Oververmoeid / overprikkeld = boosheid

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Oververmoeid / overprikkeld = boosheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 13:56

Ik heb het de laatste tijd steeds vaker. Ik ben gewoon regelmatig overprikkeld en misschien ook wel een beetje oververmoeid.

Dit uit zich in dat ik boos word en heel snel geïrriteerd raak. Hierdoor raak ik ook het overzicht kwijt. Niet leuk voor mij, maar ook niet bepaald prettig voor de mensen om mij heen natuurlijk.

Ik weet alleen niet zo goed hoe ik het op kan lossen. Ik ga op tijd naar bed en slaap volgens mij wel voldoende. Ik slaap niet veel, maar lig wel al om 12 uur op bed. Lig dan alleen meestal nog een uur of 2/3 wakker.

Gedurende de dag probeer ik mezelf af en toe even een half uurtje af te zonderen, of ga ik een stukje wandelen om mijn hoofd leeg te maken. Toch blijft het gebeuren. Ik weet dat dit deels is omdat mijn werkdruk gewoon te hoog ligt. Heb dit al meerdere malen aangegeven, maar niemand kan wat van mijn taken overnemen op het moment. Ik moet er dus ff doorheen.

Dus mijn vraag; Hoe doen jullie het? Hoe creëren jullie rust in je hoofd op hele drukke momenten? :)

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Re: Oververmoeid / overprikkeld = boosheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:59

2/3 uur wakker liggen elke nacht is best lang! Gebruik je veel producten met cafeïne erin?

Goof

Berichten: 28769
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:03

Cubone schreef:
Ik ga op tijd naar bed en slaap volgens mij wel voldoende. Ik slaap niet veel, maar lig wel al om 12 uur op bed. Lig dan alleen meestal nog een uur of 2/3 wakker.


Ik heb geen idee hoe laat je 'sochtends weer op moet, maar opt tijd naar bed gaan en om 12 uur naar bed gaan strookt voor mij echt totaal niet met elkaar. Ik vind 12 uur echt verre van 'op tijd naar bed gaan'.

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:04

Ik weet niet hoe laat jij op staat, maar het klinkt toch echt dat je veel te weinig slaap krijgt. Stel je valt om 2 uur in slaap en staat om 7.00 op, dan krijg je dus maar 5 uur slaap per nacht, dat zou 3 uur per nacht te weinig zijn, dan snap ik wel dat jen oververmoeid raakt.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:06

Wat ik dan fijn vind is tien-vijftien minuten voor mezelf nemen, ademhalingsoefeningen doen en een kop thee nemen. Of een stuk wandelen.

Sport je daarnaast regelmatig? Heb je al eens uitgezocht waardoor je slaapproblemen komen (caffeïne drinken na 14u? Schermen gebruiken voor je gaat slapen?) Hoeveel slaap je?

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:06

Ik ken het gevoel. :P

Wanneer het puur de overprikkeldheid/vermoeidheid is werkt slapen of lezen wel. Een uurtje helemaal niets hoeven en de wereld negeren geeft even de kans om af te koelen en de kop weer stil te krijgen.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:08

Een heel duidelijk ritme aanhouden. Op vaste tijden ontspannen, eten, naar bed en weer opstaan. Voorspelbaarheid om de drukte heen helpt om rust te vinden. En echt, echt, echt op tijd naar bed. Als ik om 6 uur moet staan, lig ik dus voor 10 uur in bed zodat ik om 10 uur slaap. Vroeg? Mwah, daar wen je aan en ik heb de energie die ik van slapen krijg nodig in drukke tijden.

Verder het laatste uur voordat ik naar bed gaan geen schermpjes meer. Liever yoga, douchen, thee drinken en nog even lezen.

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:15

Bekend probleem,
Bij 8 uur slaap voel ik mij het prettigst, langer = hele dag duf, korter is echt kapot moe. Dit doe ik ook netjes, elke dag zelfde tijden.

