Jong paard weinig energie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nacusi
Berichten: 103
Geregistreerd: 02-12-14

Jong paard weinig energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-18 20:01

Hoi
Ik heb een jong paard van 6 jaar. Ik heb hem sinds zijn 3.5 jaar. Een wild paard is hij nooit geweest maar hij heeft echt amper energie tijdens het rijden en krijg hem moeilijk vooruit tijdens het rijden. Hij krijgt heel variërend voedsel en krijgt een halve emmer smorgens en savonds. Met andere woorden echt veel eten. Hierbij krijgt hij ook onbeperkt gras of ruwvoeder.
Zadel is aangepast door zadelpasser, osteopaat is geweest, tandarts ook en deze week wordt een bloed onderzoek gedaan om te kijken of hij te korten heeft of niet. Maar de dierenarts denkt niet dat hij tekorten zal hebben maar we kunnen het alleen maar zeker weten.
Tijdens het rijden liep hij op jongere leeftijd altijd heel traag, met lange nek vooruit en laag... kon hem totaal niet bij elkaar krijgen. Nu heb ik deze zomer veel lessen genomen en merkte dat het iets beter ging. Ik kreeg hem al wat meer bij elkaar en bleef al iets beter het tempo houden maar nog altijd niet zoals een normaal paard. Nu ben ik net terug van opreis en ik kan precies weer opnieuw beginnen. Hij kan toch niet zomaar op 10 dagen alle spieren en conditie kwijt zijn die ik ervoor opgebouwd heb... Hij loopt er weer met lange nek en ik moet continu benen geven om hem op basis tempo te houden. Dan spreek ik nu niet eens over doordraven. Verder ziet hij er qua uiterlijk gezond uit. Niet mager en blinkende vacht. Ook zweet hij niet overdreven tijdens het rijden, dus ik overvraagd hem zeker niet. Hij heeft precies gewoon geen energie genoeg.
Qua voeding heb ik zowel al eten geprobeerd zonder granen en met haver en gerst maar beide mengelingen brengen geen effect.
Soms heeft hij dan ineens wel energie genoeg maar dit is dan voor korte tijd en heel weinig.
Als ik rijd overvraagd ik hem niet omdat ik weet dat hij niet zoveel energie heeft. Ik doe amper galop en houdt het bij de basis oefeningen en mag ook geregeld stappen.
Zelfs na een rust periode van 2 weken is hij nog steeds hetzelfde.
Zo hoort een jong paard toch niet te zijn?
Hij springt dan wel parcours 1m10. Dit doet hij vrij goed maar heb het gevoeld dat hij beter kan maar het er niet uitkomt omdat hij geen energie over heeft. Voor alle duidelijkheid zit hij nog niet heel lang op 1m10. Ervoor sprong ik altijd 1m en dit ging goed op zijn kalme tempo dan natuurlijk. Maar voor parcour is hij wel actiever maar op het einde is ook zijn energie op.
Gewoon in ommegang is hij een agent paard. Zal hij opkijken als er iets gebeurt ofzo maar hij zal bv nooit komen aangaloperen als hij achter in de wei staat. Hij zal enkel stappen.
Iemand die dit nog voorgehad heeft?
Wat zou hij kunnen hebben?
Laatst bijgewerkt door Nacusi op 30-09-18 20:38, in het totaal 2 keer bewerkt

hwn
Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 20:16

Misschien vindt hij het werk gewoon saai? Ga je wel eens op buitenrit, of werk je met balkjes, sprongetjes, kegeltjes (om te slalommen)? Is ie actiever met andere paarden in de piste?

Ik zou regelmatig rijden (om de andere dag bijvoorbeeld, hebben de spieren zeker tijd om te herstellen), maar korte pittige sessies van 20 minuutjes of zo, zodat ie weet dat ie voorwaarts moet, lummelen niet toegelaten. En heb je ergens de mogelijkheid om hem eens lange stukken rechtuit te laten galopperen? Sommige paarden worden daar best heet van. De mijne is ook aan de luie kant, maar als ik hier gegaloppeerd heb op de track rond de wei, dan heb ik een heethoofdje onder mijn kont, en kan ik fijn voorwaarts rijden in de piste (nou ja, de eerste paar minuten niet, dan gaat ze te hard).

Ik zou het ook niet teveel gaan oplossen met krachtvoer, zeker de suikerrijke rantsoenen kunnen nogal op de maag en de spieren werken. Misschien wel voldoende eiwitrijk voer voor de spieropbouw.

