Welke kar voor shetlander?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniemm0
Berichten: 58
Geregistreerd: 17-04-18

Welke kar voor shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-18 16:15

Hey daar,
Inmiddels is mijn shetlander bijna 3 jaar, en wil ik ermee gaan mennen wanneer ze 3,5 is.
Maar nu mijn vraag welke kar past het beste bij ons?
Er werd tegen mij gezegd dat met een sulky druk op de rug komt omdat het lamoen niet los zit van de kar. Dus dat ze het gewicht trekken en het gewicht dragen. Bij een driewieler of vierwieler heb je hier meestal geen last van aangezien ze het lamoen niet als 1 stuk aan de kar vast zit.
Qau vervoer is het handiger om een sulky te doen (heb geen speciale trailer voor een marathon wagen).
Graag wil ik gaan ringsteken, kleine wedstrijdjes mennen en recreatief gebruiken dus voor buiten gaan mennen.
Weet iemand iets?? :)



JustMeI2

Berichten: 144
Geregistreerd: 01-05-18
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 16:28

Ik volg ff, vriendin moet ook zoiets hebben dus erg handig voor tips ;)

mirriejj

Berichten: 3601
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Re: Welke kar voor shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 16:33

Een sulky dien je inderdaad zo in balans te brengen dat er geen druk op de rug komt, het lamoen hoort te zweven in de lichtogen.
Met jouw doel zou ik dan ook zeker voor een sulky gaan.

Anoniemm0
Berichten: 58
Geregistreerd: 17-04-18

Re: Welke kar voor shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-18 17:08

Kan je met een sulky ook gaan ringsteken en lessen volgen bij de vereniging? Dan zitten ze meestal bij de kar achterop zag ik..

Anoniemm0
Berichten: 58
Geregistreerd: 17-04-18

Re: Welke kar voor shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-18 17:11

En hoe breng je trouwens een sulky in belans? Meestal gaat er dan iemand mee, voor als er wat gebeurt of de hond gaat mee in de kar

ElineGC

Berichten: 966
Geregistreerd: 23-05-14
Woonplaats: Overijssel

Re: Welke kar voor shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 17:14

Je maakt de sulky in balans door het bankje/stoeltje te verplaatsen en het lamoen in te korten of te verlengen. Met een sulky kun je bijna alles wat je ook met een vierwieler kan. Ik rijd met een hca sulky en mijn instructrice staat gewoon in de bak zoals onder het zadel. Ringsteken weet ik niet. Je mag wel deessuur en vaardigheid starten

~Eddy~
L+21 Dressuur
L+7 Vaardigheid

mvdbijl

Berichten: 3672
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 17:16

Ik heb een sulky excellent, prettig voor de paardjes en hij is goed geremd.

Een sulky breng je in balans door het bankje te verstellen. Let er dus wel op dat dit kan..

Op mijn sulky kan prima iemand mee maar in het bos bv vind ik dat voor een enkele pony wel zwaar en rij ik alleen.

Denk daar ook overna, wat wil je ermee?

Op youtube staan goede info filmojes over een sulky verstellen.

Jorex

Berichten: 9924
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 17:16

Ik volg ook gewoon les met de sulky. Ik heb een hca en men bijna altijd alleen, die zijn 1 zits en oerdegelijk. Gisteren nog meegemaakt in een groep dat er een pony over de zijstang heen sloeg en toen panikeerde. Sulky sloeg om, maar gelukkig is zowel de menner als de sulky en de pony (al zal die nu wel wat stijf zijn) er ongedeerd uitgekomen. Ik adviseer dus ook om als je al het bos enzo in wilt geen cavalettie te kopen, want die breken zomaar, dan kun je beter of als je shet rond de meter zit een sportbuggy aanschaffen (4 wielen) of een hca bij een kleinere pony.

Alex en Jorie <3

Anoniemm0
Berichten: 58
Geregistreerd: 17-04-18

Re: Welke kar voor shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-18 17:32

Mijn shetlander is rond de 103 cm, dus niet de kleinsten en is echt een beestje die graag voor je wilt werken, althans als ze je mag

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Welke kar voor shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 11:29

Jij zou een sulky met bankje nodig hebben voor het ringsteken. Een sulky zet je in balans door de instellingen van de sulky te veranderen zoals het bankje, hoogte en lengte van het lamoen en te instellingen van het tuig. HCA heeft wel sulky's met bankjes maar die zijn flink duurder als de enkelzitter. Dan zijn er nog de Caveletti sulky's met het bankje maar die zijn lastiger in evenwicht te brengen. Die zijn goedkoper als de enkelzitter van HCA en tweedehands ruim verkrijgbaar.
Ik heb een vierwieler gehad voor mijn grote maats shetten. Die gebruikte ik voornamelijk voor het tweespan. Enkelspan werd al snel te zwaar en zeker met twee personen. Sinds een aantal jaar rij ik enkel enkelspan en heb ik een sulky van HCA welke zeer comfortabel is voor mij en de pony en fijn te vervoeren is in een anderhalf paards trailer

