel een tikje omhoog trouwens :)
Dit gebeurt inderdaad wel vaker zo, een kaakriem zou denk ik wat beter zijn bij een sidepull dan een keelriem.

Amado
Berichten: 1323
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:31

Is heel normaal hoor, zoals hierboven is uitgelegd.
Regels met bitloos neusriem is hetzelfde als met bit, 2 vingers moet ertussen kunnen. Hij mag ook zeker wel een stuk omhoog, waar ik het lijntje heb gezet, 2 vingerbreedte ongeveer onder het jukbeen
Afbeelding

Amado <3 samen sinds 02-10-2015

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:34

Afbeelding
Ik heb dit hoofdstel ook en ik heb er een andere frontriem opgezet en de keelriem vervangen door de kaakriem. Dan ben je van het probleem af en vind ik het een veel fijner, stabieler hoofdstel.

Anoniem

Re: Bitloos hoofdstel te groot??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:38

Een kaakriem (van de ene ring onder het jukbeen naar de andere) voorkomt inderdaad dat de bakstukken opbollen. Dat staat niet alleen lelijk maar kan er ook voor zorgen dat ze in de ogen terecht komen, want vaak bollen ze naar voren toe, dus goed dat je daar op let.
Wat is die vreemde afdruk/deuk op zijn neus onder de neusriem? Het lijkt net alsof daar een touwhalster te laag en met teveel druk gezeten heeft.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Bitloos hoofdstel te groot??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 15:08

Leuke oplossing zo,
Maar waar haal je zo een kaakriem dan?

Xyzutu2 was toen de neusriem nóg lager hing en limo ervandoor wou gaan aan de longe.

Leef en laat leven.

siskeh
Berichten: 8663
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 15:28

Je mist inderdaad de kaakriem, wat je zou kunnen proberen is eerst eens met een sperriem, als je een beetje creatief bent kan je er zelf ook wel 1 knopen, of bij een beetje tuigmaker(ken er 1 in assendelft die zo iets zo kan maken, mocht je interesse hebben)

Edit:
https://dabo-design.nl/shop/?model_numb ... a5EALw_wcB
Dit zou prima werken, en vergelijkbaar iets is ook zo uit leer te maken.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 15:52

Thnx ik ga straks eens met een los sperriempje proberen. :)
Als dat idd helpt ga ik mijn creativiteit loslaten en zelf een kaakriem maken. :j

Ik vond het idd ook altijd wel vervelend dicht bij de ogen komen. Andere frontriem wou ik ook al proberen.

Leef en laat leven.

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Re: Bitloos hoofdstel te groot??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 16:53

Ik heb de kaakriem van de keelriem gemaakt en met een soort drukknopje (die je vast slaat met een hamer en dus niet meer los krijgt) vast gemaakt. De staleigenaar had die dingen liggen... Weet niet hoe het heet alleen, maar denk dat de schoenmaker dat ook zo kan doen.

Mariett

Berichten: 4379
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 17:15

MarritdeG schreef:
Ik heb de kaakriem van de keelriem gemaakt en met een soort drukknopje (die je vast slaat met een hamer en dus niet meer los krijgt) vast gemaakt. De staleigenaar had die dingen liggen... Weet niet hoe het heet alleen, maar denk dat de schoenmaker dat ook zo kan doen.

Dat is een holniet! Kan de schoenmaker inderdaad vast doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 17:18

Art_Ificious schreef:
Leuke oplossing zo,
Maar waar haal je zo een kaakriem dan?

Xyzutu2 was toen de neusriem nóg lager hing en limo ervandoor wou gaan aan de longe.


O wauw, dan heeft hij wel een flinke klap gekregen van de neusriem. :(:)
Wanneer is dat gebeurd?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-18 08:34

xyzutu2 schreef:
Art_Ificious schreef:
Leuke oplossing zo,
Maar waar haal je zo een kaakriem dan?

Xyzutu2 was toen de neusriem nóg lager hing en limo ervandoor wou gaan aan de longe.


O wauw, dan heeft hij wel een flinke klap gekregen van de neusriem. :(:)
Wanneer is dat gebeurd?
eigen schuld als hij wild gaat doen.

Is tevens al van juni of juli geleden, toen had ik die sidepull nog maar net.

Leef en laat leven.

genja
Berichten: 3937
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 08:39

Xyzutu2 was toen de neusriem nóg lager hing en limo ervandoor wou gaan aan de longe.
[/quote]

O wauw, dan heeft hij wel een flinke klap gekregen van de neusriem. :(:)
Wanneer is dat gebeurd?[/quote]eigen schuld als hij wild gaat doen.

Is tevens al van juni of juli geleden, toen had ik die sidepull nog maar net.[/quote]


Of hij expres wild doet... weet niet of dit een recente foto is maar als je het nog van juli ziet lijkt mij dat niet helemaal goed


Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Bitloos hoofdstel te groot??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 08:40

Hoezo eigen schuld?
Het arme beest kan er toch niets aan doen dat jij longeert met niet passend tuig?

MarliesV

Berichten: 15147
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 08:45

Art_Ificious schreef:
xyzutu2 schreef:


O wauw, dan heeft hij wel een flinke klap gekregen van de neusriem. :(:)
Wanneer is dat gebeurd?
eigen schuld als hij wild gaat doen.

