Elk jaar weer schimmel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Elk jaar weer schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-18 09:59

Hoi,

Ik hoop even wat tips te kunnen krijgen. Ik heb 2 verzorgpaarden. 1 ervan rij ik, de ander is een nu 25-jarige Friese merrie die ik altijd gereden heb en nu een paar jaar met pensioen is. Ze staan 24/7 buiten. Zonder schuilstal.

De eigenaar is een ouder hobbyboertje die er niet veel mee doet.

Nu krijgt de oudere merrie al 3 jaar achter elkaar elke keer schimmel. De eerste keer in 2016, toen was het voorjaar en heb ik het onder controle proberen te krijgen met Imaverol en probiotica. Dit werkte niet, dus ben ik met haar naar de DA gegaan voor een insol injectie. Toen was het binnen 2 weken weg. De eigenaar gaf niet thuis als ik erover begon. "Ik heb ook wel eens een plekje" is zijn reactie dan.

Voorjaar 2017 kreeg ze het weer. Direct weer een insol injectie gehaald. Voorjaar dit jaar hetzelfde liedje.

Maar nu kwam ik gister bij de paarden en zag ik dat het gewoon alwéér begint. 5 maanden na de Insol injectie terwijl die 9 maanden zou moeten werken.

Nu wil ik gerust wel weer een injectie gaan halen met haar, maar heb ik niet zo'n zin in het vooruitzicht dat ik dit nu elke 5 maanden kan gaan doen. Is er nog iets anders dat ik kan doen om haar gezondheid te ondersteunen? Ze krijgt van mij elke winter dekens op en dan voer ik haar ook al bij met merriebrok en seniores priores, omdat ze anders echt te mager wordt. Nu kan ik misschien bespreken met de eigenaar dat ik haar in koude of heel regenachtige nachten op stal zet, maar wat kan ik meer doen? Ik ben zelf net aan het verhuizen en kan mijn geld ook wel aan andere dingen besteden, maar voel me erg verantwoordelijk voor haar..


LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Elk jaar weer schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 10:08

Maak je alles wel elke keer schoon na de schimmel?
Dus dekens, borstels, jouw kleren etc, alles wassen en schoonmaken.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-18 10:16

LoveBodin schreef:
Maak je alles wel elke keer schoon na de schimmel?
Dus dekens, borstels, jouw kleren etc, alles wassen en schoonmaken.


Alleen de dekens niet. Die was ik liever niet omdat ik bang ben dat ze niet waterdicht blijven.
Maar schimmels kunnen toch op dekens niet langer overleven dan een paar maanden?

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Elk jaar weer schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:41

Schimmels overleven jaren.
Ik zou wel minimaal 1x per jaar je dekens wassen.
Verder die je al alles wat in je macht ligt.

Diddykong

Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Elk jaar weer schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:54

Heeft ze de deken al op dan? Zo niet kan dat ook je bron niet zijn. Dan ben ik bang dat de combi 24/7 buiten zonder schuilstal teveel van haar vraagt op deze leeftijd. Voorjaar en najaar zijn wel de tijden dat paard vacht aanmaakt of verliest en een dipje in de weerstand kunnen hebben. Misschien kan ze beter de nachten op stal? Dan kan ze het misschien beter bijbenen allemaal. Heb je ook kans dat je minder hoeft bij te voeren omdat er minder energie gaat naar het op temperatuur blijven. Helaas hebben oudjes op een gegeven moment extra zorg nodig, 24/7 buiten zonder droge beschutte plek is misschien gewoon niet haalbaar meer voor haar.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 14:16

Oudere paarden hebben nou eenmaal vaak een wat mindere weerstand en zijn dan gevoelig voor dit soort dingen. Mijn merrie (28) krijgt ieder najaar mok. Dit jaar (tot nu toe) gelukkig aan maar 1 voetje.

Voor dekens bestaat speciaal wasmiddel, en na het wassen kun je ze insprayen met een impregneermiddel. Dit soort spullen kun je bij bijvoorbeeld de Paardendrogist of de Epplejeck krijgen. Een Action heeft het ook, alleen schijnt het dan minder lang/goed te werken. Ik heb wasmiddel van Horseware en waterdichtmaakspray van Bucas. In jouw geval zou ik de deken eerst ontsmetten en daarna wassen en insprayen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

FlySoHigh

Berichten: 16
Geregistreerd: 30-09-18

Re: Elk jaar weer schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 14:24

Lastig zo'n hardnekkige schimmel! Ik zou inderdaad ook zeker na ieder seizoen de dekens wassen (dettol), en tussendoor een paar keer inspuiten met Imaverol. Anders blijf je er tegen vechten!

I feel like Flying!

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-18 17:55

Nee, de deken heeft ze niet op nog. Ik zal hem dus sowieso eerst wassen, maar dat heeft niet zoveel zin op het moment dat ze nu schimmel heeft. Wassen jullie je dekens zelf?

Maar ik blijf er sowieso tegen vechten want dit kan dus inderdaad niet met dekens te maken hebben en moet al komen door haar slechte weerstand.. :\
Ik kan er niet niks aan doen,.. maar baal wel dat daar gewoon weer €160,- aan de prikken en meer voor dekens wassen, spul om in te sprayen etc. gaat :evaw: Vooral de timing is even slecht nu -O-

Hutcherson

Berichten: 7289
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Elk jaar weer schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 18:11

Waarom betaald de boer niet jouw investering terug of neemt hij de kosten voor zijn paarden niet gewoon op zich?

Heel hard gezegd maar hij moet in zn handjes knijpen dat ie zo'n goed persoon bij zn paarden heeft lopen.
Als zijn reactie is dat hij ook wel eens een plekje heeft, dan moet je eens vragen wat er gebeurt met dat plekje als dat een schimmel betreft waar ie niks aan doet. Dat groeit als een olievlek.
Misschien is het beter om het arme beest maar gewoon te laten lopen en hem te laten zien wat zijn gebrek aan zorg doet.

Het is niet jouw paard. Hij heeft de verantwoordelijkheid. Heel moeilijk voor jou maar jij kunt het financieel niet missen.

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 20:44

Hoe ziet die schimmel,er uit, heb je er foto van?
En op welke plek zit,het?

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-18 18:42

@RoyceMack: Helemaal mee eens. Maar die techniek heb ik al eens geprobeerd en hij laat haar rustig compleet kaal worden van de schimmel. Dat wil ik haar niet aan doen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De plekken op haar kont lijken eigenlijk meer op schurft he? Maar die op haar schoft vind ik wel echt schimmel lijken.. ?

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Re: Elk jaar weer schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 18:49

Nu gelijk beginnen te wassen met imavorol. Het weer is nu nog redelijk. En natuurlijk weer alles ontsmetten en hopen dat je het dan onder controle krijgt voordat het echt koud word.


ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 18:57

Ja dat dacht ik al wat uit jouw beschrijving te halen daarom vroeg ik om foto.
is helemaal geen schimmel denk,ik
Is een huidaandoening vergelijkbaar met regenschurft ( dus een bacteriele huidinfectie)en ook zo te behandelen.
Wat je kunt proberen:
Elk plekje even aanstippen met betadineoplossing, betadinezalf, of betadineshampo op een natte spons, plekken aanstippen en niet uitspoelen.
Dit kan ook met hiniscrub. Eventueel met listerine( ja de mondspoeling,via de zoekfunctie vind je wel info)

Heb zelf 2 oudere dieren, ook altijd buiten en die hebben soms ook van dat soort plekjes

Verder de vacht proberen droog te houden, lekt de deken misschien wat door na lange tijd regen?
de weerstand omhoog brengen.
Heeft ze ook eczeem? Zie dat er manen missen bij de schoft.

Welke merriebrok geef je, zit namelijk best veel zetmeel en suiker in.
Als je het geeft voor de eiwitten kun je beter overstappen naar de pavo 18 plus.
die is namelijk hoger in eiwit maar juist lager in zetmeel en suiker.
Vitaminekorrel zou eigenlijk wel handig zijn,ben zelf erg fan van marstall force.
Maar ja denk niet dat je dat boertje zo ver krijgt

Vervelend eigenwijs zijn ze he die boertjes, heb er vroeger ook veel mee te maken gehad.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 18:58

Ik denk dat dit echt een weerstand kwestie is. Mensen dragen ook bijna allemaal schimmels bij zich, welke zich vaak pas laten zien op het moment dat de weerstand laag is.
Ik geef mijn fries ieder voor- en najaar detox druppels, omdat die tijdens het verharen ook telkens een soort van schimmel had aan de binnenkant van haar benen. En sinds ze dit krijgt, heeft ze het niet meer gehad.

IK BEN REINIER!

Birthdays are good for your health. Studies show that people who have more birthdays live longer.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-18 19:03

@OYYO: Ik heb alleen maar ijskoud water tot mijn beschikking..

