Financiele opties 30+ student thuiswonend

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Financiele opties 30+ student thuiswonend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-18 12:13

Situatieschets:
Een student aan het eind van de studie, net 30 geworden, en momenteel even thuiswonend. Als je 30 bent kan je niet meer lenen bij het DUO, en kan je wel aanspraak maken op het levenlanglerenkrediet, maar dat dekt alleen het collegegeld. Dus niet genoeg om van te leven.
Nu is het vinden van een bijbaan niet heel simpel voor een 30+-er zonder diploma. Natuurlijk wordt er wel gesolliciteerd, maar met 30 ben je best duur.

Wat zijn de opties voor deze student, behalve natuurlijk gewoon blijven studeren? We komen er zelf niet uit waar je nou recht op hebt, of waar je nu een betrouwbare en voordelige lening af kan sluiten.

WW valt af, gezien het feit dat er bij de laatste baan ontslag is genomen ivm (onbetaalde) stage die niet te combineren was met een bijbaan.
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 02-10-18 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/


MJR_Tjelle

Berichten: 153
Geregistreerd: 12-09-11
Woonplaats: vlakbij m'n pony

Re: Financiele opties 30+ student thuiswonend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 12:17

Als 30+ ben je even duur als iemand 23 (qua minimumloon)
Echter kunnen voor de werkgever verschillen zitten in af te dragen lasten/pensioenen. Maar dat zal niet zoveel zijn dat iemand niet aangenomen wordt omdat diegene daarmee te duur zou worden.

Jarvik <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 12:18

Hoe relevant is de studie? Gaat die gegarandeerd een baan opleveren? Zo nee, stoppen met de studie en op zoek gaan naar een fulltime baan, dat is vaak al makkelijker dan wanneer je een baan zoekt die maximaal 3 uur mag beslaan en alleen op donderdagavond want de rest van de tijd studeer ik. ;)
Als de financiele situatie weer op orde is en je het geld hebt om te studeren, dan de studie weer op te pakken.

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Financiele opties 30+ student thuiswonend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-18 12:21

Studie is zeker relevant en gaat leiden tot een goede baan. Het gaat nu om een periode van enkele maanden die overbrugt moet worden ivm afstuderen.
Een optie zoals de lening van DUO (maar dan bij een andere instantie) zou ook zeker een goede optie zijn. Gezien het feit dat het maar om een korte periode gaat.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 12:22

Of een bijbaan zoeken die bij je studie past? Ik weet niet wat je studeert maar ik ken veel afstudeerders (inclusief ikzelf) die al werken in hun vakgebied maar enkel nog moeten afstuderen.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 12:30

eilleen333 schreef:
Studie is zeker relevant en gaat leiden tot een goede baan. Het gaat nu om een periode van enkele maanden die overbrugt moet worden ivm afstuderen.
Een optie zoals de lening van DUO (maar dan bij een andere instantie) zou ook zeker een goede optie zijn. Gezien het feit dat het maar om een korte periode gaat.


Dan zou ik gewoon proberen een lening bij een reguliere bank te krijgen. Tot einde afstuderen bij papa en mama blijven zitten, dat is het goedkoopst, en zo snel mogelijk afstuderen.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

steefvicky

Berichten: 2569
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: Zeeland

Re: Financiele opties 30+ student thuiswonend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 12:36

Kan je die korte periode dan niet gewoon bij je ouders blijven wonen en na je studie gaan kijken voor een eigen huis als je eenmaal verdient?

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: Financiele opties 30+ student thuiswonend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 12:40

Werk is er altijd, ongeacht je leeftijd. Als je echt een bijbaan wilt dan zul je die ook vinden. Dan zal je misschien wel genoegen moeten nemen met ‘mindere’ klusjes zoals poetswerk. Maar als je echt wat wilt bijverdienen is er altijd werk :)

Life is hard and always be, but remember somebody loves you and that one is me.. Your Angel

Anoniem

Re: Financiele opties 30+ student thuiswonend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 12:44

Een studie met baangarantie is natuurlijk super, die zou ik dan inderdaad voorrang geven. Wat ik nog mis is hoeveel geld er eigenlijk nodig is? Zoals ik het lees kunnen de kosten van de studie door het langlevenkrediet betaald worden, thuis wonen houdt waarschijnlijk in dat er geen huur wordt betaald? Als deze situatie maar een paar maanden hoeft te duren, hoeveel geld is er dan nodig, en waarvoor? Wat is het uitgavepatroon nu in die zaken waar geld nu voor nodig is?
Als je een bedrag hebt waar jullie naartoe willen dan maakt dat het misschien ook makkelijker om mee te denken.

daffieduck83

Berichten: 1747
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 12:55

Je zou voor een bijbaan via een uitzendbureau kunnen gaan, of rechtstreeks bijvoorbeeld bij Zorginstellingen. Daar is veel behoefte aan personeel. Voor de keuken of schoonmaak heb je geen opleiding nodig en dat kan ook vaak in het weekend of 's avonds. Verdiensten liggen iets boven het minimumloon. Hier in de regio word je ook als 30+er aangenomen.

