Veulen in opfok of paddock paradise?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Veulen in opfok of paddock paradise?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 22:02

Hoi allemaal, ik zit met een dilemma...

Ik heb een Tinker merrie veulen dat nu ongeveer 6,5 maand is.
Ik heb haar afgespeend op 5,5 maand en sinds dien staat ze 24/24 op de weide samen met een ander merrie veulen en nog een oudere merrie. Nu zal deze weide waarschijnlijk deze winter te nat worden en daarom zoek ik dan best een ander plekje.

Nu ben ik de voorbije dagen naar 2 plaatsen gaan kijken maar ik twijfel heel hard.

Plek 1
Dit is een soort mini paddock paradise van iemand particulier. Heel vriendelijke vrouw, matched helemaal met mijn ideeën over het houden van paarden etc.
Paarden lopen hier over de ‘track’ en hebben elke dag een ander stukje weide erbij voor te eten. Maar er worden ook slowfeeders met hooi aangeboden. Er is ook een heel grote droge schuilstal aanwezig.
Een groot pluspunt van deze plek is voor mij ook dat ze enorm dicht tegen de andere stal is waar mijn andere paarden staan. Zo kan ik ook vaak langs gaan bij mijn veulen, want ik hecht daar toch wel veel belang aan. Ik wil haar graag goed in de hand kunnen houden. :)
Wat hier voor mij wel een groot nadeel is, ze staat hier samen met maar 1 ander paard en dat is een trekpaard ruin van 13. Zag er een leuk beestje uit, eigenaar vertelde dat hij wel met alle paarden samen kan, maar gewoon een beetje tijd nodig heeft om er zeg maar ‘sociaal’ mee te zijn. Dus vraag me af of mijn veulen hier wel genoeg zal aan hebben, en geen speelkameraadje zal missen? Opzich is ze niet de grootste speelvogel die er is, maar toch vraag ik me af of dit goed is?

Plek 2
Dit is echt gewoon een typsiche opfok. Is ongeveer een dik kwartier rijden voor mij, wat opzich ook wel nog meevalt. Hier komt ze in een grote kudde samen met andere merries van haar leeftijd. Ze komt hier overdag op de weide. Op de weide wordt ook hooi aangeboden. Savonds komen ze naar binnen, en komen ze per 2 of per 3 in de stal. Stallen lagen heel netjes allemaal.
Opzich heel vriendelijke vrouw ook! Maar had hier een beetje het gevoel, dat ze echt wel wat zal opgaan in de massa... En dat gevoel maakt me toch niet helemaal gelukkig... Ben sinds haar geboorte zoveel met haar bezig geweest en heb een beetje schrik om haar daar ‘los te laten’ zeg maar... Heb schrik dat ze soms verdrongen zal worden door andere paarden...
Op deze opfok mag ik wel zo vaak langs komen als ik wil en haar gewoon even gaan poetsen of even een stukje samen wandelen over het erf etc. Dus dat vind ik wel goed!



Ik vind het zo moeilijk te bepalen met welke keuze ik nu goed doe voor haar. Zou haar liefst zelf willen laten kiezen natuurlijk, maar dat gaat jammer genoeg niet... Ik maak dit topic om even een andere kijk op de zaak te hebben met de mening van andere mensen. :)

Leentje, Molly & Poppy <3


Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Veulen in opfok of paddock paradise?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 22:06

1 oudere ruin is geen match voor een merrie veulen, van wie moet ze dan ‚merrie gedrag‘ leren?

Anoniem

Re: Veulen in opfok of paddock paradise?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 22:11

Echt kuddegedrag (omgaan met ranghogere, ranglagere en gelijkwaardige paarden) leren ze niet als ze maar 1 paard als vriendje hebben. Bovendien leren ze ontzettend veel van kijken naar hoe andere paarden (al dan niet sociale) problemen oplossen.
Wat ik ook een beetje mis in je verhaal is hoe groot de paddock paradise is? Is het een stuk van 1 a 2 hectare waar paden doorheen lopen of is het een postzegel paradise van een paar duizend vierkante beter?
Ik zou kiezen voor optie B; waar jij bang bent voor het opgaan in de massa is dat nou juist precies wat een jong paard nodig heeft. Niet voorgetrokken worden als lievelingetje van de baas maar gewoon paard zijn, verdrongen worden door paard A en terecht worden gewezen als ze zelf paard B probeert te verdringen. Paarden willen vooral paard zijn, en dat betekent onderdeel van een kudde zijn, opgaan in de massa. :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Veulen in opfok of paddock paradise?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 22:17

Kan ze niet weer even terug naar mams? Met alleen een ruin zou ik zeker niet doen. Wat als deze gaat rijden bv? Blijft ze alleen en met een dier is het lastig leren hoe je in een groep gedraagt. Standaard opfok is een optie wel. Kwartier rijden is dichtbij en een groep is altijd leuk voor haar. Mooiste is gemengde kudde met van alles wat

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 22:20

karuna schreef:
Kan ze niet weer even terug naar mams? Met alleen een ruin zou ik zeker niet doen. Wat als deze gaat rijden bv? Blijft ze alleen en met een dier is het lastig leren hoe je in een groep gedraagt. Standaard opfok is een optie wel. Kwartier rijden is dichtbij en een groep is altijd leuk voor haar. Mooiste is gemengde kudde met van alles wat

Ik denk dat het voor moeder en veulen zelf heel verwarend zou zijn om terug samen te komen nu al? Dat lijkt me niet zo een goed idee?

En idd ben ook meer voorstander van een gemengde kudde maar deze heb ik tot nu toe nog niet gevonden.

De reacties van hierboven begrijp ik ook zeker!

Leentje, Molly & Poppy <3

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Veulen in opfok of paddock paradise?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 22:22

Mwa op zich voor veulen wel fijn. Even terug bij bekend terrein. Mams zal neem ik aan geen melk meer hebben. En je komt de winter beter door met alles bij elkaar.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: claucarlien, JackAebe, Nicole288, xoranlover en 9 bezoekers