zieke kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

zieke kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 12:58

Beste bokkers,

Ik ben in het bezit van 3 katten en 1 hond.
Het gaat over mijn 1,5 jarige heilige Birmaan [naam].

Hij is al sinds zaterdag ziek, overgeven maar omdat hij dat wel is meer doet niet direct ongerust. Maar hij bleef overgeven, at niet en was duidelijk niet goed. Maandagavond naar dierebarts. Helemaal onderzocht, obstructie dacht hij niet, eerder maagontsteking.

2 spuiten gehad, hij zou niet meer mogen overgeven.
Dinsdag toch nog overgegeven en was hij slechter, lethargisch zelfs. Heel de voormiddag op hetzelfde plekje gelegen in keuken, als een zielig hoopje kat .
Terug gebeld en moest terug komen. Terug helemaal gecheckt, ook op uitdroging. Hij was niet uitgedroogd. Terug een spuit gekregen.
Vandaag, woensdag, niet meer overgegeven maar wel nog even lethargisch als gisteren. Komt niet voor eten, geen gekookte kip,voor niets. Hij heeft wel daarstraks nog iets gedronken.

Kan een kat zo ziek zijn van een maagontsteking, ondanks medicijnen?


Afbeelding

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:04

Och arme pluisbol :(:)
Heeft hij ook koorts? Daarvan zijn ze ook een hoop ellende.

Ik heb nog nooit van een maagontsteking bij een kat gehoord, maar kan natuurlijk best wel.
In elk geval is niet eten niet goed ivm leververvetting.
Eerlijk, ik zou naar een andere DA / kliniek gaan. Al was het maar om een 2e opinie te hebben.

cursebreaker

Berichten: 11437
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:07

Is er bloedonderzoek verricht aangezien ze een ontsteking verdenken? Dat is middels een bloedonderzoek namelijk weer makkelijk terug te vinden. Een ontsteking, als het dat is, kan natuurlijk heel hardnekkig zijn. Maar als je kat al 2x behandeld is geworden, zouden de symptomen toch ondertussen wel verminderd moeten zijn.

Dan ga je idd al vermoeden dat er iets anders aan de hand is ja.
Misschien opperen om verder te onderzoeken, uitgebreid bloedonderzoek bv of een echo laten maken.
Je zou ook nog kunnen overwegen of een second opinion een idee is bij een andere praktijk.
Op dit moment is het lastig om meer te weten te komen tenzij er meer onderzoek verricht wordt.
Anders blijft het maar giswerk.

Sterkte! Ik hoop dat je snel vooruitgang ziet of meer weet mocht er meer onderzoek nodig zijn.

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:08

Zijn de keel en slokdarm onderzocht ook? Bloedonderzoek?

Ik heb hetzelfde mee gemaakt met mijn kat, hij at ook niet meer en spuugde alles uit. Uiteindelijk kwam er na vele onderzoeken niets uit, maar had hij wel leververvetting doordat hij al een tijdje niet had gegeten. Die van mij is daar bovenop gekomen, maar dat gebeurt niet altijd.
Heeft je kat helemaal niet meer gegeten sinds zaterdag? Hij moet eten!

Blacky94

Berichten: 3478
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:11

Goof schreef:
Zijn de keel en slokdarm onderzocht ook? Bloedonderzoek?

Ik heb hetzelfde mee gemaakt met mijn kat, hij at ook niet meer en spuugde alles uit. Uiteindelijk kwam er na vele onderzoeken niets uit, maar had hij wel leververvetting doordat hij al een tijdje niet had gegeten. Die van mij is daar bovenop gekomen, maar dat gebeurt niet altijd.
Heeft je kat helemaal niet meer gegeten sinds zaterdag? Hij moet eten!

Dit, en vooral ook dat laatste! Ik ben die van mij daar ook bijna aan verloren, niet eten is echt funest voor katten!
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 03-10-18 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:11

Ja wees bedacht op leververvetting, indien nodig dwangvoeren.
Ik zou bloedonderzoek laten doen. Onze kat was erg beroerd en had alvleesklierontsteking. Veel overgeven en niet eten. Bij ons heeft het medicijn emeprid goed geholpen tegen de misselijkheid.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: zieke kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 13:21

Ik weet zeker dat hij sinds zondag niet meer gegeten heeft.
Hij geeft nu ook niet meer over ( hij heeft emeprid voorgeschreven maar hij geeft niet meer over), dat is dus beter. Maar er zit geen leven in.

Er is nog geen bloedonderzoek gedaan. Hij heeft gevoeld en geluisterd.

Hij zei gisteren wel dat als hij niet beter wordt, het opname wordt. Dat hij niet eet, maakte hij niet veel van buiten dat de maag nu kan rusten.

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: zieke kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:24

Het is echt belangrijk dat je kat VANDAAG nog gaat eten! De kans bestaat dat hij al leververvetting heeft, als je zoekt op de prognoses voor leververvetting zie je dat die zeer ongunstig zijn. Begin vandaag nog met dwangvoederen. Ik vind het volslagen idioot dat je dierenarts hier niets mee doet om eerlijk te zijn.
Wat ik ook bijzonder vind is dat er geen verder onderzoek is gedaan behalve wat voelen. Kun je naar een andere dierenarts? of in ieder geval aandringen op uitgebreid bloedonderzoek en spullen (spuitje) voor dwangvoeren of desnoods opname en infuus?

Hevonen

Berichten: 5612
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:26

Klinkt absoluut niet goed. Ik zou voor een second opinion gaan bij een andere DA. Heb dat zelf vaak gedaan met goed resultaat. Zoek wel even naar een goede dierenarts, die vooral kleine huisdieren doet.

jiperdepip
Berichten: 2702
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: tussen de tulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:26

Een kat MOET eten anders krijgt hij leververvetting , meestal krijg je AD mee van de dierenarts of iets anders wat ze heel erg lekker vinden en wat aan sterkt.
ik zou ook een bloedonderzoek laten doen , maar eerst moet deze kat eten !

cursebreaker

Berichten: 11437
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:27

Ik vind het idd ook bijzonder dat de DA al bij het tweede bezoek niet meer onderzoek heeft willen verrichten en ook het advies niet gegeven heeft hoe belangrijk het is dat je kat blijft eten wetende dat je kat sinds zondag niet meer at en je dus gister nog contact had met 'm.

Ik zou vandaag nog contact opnemen met een andere praktijk voor een second opinion en al minstens via een telefonisch consult overleggen over hoe je het beste kunt starten dwangvoeren - kun je eventueel met je vingers doen maar een spuitje is het handigst, die kun je bij de DA halen. Als er idd leververvetting optreedt wordt de prognose van beter worden al heel snel heel klein namelijk. Ik zou iig ook geen dag langer meer wachten met het ondernemen van actie - ofwel aandringen bij je huidige DA op verder onderzoek en eventueel dwangvoeren/infuus of een second opinion bij een andere praktijk.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: zieke kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:32

Raar hoor, dat de dierenarts niet bedacht is op leververvetting, ik heb dat vaker gehoord, snap er niks van.
Je kan een soort astronauten voer krijgen in een flesje, daar zit alles in aan voedingsstoffen, dat heet Recovery van Royal Canin geloof ik.

Blacky94

Berichten: 3478
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:54

dromertje2 schreef:
Ik weet zeker dat hij sinds zondag niet meer gegeten heeft.
Hij geeft nu ook niet meer over ( hij heeft emeprid voorgeschreven maar hij geeft niet meer over), dat is dus beter. Maar er zit geen leven in.

Er is nog geen bloedonderzoek gedaan. Hij heeft gevoeld en geluisterd.

Hij zei gisteren wel dat als hij niet beter wordt, het opname wordt. Dat hij niet eet, maakte hij niet veel van buiten dat de maag nu kan rusten.