@ellepel: Dat ga ik proberen denk ik, dankje! En inderdaad.. schuurt ze af en toe behoorlijk met haar manen maar alleen de onderste helft en niet tot bloedens toe.Ik ga dat eens proberen met hibiscrub geloof ik. Qua voer moet dat wel lukken, ik geef nu maar 2x per week 1,5 kg merriebrok van Subli, maar als ze straks in de winter magerder wordt krijgt ze wel 2x per dag 1,5 kg. Dus dan kan ik beter overgaan op eentje die laag in suikers is inderdaad.

@ierusjuh: Wat voor druppels en waar koop je ze?

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:28

Martine_R schreef:
@OYYO: Ik heb alleen maar ijskoud water tot mijn beschikking..

@ellepel: Dat ga ik proberen denk ik, dankje! En inderdaad.. schuurt ze af en toe behoorlijk met haar manen maar alleen de onderste helft en niet tot bloedens toe.Ik ga dat eens proberen met hibiscrub geloof ik. Qua voer moet dat wel lukken, ik geef nu maar 2x per week 1,5 kg merriebrok van Subli, maar als ze straks in de winter magerder wordt krijgt ze wel 2x per dag 1,5 kg. Dus dan kan ik beter overgaan op eentje die laag in suikers is inderdaad.

@ierusjuh: Wat voor druppels en waar koop je ze?


Ik heb de detoxi druppels van puur. Heb ze bij de Epplejeck gekocht.

IK BEN REINIER!

Birthdays are good for your health. Studies show that people who have more birthdays live longer.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Elk jaar weer schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 23:29

Ik mis een behoorlijk stuk basis. Wat krijgt ze aan ruwvoer? Goed ruwvoer geeft de voeding, maar de structuur zorgt ook voor gezonde darmen en ene goede weerstand. Genoeg ruwvoer is echt nodig om zich warm te houden.

24/7 buiten kan met beschutting echt bij elk paard. Juist voor oudere paarden heel goed zodat ze kunnen bewegen. Ook bewegen is weer heel belangrijk voor gezonde darmen.

Mijn merrie is 25 en staat ook zonder deken 24/7 buiten met 2 schuilstallen en onbeperkt 2 soorten goed hooi. Vanaf September voer ik bietenpulp en wiesencobs bij.

ipv die spuit, kun je beter investeren in zoiets en een goede vitamine korrel. Marstall Force, Vitalbix DC of Pavo Vital als voorbeeld. ( er zijn er meer )
Voor 1 paard doe je er best lang mee.

Nu ben je eigenlijk net wat laat, maar het is nog goed weer, dus je kan nog beginnen. Als ze niet te mager is, zou ik geen deken op leggen en echt van binnenuit werken. De plekjes het liefst 's avonds insmeren, want sommige middeltjes kunnen ze beter niet mee in de volle zon staan en die komt nog wek flink door soms.
Heb een paard gezien die er flinke brandwonden van kreeg.

Linnie050

Berichten: 11779
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Elk jaar weer schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 00:15

Hierboven al gezegd een vitamine korrel bijvoeren.
Ik had vitcrix van masters voor een oudere paard.
Je doet inderdaad lang met een zak.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-18 09:08

superpony schreef:
Ik mis een behoorlijk stuk basis. Wat krijgt ze aan ruwvoer? Goed ruwvoer geeft de voeding, maar de structuur zorgt ook voor gezonde darmen en ene goede weerstand. Genoeg ruwvoer is echt nodig om zich warm te houden.

24/7 buiten kan met beschutting echt bij elk paard. Juist voor oudere paarden heel goed zodat ze kunnen bewegen. Ook bewegen is weer heel belangrijk voor gezonde darmen.

Mijn merrie is 25 en staat ook zonder deken 24/7 buiten met 2 schuilstallen en onbeperkt 2 soorten goed hooi. Vanaf September voer ik bietenpulp en wiesencobs bij.

ipv die spuit, kun je beter investeren in zoiets en een goede vitamine korrel. Marstall Force, Vitalbix DC of Pavo Vital als voorbeeld. ( er zijn er meer )
Voor 1 paard doe je er best lang mee.

Nu ben je eigenlijk net wat laat, maar het is nog goed weer, dus je kan nog beginnen. Als ze niet te mager is, zou ik geen deken op leggen en echt van binnenuit werken. De plekjes het liefst 's avonds insmeren, want sommige middeltjes kunnen ze beter niet mee in de volle zon staan en die komt nog wek flink door soms.
Heb een paard gezien die er flinke brandwonden van kreeg.


