Bokkers vertellen: Rivano

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Bokkers vertellen: Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-18 19:08

Bokt.nl
Bokt community

Afbeelding
Bokker Rivano.

Van tijdelijk naar Brazilië tot werken in het land. Het overkwam bokker Rivano. Ondertussen helemaal gesetteld verblijft zij in São Paulo. Zij vertelt deze maand haar leven in het verre Brazilië, hoe zij daar het leven ervaart, wat de verschillen zijn, wat zij van Nederland mist en nog vele andere dingen.

Voor de bokkers die jou nog niet kennen, stel jezelf eens voor.
Bom Dia, ik ben Lottie en woon in São Paulo, Brazilië. Ben hier in mijn eentje naartoe geëmigreerd, maar geen zorgen, in deze deelstaat wonen nog ruim 30 miljoen mensen, dus ben zeker niet ‘alleen’. Ik woon in een kleine studio op de 12de etage in een flat van 20 verdiepingen, met inderdaad zo’n gezamenlijke wasserette in de kelder die je wel eens in Amerikaanse TV series ziet.
Naast mijn kantoorbaan behoor ik tot de gezellige inboedel van de stal van een vriend. Hij heeft een Dressuur- en Pensionstal, Opfok, Stoeterij (Lusitano en Friese paarden) en een Embryotransplantatie kliniek. Een geweldige plek om te zijn!
Mijn 2-jarige paard, Parisa, staat hier ook in de opfok. Vanwege het gunstige klimaat kan ze alle dagen van het jaar, 24/7, in een groene weide vol gras staan.
Verder heb ik geen dieren, maar op stal zijn nog 8 honden, 9 katten, 85 paarden en 6 koeien om lief te hebben. Ook zijn er veel grote tropische zwart/gele… zijdespinnen, die speciaal uitgezet zijn om vliegen en muggen te vangen, maar die hebben toch wat minder behoefte om door mij geaaid te worden (en dat gevoel is geheel wederzijds.).

Waarom ben je naar Brazilie verhuisd?
Op een woensdagnacht in 2007 werd ik door mijn manager gebeld of ik voor 3 maanden naar Brazilië wilde gaan om daar te helpen op een software implementatie project. En wel zo snel mogelijk, dus zat ik op zaterdag met koffers, inentingen, woordenboekje en al in het vliegtuig. De 3 maanden in Rio de Janeiro bevielen goed, en vlak erna moest ik weer voor 3 maanden terug. Weer in Nederland vroeg de klant of ik voor de oplevering niet nog eens 1 of 2 maanden terug kon komen, maar dat ging niet omdat ik al 2x een kort visum ontvangen had, dus hebben ze daarvoor een speciaal jaar-visum aangevraagd. In die periode tekende er ook een grote klant in São Paulo, en hadden ze hulp nodig. En tja, ik had nou toch al dat grotendeels onbenutte jaar-visum, dus die dan ook maar daar opgemaakt. Zul je net zien, de oplevering van dat tweede project viel òòk weer net buiten mijn visum periode, dus je raadt het al, er moest weer een nieuw visum komen, en wel verplicht eentje voor 5 jaar. Ben daarvan maar iets van 2 of 3 maanden in Brazilië geweest toen ik (weer terug in Nederland) door het hoofdkantoor gebeld werd of ik interesse had om definitief overgeplaatst te worden naar het Latijns-Amerikaanse kantoor in São Paulo.
Mijn antwoord: JA!

Ondertussen heb ik een permanent werk & verblijfsvisum, en (hoewel het nooit de bedoeling was) geen seconde spijt gehad naar Brazilië te emigreren.

Wat vind je van Brazilie nu je er woont?
Heel gewoon eigenlijk. Maar zit hier dan ook al een tijdje. Je doet hetzelfde wanneer je in Nederland zou wonen. Werken, boodschappen, koken, afwassen, naar de paarden, slapen, wasmachines draaien, schoonmaken, winkelen, naar vrienden/verjaardagen, uiteten, Netflix kijken, belastingformulieren invullen. (Vooruit, in ieder geval alles in een zonniger en warmer klimaat.)
Ondanks dat São Paulo niet iedereen meteen enthousiast zal krijgen, vind ik dat je hier prima kunt wonen. Je maakt ook heel makkelijk vrienden, al helpt het wanneer je Portugees spreekt, want het Engels is bijzonder spaarzaam.
In de Braziliaanse middenklasse heb je (gemiddeld) een luxer leven dan in de Nederlandse middenklasse. Zo heeft ons simpele (net wat onder de) middenklasse flatgebouw al een eigen zwembad, fitnesszaaltje, sauna, gedeelde klusjesman, feestruimte met BBQ en 24/7 receptie/bewaking. Zulke voorzieningen zijn hier normaal. Ook taxi’s/Uber zijn spotgoedkoop en kun je overal op straat aanhouden.

Ben je ook in Brazilie nog met paarden bezig, zoja welke tak(ken)?
Dressuur en Natural Horsemanship. Verder ben ik vraagbaak voor het Friese paardenras, help ik veel op stal mee, importeer voor hen ook regelmatig paarden uit het buitenland, en ben marathon veulen-knuffelaar en expert manen-ontklitster.
“Gewoon bij paarden zijn” is misschien geen tak, maar wel iets wat ik het liefste doe.
Met mijn eigen paard hoop ik later zo veelzijdig mogelijk bezig te zijn, spring- en dressuurwedstrijden, Working Equitation, buitenritten, vrijheidsdressuur, etc.

Afbeelding


Wat is het grootste verschil met het land waar je woont en Nederland binnen de paardensport?
Binnen de springsport lijkt het me alles redelijk overeenkomen. Working Equitation juist is veel populairder dan in Nederland. Het grote verschil zit hem in de dressuur, dat is hier echt kleinschalig. Er zijn weinig wedstrijden per jaar, en ook het aantal deelnemers is beperkt. Van Bixie tot GP, allemaal op 1 dag in 1 ring en dan heb je nog geen vol programma.
Zal nog wat verschillen opsommen:
Iedereen moet, ook op het laagste niveau, de dressuurproef uit het hoofd rijden, ook kinderen.
Elke proef heeft altijd 2 of meer juryleden.
Je mag (op wat uitzonderingen na) zelf weten in welke klasse je start en wanneer je een klasse hoger gaat starten.
De rubriek waarin je uitkomt bestaat uit 2 bepalingen.
1) het niveau van de proef (Iniciante, Elementar, Preliminar, M1, M2, Forte 1, etc)
2) het niveau van de ruiter (Amateur 1, Amateur 2, Professional, Open, Leeftijdsgroepen, Manege, etc.)
De rubrieken worden dan uitgeschreven als een combinaties van die 2 bepalingen: Proef niveau + Ruiter niveau.
Dressuur was voorheen vooral een mannen-aangelegenheid (bokt-meeting?), maar de laatste jaren beginnen de vrouwen de overhand te krijgen.
Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen pony’s en paarden. Kinderen mogen op een paard meedoen, en volwassenen op een pony. Er bestaat wel 1 rubriek genaamd 'Ponies', welke speciaal voor de kleinere pony’s is en geen galop vraagt.
Winstpunten bestaan niet. Je krijgt wel rankings-punten op basis van je plaatsing, welke aan het einde van het jaar opgeteld worden en je een titel kunt winnen.
Verder kan ik in het algemeen nog vermelden dat de stalmedewerkers standaard het paard voor je poetsen/opzadelen, en dat embryotransplantatie de normaalste zaak van de wereld is.

Wat mis je aan Nederland en wat echt niet?
Wat ik mis: goed openbaar vervoer, Libresse, ergens naartoe kunnen fietsen, uitgebreide hippische infrastructuur met variatie (wedstrijden, cursussen, kenniscentra, paardensportwinkels, etc), ouders & vrienden, ziektekostenverzekering, directheid, punctualiteit, gelijkheidsbeginsel.

Wat ik niet mis: Alle Hollandse dagen waarbij de temperatuur onder de 22 graden Celsius komt, klaagcultuur, sneeuw, ontbreken 24-uur’s economie, gesloten cultuur, weidegang (geen jaarrond uitgestrekte groene begaanbare grasweides), horzels, Hollandse stranden met bruin zeewater.

Zou je nog terug willen naar Nederland?
De komende jaren niet, maar denk wel dat ik uiteindelijk met Parisa terug zal keren naar Nederland, of naar een ander land.

Wil je nog iets kwijt over deze emigratie?
Ik had natuurlijk het geluk om van tevoren al een baan te hebben en het bedrijf hielp met de emigratie en (vele) visums. Desalniettemin moet je zelf veel ondervinden, accepteren, uittesten en loop je tegen allerlei uitdagingen aan. Dingen als bankzaken, contracten, (ziektekosten-) verzekeringen, belastingen, pensioen, paardensport, onderlinge verhoudingen (privé en werk), bureaucratie, etc. De verschillen/uitdagingen daarin zullen per land en per persoon verschillen.
Geniet nog elke dag van het Braziliaanse leven, de avonturen, mijn super paard, de stalling/stalgenoten/andere paarden, werk en vrienden. En dan neem ik maar voor lief om elke dag constant ie-der-een, inclusief alle collega’s, klanten, stalgenoten, vage kennissen, etc, te moeten zoenen/omhelzen als begroeting. Noem mij anti-sociaal, maar dit lokale gebruik zit er nog steeds niet 100% ingebakken. :')


Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Re: Bokkers vertellen: Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:24

Wat een leuk stukje! Bijzonder hoe dingen kunnen lopen :)

Emj_23
Berichten: 1178
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Bokkers vertellen: Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:29

Heel leuk topic! Heb je andere topics waar ik je Braziliaanse avontuur kan volgen?

Suzanne F.

Berichten: 49162
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:38

Wat een leuk stukje! Moet je elke dag als je op stal komt iedereen zoenen en omhelzen?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:45

Emj_23 schreef:
Heel leuk topic! Heb je andere topics waar ik je Braziliaanse avontuur kan volgen?


Heb iets van 3 foto topics met uitleg over het paardenleven daar. Zal straks effe zoeken en wat links plaatsen.

Suzanne F. schreef:
Moet je elke dag als je op stal komt iedereen zoenen en omhelzen?


JA!
En op het werk ook elke ochtend, iedereen afgaan.
En als ik met vrienden ergens ben en we komen vrienden/familie van hun tegen, dan die dus ook, terwijl ik ze nog nooit gezien heb...
Vooral leuk in een lekker plakkerige zomerdag.

"Hey, I saw that..."
~ Karma

Suzanne F.

Berichten: 49162
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:49

Rivano schreef:
JA!
En op het werk ook elke ochtend, iedereen afgaan.
En als ik met vrienden ergens ben en we komen vrienden/familie van hun tegen, dan die dus ook, terwijl ik ze nog nooit gezien heb...
Vooral leuk in een lekker plakkerige zomerdag.


Oh iehk, dat is echt minder. Moet er niet aan denken iedereen te moeten zoenen elke dag op mijn werk. Waarom is dat? Ook als je verkouden bent? Brrrrrrr.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Bokkers vertellen: Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 20:13

Maar dat is maar 1 kus neem ik aan? Geen 3 in ieder geval. :')

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Goof

Berichten: 28743
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Bokkers vertellen: Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 20:18

Leuk. Ik heb vaker topics van je voorbij zien komen, leuk om te lezen dat je er nog steeds bent en het je zo bevalt.
Heb je ook de tijd en kans om verder wat van het land te zien?

Anoniem

Re: Bokkers vertellen: Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 22:52

Wat een leuk stuk!
Ben je ook al Mangalarga Marchadores tegengekomen?

tienus63

Berichten: 11990
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Bokkers vertellen: Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 23:35

Wat leuk om weer wat van je te lezen.
Je Daks avontuur staat me nog goed bij.
Volgens mij staat die voor altijd in je hart gebrand.

#trotsoponzeboeren

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 03:28

Bedankt voor de leuke reacties!

Emj_23 schreef:
Heb je andere topics waar ik je Braziliaanse avontuur kan volgen?


Heb niet echt een volgtopic, maar wel wat losse foto & text topics.

Kees & mijn dressuurdebuut.
Tekst gaat uitgebreider in over de verschillen in de dressuur.
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1111073
(Dit was in 2009.... best ernstige fotos zie ik nu. :o Maar ook leuk om aan herinnerd te worden hoe het toen ging.)

Braziliaans "Powniekamp":
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1679423

Braziliaans Horse Event:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=176&t=1742512&p=86802133


Suzanne F. schreef:
Moet er niet aan denken iedereen te moeten zoenen elke dag op mijn werk. Waarom is dat? Ook als je verkouden bent? Brrrrrrr.


Geen idee waarom het zo is, is een beleefdheidsvorm. Als collegas voor het eerst uitgezonden worden naar een klant in de VS moet ik ze duidelijk op het hart drukken dat ze het daar dus NIET doen als ze binnenkomen op de eerste werkdag. En dan zijn ze echt verbaasd en bang dat ze als arrogant en aso beschouwd gaan worden. Ik zeg: "Nee hoor, je krijgt anders gewoon een rechtszaak aan je broek....".

Iris82 schreef:
Maar dat is maar 1 kus neem ik aan? Geen 3 in ieder geval. :')


Meestal 1, of helemaal geen en direct de omhelsing in.
(omHELsing)


Goof schreef:
Heb je ook de tijd en kans om verder wat van het land te zien?


Ga wel eens met vrienden, of stalgenoten, iets van 3 of 4 dagen weg. Met paarden is dat nog te overzien. Ben onder andere in Maceio, Natal, Curitiba, Rio, en Holambra (!) geweest. Holambra is een geheel nederlandse nederzetting bij Sao Paulo. Inclusief molen, hollandse huisjes, klompendans, poffertjes, kassen, stroopwafels, pannenkoekenhuisjes, en grote gele "klompen" als telefooncellen. :') En natuurlijk de beroemde spekvette 'wie-kent-hem-niet': Hollandse Creme Taart. ( :n )


xyzutu2 schreef:
Ben je ook al Mangalarga Marchadores tegengekomen?


Ja!! De meeste zitten meer in het midden van het land. Je ziet ze vooral op stallen die buitenritten aanbieden, en bij de plattelands-bevolking als ze op zondag met de hele familie te paard op "bedevaart" gaan. Bij ons op stal staan er ook 3 van pensiongasten. Heb er op 2 gereden. Best verslavend. Keihard in uitgestrekte "marcha" gaan, maar er toch muisstil opzitten alsof je Edward Gal in hoogst eigen persoon bent.
O:)


tienus63 schreef:
Volgens mij staat die voor altijd in je hart gebrand.


Zeker! Heb nog steeds 2 fotolijstjes met hem erin staan. Is 11 jaar geleden alweer...
.

"Hey, I saw that..."
~ Karma

Rivendell

Berichten: 6817
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Bokkers vertellen: Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 04:05

Is dak al elf jaar geleden? Man wat gaat de tijd hard

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 04:25

Rivendell schreef:
Is dak al elf jaar geleden? Man wat gaat de tijd hard


11 jaar geleden ingeslapen.
Kan er ook niet bij met mijn hoofd..
(Topic zelf is nòg ouder, heb gespiekt en was van januari 2006. En toen was hij al een tijdje bij mij. )

"Hey, I saw that..."
~ Karma


Suzanne F.

Berichten: 49162
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Bokkers vertellen: Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 07:44

11 jaar alweer? We worden oud denk ik. Ik zou je graag willen blijven volgen op je avontuur in Brazilië! Ik werk bij een bedrijf die op projectbasis mensen in Bolivia en Colombia heeft zitten. Maar dat is vast nog heel ver weg bij jou.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 10:43

Rivano schreef:
Ga wel eens met vrienden, of stalgenoten, iets van 3 of 4 dagen weg. Met paarden is dat nog te overzien. Ben onder andere in Maceio, Natal, Curitiba, Rio, en Holambra (!) geweest. Holambra is een geheel nederlandse nederzetting bij Sao Paulo. Inclusief molen, hollandse huisjes, klompendans, poffertjes, kassen, stroopwafels, pannenkoekenhuisjes, en grote gele "klompen" als telefooncellen. :') En natuurlijk de beroemde spekvette 'wie-kent-hem-niet': Hollandse Creme Taart. ( :n )

Nog nooit van gehoord. :') Zeker net zo Hollands als onze Nasi Goreng Chinees is. :')

Je kan heel vermakelijk schrijven! Leuk om te lezen. En hebben ze daar geen goed maandverband? Geen Libresse.

Ben erg benieuwd naar het verschil in onderlinge verhoudingen privé en werk, zoals je schrijft. Ben altijd nieuwsgierig naar cultuurverschillen. Erg interessant.

En ik ben benieuwd naar een foto van die spinnen.

Kun je daar ook goed buitenrijden? Wij zijn hier verwend met ruiterpaden, maar hoe werkt dat daar? Gewoon kriskras door de natuur of zijn er wel wandelpaden waar je kan rijden?

Inhale the goodshit & exhale the bullshit
FlippoArt

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Bokkers vertellen: Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 10:52

Ach Daks, zo lang geleden is bijna niet voor te stellen!

Komt er wel eens bezoek uit Nederland speciaal voor jou jouw kant op of ga je geregeld terug naar Nederland?

...

Anoniem

Re: Bokkers vertellen: Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 11:04

Jee wat leuk om te lezen Rivano! Echt zo leuk om over de cultuurverschillen en je leven daar eea mee te krijgen. Ik heb destijds je Daks verhaal gevolgd, dat was heftig. Gaaf hoe anders je leven nu is.

Elisa2

Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bokkers vertellen: Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 12:38

Grappig om te lezen hoe het er daar aan toe gaat, heb volgens mij je wedstrijd topic uit 2009 toen ook bekeken.

Rijd je Kees nog?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 16:19

Suzanne F. schreef:
Ik zou je graag willen blijven volgen op je avontuur in Brazilië!


Denk dat er voor het einde van het jaar weer een soort "Horse Event" achtig foto/tekst topic komt. Want ga naar het BH festival en het Lusitano festival. (2 verschillende evenementen. BH is zeg maar het KWPN paard van Brazilie.)


Suzanne F. schreef:
Ik werk bij een bedrijf die op projectbasis mensen in Bolivia en Colombia heeft zitten. Maar dat is vast nog heel ver weg bij jou.


In Bogota hebben we ook een project gedaan. Dat was in 2010 dacht ik. Ging er toen ook regelmatig naartoe. Vond het er eigenlijk onverwacht heel leuk.
Je krijgt daar bij de McDonalds standaard van die kuipjes honing bij je Chickennuggets. (ipv BBQ saus ofzo)


Duke schreef:
Zeker net zo Hollands als onze Nasi Goreng Chinees is.


Ze zijn zwaar ontsteld als ik vertel dat deze taart in Nederland niet bestaat. Ze zijn overtuigd dat het echt oer-Hollands is. Maar is een Braziliaans recept: boter met suiker en gecondenseerde melk, en dan chocolade-boter bovenop. Denk ook niet dat het aan zou slaan in Nederland.
:)F

Duke schreef:
En hebben ze daar geen goed maandverband? Geen Libresse.


Geen Libresse. Dus als Libresse dit leest, please kom in Brazilie, nieuw marktpotentieel.
Heb veel merken geprobeerd maar praktisch allemaal hebben ze een plastic-bovenlaagje.
Een ander merk was nog redelijk, maar die gebruiken secondelijm op de vleugeltjes, want krijg ze niet meer los/eruit....

Duke schreef:
Ben erg benieuwd naar het verschil in onderlinge verhoudingen privé en werk, zoals je schrijft.


Op het werk is het erg hiërarchisch. Daar moest ik als nederlander nogal aan wennen, want in Nederland wordt meedenken tijdens vergaderingen wel op prijs gesteld. Mijn eerste vergadering met de directeur eindigde dan ook snel toen hij boos uit de vergadering wegliep...
Verder kun je hier niet hollands-direct zijn, altijd beetje langzaam inleiden. Ik snapte dat nooit zo als ik ergens las dat "Nederlanders zo direct" zijn. Totdat ik hier werkte...


Duke schreef:
En ik ben benieuwd naar een foto van die spinnen.


Heb ze even in een linkje gezet.
(fotos zelf gemaakt, had er zweethandjes van om ze zo dichtbij door de camera te zien)
[url]m/riqFcx.jpg[/url]
[url]m/SybgEg.jpg[/url]


Duke schreef:
Kun je daar ook goed buitenrijden? Wij zijn hier verwend met ruiterpaden, maar hoe werkt dat daar? Gewoon kriskras door de natuur of zijn er wel wandelpaden waar je kan rijden?


Hangt af waar je zit met de stal, zijn plekken waar je prachtig kunt rijden door het oerwoud, over het strand of in natuurgebieden. Bij ons kun je wel buitenrijden, maar er zijn geen ruiterpaden. Je rijdt over landweggetjes. Het is (zeer) heuvelachtig, goede training voor de paarden, en je hebt dan uitzicht over de vallei. Maar je moet een sterk hart hebben als nederlander, want alles wat je -niet- tegen hoopt te komen op een buitenrit is hier standaard.

Dit is het pad van stal voordat je "buiten" bent.
Afbeelding


benangelique schreef:
Komt er wel eens bezoek uit Nederland speciaal voor jou jouw kant op of ga je geregeld terug naar Nederland?


Ga zeker 1x per jaar terug naar Nederland. (Libresse inslaan... :D ) Maar heb ook aantal keren vrienden en familie uit Nederland overgehad.
Mijn vader mag niet vliegen, dus voor mijn ouders maakte ik zelf gefilmde video-DVD's die ik per post opstuurde. Laatste jaren hebben ze een tablet en kan ik het gewoon uploaden op Youtube. Yay!!
Ook is favoriet: Fotos hier maken en dan uploaden en uitprinten bij het Kruitvat in Nederland. Dan niet zeggen wat erop staat, en alleen het bestellingsnummer doorgeven zodat mijn ouders het kunnen afhalen. (Heb het ook paar keer zo met hele fotoboeken gedaan. Succes!)


Elisa2 schreef:
Rijd je Kees nog?


Kees is nu 19 jaar, en echt (helaas) een oude man geworden, vooral zijn rug. Ook heeft hij in de wei een blessure aan zijn achterbeen opgelopen, ook operatie gehad. (op zijn leeftijd, |( ) Hij is nu met semi-pensioen. Maar we hebben wel 2 van zijn dochters op stal! En Luna wordt nu net ingereden.

"Hey, I saw that..."
~ Karma

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 16:21

Ok, de spinnenlinkjes zijn niet gelukt.
Heb ze geupload via de bokt upload en dan de IMG verandert in URL.
Weet iemand wat ik fout doe?

"Hey, I saw that..."
~ Karma

Elisa2

Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bokkers vertellen: Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:07

Wat leuk dat jullie nog twee dochters van Kees hebben, jammer dat hij zelf echt "oud" is geworden maar dat houd je ook niet tegen he.

Dat pad ziet er wel gaaf uit, maar ik kan me voorstellen dat je "bomproof" paarden nodig hebt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Bokkers vertellen: Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 20:58

Wat een leuke manier van contact houden met het thuisfront heb je bedacht zeg! Kan me voorstellen dat het voor je ouders pittig is dat je zo ver weg zit

...

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:06

*\o/* Leuk topic, goed te lezen Rivano.
En Daks idd al weer zo lang geleden :(:) Blijft een bijzonder paard. < stille meeleesmodus toen en nog wel> Heb je ook nog een foto van jouw nieuwe paard? :j Geniet van het leven *\o/*

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 02:22

.
Wat leuk dat zoveel mensen Dak nog herinneren!
<3


Duke schreef:
En ik ben benieuwd naar een foto van die spinnen.

http://oi63.tinypic.com/j0wn6q.jpg
http://oi66.tinypic.com/2iad0us.jpg
(in link voor de Arachnofobe mede-bokker)


benangelique schreef:
Kan me voorstellen dat het voor je ouders pittig is dat je zo ver weg zit

En dan ook nog enig kind zijn....


Willekes schreef:
En Daks idd al weer zo lang geleden

Voelde me direct oud als ik me bedenk dat er nu bokkers zijn die toen nog geboren moesten worden. :')


Willekes schreef:
Heb je ook nog een foto van jouw nieuwe paard?


https://boktimg.nl/img/m/gtqnNQ.jpg

"Hey, I saw that..."
~ Karma

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Bokkers vertellen: Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 02:32

Brr die spinnen!
Hoe westers is de omgang met paarden daar eigenlijk?

...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 77 bezoekers