Schrijf jij ook een boek?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Foaly

Berichten: 4838
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:08

Was er idd maar iets dat dat voor je deed, zou het een stuk makkelijker maken :')

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:08

Hoe werken jullie je personages eigenlijk uit?

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:48

Niet. Of ja eigenlijk in mijn hoofd. Maar ik ben er nu al ruim 2 jaar mee bezig en ik ken de personen door en door :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 15:32

Ik heb bij de meeste dat ik ze wel ken, omdat ze meestal gebazeerd zijn op bekenden. Enkel met de hoofdpersoon heb ik enorm veel moeite, en het ironische is dat die een beetje op mezelf gebazeerd is... :+

Foaly

Berichten: 4838
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 15:40

Archetypes en tropes (is wat anders dan clichés!) zijn je vriend :D

Voor mijn NaNo plot gaat het bijvoorbeeld over een vigilante team van drakenredders (yeah, I know :') ), en binnen zo'n team heb je verschillende rollen nodig: een mastermind, een dief, een hacker en een face/grifter, om maar wat te noemen.

Bij die rollen horen weer verschillende eigenschappen (de hacker is technisch aangelegd, de face heeft een vlotte babbel en een leuke kop, de dief heeft al de ringen van je vingers gejat en daar kom je pas een paar uur later achter) en daarop bouw je dan verder. Je voegt je eigen twist toe (de hacker is bijvoorbeeld een klein, donker vrouwtje dat warmhouders haakt voor de drakeneieren in haar vrije tijd :') ) en klaar :D

Ik werk ze btw niet tot in detail uit. Zo heb ik wel een vaag idee van hun jeugd bv, of ze een leuke jeugd hebben gehad of niet, maar het leuke van dingen open laten is dat je nergens echt aan vastzit. Niets vervelender dan op een gegeven moment erachter komen dat iets in je derde boek niet kan omdat je in het eerste boek een uitgebreide biografie hebt gegeven en je nieuwe idee dat tegenspreekt :')

Telpeva

Berichten: 14709
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 16:08

Dat is echt zo schattig dat haken voor drakeneitjes!

Ik probeer ook vast te houden aan archetypes, ik probeer ook altijd om alles en iedereen 'in character' te laten blijven. Ik vind zelf in verhalen niets zo storend als personages die ineens out of character dingen doen. Een lijstje die ik zelf ook leuk vind om erbij te houden komt uit de D&D wereld, de alignment chart (met de termen als chaotic good, lawful evil, en wel meer). Zodra ik een personage in zo'n hokje heb geplaatst dan probeer ik hem er ook zoveel mogelijk in te houden.

Foaly

Berichten: 4838
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 16:09

Alignment charts zijn ook een goede idd :j

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 16:18

Foaly schreef:
Heeft iemand hier ervaring met de Snowflake Pro-software? Het lijkt me best interessant en nuttig om te gebruiken, maar het prijskaartje houdt me een beetje tegen :=

https://www.advancedfictionwriting.com/product/snowflake-pro-software/

Waarvoor zoek je juist software? Ik kan voor schrijven Scrivener aanraden, die kost iets van een $60 en is het écht waard. Het is wel handig om er een tutorial van te bekijken omdat het een programma is dat erg veel kan, en soms duurt het even om alles uit te zoeken. Maar ik ben er nu een maand of 2 mee aan het schrijven en vind het ideaal :) Niet alleen om het effectieve verhaal te schrijven, trouwens. Ze hebben ook heel handige functies om personages uit te werken en achtergrondinfo/research neer te zetten.

Ik lees al even mee, maar had niet echt wat nuttigs bij te dragen :+ Ik heb 2 jaar geleden mijn eerste non-fictie boek geschreven en is uitgebracht door AW Bruna, en nu zit ik al een paar maanden aan te modderen met een fictieverhaal. Ik heb lang een vast rubriek gehad voor een magazine, maar daarmee ben ik gestopt en nu wil ik me meer op fictie focussen. Maar ik blijf wat hangen in mijn verhaal dus nog niet echt veel over te vertellen. :Y) Ik ben nu bezig met een cursus van 5 weken voor fiction writing, in de hoop dat het me helpt met eindelijk voorbij de eerste 20 pagina's te komen.

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 16:59

Leuk, wat voor cursus volg je? Is die online of in real life?