Na een werkdag of (drukke) dag hoeft iemand maar net iets te hard te niesen bij wijze van, en ik wordt echt boos... kan het niet hebben, praten kan ik niet meer, snel geïrriteerd.. niet gezellig! En helemaal geen pittig of vermoeiend werk

Ik lees dus heel graag mee voor tips en inzichten.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Oververmoeid / overprikkeld = boosheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:20

Dat snel geïrriteerd zijn aan het einde van de dag herken ik ook. De combinatie van (te)veel input die dag die nog niet verwerkt is en honger levert een zeer licht ontvlambaar humeur op. De mensen om me heen weten dat gelukkig en weten ook dat ze me op dat moment even met rust moeten laten en moeten laten pruttelen en mopperen. En ik weet dat ik niet op hen moet mopperen, maar mijn frustraties (bij gebrek aan een beter woord) op iets anders moet richten (schoenen die niet in de hal staan ofzo, pannenkoekenbeslag wat te dun is, you name it).

BigOne
Berichten: 38211
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:21

Indien mogelijk op de fiets naar je werk, niets zo goed om je hoofd leeg te maken dan een potje stevig trappen.

xbelieveitx

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-04-13
Woonplaats: Veenendaal

Re: Oververmoeid / overprikkeld = boosheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:25

Ik herken dit helemaal. ik heb hier ook al mijn hele leven last van. ik pak gewoon als het mogelijk is mijn rust momenten. Dus gewoon even naar mijn slaapkamer of een andere rustige plek. Ook als ik merk dat mijn hoofd te vol word ga ik iets ontspannends doen dus bijvoorbeeld fietsen, wandelen of naar stal toe of bijvoorbeeld een boek lezen. Ik heb ook van die festival oordoppen voor situaties dat het te druk is maar ik niet zomaar weg kan of voor bijvoorbeeld aan tafel.

Anoniem

Re: Oververmoeid / overprikkeld = boosheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:28

Waardoor raak je overprikkelt? Want ik zou naast goed slapen ook eens kijken waarom dat zo is. En vaak is boos worden een 'makkelijke' emotie om te verwerken, maar vaak zit er een andere emotie achter zoals angst of verdriet. Dus wellicht is het interessant wat je zo overprikkeld en je zo laat malen voordat je slaap. Wat zijn je gedachtes bijv als je dan in bed ligt?

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:42

Misschien een vreemde suggestie, maar eet je veel varkensvlees? Ik heb namelijk gemerkt dat als ik varkensvlees eet, dat ik de dag of 2 dagen erna echt super snel geirriteerd ben. En dan ook van mezelf denk, hallo, doe even normaal.

Waarom varkensvlees mij zo triggert, weet ik niet, maar ik heb het nu echt een paar keer uitgeprobeerd :P En iedere keer als ik dat gegeten heb, ben ik bij de meest achterlijke dingen, zeer licht ontvlambaar. Dus nu eet ik het maar niet meer...

En als ik niet kan slapen, pak ik een meditatie app erbij, met rustgevende muziek. Dat gaat dan aan en dan kan ik (eindelijk) slapen. Soms met een begeleide meditatie maar meestal niet (omdat ik me dan ook weer aan de mediteermeneer stoor :+)

Happy_Joy
Berichten: 320
Geregistreerd: 31-03-14

Re: Oververmoeid / overprikkeld = boosheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:46

Je schildklier al eens laten testen?

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 15:08

muntdrop schreef:
2/3 uur wakker liggen elke nacht is best lang! Gebruik je veel producten met cafeïne erin?

Nee, ik drink 's ochtends 1 a 2 kopjes koffie en na 12 uur bewust geen caffeine meer. Ik heb altijd extreme slaapproblemen gehad en nog nooit zo veel geslapen als ik nu doe (6 tot 7 uur per nacht).


Eske_B schreef:
Wat ik dan fijn vind is tien-vijftien minuten voor mezelf nemen, ademhalingsoefeningen doen en een kop thee nemen. Of een stuk wandelen.

Sport je daarnaast regelmatig? Heb je al eens uitgezocht waardoor je slaapproblemen komen (caffeïne drinken na 14u? Schermen gebruiken voor je gaat slapen?) Hoeveel slaap je?

Ik sport 4 keer per week :) Schermen gebruik ik wel, maar op een speciale nachtstand.


bigone schreef:
Indien mogelijk op de fiets naar je werk, niets zo goed om je hoofd leeg te maken dan een potje stevig trappen.

Ik wandel naar het werk (10 a 15 minuutjes) fietsen zou ik graag willen, maar dan word het wel heel kort hihi.


