Slecht slapen, oplossingen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Slecht slapen, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-18 22:32

Ten eerste, geen flauw idee of dit hier goed staat.

Hoi,
Ik slaap lastig. En dit heeft met verschillende dingen te maken. Bij babys gaan ouders soms liedjes zingen en wiegen als deze niet willen slapen, geloof het of niet, maar bij mij gingen mijn ouders in een donkere kast staan of andere gesloten donkere ruimte. Zodat ik geen prikkels meer had. Ik heb ook nog nooit in een vliegtuig of onderweg geslapen. Ik kan het hewoon niet. Ik wil gewoon alles zien wat er gebeurt.

Ik slaap dus nog steeds lastig. Ik ben net bij videos gekomen van een meneer die een soort hypnose doet, maar ik ben bang om daar nachtmerries van te krijgen, geen idee waarom.

ASMR helpt bij mij niet. Over het algemeen sowieso niet. Ik krijg er geen tintelingen van en het doet niks met mijn hoofd of het relaxed mij niet.

Nu dus dé vraag, wie heeft de ultieme tip om snel in slaap te vallen?

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Slecht slapen, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 22:36

Ik kan altijd erg goed slapen als ik avonds laat nog lekker buiten een rondje loop... (ook in de vrieskou).

Daarnaast geen tv/beeldscherm /telefoon op late tijdstippen dit verstoort je slaap

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 22:37

Zorgen voor een goede slaaproutine. Dus elke dag hetzelfde ritueel. Zeg je neemt een kop thee vervolgens ga je warm douchen, tandenpoetsen etc en daarna lees je nog even een half uur in een echt boek. Zorg dat je verder wei ig prikkels krijgt een uur voordat je gaat slapen dus geen tv, telefoon etc gebruiken.

Beetje lavendelgeur op je kussen leggen en het ook echt eens een maand proberenen volhludem zpdat het ook echt een routine gaat worden.

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Slecht slapen, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-18 22:39

Die routine gaat denk ik lastig worden, ik doe nou eenmaal geen enkele avond hetzelfde. Ik sla handelingen over of voeg anderen eraan toe..

senna21

Berichten: 11851
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 22:42

Bij mij helpt slaapmeditatie goed.
Er zijn veel verschillende mogelijkheden. Een Bodyscan meditatie is heel neutraal (mindfulness) en helpt je te ontspannen.

marije1109

Berichten: 1135
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Slecht slapen, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 22:46

(Zelf) hypnose werkt bij mij heel goed. Daarnaast gebruik ik wietolie met thc om mijn hoofd "stop te zetten"

senna21

Berichten: 11851
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 22:49

Trui schreef:
Die routine gaat denk ik lastig worden, ik doe nou eenmaal geen enkele avond hetzelfde. Ik sla handelingen over of voeg anderen eraan toe..

Ik denk dat jij je eigen antwoord hebt gevonden. Een beetje lief voor jezelf zijn en goed voor jezelf zorgen.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Slecht slapen, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 11:56

Ik slik iedere avond een pilletje melatonine en slaap daar heerlijk op. Verder zorg ik dat mijn routine in de avond zoveel mogelijk hetzelfde is. En dan niet de hele avond, maar het laatste half uurtje voordat ik in slaap val.

Anoniem

Re: Slecht slapen, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 12:01

Ik herken het heel erg. Ik heb ADHD en heb dus echt een super prikkelloze omgeving nodig om in slaap te kunnen vallen, zo donker mogelijk en zo min mogelijk geluiden. Ik heb helaas niet echt heel veel tips, behalve een manier vinden om ermee om te leren gaan. Als ik me ga irriteren aan het feit dat ik niet in slaap kan vallen is het hek van de dam en dan slaap ik gerust maar 2/3 uurtjes op een hele nacht, terwijl ik als ik me eraan overgeef vaak binnen een paar keer draaien wel in slaap lig.

Melatonine kan je proberen, maar gezien je leeftijd zou ik dat wel even met je ouders bespreken. Voor mij helpt het heel goed, maar ik slik 3mg en dat is best een hoge dosis. Let met melatonine wel goed op dat je het op het juiste moment moet nemen en niet pas als je wil gaan slapen. Het pilletje zelf maakt je namelijk niet moe, maar melatonine is het stofje dat je aanmaakt als het donker is en wat je makkelijker in slaap helpt vallen. Dat supplementeren kan heel goed werken maar dan moet je het het liefst wel nemen als het nog licht is buiten en een paar uur voordat je wil gaan slapen.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 12:11

Hey.. ik heb er ook erg lang last van gehad en ik heb jaaaaren (mn mijn studentenjaren) geslapen met een slaapmasker op. (zo'n ding wat je ook in vliegtuigen krijgt) HEERLIJK in volledige duisternis. Zeker omdat je zegt dat je ouders vroeger in het donker gingen staan met je vanwege de prikkels. En nu nog doe ik wel eens zo'n masker op als ik echt effe HELEMAAL niks wil "zien", al moet ik zeggen dat ik mijn kamer ook zo donker mogelijk heb gemaakt. (tot mijn man mij een giga wekker gaf die veel licht geeft :P . die leg ik dus vaak plat :+ )

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Re: Slecht slapen, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 12:32

Ik heb verschillende apps van Andrew Johnson op mijn telefoon staan. Voordat ik ga slapen oordopjes in en ontspannen maar. Je kan het zo instellen dat hij je in slaap praat en het komt nauwelijks meer voor dat ik niet goed slaap of niet inslaap. In het begin is wat raar maar het helpt erg goed.

Ik had ook erg last van night terrors maar dat is ook helemaal over. Apps zijn wel betaald en in het Engels (2,34)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Slecht slapen, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 12:36

Ik heb een drievoudige ernstige slaapstoornis en weet dus hoe je je voelt. Op een 'goede nacht' slaap ik zo'n drie uur, helaas niet aan elkaar.
Heb je al eens overwogen om aan te kloppen bij een slaapcentrum? Er zijn verschillende onderzoeken mogelijk waar je veel uit kunt halen! En aan de hand daarvan kun je oefeningen krijgen die je erg goed kunnen helpen.