Ik ben trouwens ook enorm fan van Scrivener, dat heeft me al door een hoop onontwarbare knopen heen geholpen, echt heel fijn dat je alles een eigen documentje kan geven, van scenes tot persoonsbeschrijvingen of research info, maar dat je alles met 1 druk op de knop tegelijk opent. Eerder had ik altijd losse word documenten maar dat werkt vrij rampzalig als het langer en ingewikkelder wordt. Helemaal als je tien word documenten open hebt staan en je net de verkeerde sluit die je nog niet bewaard had... :x
Het heerlijke aan Scrivener is dat hij alles automatisch bewaart. En dat je een grafiekje hebt dat je wordcount automatisch bijhoudt. :))

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 19:01

Ik volg hem via Australian Writers Centre :) Omdat we nu voor een jaar in Australië gaan wonen en ik het een heel fijne website vind. Het kost wel wat (€300) maar vind het veel leerzamer dan andere cursussen die ik gevolgd heb. Momenteel volg ik Advanced Fiction Writing Techniques.

Iedere zondag om middernacht komt een nieuwe module online met 1,5u audio waar je naar luistert en een bijhorend document met hand-outs (bv citaten uit boeken, fact sheets, enz). Je luistert binnen de week op je eigen tempo naar de module en voor de volgende module online komt moet je een kleine assignment indienen waarop je feedback krijgt. Die assignments zijn altijd gelinkt aan 1 verhaal waaraan je werkt. Bv werk je eerste plot point uit, omschrijf de kern van je protagonist in 200 woorden, schrijf een dialoog van 300 woorden uit die meer dan 1 functie heeft. Daar geeft de instructeur dan feedback op. Ik vind hem persoonlijk een hele fijne cursus, niet alleen omdat hij online is en je hem op je eigen tempo kan doen (en je dus niet gebonden bent aan een tijdstip), maar ook omdat je van een ervaren schrijver waardevolle feedback krijgt.

Ik heb vorig jaar een cursus via Oxford University gedaan, Writing for Young Adults, maar die vond ik heel theoretisch ingesteld en die had geen aangename manier van werken (de les hield in dat je iedere week door een presentatie klikte, met weinig interactie). Er werd maar weinig over hoe je nou echt moet schrijven gezegd en het was voornamelijk lireratuurtheorie, wat ik al allemaal geleerd had tijdens mijn studie Engels/Franse literatuur. Dus dat was wel jammer :=

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:16

Heb een enorme inspiratie boost maar tegelijkertijd een themaweek voor mijn opleiding. Doe de hele week niks meer dan schrijven, schrijven en dingen ontwerpen...
|o

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:24

Oke, ik loop vast op een aantal dialogen. Beide personen zijn nogal uitgesproken en dat botst zeg maar :')

Oplossing gevonden: iemand anders het woord laten voeren :+

Foaly

Berichten: 4838
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:43

Yasmine schreef:
Waarvoor zoek je juist software? Ik kan voor schrijven Scrivener aanraden, die kost iets van een $60 en is het écht waard. Het is wel handig om er een tutorial van te bekijken omdat het een programma is dat erg veel kan, en soms duurt het even om alles uit te zoeken. Maar ik ben er nu een maand of 2 mee aan het schrijven en vind het ideaal :) Niet alleen om het effectieve verhaal te schrijven, trouwens. Ze hebben ook heel handige functies om personages uit te werken en achtergrondinfo/research neer te zetten.


Sorry, vergeten te reageren :p. Omdat ik merk dat ik wel veel houvast heb aan een vooraf uitgewerkt plot, maar dat uitwerken vooralsnog blijft bij een simpel Word document met grote lijnen. Tijdens het schrijven verandert er dan vaak zoveel, dat de tweede helft van dat document al vaak de prullenbak in kan, ik helemaal niet meer weet waar ik naartoe moet en het dan maar opgeef. Of ik ben bij elke scene langer bezig met wat er nu weer moet gebeuren en hoe ik het in lijn ga krijgen met de rest, dan met daadwerkelijk schrijven. Een programmaatje wat me dwingt om vooraf wat meer na te denken klinkt daarom ideaal.

Ik heb Scrivener ook eens bekeken, en dat ziet er ook mooi uit! Het doet niet hetzelfde als Snowflake, maar lijkt me ook zeker de moeite waard om me eens in te verdiepen :D

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:56

Weet iemand eigenlijk wat het gemiddeld aantal woorden is voor boeken per genre of iets dergelijks? Het is handig om een beetje een leidraad te hebben, want ik heb geen flauw idee of mijn boek veel te kort of te lang gaat worden :+
Natuurlijk blijft het afhankelijk van je verhaal zelf, maar het gemiddelde YA boek is geen 500 bladzijden en de meeste fantasyboeken zijn juist wat dikker.

Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:08

Ik heb daarvoor gewoon op internet gezocht. Daar werd de tip gegeven om van een boek wat je leuk vindt, binnen dat genre en wat je qua dikte ook fijn vindt, het woordaantal ongeveer te berekenen. 20 regels woorden tellen, dat middelen per regel, dan kun je per pagina berekenen en a.d.h.v. pagina aantal een woordaantal berekenen. Dan heb je ongeveer een richting. Maar ook YA is heel gevarieerd, hof van doorns en rozen valt daar onder en is heel dik, terwijl bijvoorbeeld de selection serie er ook onder valt en die zijn veel dunner.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 16:00

Damned schreef:
Weet iemand eigenlijk wat het gemiddeld aantal woorden is voor boeken per genre of iets dergelijks? Het is handig om een beetje een leidraad te hebben, want ik heb geen flauw idee of mijn boek veel te kort of te lang gaat worden :+
Natuurlijk blijft het afhankelijk van je verhaal zelf, maar het gemiddelde YA boek is geen 500 bladzijden en de meeste fantasyboeken zijn juist wat dikker.


Kan je gewoon online zoeken!
Ik wil mijn boek niet té lang. Dus tussen de 70.000 en 100.000 woorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 16:01

Haha poedersuiker, ik ben alleen al aan de korte opzet bij mij 10.000 woorden kwijt :')

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 16:07

Dat kan toch. :P Ik zit nu met 30.000 woorden en ga richting de kern. Ik schrijf gewoon.
Heb vanwege een block wel een héél stuk overgeslagen, of nouja, een stuk (weet niet hoeveel er tussen komt)

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 16:18

Ben wederom gestopt.

Maar denk nu na over een boek met de titel: leer lezen, denk na over hoe je iets interpreteert.

Dat wordt dan boek 3 wat niet tot een einde komt vrees ik. :D

Fotografietips voor de actioncam is niet interessant meer nu ik opeens een goede camera heb.

Een algemeen boek over technisch duiken, er zijn er al te veel van.

Telpeva

Berichten: 14709
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 16:25

Foaly schreef:
Yasmine schreef:
Waarvoor zoek je juist software? Ik kan voor schrijven Scrivener aanraden, die kost iets van een $60 en is het écht waard. Het is wel handig om er een tutorial van te bekijken omdat het een programma is dat erg veel kan, en soms duurt het even om alles uit te zoeken. Maar ik ben er nu een maand of 2 mee aan het schrijven en vind het ideaal :) Niet alleen om het effectieve verhaal te schrijven, trouwens. Ze hebben ook heel handige functies om personages uit te werken en achtergrondinfo/research neer te zetten.


Sorry, vergeten te reageren :p. Omdat ik merk dat ik wel veel houvast heb aan een vooraf uitgewerkt plot, maar dat uitwerken vooralsnog blijft bij een simpel Word document met grote lijnen. Tijdens het schrijven verandert er dan vaak zoveel, dat de tweede helft van dat document al vaak de prullenbak in kan, ik helemaal niet meer weet waar ik naartoe moet en het dan maar opgeef. Of ik ben bij elke scene langer bezig met wat er nu weer moet gebeuren en hoe ik het in lijn ga krijgen met de rest, dan met daadwerkelijk schrijven. Een programmaatje wat me dwingt om vooraf wat meer na te denken klinkt daarom ideaal.

Ik heb Scrivener ook eens bekeken, en dat ziet er ook mooi uit! Het doet niet hetzelfde als Snowflake, maar lijkt me ook zeker de moeite waard om me eens in te verdiepen :D

Ik heb laatst ook Snowflake templates gezien voor in Scrivener, misschien dat dat wat voor je is?

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 16:31

Is er iemand die even een kort stukje wil lezen van mij? Heb ik geschreven ivm writersblock en weet nu niet helemaal of het logisch en lekker leest.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 16:37

Ik schrijf een YA verhaal, en ik zit met 20 000 woorden pas net aan het begin van het 'midden'. (van inleiding-midden-slot) :+ Zit ik in ieder geval al goed op weg dan haha. (Ik ben altijd bang dat mijn verhaal te kort is...)

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 16:53

Ik schrijf ook YA. 25.000 was wel echt de inleiding over.

Telpeva

Berichten: 14709
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 17:37


Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 18:13

Voor degenen die naar Scrivener aan het kijken waren: Nanowrimo heeft momenteel een kortingsactie :)