Dat er geen leven in zit is ook niet zo gek. Als jij al 3/4 dagen niet gegeten zou hebben en in de tussentijd een paar keer hebben overgeven dan zou je je ook niet goed voelen. Even afgezien van het feit dat katten niet mogen vasten omdat ze dan inderdaad een leververvetting krijgen en dus eigenlijk zichzelf aan het vergiftigen zijn.
Ik vind het ook raar dat je DA hier geen rekening mee (lijkt te) houd(en). Ik zou aandringen op behandeling of een second opinion en zorgen dat er hoe dan ook vandaag nog eten in komt. Volgens mij heb ik mijn kat zeker een week lopen dwangvoeren, als het niet langer was, maar inmiddels is ze 12 en loopt ze hier nog vrolijk rond. En ondanks dat ze nu ''gezond'' is, zie je wel dat het zo zijn sporen heeft nagelaten...

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:07

Rare gang van zaken, kun je naar een andere dierenarts?
Bij je tweede consultatie had er echt bloed getest moeten worden én meteen daar begonnen moeten zijn met vocht en dwangvoederen.

Als je kat niet eet dan drinkt het waarschijnlijk ook niet, ondanks dat de huid nog niet opstaat.

Ik zou vandaag actie ondernemen:
- bloed onderzoek
- urine onderzoek
- wat vocht via infuus naar binnen
- dwangvoer

Zodat je snel weet of er sprake is van oa nierfalen.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 14:20

Ik ga hem sebiet naar de dierenarts doen, bloedonderzoek, infuus en derg.

Water drinkt hij nog wel, vind zelfs veel.

Eilinora

Berichten: 11914
Geregistreerd: 23-10-04

Re: zieke kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:23

Klinkt exact als mijn kater begin van het jaar,dierenarts gooide het ook op maag of darminfectie maar ik was niet overtuigd.

Achteraf bleek het een soort van griepje te zijn.

Ik ben hem gaan dwangvoeren een paar dagen met voer van de dierenarts.

Na een week was het over

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:26

dromertje2 schreef:
Ik ga hem sebiet naar de dierenarts doen, bloedonderzoek, infuus en derg.

Water drinkt hij nog wel, vind zelfs veel.


Stille meelezer hier, heel veel succes TS!

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Re: zieke kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:31

Is het geen alvleesklier ontsteking? Kunnen ze zich heel ziek van voelen. En heel misselijk.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: zieke kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:33

Sterkte TS.. veel dorst kan ook wijzen op iets met de suiker en dus idd alvleesklier!

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:34

Beterschap!

Marjo

Berichten: 37214
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: zieke kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:40

Mijn hemel. Ga asjeblieft naar een andere dierenarts. Ik zeg dit niet snel, maar wat een prutser...

Ik zou iig snel gaan dwangvoederen. A/d van Hills is heel goed nu. Bij de da verkrijgbaar. Een goede da had je dat al meegegeven (of iets soortgelijks)

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: zieke kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:46

Dat hij nog water drinkt pleit ook wel tegen een maagontsteking. Dan hebben ze vaak geen zin in eten en drinken, ipv alleen eten.
Heel veel sterkte, hopelijk zijn ze er snel achter wat het is. Hoe sneller je erbij bent hoe beter.

Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:54

Ik zou ook even de nierwaarden laten checken.
Onze kat met nierfalen had dezelfde symptomen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 15:16

dromertje2 schreef:
Ik weet zeker dat hij sinds zondag niet meer gegeten heeft.
Hij geeft nu ook niet meer over ( hij heeft emeprid voorgeschreven maar hij geeft niet meer over), dat is dus beter. Maar er zit geen leven in.

Er is nog geen bloedonderzoek gedaan. Hij heeft gevoeld en geluisterd.

Hij zei gisteren wel dat als hij niet beter wordt, het opname wordt. Dat hij niet eet, maakte hij niet veel van buiten dat de maag nu kan rusten.

Huh :? ? Goed dat je zo gelijk naar de dierenarts gaat (kat moet écht eten binnenkrijgen nu), maar ik zou wel naar een andere gaan. In deze zou ik geen vertrouwen meer hebben :n .

7ofhearts

Berichten: 2751
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: zieke kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 15:23

Benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Ziet ( foto ) en hoort zich absoluut niet goed aan.
Alvleesklier ontsteking denk ik aan.
Katten........waarom zijn ze zo moeilijk te doorgronden als ze ziek zijn??!!!!
Veel beterschap!!