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Amado
Berichten: 1327
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Welke kar voor shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 11:48

Ik zou persoonlijk voor een marathon wagentje gaan

Amado <3 samen sinds 02-10-2015

Sure_lee

Berichten: 10382
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 11:55

Ik heb een hele fijne degelijke 2 zitter van HCA. Zoveel fijner dan de Caveleltti sport die ik hiervoor had.
Afbeelding

criollo_yess

Berichten: 1067
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 12:22


mijn dromen rijden op een paard dat nooit moe wordt
wat de wolf wint aan terrein, verliezen onze paarden in welzijn

Anoniemm0
Berichten: 58
Geregistreerd: 17-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-18 11:16

Amado schreef:
Ik zou persoonlijk voor een marathon wagentje gaan

En waarom voor ren marathon wagentje? :)

Amado
Berichten: 1327
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 12:12

Shetlover17 schreef:
Amado schreef:
Ik zou persoonlijk voor een marathon wagentje gaan

En waarom voor ren marathon wagentje? :)


Deze leggen geen druk op de rug en zijn stabieler. Natuurlijk is het persoonlijk wat iemand het fijnst vindt, maar als je pony bijv voor een sulky gaat steigeren, wordt jij achterover gegooit. Met een marathon kan dat niet

Amado <3 samen sinds 02-10-2015

marga1
Berichten: 889
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Welke kar voor shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 21:48

voor een marathonwagen raad ik je de enkelspan van ECC voor shetlanders aan hier rij ik dressuur en vaardigheid mee. mijn pony's zijn 100 en 106.

CharlottevdH
Berichten: 117
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 22:06

Fennadev schreef:
Ik volg ook gewoon les met de sulky. Ik heb een hca en men bijna altijd alleen, die zijn 1 zits en oerdegelijk. Gisteren nog meegemaakt in een groep dat er een pony over de zijstang heen sloeg en toen panikeerde. Sulky sloeg om, maar gelukkig is zowel de menner als de sulky en de pony (al zal die nu wel wat stijf zijn) er ongedeerd uitgekomen. Ik adviseer dus ook om als je al het bos enzo in wilt geen cavalettie te kopen, want die breken zomaar, dan kun je beter of als je shet rond de meter zit een sportbuggy aanschaffen (4 wielen) of een hca bij een kleinere pony.


Nou de menner was wat stijver dan de pony hoor :'). Maar inderdaad goed afgelopen door degelijk tuig en wagen. Ik heb een HCA sulky en die zijn heel prettig in balans te brengen waardoor de pony juist weinig tot geen druk ervaart op zijn rug.

CharlottevdH
Berichten: 117
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 22:09

Citaat:
Deze leggen geen druk op de rug en zijn stabieler. Natuurlijk is het persoonlijk wat iemand het fijnst vindt, maar als je pony bijv voor een sulky gaat steigeren, wordt jij achterover gegooit. Met een marathon kan dat niet


Nog nooit meegemaakt. Ik heb zowel dravers als malle shetlanders voor verschillende type sulky's gehad en dit is toch een van de dingen die heel weinig voorkomen. Als je het bos in wil met een shetlander en een marathonwagen trekt hij zich over het algemeen een ongeluk. Je zou kunnen kiezen voor een concours wagen, maar die zijn voor de menner weer wat oncomfortabel om het bos mee in te gaan.

Jorex

Berichten: 9924
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Welke kar voor shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 22:15

Als mijn pony het waagt te steigeren, krijgt ie een klets voor zijn billen met de zweep. Voorwaarts ermee.

Charlotte dat snap ik met die trap na. Mooi dat Kees oké was na de tijd :(:)

Alex en Jorie <3

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Welke kar voor shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 17:13

Een sulky geeft absoluut geen druk op de rug. Dat deden die oude tweewielers van vroeger wel maar mijn sulky balanceer je op een pink. Daarbij gaat het om een zo weinig druk...vergeleken met een ruiter op de rug die in verlichte zit rijd is het nog verwaarloosbaar. Als je er tegenover zet hoeveel minder een pony hoeft te trekken. Veel minder druk op borst en schouders en minder belasting voor de achterhand.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers