Goed kattengrit met weinig uitloop

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Cynthia82

Berichten: 9285
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Goed kattengrit met weinig uitloop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-18 08:21

Hoi!

Ik ben op zoek naar een goede kwaliteit kattengrit die weinig/geen uitloop geeft.

Ik heb drie Perzen en gebruik sinds kort de fijne korrel van AH. Superfijn spul, omdat je alles er makkelijk uitschept, maar het nadeel is dat de hele kattenkamer één grote kattenbak wordt door de uitloop.

Dus wie heeft de ideale tip voor mij?

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)


Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101352
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Goed kattengrit met weinig uitloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 08:24

Neem een grovere korrel. Ik had Schep en Schoon Grove korrel van de AH maar die is er helaas uit. Hoe groter de korrels des te zwaarder dus vallen gelijk naast de bak en/of ze komen al moeilijker tussen de pootjes te zitten.

Ik heb nu 4 voudige hygiëne van de AH en die zijn een stuk kleiner maar ik veeg het toch 2x per dag om de bakken weg.

Lizz

Berichten: 8888
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 08:34

Ik heb dezelfde korrel van de ah, idd een fijne korrel (zowel letterlijk als figuurlijk).
Maar wel uitloop ja.

Heb veel verschillende soorten korrels hiervoor gebruikt en geprobeerd, maar deze van de ah vind ik het fijnst en normaal geprijsd.

Wat ik nu heb gedaan om minder uitloop te hebben: een kist omgebouwd als een ombouw voor de kattenbak. De (open) kattenbak staat dus nu in een verrijdbare kist. Deze kist is langer dan de kattenbak en zo zit er een stukje tussen kattenbak zelf en de uitgang en daar een mat in gelegd.
Heb nog wel iets uitloop, maar meeste blijft daar binnen liggen.

Beste foto die ik even kan vinden, ze kan er zelfs zitten.
Afbeelding

Ook het uitscheppen gaat een stuk sneller, deksel kan omhoog geklapt worden en hoef geen kap te verwijderen.

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

Cynthia82

Berichten: 9285
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-18 08:41

Zoiets heb ik ook, alleen helaas precies zo groot dat de kattenbakken er net in passen
Afbeelding

Ik denk dat ik iets wil dat niet bestaat:
Zo fijn dat het goed uitschepbare klonten vormt, maar dan niet uitloopt :+

Bellatrix, die jij had, had ik ook. Ik ben overstapt naar die fijne toen die niet meer te koop was.

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 08:59

Ik gebruik ook de superfijne 4x korrels van AH. Wel uitloop, maar mijn kat verspreid het in het straaltje van maar ca 30-40 cm vanaf de kattenbakuitgang. Dat is voor hier te doen, 1x per dag opvegen. Vaker gaat ze niet.

Ik heb ook wel eens Catsan gehad, grote korrel. Die korrels vond ik veel verder van de kattenbak af terug. Dat is irritant ja.

Ik twijfel wat qua grote van de korrel beter is: groot, want zwaarder en valt daardoor sneller agv de zwaartekracht. Of klein want valt sneller doordat het het klein is en daardoor makkelijk loslaat.

Edit: zal bij jou niet spelen dat je meer katten hebt, die het zelf verder verspreiden?

kiwiwitje

Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Goed kattengrit met weinig uitloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 09:03

Daarom hebben wij een Peewee. Eigenlijk nooit uitloop. Ja zo nu en dan een korrel omdat ze er mee willen spelen. En alleen uitloop als ik dus de kattenbak te laat schoon maak en ze het gruis dus niet meer weggegraven krijgen.
Maar niet iedereen en iedere kat is fan van de Peewee.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

lucifertje

Berichten: 5602
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 09:03

Ik gebruik nu een peewee en daarvoor gebruikte ik Tigirino XXL silicaat. Beide Super fijn spul alleen vind ik van de peewee fijn dat de plas dmv zaagsel in de onderste bak valt.

gaby12
Berichten: 1475
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Goed kattengrit met weinig uitloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 15:01

Hier een tevreden PeeWee gebruiker amper uitloop,erg zuinig in gebruik en veel lichter dan het gewone grit.
Hiervoor biocat micro ook erg fijn maar zwaar en veel uitloop.

raket

Berichten: 4077
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Goed kattengrit met weinig uitloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 15:06

Ik heb silicat. Dat hangt minder aan mijn kat zijn poten. De uitloop is aan de muurkant dus tijdens dolle buien vliegt het niet door het huis en er ligt een matje voor waar veel op blijft liggen.

...

enny
Berichten: 2244
Geregistreerd: 01-11-04

Re: Goed kattengrit met weinig uitloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 15:28

Ik heb ook een Peewee bak waar ik erg blij mee ben. Idd wel goed bijhouden, anders zit je wel met gruis rondom de bak. Enige nadeel wat ik kan bedenken is dat de geur van de ontlasting niet altijd goed verdoezeld wordt en dat deed het grit dat ik hiervoor had wel.
Maar dat is dan een kwestie van meteen de drollen er even uithalen :Y)

Mijn grote trots Dionysos (v. Spielberg) 27/5/2008 - 25/7/2013

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Goed kattengrit met weinig uitloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 15:34


Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

BB80

Berichten: 897
Geregistreerd: 11-07-13
Woonplaats: ligt in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 15:39

Ik ben fan van Catsan. Grotere korrel, fris en geen geurtjes.
Onze 2 Britten vinden het fijn grind en lopen er niets uit.
Wij gebruiken 2 open bakken, maar echt nooit geen problemen.

Bij Hornbach vind je de “goedkoopste” zakken, op internet lopen de prijzen gigantisch uiteen. Succes met je speurtocht!

Take a smile :)

Cynthia82

Berichten: 9285
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Goed kattengrit met weinig uitloop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-18 10:37

Misschien ga ik toch eens kijken voor een PeeWee. Maar eerst maar eens houtkorrels in de huidige bakken doen om te kijken of ze wel op houtkorrels willen :)

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)

kiwiwitje

Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 10:51

Cynthia82 schreef:
Misschien ga ik toch eens kijken voor een PeeWee. Maar eerst maar eens houtkorrels in de huidige bakken doen om te kijken of ze wel op houtkorrels willen :)

Ik heb ook eerst gewoon hout geprobeerd in de bak. GEK werd ik er van. Juist door uitloop. Al heb je ook wel klontervormende geloof ik.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8178
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Goed kattengrit met weinig uitloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 11:15

Ik lees even mee. Hier nu de fijne korrel van de AH maar idd veel uitloop.
Mijn zus heeft een peewee en mocht ik een tijd proberen toen haar kat hier was voor vakantie maar wat een stinkbak :r

KimD

Berichten: 20359
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Goed kattengrit met weinig uitloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 11:17

Ik heb het anders gedaan. Een grote plastic van van de Ikea, met deksel. In de deksel een gat gemaakt. :j De katten moeten nu dus vanaf boven erin en eruit. Scheelt heel veel zooi!


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

kiwiwitje

Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 11:31

kitlover schreef:
Ik lees even mee. Hier nu de fijne korrel van de AH maar idd veel uitloop.
Mijn zus heeft een peewee en mocht ik een tijd proberen toen haar kat hier was voor vakantie maar wat een stinkbak :r

Als het een stinkbak was gaat er iets fout. Of de voeding, of het gebruik(te weinig korrels in de onderste bak), of te lang niet verschonen.
Al heb je altijd uitzonderingen. Ik heb hier 1 kat die op al het voer mega stinkt. Maar toch hoor ik hier nooit dat de bak stinkt. Juist het tegenover gestelde.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: Goed kattengrit met weinig uitloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 11:37

In heb ook een PeeWee maar nu gewoon weer met dat fijne hygiëne kattenzand van de AH erin want die houtkorrels accepteerden ze hier absoluut niet, gingen ze liever Mn vloerbedekking onder plassen, dat hele PeeWee systeem was echt zonde geld en ik hoor het van meer mensen.. ik heb er een uitloopmatje voor liggen en ga er sochtends en savonds even langs met de kruimeldief, beste optie nog tot nu toe..


Cookies
Berichten: 6564
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Goed kattengrit met weinig uitloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 11:46

Ik gebruik Biocat, ook een grovere korrel. Bij een fijne korrel had ik overal kattenbakvulling.

Come over to the dark side, we have cookies!

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8178
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 13:27

kiwiwitje schreef:
kitlover schreef:
Ik lees even mee. Hier nu de fijne korrel van de AH maar idd veel uitloop.
Mijn zus heeft een peewee en mocht ik een tijd proberen toen haar kat hier was voor vakantie maar wat een stinkbak :r

Als het een stinkbak was gaat er iets fout. Of de voeding, of het gebruik(te weinig korrels in de onderste bak), of te lang niet verschonen.
Al heb je altijd uitzonderingen. Ik heb hier 1 kat die op al het voer mega stinkt. Maar toch hoor ik hier nooit dat de bak stinkt. Juist het tegenover gestelde.



