Competitiesport/wedstrijdsporters

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Competitiesport/wedstrijdsporters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 16:51

Vroeger deed ik aan individuele competitiesporten als zwemmen, schaatsen en hardlopen. Nooit teamsporten, niets voor mij.
Nu ben ik zeg maar de topsportleeftijd gepasseerd. Ok, momenteel duik ik veel ( geen competitiesport) en ik rij paard ( geen startkaart meer maar rij wel op z niveau). Verder wandel ik best veel. Dus wel sportief.

Maar als ik eens zwem, schaats, ski, hardloop, dan blijft de wedstrijdmentaliteit. Ik kan die sporten eigenlijk niet doen zonder het wedstrijdelement, dan zijn ze saai. Als ik ooit weer echt begin gaan de wedstrijden ook gebeuren vanaf dag 1 van lidmaatschap club.
Zijn er meer mensen die aan competitiesporten doen? Ook als je wat ouder bent en weet dat nk, ek of wk niet meer lukt? Of doe je mee aan 'masters' wedstrijden? En dan wel bij de top behorend? En ben je dan ook fanatiek? Of interesseert het resultaat je niet echt maar heb je er lol in?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 17:05

Ik doe sinds mijn elfde aan kunstrolschaatsen, dus nu zeven jaar. Dit heb ik een tijdje wel aan top gedaan (voor mijn doen). Sleepte de ene na de andere prijs binnen. Inmiddels is de lol er echt vanaf omdat ik op mijn vijftiende te horen kreeg dat ik HMS heb en mijn trainingsschema moest aanpassen. Raakte toen zo achter dat ik telkens ergens onder in belandde, en helaas is die wereld soms niet zo gezellig, dus er werd vaak geroddeld waar je bij stond door ouders ( :') ).
Doe het nog steeds en rijd wel mee met shows en heb met het showrijden twee keer meegedaan aan het NK wat ik nog wel zou willen doen (onze vereniging is in tweeën gesplitst en ik zit bij de 'nieuwe' helft dus we kunnen nog niet aan alle wedstrijden mee doen). Dat is in groepen en dus niet individueel.
Rijd twee takken, kunstrijden en dansen. Hiernaast de shows en die zijn vooral op de dansen gebaseerd. Het kunstrijden is dus een kür op muziek.

Ga geen wedstrijden meer vrijrijden, maar vind dingen zoals het showrijden op het NK etc wel leuk om te blijven doen. :j

Maargoed, ik ben net achttien. :')

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Competitiesport/wedstrijdsporters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 17:40

Eigenlijk nog nooit van gehoord dat kunstrolschaatsen. Haha, nieuwe sporten leren kennen was niet het doel van het topic, maar wel leuk. :D

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 17:58

Ik heb niet echt dat ik echt wedstrijden moet doen maar wel dat ik echt een doel nodig heb. Bootcamp heeft voor sommige het doel om een goed lichaam te hebben maar dat is voor mij eigenijk niks. Dansles waarbij je elke week danst maar verder geen optredens zou ik niks vinden dan wil ik wel echt demo's kunnen geven oid.

Ik ben na jaren niet rijden het rijden weer op gaan pakken met het doel om binnen een jaar een oefencross te rijden. Ik heb wat surflessen genomen met het doel een golf(je)uit te kunnen staan.

Ik probeer ook best vaak nieuwe sporten uit.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Competitiesport/wedstrijdsporters

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 18:17

Ik heb een tijd lang aan wedstrijd roeien gedaan (wil het misschien weer gaan oppakken) en dat is ook echt een competitiesport, wat mij ook de kik gaf. Op wedstrijden eindigde ik met mijn eigen club standaard ergens onderaan (we werden niet tot nauwelijks gecoacht), maar met een andere club, die een meid te weinig hadden, eindigde ik bovenaan :D Helaas was die club te ver weg, anders was ik zeer zeker over gestapt :P

Maar ben er mee gestopt doordat de coaching erg slecht was en ik lichamelijk ook niet werd geholpen (HMS) , wat wel beloofd was, waardoor ik naar de knoppe ging.

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Competitiesport/wedstrijdsporters

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 18:36

Daarom kan ik ook niet sporten nu. Ik kan niet sporten voor de lol. Ik kan alleen sporten voor een doel, om de beste te zijn. Anders ben ik niet gemotiveerd. Ik heb het echt geprobeerd om plezier te halen uit het behalen van persoonlijke doelen (bleeeeh) maar dat motiveert me niet. Altijd dressuur gereden, van mijn 12e tot mijn 22e ongeveer, erg fanatiek. En nu doe ik niks aan sport, mijn dochter sport trouwens wel fanatiek, zij turnt op nationaal niveau.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Tiggs

Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 20:17

eclair98 schreef:
Ik heb een tijd lang aan wedstrijd roeien gedaan (wil het misschien weer gaan oppakken) en dat is ook echt een competitiesport, wat mij ook de kik gaf. Op wedstrijden eindigde ik met mijn eigen club standaard ergens onderaan (we werden niet tot nauwelijks gecoacht), maar met een andere club, die een meid te weinig hadden, eindigde ik bovenaan :D Helaas was die club te ver weg, anders was ik zeer zeker over gestapt :P

Maar ben er mee gestopt doordat de coaching erg slecht was en ik lichamelijk ook niet werd geholpen (HMS) , wat wel beloofd was, waardoor ik naar de knoppe ging.


Wat leuk, ik ook!
Met m'n eerstejaars 8+ in de top 3 van het eerstejaarsklassement geëindigd en ook een keer de Head gewonnen in de 4*. Inmiddels 'burger' en ik vond het best lastig om de omschakeling naar het recreatief sporten te maken.

