Hoefzweer , eerste keer en zie geen verbetering. Tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yikes
Berichten: 33
Geregistreerd: 21-02-18

Hoefzweer , eerste keer en zie geen verbetering. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-18 13:02

Hallo mensen , bedankt voor het lezen alvast.

Ik zal bij het begin beginnen.
Ongeveer anderhalve maand geleden ging mijn verzorger mijn mijn grote D pony naar de hei samen met een vriendin en haar paard.
Mijn pony is altijd druk op de hei en samen met dat ene paard nog erger.
Allerlei gekke sprongen, steigeren etc.
In ieder geval kwam de verzorger na een paar uur thuis en liep eppie nog prima. Binnen een uur was ze stokkreupel.
Het was al laat en omdat ik me vaak zorgen maak zeiden de verzorger en mijn vader dat ik het even moest afwachten.
Heb het been gekoeld en wachtte op de volgende dag.
Toen liep ze al een stuk beter ,zondag nog beter en maandag bijna goed. Heb haar toen nog anderhalve week stil laten staan ( wel buiten waar ze kan lopen) en het been gekoeld . We dachten eerst aan een spier overbelast of wat dan ook omdat ze soms door adrenaline geen pijn voelt.
Na de rusttijd begon ik langzaam weer met werken en liep ze ook prima ( alleen een beetje stijf)
Na 4 dagen was ze oppeens weer kreupel en toen kon ik wel de dierenarts laten komen.
Die vond een hoefzweer , maakte een opening en gaf me verband en hoefgaasjes die ik tot de vrijdag moest verwisselen elke dag ( ze was op een dinsdag daar) weekend nog rust en maandag erna zou ik weer kunnen rijden. Niet dus , want ze liep nog steeds niet helemaal lekker.
Ik had toen mijn hoefsmid erbij gehaald , die zei dat het gat te groot was gemaakt.
Hij maakte hem open en zei dat ik haat 7 dagen boxrust moest geven zodat er geen steentje in kon komen.

Alleen na een dag sloopte ze me stal bijna , want ze is niet gewend om op stal te staan.
Na een belletje met de smid zei die dat het kon als ik er voor zorgde dat er niks inkwam.
Ik heb de hoef dus verband.
Ook moest ik het van hem behandelen , dit is hoe ik het nu behandel :

Hoef schoonmaken met krabber
Met een spuitje in het gat spuiten met lauwe badedas ( kan niet de hoef in een emmer weken want dat vind ze extreem eng)
Al het vuil eruit krabben wat erin zit tot het helemaal schoon is.
Trekzalf erin.
Gaasje erop.
Verband eromheen
En ducttape onder en langs de rand voor het water.

De hoefsmid zei ook dat het binnen een week weg moest zijn , maar dat is het geval niet.

Met stappen loopt ze gewoon, maar als ze bijvoorbeeld de wei op draaft of gallopeert dan zie je wel dat het niet helemaal pluis is.

Wat nou het vreemde is dat de pijn vorige keer wegging zonder behandeling. Dat vond de dierenarts en smid ook heel vreemd.

Het 2de stuk waar ik mee zit is dat de hoef gevoellig is van onderen. De hele hoef. Zool& straal.
Als ik erop tik met de krabber vind ze het niet fijn , de andere hoeven boeit haar niks.

Dit is de eerste keer dat ik met een hoefzweer zit en weet dus niet zo goed wat ik hiermee moet doen.

De hoefsmid zou deze week langskomen , zoiezo om het gat dicht te teren als her beter ging maar ik wilde toch eens hier vragen.

Anoniem

Re: Hoefzweer , eerste keer en zie geen verbetering. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 13:09

Misschien eens verder kijken, ht kan zijn dat de hoefzweer een bijkomende probleem is. Dus ik zou de da laten komen, om eens verder te kijken :)

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hoefzweer , eerste keer en zie geen verbetering. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 13:11

Hoefzweer is waarschijnlijk secundair gevolg, laat je paard onderzoeken want hier is meer aan de hand, blessure van de weke delen waarschijnlijk aangezien het weer erger werd na het oppakken.

Yikes
Berichten: 33
Geregistreerd: 21-02-18

Re: Hoefzweer , eerste keer en zie geen verbetering. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-18 13:38

Ja het zal dan wel iets in de hoef zijn want het been is normaal ( niet warm of dik). Ik zal zoiezo de de smid laten komen om te kijken wat hij zegt en daarna de dierenarts langs laten komen.
Gelukkig heeft ze er niet veel last van want rennen en bokken lukt haar met gemak ( al probeer ik dat zoveel mogelijk te voorkomen). Helaas heeft ze gewoon veel opgekropte energie de ze kwijt moet.