Ras van de maand: het minipaard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13986
Geregistreerd: 20-04-16

Ras van de maand: het minipaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-18 11:35

*Bokt.nl
Bokt community


Liefhebbers van het minipaard hebben de afgelopen maand hun hart kunnen ophalen in dit topic. Heerlijk om de enthousiaste reacties te mogen lezen, heel erg bedankt!

Ymor: Mini’s zijn gewoon top! Ik was van kleins af aan helemaal gek op Shetlanders. Ik kon er geen genoeg van krijgen. Een vriendin nam mij mee naar de keuring van het NMPRS en vanaf dat moment was ik verkocht. Die grote karakters in kleine lichamen. Fantastisch!

Wat jammer is is dat de meeste mini’s alleen voor de fok worden gebruikt terwijl ze juist heel veelzijdig zijn. Je kunt er uiteraard mee fokken maar je kunt er ook mee mennen, vrijheidsdressuur of bijvoorbeeld lange lijnen. Ze zijn super veelzijdig en kunnen dezelfde dingen doen die een groot paard ook kan. Jammer dat ze vaak onderschat worden.

Wat ik zo leuk vind aan mini’s is dat je er niet op kunt zitten maar ze toch op een goede manier wil trainen. Wat je dus gaat doen is manieren zoeken om ze heel effectief te trainen. En hierin word je creatief. Je bedenkt leuke hindernissen voor ze of parcoursen maar je gaat ook zoeken naar andere manieren om ze goed te houden. Zo heb ik onlangs een cursus paarden masseren gevolgd en een cursus grondwerk gedaan.


Afbeelding Afbeelding

Birdie60: Na haflingers gehad te hebben overgestapt op Mini Appaloosa's 3 jaar terug.
Ze zijn gewoon heerlijk! Je kan er mee mennen, vrijheidsdressuur of gewoon lekker mee wandelen.
En natuurlijk mee spelen.

Afbeelding Afbeelding

ilse_89: Super leuk!
Ook wij zijn sinds een aantal jaar verslaafd aan de minipaardjes.
Onze kudde bestaat uit zo'n 25 paardjes. Hier zie je een aantal van onze paardjes. Wij fokken ieder jaar een aantal leuke veulentjes en zijn op ieder show/keuring van het NMPRS aanwezig. Minipaardjes zijn enorm veelzijdig! Ze worden voor verschillende doeleinden gebruikt. Zo worden ze ook veel gebruikt voor therapie bij mensen. Dit vind ik enorm mooi om te zien.

Afbeelding Afbeelding

jolandje: Minipaardjes vind ik echt zo ontzettend leuk en lief , ik heb er zeven op dit moment. Wij gaan met de paardjes naar de NMPRS keuring en ook naar de nmprs showdag. Thuis word er voornamelijk met ze getutteld, geknuffeld , gespeeld , maar gaan we ook lekker wandelen en doen we wat vrijheidsdressuur. Minipaardjes zijn over het algemeen erg slim en leren snel :). Ook fokken wij zo nu en dan een veulentje, daarbij worden weloverwogen keuzes gemaakt om een zo goed en correct mogelijk minipaardje te fokken. Wij hebben onze eigen hengst die dit jaar kampioen geworden is bij het NMPRS , maar we dekken ook met hengstjes van anderen. Bij ons is het echt een voorwaarde dat ze allemaal in de minimaat blijven, dus kleiner dan 87 cm. op de schoft. Waarom? omdat ik dat zo mooi en leuk vind en een uitdaging ook :)
hier een paar foto's van mijn trotsjes <3 ( de beide kampioenen <3 )

Links Yuma, rechts Camille
Afbeelding Afbeelding

draaakje: Naast wandelen, springen aan de hand, langelijnen-werk en heel veel knuffelen is het súper leuk om met mini’s te mennen!

Afbeelding Afbeelding

Luna2006: ]Minipaarden zijn top! Ze hebben het karakter van een paard in een klein lichaam. Kleine grote paarden zijn het.

5 jaar geleden werd ik verliefd op het NMPRS paardje. Mijn shetland merrie kon wel een klein vriendje gebruiken nadat haar andere shet vriendje verkocht was.
Ik werd benaderd door een mevrouw uit friesland dat ze een NMPRS te koop had staan.
Ben toen veel info gaan opzoeken wat het juist in hield en besloten de rit van 4u enkel te doen. Nog geen seconde spijt van gehad!

Je kan er zoveel mee doen met die kleintjes. Naast af en toe een veulentje fokken doen wij eigenlijk heel veel met onze minis. Enkele zijn beleerd onder het zadel, maar ook voor de koets. We maken hele lange wandelingen met de paardjes en gaan regelmatig zwemmen met hun!
Thuis zijn het vooral enorme knuffelponys die allemaal op de eerste rij staan om een aai te krijgen. Op show daarentegen zou je ze haast niet herkennen! Dan staan ze echt super en laten ze hun van hun beste kant zien!

Afbeelding Afbeelding

Nessie: Ik heb nog wel een leuke video van mijn minipaard.



Ik heb mijn minipaard sinds kort als maatje voor mijn rijpaard hengst. Izzy is een zilverappel ruin. Hij is dan maar 86 cm groot, hij heeft het ego van een groot paard :P . Daarbij zijn mini's heel veelzijdig, hij kan mennen, vrijheidsdressuur leer ik hem nu en hij kan ook erg goed springen.

Afbeelding

RSDICBS: Onze 2 veulentjes van dit jaar!
Beide nmprs hengstjes

Afbeelding

Caitlin_K: Mijn mini-paardje Ilayla, zilverappel-zwart gekleurd.
Mini-paardjes zijn intelligent, leergierig, slim en hebben het karakter van een groot paard. Ze lopen mooi, zijn sierlijk en gewoon vreselijk lief.
Ilayla heb ik gekocht van mijn oude staleigenaar, waar ik met mijn shetlanders stond. Ilayla kocht ik als veulentje. Een merrie met het ego van een grote merrie :p. Ilayla is super veelzijdig. Ze houdt van springen, wandelen, fietsen, vrijheidsdressuur en gewoon lekker kroelen. Op dit moment wil ik haar gaan beleren.
Illie leert door te kijken bij andere. Een van mijn merrie´s kan ´nee schudden,´ Ze leek het letterlijk af te kijken want sinds dien schudt ze haar hoofd ook. Zelfde geld voor flemen en jambette haha.

Afbeelding Afbeelding

NathalietjeB: Mini's zijn gewoon gave paardjes, in zoveel facetten bruikbaar.
Fokkerij, show, maar ook als men paardjes draaien ze hun voet er niet voor om.

Afbeelding

Sunshinedaan: Minipaardjes zijn geweldig!
Ik heb ze nog maar een jaar, maar ben er helemaal weg van.

Ze zijn leergierig, enthousiast, slim en lief.
Ik zeg wel eens dat het de chihuahua’s onder de paarden is. Een groot paard (grote ego) in een kleine verpakking <3

Ik doe mennen met ze, langelijnen en langeteugelen, beetje vrijheidsdressuur (is niet echt mijn ‘ding’) en diverse clinics, zoals horse agility!

Afbeelding Afbeelding

Kaaaren: Hier nog een fan van minipaardjes! Sinds 2 jaar een mini in bezit en ze hebben een heerlijk karakter. Lief en koel in het hoofd en met trainen lekker actief, ze willen graag werken en zijn heel nieuwsgierig.

Ik ga er mee wandelen, fietsen, lange lijnen en sinds kort ook mennen.

Afbeelding Afbeelding

stal_HD: Ik ben ook al jaren lid van het nmprs en amha. Ik heb zelfs een aantal jaren geshowd bij het icamh. Wegens privé redenen daar een poosje mee gestopt. Wie weet pak ik dat nog eens weer een keer op.
Ik haal zoveel voldoening op bij mijn paardjes. Echte ontspanning.
Mijn kudde bestaat nu uit 5 minipaardjes. Drie stuks zijn volledig Amerikaans gefokt en opgenomen bij het nmprs en twee zijn nmprs gefokt met een grote scheut Amerikaans bloed. Allen zijn mij super dierbaar.

Links mijn goedgekeurde Amerikaanse superster hengst Kid, rechts mijn 1e Amerikaanse stermerrie Flirt.
Afbeelding Afbeelding

draaakje: Nog maar even een leuke foto dan van een mini op de show? :D

Links mijn meisjes in de driving, rechts een halter klasse.

Afbeelding Afbeelding

stal_HD: Wat ik ook vind en echt gemerkt heb, is het volgende: De amha veulentjes zijn over het algemeen vanaf dag 1 al aanhankelijk en niet bang. Terwijl mijn nmprs veulentjes en destijds mijn shetveulentjes eerst veel terughoudener zijn.
Ook het uiterlijk is erg leuk. Want wat een verschil in winter- of zomervacht. In de winter lijken ze op het eerste gezicht op shetlanders, wie goed kijkt ziet aan de benen dat ze slanker van postuur zijn. 's zomers zijn ze duidelijk een stuk ranker gebouwd.

Ymor: Stuk over het stamboek
Over het NMPRS
In 1993 hebben vijf mensen de hoofden bij elkaar gestoken om een nieuw stamboek op te richten voor het creëren van het Nederlands Minipaard. Het uitgangspunt was dat alle rassen en bloedlijnen tot een uiterste stokmaat van 1.06 meter ingezet konden worden mits zij veterinair in orde en getest waren. Dit hield in dat er veel hengsten en merries uit diverse stamboeken ingezet konden worden om bloedspreiding en type te bewerkstelligen en een ruime keuze te geven aan de leden om deel te nemen of te kiezen binnen dit programma. Ook dieren waarvan de papieren verloren waren gegaan konden een start maken bij het NMPRS. De paardjes werden opgesplitst in "minimaat" (t/m 86 cm) en "kleine-maat" (87 t/m 106 cm). Nu in "minimaat" (t/m 86 cm), "kleine-maat" (87 t/m 95 cm) en "grote-maat" (96 t/m 106 cm).

In 1995 is de ingediende aanvraag voor een erkend stamboekorganisatie beoordeeld door het toenmalige Ministerie van Landbouw en werd het NMPRS erkend als moederstamboek voor miniatuurpaarden in Nederland en Europa. Tot aan de dag van vandaag mag het NMPRS nog steeds deze twee benamingen gebruiken.

Over de jaren heen is het beleid en selectie programma steeds scherper bijgesteld om tot gewenste resultaten te komen, het gestelde doel, het “Nederlands Minipaard” afgekort NMP.

In 2013 bestond het stamboek 20 jaar en doordat er over de jaren heen zoveel dieren ingezet konden worden, zijn de huidige paardjes het gestelde fokdoel in 1993 heel dicht genaderd. De komende jaren zullen er nog enkele aanpassingen moeten volgen om NMP tot een op zichzelf staand ras te kunnen noemen.

NMPRS op dit moment

Het NMPRS bestaat ondertussen 25 jaar en heeft een ledenbestand dat schommelt tussen de 650 en 750 leden. Op het moment van schrijven staan er ruim 14.000 paardjes geregistreerd binnen het stamboek. In totaal is er een database van ruim 30.000 paardjes.

Jaarlijks worden er drie keuringen, een show en één of meerdere clinics georganiseerd, veelal op vaste data:

o Hengstenkeuring, eerste zaterdag in april (nakeuring hengsten zes weken na hengstenkeuring)

o Merriekeuring, laatste zaterdag van augustus

o Enter en Twenterkeuring, derde zaterdag in juni

o NMPRS Zomershow, tweede zaterdag in juli

o Clinics in voor en/of najaar, afhankelijk van onderwerp

Het bestuur bestaat uit zeven personen (minimaal vijf) en vergadert vier tot zes maal per jaar. Het dagelijks bestuur wordt gevormd door twee bestuursleden en de voorzitter. Twee maal per jaar wordt er een algemene ledenvergadering gehouden. Eén eind mei gelijktijdig met de nakeuring van de hengsten en één eind november. Leden worden tussentijds door middel van een magazine en een digitale nieuwsbrief geïnformeerd. Het Minimagazine verschijnt drie maal per jaar, de digitale informatiebrief wanneer er behoefte toe is.

Alle administratieve handelingen, uitgifte van paspoorten, ledenmutaties, redactie van het Minimagazine enzovoort, worden verricht op het stamboekkantoor. Hier werken twee werknemers drie dagen per week. Tevens wordt hier de database van het stamboek bijgehouden. Buiten het stamboekkantoor zijn er chippers/controleurs en vrijwilligers actief.

Met dit laatste informatieve stukje over het stamboek sluiten we de samenvatting af.

Balance

Eerdere topics gingen over:
De Haflinger, de IJslander, de Draver, de Clydesdale, Highland pony (geen reacties), de Frederiksborger, de Morgan Horse, de Tinker,de Fries, de Welsh Pony & Cob, de Mérens, de Fjord, de Lusitano,de Quarter Horse en het Trekpaard.

Ras van de maand oktober: [AV] Ras van de maand oktober: het Arabische volbloed

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Ras van de maand: het minipaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 11:38

Leuk als er zoveel Bokkers meewerken aan zo'n artikel. :)

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

MissYvette4u

Berichten: 2984
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 11:43

Leuk topic!

Zelfs sinds een klein jaartje trotse eigenaar van een Mini Paard <3 ik wist helemaal niet van het bestaan af. Kende de falabella en shetlanders maar dat was het dan ook. We kregen onze MP bij het nieuwe huis als grasmaaier inclusief zomereczeem en snel dik worden := Als de grootste verbouwing klaar is hoop ik aan de slag te kunnen met haar. In ieder geval vrijheidsdressuur en misschien zelfs mennen maar weet daar zelf niks van.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Ras van de maand: het minipaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 11:52

Ras vd Maand vind ik echt een leuke nieuwe rubriek!

Ik heb me doodgelachen om die foto van Kaaaren, de pony met speciaal een lagere doorkijk :))

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Telpeva

Berichten: 14671
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 11:53

Dat filmpje van Nessie vind ik zooo schattig! klein stoer ding :D

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

xSannee

Berichten: 4341
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 09:35

antje_vip schreef:
Ras vd Maand vind ik echt een leuke nieuwe rubriek!

Ik heb me doodgelachen om die foto van Kaaaren, de pony met speciaal een lagere doorkijk :))


Anders ik wel, fantastisch _/-\o_

Heel leuk artikel!

Shenavallie
Berichten: 11549
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 09:38

Dit topic ga ik volgen!

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.


Caitlin_K
Berichten: 3753
Geregistreerd: 04-05-11

Re: Ras van de maand: het minipaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 11:58

:D <3

Never make eye contact with anyone while eating a banana

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 16:28

Wat leuk dit! <3

Ik ben sinds vorig jaar juli ook eigenaresse van een mini appaloosa. Hij wordt deze winter voor de wagen beleerd en is echt mijn allerbeste vriendje.. Ik rijd nu helemaal niet meer (geen behoefte aan). Nooit gedacht dat ik het rijden niet zou missen, maar met wat hij mij geeft, al die liefde, heb ik het rijden helemaal niet nodig :)

12Magic

Berichten: 99
Geregistreerd: 07-01-12
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 17:43

Oh wat leuk!
Bij ons in de paddock staan sinds 2 weken en Fallabella en een mini Shet bij onze twee grote western paarden. De grote paarden staan sinds deze zomer aan huis en waren een grote kudde gewend. We vonden ze een beetje eenzaam met z'n tweeën en hebben er toen twee kleintjes bij gezocht. We zouden gewone shetjes halen maar uiteindelijk kwamen we dus met een appaloosa Fallabella en een mini Shet thuis. De Fallabella leek al niet helemaal fit met een snotneus, snotoogjes en veel te lange hoefjes. Toch besloten om hem mee te nemen want hij kon beter bij ons staan dat waar dan ook. Na twee weken vertrouwen proberen te winnen konden wij afgelopen zondag zijn hoefjes knippen.
Vandaag is de tandarts geweest. Grote haken zijn er weggehaald, we hadden al gezien dat hij slecht kon eten dus dat verbaasde ons helaas niet.
De twee mini's hebben inmiddels vriendschap gesloten met de western paarden en het is prachtig om te zien met hoeveel plezier ze achter elkaar aan rennen door onze eigen paddock paradise!
Afbeelding
De mini's!

Afbeelding
Meteen na aankomst zochten ze elkaar al op, schrikdraadje zat er toen nog tussen.

Afbeelding

Dagelijks alle snot weghalen....

Afbeelding
Groot en klein hebben elkaar gevonden.

RSDICBS

Berichten: 1004
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 21:09

Leuk dit overzichtje zo!
Dit is een foto van onze merries met veulens en helemaal achterin ons goedgekeurde hengstje Droppie.

Afbeelding

Vandaag kreeg ik ook een foto doorgestuurd van een paardje wat gister verhuisd is naar ontzettend leuke mensen..
Hier smelt je toch van

Afbeelding
<3 <3 <3

Alleen foto's in topic bekijken: &if=1

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 05:03

Heerlijk om te lezen! Hier ook sinds april eigenaar van een nmprs en het is zo’n leuk dier! Ze steelt iedereen hart :)

Pamba: B+11 - L1+12 - L2+10 - M1+7 eindstand.

Fotoshoots Trouwfotografie & newbornfotografie: Robin Polderman Fotografie | Insta: @robinpoldermanfotografie]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Diortje_vds, Moonlight91, nathe, xxpetraxx en 60 bezoekers