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 20:21

Op mijn 42ste begonnen met hardlopen. Pas na een jaar een eerste wedstrijdje meegedaan. En toen ik na twee jaar bij mijn eerste halve marathon als tweede dame over de finish kwam maar niet op het podium mocht omdat ik geen wedstrijd licentie had is het competitie element in mij echt aangewakkerd.
Lopen zonder wedstrijd element is voor mij een manier van leven geworden maar lopen als sport met het competitie element erbij heeft voor mij heel veel toegevoegde waarde.
Nu hoeft leeftijd geen belemmering te zijn. Behalve dat je de competitie met jezelf aan kunt gaan, kun je dat ook met leeftijdgenoten. NK's, WK's voor masters zijn niet minder ambitieus dan NK's en WK's voor masters. Inmiddels 3 NK medailles waarvan er overigens maar 1 bij de masters in en de andere twee ik als 50 plusser overall heb weten te bemachtigen. Waarbij ik bij de laatste zelfs het WK limiet heb weten te behalen en met het nederlands team naar het WK mee mocht doen.

Suzanne ik begrijp je reactie niet helemaal. Waarom kun je nu niet sporten met een doel? Omdat je er van overtuigd bent niet de aller aller beste te kunnen zijn? In dat geval was je dat dan in het verleden wel? Want dat is natuurlijk iets wat voor maar heel weinige is weggelegd,zelfs binnen de wereld top is DE overwinning maar zeer incidenteel. En waarom is het beste uit jezelf halen of te wel de competitie met jezelf aangaan niet voldoende uitdagend voor je?

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 21:04

Greetje63 schreef:
Suzanne ik begrijp je reactie niet helemaal. Waarom kun je nu niet sporten met een doel? Omdat je er van overtuigd bent niet de aller aller beste te kunnen zijn? In dat geval was je dat dan in het verleden wel? Want dat is natuurlijk iets wat voor maar heel weinige is weggelegd,zelfs binnen de wereld top is DE overwinning maar zeer incidenteel. En waarom is het beste uit jezelf halen of te wel de competitie met jezelf aangaan niet voldoende uitdagend voor je?


Ik sportte voor de wedstrijden en kan dus niet recreatief sporten. Ook zou ik niet aan wedstrijden mee kunnen doen voor de lol. Als ik sport moet ik sporten voor de competitie, anders houd ik mijn motivatie niet vast. Ik kan ook niet recreatief paardrijden, vind ik niks aan. Ik heb het wel geprobeerd, en ook andere sporten. Maar het boeide me gewoon niet. Ik kan geen motivatie vinden. En persoonlijke doelen geven me dat dus ook niet.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Competitiesport/wedstrijdsporters

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 21:25

Maar waarom kun je nu dan niet meer aan wedstrijden meedoen?

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 21:42

Greetje63 schreef:
Maar waarom kun je nu dan niet meer aan wedstrijden meedoen?


Door omstandigheden heb ik al een tijd geen paarden meer. Ik had niet meer de mogelijkheden en de faciliteiten om op het niveau wat ik wilde te kunnen rijden. Daarbij kwam dat ik mijn laatste paard moest laten inslapen en toen was het klaar. Zoals ik al aangaf kan ik niet recreatief rijden en als je op niveau wedstrijden wilt rijden komt daar heel wat bij kijken, vooral financieel. En dat kan nu niet meer. Maar op zich heb ik daar vrede mee hoor. Ik heb nu zoveel meer tijd voor andere dingen en zoals ik aangaf inmiddels een dochter die fanatiek turnt waar veel tijd in gaat zitten.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

x_Jeanine_x

Berichten: 9085
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Competitiesport/wedstrijdsporters

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 22:13

Ik ga nog uitgebreid reageren.
Maar ook ik vond zwemmen saai dus ben ik vlak voor de zomervakantie mee gaan trainen met de waterpolo Dames. Super leuk team en spelen wedstrijd eens in de 2 weken :)

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 22:17

Oh dat is wel heel jammer dat je naast het wedstrijd element (waarvan ik begrijp dat je dat zal missen) je niet meer kan genieten van gewoon recreatief bezig zijn met paardrijden. Dat is wel heel zwart wit en daarmee ben je dan zelf dubbel benadeeld.

Mariska88

Berichten: 813
Geregistreerd: 30-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 22:48

Ik heb eigenlijk altijd geturnt
Ook wel hoge(Nederlandse kampioen schappen)wedstrijden gedaan als meisje..Maar de trainingen werden te hard en het plezier ging eraf..

Daarna nooit echt meer een sport gevonden wat echt "ik" ben..

Nu ik 30 ben "ja ja" kriebelt het me nog om in het gras een radlsag / arabier etc te doen

Heb een pony aan huis die ik helaas al een jaar niet heb kunnen rijden, ben dol op het mijn schatje hoor. Maar dit is meer lol met je knol en zou ook absoluut geen wedstrijden willen rijden..

Maar als ik hardloop of ga baantjes zwemmen.. Dan ga ik vaak mezelf voorbij, dan zit dat doordoen knopje er gewoon nog in..En vind het ook heerlijk om mijzelf te verbeteren kwa tijd / afstand etc.. Ee moet eigenlijk altijd een schepje bovenop..

En met hardloop (crossloop) wedstrijden, vind ik het heerlijk als er verderop iemand voor me loopt, want dan "moet" ik die voor bij..

Weet niet of dat echt competitie drang is of meer karakter :+

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 23:16

germie schreef:
Eigenlijk nog nooit van gehoord dat kunstrolschaatsen. Haha, nieuwe sporten leren kennen was niet het doel van het topic, maar wel leuk. :D


Afbeelding

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Antonius, Berdien, egnie, Finesse, Lestria, meiske04, Nientsje, suus_toes, tijger en 93 bezoekers