Is tevens al van juni of juli geleden, toen had ik die sidepull nog maar net.


Ohw echt?! Door jouw onkunde mbt tot de hoogte van een neusriem, is het je paard zijn schuld dat die zo'n afdruk heeft?

Dieptriest en dat meen ik echt.

Hopelijk hang je er nooit een hackamore aan met die instelling, en dan te laag, neus gebroken. Tja had die maar moeten luisteren..... |o

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-18 09:00

Zoals eerder vermeld is dit niet een recente foto want hangt de neusriem ook al een gaatje hoger sinds augustus.
Een recente foto heb ik niet.

En limo die deed toen gewoon lastig soms, loopt 10x langs de hindernis en de 11e keer gaat hij er ineens spooky bij doen en blijft dan spooky doen met hard willen wegrennen dus hard aan de longe trekken want wegrennen is niet op de volte blijven maar naar buiten toe rennen.
Dit is de laatste twee maanden gelukkig niet meer voorgevallen.

Achja ik had op google gekeken hoe de neusriemen daar was bij deze sidepull en daar waren ze toen ook allemaal zo laag (als je kijkt naar de zilveren ring die op de kaak ligt).
In het volgtopic van limo had ik al gehoord dat die te laag is dus had ik die al hoger gehangen en in augustus nog eens een gaatje hoger. Maar daar heb ik dus geen foto van.

Leef en laat leven.

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Re: Bitloos hoofdstel te groot??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 09:13

Ik ga niet reageren op het voorval maar weet wel dat het bij bitloos en sidepull beter te hoog is dan te laag en dat je niet snel te hoog kan zitten. Hoe hoger hoe minder gevoelig op de neus dus zorg ervoor dat je, je paard zover krijgt dat je die gevoeligheid op de neus niet nodig hebt en hem rijd met je zit en je zitbeenknobbels. Mocht je dan toch wat extra bij willen zetten met je teugels dan kan dat zonder dat het te gevoelig is en je het zwevende neusbot in gevaar brengt. Bitloos is absoluut niet mild als het verkeerd gebruikt wordt.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-18 09:17

MarritdeG schreef:
Ik ga niet reageren op het voorval maar weet wel dat het bij bitloos en sidepull beter te hoog is dan te laag en dat je niet snel te hoog kan zitten. Hoe hoger hoe minder gevoelig op de neus dus zorg ervoor dat je, je paard zover krijgt dat je die gevoeligheid op de neus niet nodig hebt en hem rijd met je zit en je zitbeenknobbels. Mocht je dan toch wat extra bij willen zetten met je teugels dan kan dat zonder dat het te gevoelig is en je het zwevende neusbot in gevaar brengt. Bitloos is absoluut niet mild als het verkeerd gebruikt wordt.

Bedankt voor de uitleg :)

Gisteren heb ik alvast een nieuwe frontriem in het hoofdstel gedaan en moet alleen nog een aansnoerriem hebben voor als voorlopig kaakriem te dienen. Maar die lag thuis :)

Leef en laat leven.

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Re: Bitloos hoofdstel te groot??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 09:20

Succes ermee!! Als je nog duidelijkere foto's van mijn hoofdstel wil kan ik die vanavond wel even voor je maken. De riemen hoeven niet super strak :)

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 09:25

MarliesV schreef:
[
Dieptriest en dat meen ik echt.

Hopelijk hang je er nooit een hackamore aan met die instelling, en dan te laag, neus gebroken. Tja had die maar moeten luisteren..... |o


Breng d'r ff op ideeën :Y)

TS Waarom laat je er niet iemand met verstand naar kijken?

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Bitloos hoofdstel te groot??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-18 09:27

Hackamore ga ik niet aan beginnen hoor ;) blijf bij deze sidepull.

Leef en laat leven.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 09:37

Je postte deze foto ook in Limo's eigen topic, en daar vertelden we je weken geleden al dat ie gewoon veel te laag hangt. Eens je de Pardoes op de juiste hoogte hebt hangen, doet ie dat bakstukwiebeltje niet meer.
Je hoeft helemaal geen neus of frontriemen te vervangen, neusriem gewoon omhoog (zie bericht Amado) en dan gewoon netjes aansluitend. Niet strak, niet los, aansluitend.

Als tip: je zegt dat het anders hangt, maar je post dan wel een oude foto. Dat is gewoon niet handig. Dat is alsof je hoefadvies vraagt maar ondertussen 't paard al rondom beslagen hebt. What's the point?
Advies vragen en het juiste advies geven/krijgen, kan enkel met actuele informatie.

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 09:45

Hoppit schreef:
Je postte deze foto ook in Limo's eigen topic, en daar vertelden we je weken geleden al dat ie gewoon veel te laag hangt. Eens je de Pardoes op de juiste hoogte hebt hangen, doet ie dat bakstukwiebeltje niet meer.


Dat is niet helemaal waar hoor. Die van mij hing prima op hoogte en was nog steeds onstabiel.

hakimsamba
Berichten: 4
Geregistreerd: 04-10-18

Re: Bitloos hoofdstel te groot??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 12:48

steek het lange gedeelte van de neusriem door de frontriem, onder het kopstuk. Let op dat de voorkant van de neusriem aan de kant van de frontriem hangt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balou_k, fransje23, Hartje, IASCrawler, naomie83, soeboenoe en 14 bezoekers