Joolien schreef:
Waardoor raak je overprikkelt? Want ik zou naast goed slapen ook eens kijken waarom dat zo is. En vaak is boos worden een 'makkelijke' emotie om te verwerken, maar vaak zit er een andere emotie achter zoals angst of verdriet. Dus wellicht is het interessant wat je zo overprikkeld en je zo laat malen voordat je slaap. Wat zijn je gedachtes bijv als je dan in bed ligt?


Met name door mijn werk op het moment. We hebben niet genoeg mensen, en de mensen die ik heb zijn vrij nieuw dus die hebben om de 10 minuten vragen. Niet erg natuurlijk, ik verstop me gewoon zo af en toe op kantoor en sluit m'n mail af. Maar het is ontzettend vermoeiend soms.


Prairy schreef:
Misschien een vreemde suggestie, maar eet je veel varkensvlees? Ik heb namelijk gemerkt dat als ik varkensvlees eet, dat ik de dag of 2 dagen erna echt super snel geirriteerd ben. En dan ook van mezelf denk, hallo, doe even normaal.

Waarom varkensvlees mij zo triggert, weet ik niet, maar ik heb het nu echt een paar keer uitgeprobeerd :P En iedere keer als ik dat gegeten heb, ben ik bij de meest achterlijke dingen, zeer licht ontvlambaar. Dus nu eet ik het maar niet meer...

En als ik niet kan slapen, pak ik een meditatie app erbij, met rustgevende muziek. Dat gaat dan aan en dan kan ik (eindelijk) slapen. Soms met een begeleide meditatie maar meestal niet (omdat ik me dan ook weer aan de mediteermeneer stoor :+)

Varkensvlees eet ik zo min mogelijk. Als ik eens in de maand een plakje ham op mijn brood heb is het veel. Mijn huid reageert er heel sterk op dus ik ken je probleem.

Betreffend meditatiemuziek raak ik daar over het algemeen juist gestresst van. In het algemeen muziek reageer ik vrij heftig op. Meestal werkt een saaie talkshow met een kussen op m'n hoofd beter voor mij :j


Happy_Joy schreef:
Je schildklier al eens laten testen?

Nee? Zou dit iets kunnen verklaren? Moet hier eens naar gaan kijken denk ik :D

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 15:09

Je kan op youtube ook eens kijken naar Yoga Nidra of andere yoga slaap sessies, als ik niet kan slapen dan zet ik dat op mn oortjes en ben ik zo weg! Is niet zozeer muziek, maar ontspanningsoefeningen die je moet volgen.

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 15:11

WowAmigo schreef:
Je kan op youtube ook eens kijken naar Yoga Nidra of andere yoga slaap sessies, als ik niet kan slapen dan zet ik dat op mn oortjes en ben ik zo weg! Is niet zozeer muziek, maar ontspanningsoefeningen die je moet volgen.


Ik heb dit een aantal keer geprobeerd, maar het resulteerde alle keren in hyperventilatie en een angstaanval. Vind het fijn dat het voor andere mensen werkt, maar ik durf het zelf niet meer aan.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 15:44

Oh gut, nee dan zou ik dat achterwege laten. Wel een heftige reactie op iets wat juist ontspanning zou moeten brengen -O-

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Oververmoeid / overprikkeld = boosheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 15:57

12u is toch niet 'op tijd' naar bed?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 16:01

hoe laat sta je op?
heb je net nieuw werk of zijn daar grote veranderingen? Zijn er omgevingsfactoren die veranderd zijn? Is er veel licht op je slaapkamer?

Ikzelf heb nu sinds een paar weken een andere totaal andere job. Heb ik echt even aan moeten wennen en opnieuw een ritme moeten uitvinden. Vooral op een andere manier moe zijn. Op mijn oude werk als monteur was ik vooral fysiek moe. Nu als stockmanager vooral mentaal. Om mijn werk dag goed door te komen doe ik in mijn pauze een half uur wandelen en klassieke muziek opzetten tijdens het werk. De muziek maakt mijn hoofd wat meer leeg. Die frisse neus tijdens het wandelen verkwikt weer. Ik sliep zo onrustig voordat ik die dingen deed.

Als ik savonds mentaal moe ben en fysiek nog niet dan ga ik wat klusjes doen ipv tv kijken of op een scherm. Win win want huis schoon en mijn lijf is dan wat meer toe aan rust en kan ik makkelijk slapen.

Wat voor mij ook een hoop scheelt.... geen telefoon of andere apparaten in de buurt die stress kunnen opleveren. Dus ook geen laptops of tablets. Alle lampen uit op de slaapkamer hoe klein dan ook.

En ook heel belangrijk op tijd naar bed. Dus voor 12 uur. Kan prima zijndat je över"je vermoeidheid raakt. toch eigenwijs 8 uur voordat je opstaat al in bed gaan liggen zonder telefoon of andere apparaten

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Oververmoeid / overprikkeld = boosheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 16:09

Als ik maar 6 tot 7 uur per nacht slaap ben ik ook niet te genieten := Ik zou eens beginnen met 8 uur per nacht proberen te slapen (alleen in bed liggen telt niet).

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 17:08

Kunnen we stoppen met "te weinig slaap"? Ik lig can 00.00 tot 8.00 op bed. Dat is GENOEG. Heb nooit meer van 4 uur slaap per nacht nodig gehad en dwing mezelf iedere ochtend om nog een uurtje te blijven liggen. Als ik nog meer ga slapen kan ik net zo goed opgeven wat betreft 't leven. 9 uur per dag op kantoor, 12 uur slaap tussendoor een keer vreten en dood gaan. Dat word m'n leven dan. Jippie ja Joe hoe wat een feest!

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 17:13

Nouja, voor mij is dat echt te weinig. Ik kamp al járen met vermoeidheidsproblemen en begin dit jaar zijn ze eindelijk achter de grootste oorzaak waar ik al járen op hamer. Een B12 te kort. Vlak voor dit werd geconstateerd was ik ook ontzettend prikkelbaar, opvliegerig enzovoort. Het heeft me bijna mijn baan gekost.


Feit blijft wel .. dat ik 8 uur op een dag werk (half 9 tot half 6), daarna naar huis ga om snel te eten en om 18:00 in de auto zitten naar stal. Rond 20:30 weer thuis & de honden uitlaten. Om 21:30 klaar maken om naar boven te gaan en om 22:00/22:30 in bed te liggen. Wellicht een saai leven, maar als ik dat niet doe ben ik niets meer waard in ieder geval.


Maar goed. Het kan dus, naast een goed ritme en goed eten & uitrusten(;)), nooit geen kwaad om even een aantal dingen door een dokter wat betreft bloed prikken te laten uitsluiten :)

Whupp

Berichten: 418
Geregistreerd: 02-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 17:14

Luister naar je lichaam! Het geeft nu een signaal af, gelukkig heb je zelf al goed door waar het vandaan komt. Uit je verhaal komt namelijk duidelijk de werkdruk naar voren. Nu kun je nog zoveel trucjes proberen om toch te kunnen slapen of door minder geïrriteerd te zijn, maar daarmee pak je het probleem niet bij de bron aan. Anders ga je alleen aan symptoombestrijding doen, waardoor de problemen vaak nog erger terugkomen, wat kan leiden tot overspannenheid (als je daar al niet tegenaan zit, kenmerken zijn o.a. geïrriteerd zijn, slaapproblemen) of een burn-out.

Nu zien mensen dit, als ze het nog niet meegemaakt hebben, niet echt als iets wat op de loer ligt op zo'n moment of krijg je een 'dat overkomt mij niet', maar dat zijn juist de mensen die er aan onderdoor gaan. Net zoals 'ik moet er even doorheen'. Ik wil je dan ook echt adviseren wat rustiger aan te doen, en echt tijd voor jezelf te nemen. Geef het probleem nogmaals aan op je werk en handel er zelf ook naar (neem desnoods een dag vrij als je het niet trekt, jouw eigen gemoedstoestand en gezondheid zijn echt belangrijker dan je werk). Als het niet gaat, dan gaat het niet en aan constant door pushen wordt het alleen maar erger.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Oververmoeid / overprikkeld = boosheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 17:42

Ik denk dat het probleem dus eerder is dat je zodra je je bed in gaat je nog te actief in je hoofd bent.

Ik zou proberen om zeker na 22:00 geen aparaten(TV, tablet, telefoon), geen caffeine houdende dranken en geen alcohol te gebruiken.

Ook in avondschermstand blijven je hersenen te actief. Lekker muziek je op, rooibosthee en een fijn boek eens proberen.