Heb je een vast studierooster of kan je je afstuderen via een deeltijdvariant doen, dan zou je ook in je eigen vakgebied kunnen gaan werken.

De truc is dansen op de gulden middenweg, dat red ik nog maar net.

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-18 12:56

Het gaat om een relatief klein bedrag, een euro of 3000? De persoon in kwestie betaald namelijk wel huur aan haar ouders, die gepensioneerd zijn. Lenen van de ouders is eventueel ook een optie, maar dat gaat ten koste van de bestedingsruimte van de ouders, wat ze liever niet wil (snap ik).
Het idee was echt dat de DUO lening tot eind 2018 door zou lopen, maar die is dus per direct gestopt. Ze was niet op de hoogte van het feit dat je met 30 jaar niet meer kon lenen bij het DUO, anders was de situatie anders benaderd en was de onbetaalde buitenlandse stage niet gedaan omdat ze daarvoor haar baan op moest zeggen. Of er was de laatste maanden wat extra geleend om een buffertje op te bouwen oid.

Qua maandelijkse uitgaven valt het allemaal erg mee, behalve de huur, verzekeringen etc. Totale uitgaven (exclusief collegegeld) zijn ongeveer 800 euro per maand. Dus het zijn geen astronomische bedragen.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Financiele opties 30+ student thuiswonend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:08

Wat bedraagt de huur dan? Ik vind het nogal een beste klap geld voor iemand die thuis woon5.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-18 14:00

Polly schreef:
Wat bedraagt de huur dan? Ik vind het nogal een beste klap geld voor iemand die thuis woon5.

Weet niet hoe relevant dat is? Ik denk dat het niet meer dan normaal is dat je bijdraagt aan de kosten van de woning etc als je op je 30-ste nog thuiswonend bent. Zeker als de ouders het niet al te breed hebben.
Het enige nadeel is dat ze daardoor geen recht zou hebben op bijstand (wat ik van haar begreep), maar dat is ook niet wat ze wil. Het is hier meer een misverstand dat er nu een financieel gat is, en het is niet de bedoeling dat de staat dat gat moet vullen. We waren alleen niet bekend met het feit dat je bij de bank ook kan lenen zonder baan oid.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Undefined
Berichten: 3765
Geregistreerd: 18-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:04

Een bijbaan lijkt me dan dus de oplossing? Moet niet al te moeilijk zijn.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:06

Als je 30 wordt en je ontvangt al studiefinanciering(waaronder de lening ook valt) krijg je het alleen niet meer op het moment dat je het stopzet of je uitschrijft en na een maand pas weer verder gaat bijv.
Dus op het moment dat je een doorlopende inschrijving hebt, nog SF ontvangt + nog recht over hebt mag je het gewoon blijven ontvangen.

''Hebt u studiefinanciering en wordt u 30? Dan loopt uw studiefinanciering gewoon door. Tenzij u uw studiefinanciering na uw 30e stopzet, dan kunt u uw studiefinanciering niet meer opnieuw starten.''
https://duo.nl/particulier/studiefinanc ... aarden.jsp

Remember to always be yourself, unless you can be an unicorn, then just go with it...
    Mijn talent is typfouten maken.

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-18 14:07

Undefined schreef:
Een bijbaan lijkt me dan dus de oplossing? Moet niet al te moeilijk zijn.

In de OP staat een typfout, het gaat hier om mogelijkheden naast het blijven solliciteren (in de OP staat studeren ipv solliciteren), maar er wordt dus gezocht naar korte termijn oplossingen ter vervanging van de DUO lening als het vinden van een baan niet op tijd lukt.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:08

Volgens mij heb je ook wel recht op een beetje bijstand. Het schijnt dat je een gesprek kunt aanvragen bij de gemeente waarin ze bekijken of je bijvoorbeeld vrijgesteld kunt worden van sollicitatieplicht. Immers, je bent toch al met die studie bezig a.k.a. je zet je in om zelfvoorzienend te worden.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*


eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-18 14:08

Air schreef:
Als je 30 wordt en je ontvangt al studiefinanciering(waaronder de lening ook valt) krijg je het alleen niet meer op het moment dat je het stopzet of je uitschrijft en na een maand pas weer verder gaat bijv.
Dus op het moment dat je een doorlopende inschrijving hebt, nog SF ontvangt + nog recht over hebt mag je het gewoon blijven ontvangen.

