Gewrichtsontsteking na een virus/infectie

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Gewrichtsontsteking na een virus/infectie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-18 12:28

Vorig jaar september had ik de griep, op dinsdag begon het met gigantisch overgeven en steeds afwisselend warm en koud aanvoelen. Zaterdags voelde ik mij eigenlijk al een stuk beter, tot de nacht van zaterdag op zondag. Midden in de nacht werd ik wakker met een gigantisch opgezwollen hand, meteen de dokterswacht gebeld en die dacht dat het een allergische reactie was, zij raadde aan het te koelen en overdag reactine bij de winkel te halen. Halverwege de dag begon de andere hand ook, dus weer de dokterswacht gebeld en ik kreeg hetzelfde advies. Toen aan het eind van de middag mijn beide handen, knieën en heupen opgezwollen waren, zijn we naar de dokterswacht toe gereden. Daar kreeg ik te horen dat het vermoedelijk een gewrichtsontsteking was en ik kreeg een recept mee voor naproxen. Braaf twee weken de naproxen geslikt en de gewrichtsontsteking ging weg.

Tussendoor nog wel af en toe last gehad van een dikke teen, dikke vinger of dikke pols als ik niet fit was of een open wondje had.

Tot dat ik begin dit jaar weer ziek werd en weer de handen, knieën, heupen en ellebogen opgezwollen had. Dit keer ben ik naar mijn eigen dokter gegaan, waar ik na 5 minuten weer werd afgescheept met een recept voor prednison voor 5 dagen.
De gewrichtsontsteking ging weer weg, nadat ik de pillen had geslikt.

Wederom tussendoor af en toe opgezwollen gewrichten gehad bij open wondjes of als ik niet fit was. Zelfs een enorm dik oog, toen de ik een klein krasje van de hond haar nagel op mijn ooglid opliep.

Tot dat ik vorige maand weer verkouden was en een keelontsteking had, weer de handen en knieën opgezwollen. Ik was van dokter geswitcht, dus deze keer naar de nieuwe dokter toe. Zij heeft mij meteen een bloed onderzoek laten doen voor o.a. de lever, nieren, schildklier, ontstekingswaarden, Vitamine B12 en nog iets. Hier kwam eigenlijk niks uit, de ontstekingswaarden waren iets verhoogd en de B12 iets te laag.
Nu moet ik volgende week weer bij de dokter langs om te kijken hoe nu verder, alleen word ik er een beetje radeloos van..

Ik ben erg blij met de dokter die ik nu heb, omdat ik mij nu wel serieus genomen voel. Deze dokter pakt wel door en scheept mij niet af met een recept voor medicijnen.


Ik vroeg mij af of er misschien bokkers zijn / waren die zoiets eerder mee hebben gemaakt? Ik zou graag te weten willen komen wat de oorzaak van de gewrichtsontsteking is en hoe we dit bij de bron aan kunnen pakken, inplaats van prednison slikken..


Thioro

Berichten: 3982
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 12:35

Lyme getest?

Verder zijn er meerdere aandoeningen die dit kunnen veroorzaken maar het komt idd niet 'vanzelf'.

Blijven testen en zoeken.
Hopelijk vind je een oorzaak en behandeling.

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-18 12:46

Thioro schreef:
Lyme getest?

Verder zijn er meerdere aandoeningen die dit kunnen veroorzaken maar het komt idd niet 'vanzelf'.

Blijven testen en zoeken.
Hopelijk vind je een oorzaak en behandeling.


Lyme ben ik niet op getest, maar dat ik zeker wel een goeie om nog te doen!
Daar had ik eerlijk gezegd zelf ook nog niet aan gedacht..

Heb je misschien ook tips voor meerdere testen die aan te raden zijn ?
Dan maak ik even een lijstje om mee te nemen naar de dokter maandag :)


Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Gewrichtsontsteking na een virus/infectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 15:39

Raar, lijkt me sowieso voer voor een internist én een reumatoloog en niet voor een huisarts.

Niet banketstaaf maar poetsen.

