Henson

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Torabelayax
Berichten: 31
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Belgie

Henson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 09:31

Hallo iedereen, ben me aan het verdiepen in verschillende paardenrassen al een hele tijd. Nu kwam ik ergens het Henson paard tegen. Prachtige dieren! <3 maar 1 probleem: waar koop je deze? Ik vind niks van fokkers of informatie voor de rest -O- . Vind ik wel spijtig want deze spreken me erg aan. Hopelijk vind ik via deze weg iets meer. Of is eender welke fjord kruising geschikt? Ik weet het ook niet meer :( dank jullie op voorhand _/-\o_


Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 09:40

Hier : https://www.henson.fr/the-equestrian-centers/?lang=en
Dit is de plek waar het allemaal begon en daar zijn altijd jonge paarden te koop.
Als je wat rondtoert daar in de buurt van Marquenterre zie je ze overal.
Wat me wel opviel is dat de kwaliteit van de paarden die je er in de weiden ziet rondlopen beter is dat die van de te koop aangeboden paarden.
Henson is in principe een warmboedmerrie (vaak selle français of angloarabe) x fjordhengst.
Intussen bestaat eht ras al zo lang dat ook Henson x Henson voorkomt.
Het is een mooie omgeving, dus ook een goede bestemming voor een paar daagjes vakantie.

Torabelayax
Berichten: 31
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 09:44

Dank je wel! Ga ik eens bekijken wel spijtig dat de kwaliteit laat afweten dan. Wat ik al heb gelezen zijn het verdomd sterke paardjes zou dan spijtig zijn als daar juist aan ingeboet word.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 09:49

Ik zou dan gewoon gaan kijken naar leuke fjordenkruisingen. Daar komen vaak erg leuke dieren uit, wat eigenlijk niet anders is dan wanneer er een speciaal naampje op geplakt wordt. :P

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167


Torabelayax
Berichten: 31
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 09:52

Wel spijtig dat men Frans maar zo beperkt iszal men vriendin om raad moeten vragen volgende x. Kun je op die site er ook kopen want lijkt me meer een toeristische toer.

julius_juut schreef:
Ik zou dan gewoon gaan kijken naar leuke fjordenkruisingen. Daar komen vaak erg leuke dieren uit, wat eigenlijk niet anders is dan wanneer er een speciaal naampje op geplakt wordt. :P


Ja zie dat vroeg ik me dus ook af. Als je gewoon een fjorden hengst kruist met warmbloed merrie is dit toch hetzelfde dan of niet

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 09:53

Lijkt mij ook, maar wanneer er een bepaalde naam op gezet wordt en ze erkend worden is het opeens een ras, en raspaarden zijn nu eenmaal vaak gewilder dan kruisingen. Onzinnig, maar helaas zijn er veel mensen die kruisingen minderwaardig vinden.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 09:54

Sterk waren ze misschien wel, maar er waren er toen we gingen kijken geen bij die me echt aanspraken.
Terwijl ik er daar in de buurt soms wel zag die gewoon prachtig waren.
Maar een paard kopen is altijd een zoektocht.
Wat ze wel doen is de jonge paarden heel consequent opleiden.
Misschien moet je ook de 2-jarigen gaan bekijken en dan het geduld hebben te wachten, die vond ik beter dan de oudere paarden. Het is sowieso de moeite eens te gaan kijken.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 10:02

Torabelayax schreef:
Wel spijtig dat men Frans maar zo beperkt iszal men vriendin om raad moeten vragen volgende x. Kun je op die site er ook kopen want lijkt me meer een toeristische toer.

julius_juut schreef:
Ik zou dan gewoon gaan kijken naar leuke fjordenkruisingen. Daar komen vaak erg leuke dieren uit, wat eigenlijk niet anders is dan wanneer er een speciaal naampje op geplakt wordt. :P


Ja zie dat vroeg ik me dus ook af. Als je gewoon een fjorden hengst kruist met warmbloed merrie is dit toch hetzelfde dan of niet


Zoals bij elk fokproduct is het toch wel belangrijk welke hengst met welke merrie :) en niet de fjordenhengst van de buurman even lenen voor je kwpn merrie.
De Hensonpaardjes zijn speciaal gefokt als recreatiepaarden, en het centrum in Marquenterre is zowel de haras als een plek waar toeristen een strandwandeling kunnen maken. Voordat de wandeling vertrekt krijgen de toeristen een korte uitleg, er wordt uitgelegd dat een paard een kuddedier is en een vluchtdier en zeker geen machine.

Torabelayax
Berichten: 31
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 10:09

Sclimpre schreef:
Sterk waren ze misschien wel, maar er waren er toen we gingen kijken geen bij die me echt aanspraken.
Terwijl ik er daar in de buurt soms wel zag die gewoon prachtig waren.
Maar een paard kopen is altijd een zoektocht.
Wat ze wel doen is de jonge paarden heel consequent opleiden.
Misschien moet je ook de 2-jarigen gaan bekijken en dan het geduld hebben te wachten, die vond ik beter dan de oudere paarden. Het is sowieso de moeite eens te gaan kijken.

Is sowieso de moeite dan om eens te gaan zien. Is het al lang geleden dat jij bent gaan kijken? En heb je nu uiteindelijk eentje uitgezocht of ben je voor een ander ras gegaan?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Henson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 10:20

Wij zijn in maart gaan kijken. In het voorjaar verkopen ze altijd de jonge paarden die dan zadelmak zijn en ook al naar de keuring geweest zijn.
Ik wou een paard om zorgeloos mee buiten te rijden maar ook basisdressuur. Dressuur is niet echt hun ding, maar de meer rijtypische Hensons doen het wel heel goed in horse-ball. En als je die bezig ziet zouden ze ook als dressuurpaardje hun mannetje wel kunnen staan. Ik dacht aan de Henson omwille van hun coole karakter.
Uiteindelijk heb ik een hele coole kwpn gevonden.
Ik denk dat de kenners de beste paarden er al op jonge leeftijd uitpikken.
In ieder geval kan je er een heleboel paarden samen zien. Ze staan in groepen per leeftijd op een heel groot domein. Je kan er een rondleiding krijgen, wel vooraf een afspraak maken. Het is echt de moeite het daar eens te zien en de omgeving is ook mooi.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 10:21

dubbel


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 bezoekers