Barefoot Nevada, ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Petrichor

Berichten: 10501
Geregistreerd: 14-04-06

Barefoot Nevada, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 12:08

Hoi allemaal,

Zo eindelijk na veel bokken veel op Google kijken ben ik er eindelijk uit wat ik graag voor zadel wil hebben.

Wij komen van een dressuur zadel en gaan helemaal overstappen naar een boomloos zadel wat niets te maken heeft met dressuur.

Nu kwam ik uit op de Barefoot Nevada, dit lijkt mij het meest prettige zadel gezien ook de druk verdeling van dit zadel het beste schijnt te zijn.

Echter heb ik toch nog wat vragen. Ik heb hier op bokt namelijk gelezen dat dit zadel zou kunnen schuiven, (paard schrikt en zadel hang onder de buik) dat moeten we natuurlijk niet hebben. Ook wil ik graag normaal kunnen opstijgen zonder dat het zadel weg schuift.

Verder vraag ik mij af, zou dit zadel niet te lang zijn voor mijn paard?


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

The smell of earth after rain!


Anoniem

Re: Barefoot Nevada, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:23

Om te weten of een zadel te lang is heb je de ruglengte nodig in centimeters, geen foto's van de ruglengte. ;)

Met zo'n hoge schoft zou ik niet bang zijn voor schuiven, dat zie je vooral bij schoftloze ronde haflingers, fjorden en tinkers. Ik zou me juist zorgen maken over de hoogte van de schoft en of die wel genoeg ruimte krijgt als je daar een barefoot pommel op legt en er vervolgens ook nog een Barefoot zadelpad onder moet proppen. Ik heb al diverse hogere schoftpaarden gezien waarbij de rugnaad van de pad op de schoftwervels lag omdat die op die plek vrij hoog en smal uitstaken, waardoor de naad op het bot lag en de inlages pas daarnaast begonnen. Zeker als je een pad hebt met een inkeping aan de voorkant ('schoftvrijheid') moet je daar heel erg goed op letten, want met paarden met veel schoft komt het regelmatig voor dat de plek waar die inkeping samenkomt (en dat is onder de pommel weggestopt dus moeilijk te voelen...) alsnog op de de schoftaanzet drukt.

Op zich hoor je bij boomloze zadels vaak het verhaal dat het niet uitmaakt hoe lang het zadel is, want het draagt toch alleen maar op de plek waar de ruiter zit. Daar ben in sowieso al niet zo'n fan van, ik heb het liefst een boomloos zadel dat mijn gewicht wel degelijk over een wat groter gebied verspreid, maar wat mensen makkelijk vergeten is dat als je een te lang zadel op je paard legt, dat vaak ook betekent dat de cantle (achterboog achter de zitting) ook in verhouding verder naar achteren staat. En dan krijg je dus het bekende beeld van mensen die rijden met een te lang boomloos zadel waardoor zij zelf zover naar achteren zitten dat al hun gewicht op de laatste ribben rust, en dat is voor een paard een extreem onhandige plek om een ruiter te dragen.

Als ik jullie was zou ik gewoon eens Ella van de https://boomlooszadelpasservice.nl/ langs laten komen, die kan precies laten zien en voelen wat wel en niet past bij je paard. :)


henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:32

Ik vind het een heel fijn zadel wat zowel op mijn wat slankere als brede paarden past.
De mijne is nu 13 á 14 jaar oud. Ik heb 1 van de 1e modellen meen ik maar het zadel houd zich nog steeds prima. Schuiven van het zadel heb ik geen last van. Ik heb er al die jaren nog steeds dezelfde dikke neopreen pad onderliggen.

Vorig jaar heeft mijn echtgenoot thermische warmtefoto's gemaakt na het rijden van verschillende paarden met dit zadel. Hij heeft een apparaatje wat div. temperaturen meet voor zijn werk. Dus dat was wel geinig om 's zien hoe het zadel er nu op ligt. De ruggegraat lag mooi vrij bij alle paarden en de drukverdeling van het zadel door mijn gewicht tijdens het rijden bleek ook nog steeds prima :)

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Barefoot Nevada, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:42

Ik heb zelf de Arizona, een heerlijk zadel :j
Ik zou me niet te druk maken om het schuiven. Als je zelf goed recht zit dan zal het zadel ook recht blijven zitten. Heb je geen onafhankelijke zit, dan krijg je die vanzelf :D En persoonlijk vind ik dat beter dan een zadel dat hartstikke vast ligt terwijl je zelf misschien wel heel scheef zit.
Zelf gebruik ik altijd een borsttuig bij mijn tonnetje-ronde tinker. Hangt lekker los, maar stel dat het zadel eens begint te schuiven als ik nog niet heb aangesingelt, dan schuift het iig niet door tot onder de buik :))

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Petrichor

Berichten: 10501
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Barefoot Nevada, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 16:54

Het lijken mij ook oprecht hele fijne zadels, ik had ook al een zo goed als nieuwe gevonden op internet. Helaas is dat alleen lastig gezien je dan dus iets koopt waarvan je niet 100 procent weet dat het past.

The smell of earth after rain!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bobo2000, Bytespider, C_estmoi, Jumpingstar, lina1998, Mediatoolkitbot, MyChoice, MyrtheJ, Paardjes83, rhapsody_do en 15 bezoekers