Op grid geen enkel luchtje, korrels in de onderste bak was zeker genoeg. Het was echt urine lucht die je rook, ik denk omdat het blijft liggen onder de zeef.

kiwiwitje

Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 14:36

kitlover schreef:
Op grid geen enkel luchtje, korrels in de onderste bak was zeker genoeg. Het was echt urine lucht die je rook, ik denk omdat het blijft liggen onder de zeef.

Het blijft niet liggen onder de zeef. Het word daar opgenomen door de korrels en door het gruis wat er uit de bovenste bak komt. Dus het word gewoon opgenomen en het gruis met urine wat dan onderin ligt hoort ook niet helemaal nat te zijn. Dat droogt dus vrij snel. Als het nat blijft dan liggen er niet genoeg korrels om het op te nemen of is de onderste bak vol en verzadigd en dan staat het te lang. Volgens de handleiding hoeft er maar een klein handje op de bodem, maar dat is veel te weinig.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Liesje89

Berichten: 9920
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 14:54

Jaime_ schreef:
In heb ook een PeeWee maar nu gewoon weer met dat fijne hygiëne kattenzand van de AH erin want die houtkorrels accepteerden ze hier absoluut niet, gingen ze liever Mn vloerbedekking onder plassen, dat hele PeeWee systeem was echt zonde geld en ik hoor het van meer mensen.. ik heb er een uitloopmatje voor liggen en ga er sochtends en savonds even langs met de kruimeldief, beste optie nog tot nu toe..

Hier gaan ze ook bijna nooit op de houtkorrels :n Inderdaad zonde van het geld, want ik heb zo'n XL startpakket gekocht met een open bak en 2 zakken houtkorrel en ze vertikken het om erop te gaan _O- Héél af en toe doen ze er een plasje op, maar dat is echt sporadisch en volgens mij alleen als ik een dag de andere bakken met grit heb overgeslagen ofzo en ze die 'te vies' vinden.

In de andere bakken gebruik ik sinds kort Golden Grey Master grit, besteld via Zooplus. Was wel 24 euro voor 2 zakken van 14KG, maar vergeleken bij het grit van Sanicat wat ik eerst gebruikte zo veel fijner, dat het me die 20ct extra per kilo wel waard is :D Ook wel wat minder uitloop, maar dat hou je toch tenzij je over gaat op hout..

Ik veeg gewoon elke dag even rond de bakken, helemaal prima.

maliejane

Berichten: 611
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Re: Goed kattengrit met weinig uitloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 15:10

Ik heb ook een peewee bak maar snel overgestapt naar gewoon grit erin.. De plas rook ik niet want dat werd inderdaad netjes opgenomen door de houtkorrels. Mijn kat kreeg het begraven van haar drolletjes echter niet goed voor elkaar dus dat rook je heel erg. Met ander voer is haar ontlasting minder gaan ruiken, maar met een één kamer appartement was de lucht echt niet fijn.

Ik gebruik nu de extreme classic (https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... sic/210246) en ben daar erg tevreden over. Enige nadeel is inderdaad de uitloop, maar sinds ik daar deze: https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ten/101214 voor heb liggen is dat al veel minder. Daarnaast staat hij in ons nieuwe huis op de deurmat wat ook korreltjes opneemt. Het komt nu dus ook niet meer voorbij de mat.

Cynthia82

Berichten: 9285
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Goed kattengrit met weinig uitloop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-18 16:41

Maar stappen jullie katten dan ook echt op dat uitloopmatje? Ik heb er ooit eens één gehad, maar die sukkels van mij springen er gewoon overheen _-:(

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)

Tilmar

Berichten: 3299
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 16:49

Ik gebruik al sinds ik mijn katten heb (4 jaar) houtkorrels. Ik had ander grit gekocht, maar bij de fokker hadden ze houtkorrels. Ik gebruik ze ook voor de konijnen dus had die ook in huis, dacht doe een overgangs periode voor de katjes.
Maar het beviel zo goed dat ik erbij gebleven ben.
Geen uitloop, zuinig, weinig geurtjes en het kan in de groen kliko.
Ben nu wel de drollen apart aan het inzamelen, dat schijnt niet in de groene bak te mogen.

FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice
Xada B+3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: genja, Just_Natural en 39 bezoekers