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 15:43

Inderdaad, door laten sturen naar een internist, hadden ze meteen moeten doen. En reumafactor, is die ook geprikt?? Denk het niet maar niet meer tevreden zijn met je huisartsen antwoord en er op staan dat je word doorverwezen, heb je ook gewrichtsklachten er aan overgehouden??

Lyme kan maar is vaak zeer moeilijk te vinden, de aandoening staat bekend als reactieve artritis.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Gewrichtsontsteking na een virus/infectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 15:51

Vitamine b12 is een hele belangrijke! Ik zou je aanraden je goed in te gaan lezen hierover en te vragen om injecties.

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 08:34

Hannanas schreef:
Raar, lijkt me sowieso voer voor een internist én een reumatoloog en niet voor een huisarts.


bigone schreef:
Inderdaad, door laten sturen naar een internist, hadden ze meteen moeten doen. En reumafactor, is die ook geprikt?? Denk het niet maar niet meer tevreden zijn met je huisartsen antwoord en er op staan dat je word doorverwezen, heb je ook gewrichtsklachten er aan overgehouden??

Lyme kan maar is vaak zeer moeilijk te vinden, de aandoening staat bekend als reactieve artritis.


De dokter heeft de reumatoloog wel terloops genoemd tijdens het eerste consult, dus ik verwacht dat dit de vervolgstap zal zijn.
Ik ben voor zover ik weet niet op de reumafactor geprikt, dat is misschien wel een goeie om te benoemen maandag.


Freya6: De vitamine B12 zat in de 200 zij de assistent, wel iets aan de lage kant maar niet laag genoeg om injecties te krijgen volgens haar..
Maar misschien is het niet verkeerd om B12 bij te slikken/prikken

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Gewrichtsontsteking na een virus/infectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 11:16

Zoek eens op reactive artritis zoals ik al zei, dan weet je waar de arts het over heeft. Inlezen kan soms goed zijn vooral wanneer het niet ter sprake komt, dan kun je er naar vragen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 11:49

bigone schreef:
Zoek eens op reactive artritis zoals ik al zei, dan weet je waar de arts het over heeft. Inlezen kan soms goed zijn vooral wanneer het niet ter sprake komt, dan kun je er naar vragen.


Excuus, hier had ik overheen gelezen. Ik ga het eens opzoeken, bedankt!

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 16:47

B12 in tweehonderd is laag, onder 200 te laag, maar het is bij een gezond persoon 600+ bij klachten en lage b12 kan het zeker invloed hebben. Belangrijk een actieve vorm in smrlttabletten te nemen. Methylcobalamine heet dat. Maar zo te lezen is verder onderzoek bij jou ook heel belangrijk. B12 wordt ook vaak laag bij autoimmuunziekte

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Re: Gewrichtsontsteking na een virus/infectie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 08:35

Ik ben zonet geprikt voor lyme, daar krijg ik over 5 dagen de uitslag van. Daarnaast heb ik ook een doorberwijzing voor de reumatoloog gekregen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Gewrichtsontsteking na een virus/infectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 10:27

Zelf na een insectenbeet reactieve artritis (reiter) opgelopen. Veel huisartsen herkennen de signalen niet. Reumatologen plakken er makkelijk label 'reuma' op. Doorvragen, doorvragen, doorvragen...

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-18 13:18

Skippy01 schreef:
Zelf na een insectenbeet reactieve artritis (reiter) opgelopen. Veel huisartsen herkennen de signalen niet. Reumatologen plakken er makkelijk label 'reuma' op. Doorvragen, doorvragen, doorvragen...


Mag ik vragen hoe je daar achter gekomen bent? Ik weet zelf nooit zo goed welke vragen ik moet stellen en ik vind het ook best moeilijk om "op te treden" tegenover de dokter.

Uit de lyme test kwamen geen signalen dat ik lyme had volgens de assistent..

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:26

Ik heb jaren geleden na een virusinfectie met keelontsteking een vorm van acute reuma gekregen, gewrichtsontsteking dus ook.
Heeft een paar weken geduurd en is uiteindelijk vanzelf over gegaan.

Ik kon geen theekopje meer optillen, zoveel pijn...