''Hebt u studiefinanciering en wordt u 30? Dan loopt uw studiefinanciering gewoon door. Tenzij u uw studiefinanciering na uw 30e stopzet, dan kunt u uw studiefinanciering niet meer opnieuw starten.''
https://duo.nl/particulier/studiefinanc ... aarden.jsp


Dat is gek. Ze heeft geen recht meer op studiefinanciering, die is op, maar ze leende wat bij bij DUO. Echter is die stopgezet (ook zonder bericht), maar dat opnieuw aanzetten lukt niet omdat ze inmiddels 30 is. Toen werd er gemeld dat ze alleen in aanmerking kwam voor het levenlanglerenkrediet.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:13

Wat houdt het afstuderen in? Gaat daar veel tijd in zitten of valt dat zelf redelijk in te delen? Ik ben mijn thesis aan het afronden en heb diverse sollicitaties gehad voor een baan. Die dan dus evt. al zou starten voor ik mijn diploma daadwerkelijk gehaald zou hebben. Uiteraard gingen ze puntje bij paaltje voor de andere kandidaat met al wel werkervaring. Maar dat ik nog aan het afstuderen was, was zeker niet het struikelpunt. Dus zou zeker ook naar die banen al solliciteren en niet enkel de focus leggen op bijbaantjes.

Verder heb ik, als 30+er geen extra moeite met een bijbaan vinden ten opzichte van de jongere studenten. Alleen bij een supermarkt of als afwasser zal je idd niet aan de bak komen. Dus daar moet je het niet in zoeken. Wel in de horeca, productie etc. Ik heb in een magazijn gewerkt, bij een onderzoeksinstituut en doe nu ergens labwerk. Neem contact op met uitzendbureaus.

En bel nog eens met de DUO waarom die lening nu niet meer kan opeens. Of het echt wel klopt of dat er een fout is gemaakt.

emr

Berichten: 1481
Geregistreerd: 11-12-10
Woonplaats: Tussen hei en bos in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:13

Weet natuurlijk niet in welke omgeving de persoon in kwestie woont maar in een callcenter is vaak (veel en) flexibel werk. Prima te combineren met studie.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:14

Het kan zijn dat haar recht op de leenfase dan ook op is, die duurt 3 jaar. Het hangt er dus een beetje vanaf hoe lang ze al studeert en SF krijgt.. Voor HBO bachelor en WO bach. + 1 jarige master geldt in principe 4 jaar aan prestatiebeurs en daarna nog 3 jaar lenen. Dus in totaal 7 jaar kunnen ontvangen.

Als haar recht is verlopen moet er als het goed is een bericht staan in haar MijnDuo, ontvangen rond november 2017.

Remember to always be yourself, unless you can be an unicorn, then just go with it...
    Mijn talent is typfouten maken.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Financiele opties 30+ student thuiswonend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:17

Als geld lenen van haar ouders geen optie is, misschien is het niet betalen van huur dan wel bespreekbaar, dat dat een soort lening wordt en ze iig geen huisvestingskosten heeft?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:25

eilleen333 schreef:
Polly schreef:
Wat bedraagt de huur dan? Ik vind het nogal een beste klap geld voor iemand die thuis woon5.

Weet niet hoe relevant dat is? Ik denk dat het niet meer dan normaal is dat je bijdraagt aan de kosten van de woning etc als je op je 30-ste nog thuiswonend bent. Zeker als de ouders het niet al te breed hebben.
Het enige nadeel is dat ze daardoor geen recht zou hebben op bijstand (wat ik van haar begreep), maar dat is ook niet wat ze wil. Het is hier meer een misverstand dat er nu een financieel gat is, en het is niet de bedoeling dat de staat dat gat moet vullen. We waren alleen niet bekend met het feit dat je bij de bank ook kan lenen zonder baan oid.


Ik zeg ook niet dat het niet normaal is om huur te betalen, ik vind alleen de maandelijkse uitgaven die hier genoemd worden erg hoog als k het vergelijk met mezelf (en ik woon niet bij mijn ouders)

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Financiele opties 30+ student thuiswonend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:50

ik begrijp echt niet dat werk vinden zo lastig is, ik hoor en zie hier allemaal mensen die personeel zoeken, ook parttime, en niet alleen jong spul

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Financiele opties 30+ student thuiswonend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-18 15:10

Het vinden van werk wordt niet makkelijker al blijkt dat de persoon in kwestie vermoedelijk binnen 2-3 maanden weer ontslag gaat nemen. Dan wordt er eerder gekozen voor iemand die een langere periode kan blijven.
En ja, er is gesolliciteerd, het gaat om de mogelijkheden die er zijn als werk vinden niet (op tijd!) is gelukt.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 bezoekers