groot paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pratrix
Berichten: 12
Geregistreerd: 03-10-18

groot paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 17:48

hallo! nog een vraagje , hihi sorry.
Soms rijd ik een paard van een vriend van me. Aangezien die al werkt , heeft die soms geen tijd.
Nu mijn vraag is: Dit is een heel groot paard. Volgens mij echt 1M 70 of iets groter.Ik ben maar 1M55(en blijf zo , rip :( ) maar dus wanneer het buiten kouder wordt , tijdens de winter bv is dit paard niet altijd zo braaf , bokken etc. Dit is niet zo erg maar aangezien ik niet zo groot en zwaar ben luistert het paard niet altijd naar mn benen enzo... Heeft iem hier trucjes voor?
thankssss <3


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Re: groot paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 17:52

Ik verplaats dit topic naar Rijtechnische vragen.

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 17:53

Ik rij zelf met mijn 1.58 m ook weleens op een paard van 1.80 m, dit gaat ook niet altijd zoals gepland :').
Paard is wel redelijk braaf, maar snapt niet altijd wat de bedoeling is. Ik probeer altijd zo duidelijk mogelijk te zijn met mijn hulpen, en veel afwisselende dingen van hem te vragen.

Dus eerst kuit aanleggen, geen reactie is harder been geven. Geen reactie is tikje achter mijn kuit. Veel overgangen rijden op deze manier, hij moet reageren op je hulp.
Als hij gaat bokken kan je het beste zijn hoofd omhoog houden en goed naar voren rijden. Met terugrijden geef je hem teveel tijd om erover na te denken, met naar voren houden hou je hem bezig.

Dus mijn 2 tips zijn bezig houden en duidelijk aan je hulpen maken!

instagram: @horsestory.eline
IF YOU'RE SEXY AND YOU KNOW IT CLAP YOUR HANDS *CLAP CLAP*

pratrix
Berichten: 12
Geregistreerd: 03-10-18

Re: groot paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 18:23

ok bedankt! idd eerst leg ik mijn kuit aan en als hij niet reageert harder benen geven. soms doet hij dit goed maar meestal gaat hij bij de benen opeens veel sneller. Was hij dan hiervoor mijn hulpen aan het negeren of begreep hij het "kuit duwen" gewoon niet goed?


Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 18:28

pratrix schreef:
ok bedankt! idd eerst leg ik mijn kuit aan en als hij niet reageert harder benen geven. soms doet hij dit goed maar meestal gaat hij bij de benen opeens veel sneller. Was hij dan hiervoor mijn hulpen aan het negeren of begreep hij het "kuit duwen" gewoon niet goed?

Het kan ook wel dat hij dat niet zo goed begrijpt. Maar dan kan jij hem helpen daarmee. Kuit aanleggen, geen reactie harder been. Als hij reactie geeft, weer rustig terugnemen en nog eens proberen. Vaak leggen ze dan snel de link.

instagram: @horsestory.eline
IF YOU'RE SEXY AND YOU KNOW IT CLAP YOUR HANDS *CLAP CLAP*

pratrix
Berichten: 12
Geregistreerd: 03-10-18

Re: groot paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 18:43

echt danku ga dit zeker proberen! bij bokken idd niet makkelijk om te blijven zitten bij zo een groot paard vind ik

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 18:49

pratrix schreef:
echt danku ga dit zeker proberen! bij bokken idd niet makkelijk om te blijven zitten bij zo een groot paard vind ik

Ze zitten vaak beter dan die kleintjes hoor :')
Kleintjes zijn erg wendbaar, die groten weten vaak niet waar ze hun benen kwijt moeten.
Vorige keer in de galop een bok met mijn grote reus, het was een soort steigerbok en daarna struikelde hij :+

Goed het hoofd omhoog houden, dan kunnen ze vaak minder goed bokken.

instagram: @horsestory.eline
IF YOU'RE SEXY AND YOU KNOW IT CLAP YOUR HANDS *CLAP CLAP*

pratrix
Berichten: 12
Geregistreerd: 03-10-18

Re: groot paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-18 18:05

goh , in de galop "bonk" ik bij grotere echt uit het zadel , veel harder dan bij kleintjes... Ik moet echt extreem hard met men knieën tegen het zadel aanduwen om deftig te blijven zitten... Maarja , dat pak ik er dan maar bij zeker :))

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 18:14

En gewoon les nemen?

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 18:21

pratrix schreef:
goh , in de galop "bonk" ik bij grotere echt uit het zadel , veel harder dan bij kleintjes... Ik moet echt extreem hard met men knieën tegen het zadel aanduwen om deftig te blijven zitten... Maarja , dat pak ik er dan maar bij zeker :))



Dat moet je juist niet doen _O- dan ga je alleen maar harder stuiteren. Bij geen enkel paard mag je bonken in de galop.Knieën los en lekker mee schommelen met die reuzen vanuit je heupen. Blijven ademhalen.

Ik rij een Fries van 1,70 ook een behoorlijk slagschip dus. En nou heb ik de massel dat hij voor een Fries een bijzonder fijne galop heeft. Maar als ik bij hem zou gaan klemmen dan kan ik er donder op zeggen dat hij weer op de rem gaat. Of hoogst ongemakkelijk gaat lopen.

Wanneer jij klemt kan het paard niet goed onder je bewegen. En dan zet het paard zich vast. Jij vast, paard vast = bonken = hoe sloop ik m'n paard voor dummies zeg maar. Niet slecht bedoelt hoor. maar ik ben niet zo goed in iets duidelijk te verwoorden zonder lomp over te komen. :+

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

deess

Berichten: 892
Geregistreerd: 26-09-07

Re: groot paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 18:28

Hoi, ik laat frisse of stoute paarden vaak 1x per week vrij bewegen in de bak en poos draven en galopperen en uitrazen zodat ik niet hoef te vechten met overtollige energie of last heb van ondeugende grapjes en gewoon meestal een braaf paard heb :)

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: groot paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 18:31

Dat doen wij ook meestal :j

Vooral in de winter ook voor de zekerheid 1 keer per week nog even vrij in de bak los gooien zodat je zeker weet dat alle wilde haren er af zijn :-)

(vooral als je zo'n lolbroek hebt die op het land gewoon even rolt en verder voor zich uit staat te staren :+ )

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: groot paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 18:57

Als je dat al groot vindt, hier staat een slagschip van 1,76 op de wei. Lang en groot paard.
Veel oefenen, dan wordt je een met de bewegingen en vooral niet klemmen. Probeer inderdaad mee te bewegen vanuit je heupen. Ieder paard zou naar je been moeten luisteren of je nu klein of groot bent.
Les nemen en vooral veel overgangen rijden zodat hij leert luisteren naar je been.

Echt 4 overgangen op een rechte zijde, been en gaan - stap - been en gaan.

En echt goed longeren of los gooien voor je opstapt, scheelt vaak al de eerste energie.

pratrix
Berichten: 12
Geregistreerd: 03-10-18

Re: groot paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-18 19:15

Danku! En Neenee , echt groot is dat natuurlijk niet maar wel wanneer ik er naast sta ;)) overgangen rijden doe ik idd maar los laten lopen zal ik eens proberen dan!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers