Moeder en dochter shet na 8 jaar uit elkaar halen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WenShetland
Berichten: 45
Geregistreerd: 28-09-18

Moeder en dochter shet na 8 jaar uit elkaar halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-18 22:12

Zoals de titel al zegt.. Ik zit met een knoop in mijn maag. In het verleden heb ik moeder en dochter shet in mijn bezit gehad. Ik kan de dochter nu overnemen. De dames hebben 8 jaar samen gestaan en zijn super close. De eigenaresse kan ze helaas niet meer beide betalen. Ze wilde ze samen op stal houden maar dat is voor mij ivm verhuizing nu te ver weg. Als dit door gaat moet ik moeder en dochter dus uit elkaar gaan halen. Is dit nog haalbaar na 8 jaar? En hoe pak je zoiets aan?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Moeder en dochter shet na 8 jaar uit elkaar halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 22:31

Als beide dames gewoon met andere nieuwe vriendjes samen komen is het met een weekje hinniken wel gedaan.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Moeder en dochter shet na 8 jaar uit elkaar halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 22:37

Is het geen optie dat je beide overneemt?

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Moeder en dochter shet na 8 jaar uit elkaar halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 22:42

Ik hou er niet van, we hebben hier wel eens gehad dat dan een van de twee stopte met eten. Dit terwijl de in een koppel stonden met andere paarden.

Dieren die al zolang bij elkaar staan haal ik niet graag bij elkaar weg.

WenShetland
Berichten: 45
Geregistreerd: 28-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-18 22:45

senna21 schreef:
Is het geen optie dat je beide overneemt?


Nee ik heb helaas ook maar budget voor één. Wil daarnaast ook nog een potje geld achter de hand hebben mocht er wat met haar gebeuren.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Moeder en dochter shet na 8 jaar uit elkaar halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 22:49

Ik zou het niet doen. Mensen hebben altijd theorieen, maar ik zie toch echt dat paarden echt hecht zijn en uit elkaar halen niet goed voor ze is na zo een lange tijd.

Ik zou echt aanraden om een baasje te zoeken die ze samen neemt.

maj0

Berichten: 6571
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Moeder en dochter shet na 8 jaar uit elkaar halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 22:53

Ja hoor dit kan
Mijn paard heeft zo'n 10 jaar bij haar moeder gestaan. Daarna zat er niets anders op dan haar te verplaatsen. Moeders was niet van mij dus ging helaas niet mee.

Ze zijn beide goed terecht gekomen en ik heb niet meer echt gemerkt dat ze moeders echt miste. Je merkt wel dat ze tijd nodig hebben als ze verhuisd zijn maar naar meerdere topics gelezen hebben alle paarden dat

mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 22:54

Ik zeg ook niet uit elkaar halen.
Paarden die lang samen zijn kunnen er echt weet van hebben als ze uit elkaar gaan. Daar kan geen vriendje tegenop.
Ik heb het gehad met een merrie en ruin waarbij de merrie overleed. De ruin is werkelijk geen dag van zijn verdere leven meer vrolijk of speels geweest.
Hij deed zijn dingetje en dat was het dan ook wel.
Ik heb nu een merrie met haar dochter samen. Zij staan al 11 jaar samen en no way dat ik hun uit elkaar ga halen.
Hoe het moet als een van beiden overlijdt weet ik nog niet. Maar hun scheiden is na zoveel jaar geen optie meer.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Moeder en dochter shet na 8 jaar uit elkaar halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 23:42

Je kunt niet voorspellen hoe het gaat lopen. Ik heb nog nooit paarden uit elkaar gehaald, maar er zijn wel paarden bij mij overleden. Bij het ene paard heeft een merrie echt een half jaar lang getreurd. De shet in dat groepje een paar maanden over hetzelfde paard.
Maar een 1.5 jaar geleden is er een merrie overleden en niemand die er ook maar iets om gaf. 1 shetje heeft een paar dagen vreemd gedaan, maar niet langer.
Daarentegen kocht ik een jong paard uit een kudde waar ze 3.5 jaar in gestaan had en zij is echt een jaar lang ontheemd geweest.

Kun je ze niet langzaamaan wennen. Steeds wat langer uit elkaar. Zeg maar een soort afspenen, maar dan op latere leeftijd?

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Moeder en dochter shet na 8 jaar uit elkaar halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 00:05

Het kan heel goed zijn dat de moeder het wel erg vindt maar de dochter er heel wat minder om geeft en het heerlijk vindt om eens met andere paarden op te trekken. Dat zie je het eerst als je ze samen aan een kudde toevoegt waarin ze beiden hun weg vinden. Ik heb wel meegemaakt dat dochter klaar was met de bemoeizuchten van mams en dat was me niet opgevallen als ik ze zonder andere paarden had laten staan. Je kunt dat niet voorspellen.

StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Moeder en dochter shet na 8 jaar uit elkaar halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 07:04

Ja grwoon uit elkaar
Ik koop regelmatig wat shetten op die altijd jaren bij elkaar hebben gelopen
Nu weer een koppel lopen die 10jaar damen Zijn

Ik vind het juist een groot voordeel als je ze uit ellaar haalt, ik vind namelijk altijd dat het zure ponys zijn die teveel aan elkaar hangen en minder respect naar mensen hebben.

Hier trek ik dus alles uit elkaar en zet ze bij andere neer en dat gaat altijd goed.

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Moeder en dochter shet na 8 jaar uit elkaar halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 07:07

De 9 jarige dochter van mijn 21 jarige merrie was overleden. Mijn oude merrie kwijnde echt helemaal weg. Werd verdrietig en chagrijnig. Is uiteindelijk niet meer goedgekomen. Ze heeft alles opgegeven... nu zijn ze weer samen :)
De oude merrie stond overigens gewoon in dezelfde kudde (aan huis)

foxy80

Berichten: 7867
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 07:11

Gewoon doen. Beter voor de mentale gezondheid. De mijne is pas echt afgespeend als hij acht was. Half jaar goed van slag met enorme verlatingsangst, maar nu merk er weinig meer van. Hij heeft met buitenritten zijn moeder weer gezien en hij kijkt niet op of om naar haar . Let wel: je zal ander gezelschap moeten voorzien!

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 07:12

Het hangt er helemaal van af of ze heel close met elkaar zijn. Jaren bij elkaar zegt niet zoveel! Ik heb mijn moeder Shetlander gescheiden van haar dochter na 5 jaar, en moeder vond het wel best! Ze kreeg weer wat meer energie en heb niet het idee dat ze haar mist. De eerste dag hinnikte ze wel, maar dat is logisch. Dochterlief kon af en toe best dominant zijn, ook tegen haar moeder die heel zachtaardig is. Dus qua combinatie niet ideaal. Maar als ze het heel goed konden vinden dan is hit elkaar halen wel erg.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 07:42

WenShetland schreef:
senna21 schreef:
Is het geen optie dat je beide overneemt?


Nee ik heb helaas ook maar budget voor één. Wil daarnaast ook nog een potje geld achter de hand hebben mocht er wat met haar gebeuren.


Dan heb je nu zelf de knoop doorgehakt, en is het doorpakken jou kent ze al en zorg wel dat ze nieuwe vriendjes kan maken. Spreek ook af wat als het echt niet blijkt te gaan,dat ze terug kan.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Moeder en dochter shet na 8 jaar uit elkaar halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 08:06

Ik vind het altijd een beetje sneu. Ik stond voor hetzelfde punt met mijn fjorden maar heb die toen maar allebei gekocht. Omdat ik (en vorige eigenaresse) het gevoel had dat het met 1 van de 2 niet goed zou komen. Achteraf een hele goede keus geweest nu ik ze beter ken denk ik inderdaad dat hij eronderdoor was gegaan.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Moeder en dochter shet na 8 jaar uit elkaar halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 08:30

Als de eigenaresse er geen 2 meer kan betalen (en jij ook niet) dan gaan die pony's toch hoe dan ook uit elkaar lijkt me? Dan zou ik er gewoon eentje ophalen, dan weet je in ieder geval dat de pony goed terecht komt.

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 08:33

Heb hier ook zo'n gevalletje, een moeder met haar twee dochters, de ene dochter is anderhalf en de andere dochter is vier jaar. Omdat ze zo hecht zijn heb ik moeder en de oudste dochter bij vrienden gaan brengen zodat de jongste dochter toch zelfstandiger zou worden en heb haar een leeftijdsgenootje gegeven. Oudste dochter krijg ik met geen stokken meer weg bij haar moeder, die dronk zelfs nog bij haar moeder op tweejarige leeftijd toen ik ze overnam en staat altijd aan haar moeders zijde, zelfs bij de geboorte van haar zusje. Toch zijn de moeder en de oudste dochter samen twee maanden weg geweest en bij hun thuiskomst was het één groot weerzien met elkaar, het deed me ongelofelijk wat als ik zag hoe blij ze waren om elkaar terug te zien. Ik laat ze nu maar gewoon hun eigen familietje zijn. Ik heb een kudde van elf merries bij elkaar maar deze drie staan altijd "apart" in deze kudde. Onderschat de familieband niet, in elk geval...

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Moeder en dochter shet na 8 jaar uit elkaar halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 08:44

Gewoon doen, maar wel goed in de gaten houden!
Soms houden ze echt op met eten, drinken en ´leven´ en dat is al heel snel gevaarlijk.

Ik heb het gezien met koeien, paarden.. En zelfs als ze op een veel beter plekje gezet worden :roll: .
Stel dat je zo´n rare hebt, dan moet ze wel terug kunnen.

agee

Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 09:04

Ik was hier vroeger ook altijd huiverig voor, maar in de afgelopen 3 jaar zijn hier bedoeld en onbedoeld 3 paarden uit de kudde weggegaan. De groep was ruim 10 jaar bij elkaar en zeer hecht. Het vertrek heeft echter geen enkel probleem opgeleverd. Niet bij de achterblijvers, maar ook niet bij de paarden die verhuisd zijn.
Waarschijnlijk maken wij als eigenaren daar een groter probleem van als de paarden zelf ... :o

Cioccolato

Berichten: 6600
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Moeder en dochter shet na 8 jaar uit elkaar halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 09:09

Gewoon doen.
Wat hierboven wordt gezegd; wij maken er een groter probleem van en vermenselijken het waarschijnlijk heel erg.
Er zullen paarden zijn, zoals ook genoemd, die wel weg kwijnen en er last van hebben. Maar met wat oefening en aandacht geloof ik dat het wel goed komt.

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 09:24

Klopt, paardjes deden het evengoed fysiek toen ze apart waren maar hier was het sowieso de bedoeling dat ze terug samen gingen komen en het was echt hartverwarmend om ze naar elkaar te zien galoperen en intens elkaar weer te begroeten. Ik ben blij dat ik de kans heb ze samen te houden in elk geval. :D