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:27

_classic schreef:
Skippy01 schreef:
Zelf na een insectenbeet reactieve artritis (reiter) opgelopen. Veel huisartsen herkennen de signalen niet. Reumatologen plakken er makkelijk label 'reuma' op. Doorvragen, doorvragen, doorvragen...


Mag ik vragen hoe je daar achter gekomen bent? Ik weet zelf nooit zo goed welke vragen ik moet stellen en ik vind het ook best moeilijk om "op te treden" tegenover de dokter.

Uit de lyme test kwamen geen signalen dat ik lyme had volgens de assistent..


Ja, natuurlijk. Ik wist dat ik gebeten was door een insect uit de Balkan. Beestje was meegereisd in bagage en beet mij en mijn moeder in onze voet. Twee 'tandjes'. En toen een tijdje niks. Bij mijn moeder begon na een paar weken haar voet te ontsteken. Bij mij na enkele maanden pas mijn knie. Ik was fysiek heel fit op dat moment, dus vermoedelijk daardoor lang 'gewonnen'. Mijn eigen huisarts kon er weinig mee 'klinkt als acuut-reuma, maar twee stuks in één huishouden, dát kon niet'. Wij kregen beiden overigens ook oogontstekingen en uiteindelijk ontstekingen in ieder gewricht van kaak tot teen. Ik ben toen naar een reumatoloog gegaan, ik was 15. Reumataloog zei ook 'acute jeugdreuma'. Ja, maar hoe komt mijn moeder er dan óók aan... Doorverwezen naar kinderziekenhuis en diverse bezinkseltesten laten doen. Ze dachten aan een getriggerde auto-immuunziekte. Een bevriende arts zei toen 'dit zijn klachten die je ook wel ziet bij militairen die in bosnie gezeten hebben'. Nog meer bloedonderzoek, de resultaten daarvan + het vinden van het HLA B27 gen leidden toen tot de conclusie 'reiter'. Daarna puur met sterke ontstekingsremmers aan de slag gegaan en véél uren fysiotherapie en wij zijn beiden weer 'functioneel' geworden. Niet meer zo fit als ervoor, en ook niet altijd ontstekingsvrij, maar wel functioneel fit genoeg.

Bij ons dus écht 'geluk' dat twee mensen in totaal verschillende leeftijden in één huishouden het kregen - en dat wij nog wisten dat het enige dat we beiden meegemaakt hadden, die insectenbeet was.

faunty

Berichten: 1789
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:30

Heul gauw naar de reumatoloog !

Dit klinkt als reumatische aandoening, naar de HA en een verwijzing vragen (eisen)

https://equiphysique.com
iedereen, elk paard fit- to-have-fun!
Instructie en revalidatie op maat in de regio west brabant

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-18 09:43

Nouvel schreef:
Ik heb jaren geleden na een virusinfectie met keelontsteking een vorm van acute reuma gekregen, gewrichtsontsteking dus ook.
Heeft een paar weken geduurd en is uiteindelijk vanzelf over gegaan.

Ik kon geen theekopje meer optillen, zoveel pijn...


Ik heb precies hetzelfde inderdaad, helaas is het bij mij nu al meer dan een jaar gaande..


faunty schreef:
Heul gauw naar de reumatoloog !

Dit klinkt als reumatische aandoening, naar de HA en een verwijzing vragen (eisen)


De verwijzing naar de reumatoloog is er gelukkig al, daar kan ik morgen terecht. Toch heel erg bedankt voor het meedenken :)

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 12:23

Even een update!

Ik ben dus doorgestuurd geweest naar de Reumatoloog, waar we bloedonderzoeken en een echo van de pols (daar zat de zwelling op dat moment) gedaan. Uit het bloedonderzoek kwam geen reuma en ook zat er geen ontsteking in mijn pols, waaruit de Reumatoloog op kon maken dat het niet vanuit het gewricht kwam en heeft mij doorgestuurd naar de Dermatoloog.

Het blijkt dus netelroos te zijn, waar ik nu medicijnen voor krijg


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Abiola, CarpeDiem_, GrapeshotBot, ladylisa, Sourire, Traiectum en 48 bezoekers