Ik snap je reactie, maar je moet begrijpen dat het niet mijn eigen paard is. Het paard staat met een andere Fries van 10 jaar die snel dik is en in de winter niet veel bijgevoerd hoeft te worden, aangezien ze nog redelijk wat uit het gras weet te sprokkelen door de hele dag gewoon door te eten. De eigenaar lijkt niet (willen) begrijpen dat de 25-jarige andere behoeften heeft dan de jongere merrie en zijn logica is: ''Die andere is ook dik genoeg, dus ik voer genoeg'''. Dat de oudere merrie magerder wordt, heeft volgens hem dus niets met zijn voerbeleid te maken maar alles met dat ze oud is.

Ik kan geen hooi bijvoeren. Dat vind hij onzin en dan wordt de andere merrie te dik. Wat ik kan doen is 2x per dag langs gaan en de haar een bak brokken geven zodat ze niet compleet uithongert en graatmager de winter door moet. Omdat ze toch altijd afvalt, ondanks mijn pogingen, en ik niet wil dat ze energie kwijt is aan zichzelf warm houden, doe ik haar dekens op.

Wat ik nu ga doen:
- Haar plekken 1x per dag aanstippen met Hibiscrub
- Dagelijks vitaminekorrel voeren
Ik hoop dat het werkt en dan moeten we maar weer zien hoe we de winter doorkomen.. :(

Barvrouwke
Berichten: 3703
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 09:22

Martine_R schreef:
Ik heb alleen maar ijskoud water tot mijn beschikking..

Ik trek vaak gewoon 1ml pure imaverol op, en dan vul ik de 50ml spuit aan met water.
Als de spuit half vol zit, even goed schudden en dan afvullen en nogmaals schudden.
Daar behandel ik alleen de plekken zelf mee. Goed inwrijven en elke 4 dgn herhalen. Werkt heel vaak afdoende. Je ziet na 2 behandelingen de plek alweer mooi zwart worden.

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 10:05

Als het mijn paard was zou ik stoppen met injecties of andere chemische troep. Juist omdat het een natuurlijke weerstand kwestie is. Met chemische troep ondermijn je dat meer en meer.
Daarbij, weet je zeker of het echt schimmel is. Vanwege de wederkerende factor en het bekijken van de foto's denk ik eerder aan luizen. Zou dat kunnen?

Het is het paard dat de weg wijst, niet de ruiter.
Ik ken de weg.
Het paard voelt het.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-18 11:11

Marin_ka3 schreef:
Als het mijn paard was zou ik stoppen met injecties of andere chemische troep. Juist omdat het een natuurlijke weerstand kwestie is. Met chemische troep ondermijn je dat meer en meer.
Daarbij, weet je zeker of het echt schimmel is. Vanwege de wederkerende factor en het bekijken van de foto's denk ik eerder aan luizen. Zou dat kunnen?


De injectie hoort ook de natuurlijke weerstand van het paard in gang te zetten, heb ik juist begrepen. En die injectie heb ik vooral gebruikt omdat wassen niet mogelijk was i.v.m. alleen toegang tot koud water.

Luizen zijn het niet. Ik zie geen neten, geen luizen en dan zou de andere merrie het ook moeten krijgen. Bovendien lijkt het precies op wat ze de voorgaande jaren (dit voorjaar nog) heeft gehad en dat was binnen de kortste keren weg na de Insol injectie.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Elk jaar weer schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 11:59

Ik begrijp je probleem. Maar als je niet de basis goed kan krijgen, dus voldoende goed ruwvoer als eerste dan is het echt zonde van je geld om van alles te kopen.

vivana

Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Re: Elk jaar weer schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 12:03

Je moet goed in de gaten houden wat er verandert...is de weide geinjecteerd?,er bestaat ook regenrot,ook een schimmel.Bedoel als het telkens rond dezelfde tijd terug komt dat ligt het érgens aan,kun je wel medicijnen instoppen maar daar heb je weinig aan.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Elk jaar weer schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-18 13:02

Hmm.. ik snap wat jullie bedoelen. Ik ben meer symptoombestrijding aan het doen. Maar dat komt ook omdat ik weinig anders kan doen. Ik zou haar graag overnemen en ergens anders stallen, maar ik verwacht dat de eigenaar haar niet wil verkopen (weggeven zal er niet in zitten, al zorg ik al 15 jaar voor dat dier en is ze al 25), want anders komt zijn 10-jarige alleen te staan.

Moeilijk moeilijk..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bielsje, Cemlys, Felixity, Rhodium en 46 bezoekers