Heb je al eens geprobeerd om hem een uurtje zonder eten te zetten voor het rijden? Zeker in het weideseizoen zijn ze soms sloom door een volle maag, hoe zouden we zelf zijn?
Laatst bijgewerkt door hwn op 30-09-18 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Jong paard weinig energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 20:19

Zou eerst eens advies vragen aan de DA en eventueel zijn bloedwaardes checken.. zodat je dat kan uitsluiten.

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Jong paard weinig energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 20:21

Heb je al aan de tandarts gedacht? Mijn pony is met dik 5 ingereden en er moest flink gevijlt worden

Nacusi
Berichten: 103
Geregistreerd: 02-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-18 20:31

hwn schreef:
Misschien vindt hij het werk gewoon saai? Ga je wel eens op buitenrit, of werk je met balkjes, sprongetjes, kegeltjes (om te slalommen)? Is ie actiever met andere paarden in de piste?

Ik zou regelmatig rijden (om de andere dag bijvoorbeeld, hebben de spieren zeker tijd om te herstellen), maar korte pittige sessies van 20 minuutjes of zo, zodat ie weet dat ie voorwaarts moet, lummelen niet toegelaten. En heb je ergens de mogelijkheid om hem eens lange stukken rechtuit te laten galopperen? Sommige paarden worden daar best heet van. De mijne is ook aan de luie kant, maar als ik hier gegaloppeerd heb op de track rond de wei, dan heb ik een heethoofdje onder mijn kont, en kan ik fijn voorwaarts rijden in de piste (nou ja, de eerste paar minuten niet, dan gaat ze te hard).

Ik zou het ook niet teveel gaan oplossen met krachtvoer, zeker de suikerrijke rantsoenen kunnen nogal op de maag en de spieren werken. Misschien wel voldoende eiwitrijk voer voor de spieropbouw.

Heb je al eens geprobeerd om hem een uurtje zonder eten te zetten voor het rijden? Zeker in het weideseizoen zijn ze soms sloom door een volle maag, hoe zouden we zelf zijn?


Ja ik varieer qua rijden want eigenlijk is hij springgefokt dus ik spring er mee, dressuur en soms wandelingen. Stukken door galopperen doe ik ook maar hij wordt er niet heet of actiever van.
Wat me wel opvalt is dat als ik in groep kan rijden hij ineens wel over actief is. Ofwel overdoet hij zich dan want hij is wel een zeer sociaal en gehecht paard.maar op die moment is hij precies een een heel ander paard.

Nacusi
Berichten: 103
Geregistreerd: 02-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-18 20:32

shilady schreef:
Heb je al aan de tandarts gedacht? Mijn pony is met dik 5 ingereden en er moest flink gevijlt worden


Ja ookal gecheckt en is een beetje aan gevijld maar niet extreem

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Jong paard weinig energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 21:05

Wat krijgt hij nu precies te eten? Bij voorkeur 4 porties gewogen van alle ingredienten (dus echt met de keukenweegschaal naar stal).

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 21:12

Misschien heeft hij moeite om goed te lopen.
Ik zou eens denken aan hem met grondwerk goed op 4 benen te lopen, en vooral zijn achterhand goed eronder te gaan zetten.

Sinds de zomer, dus een maand of wat, is niet zo lang om hem goed te leren lopen en dat hij ook nog eens jouw gewicht kan dragen.

( ik persoonlijk ben fan van academische rijkunst....)

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 21:41

Heb je een filmpje dat je hem rijd?

ireika

Berichten: 509
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Asse

Re: Jong paard weinig energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 22:03

Die van mij is ook een beetje zo, bij hem is het echt 'lui' zijn. Ik moet hem iédere keer heel consequent aan het been zetten, let ik daar even niet op en geen ik dus onbewust wat meer been zonder reactie, dan wordt het zo weer slechter. Bij hem helpt galopperen wel, en dan vooral veel keer achtereen aangalopperen en terug naar draf of stap, daar wordt hij wel wat heter van, en pas dan kan ik hem echt rijden. (Maar het heeft me wel een aantal jaar gekost voordat dit lukte, voorheen kreeg ik hem gewoon zo goed als niet in galop)
Ik denk dat je dus echt op zoek moet gaan naar een oefening waar hij wel heet/enthousiast van wordt (voor sommige paarden kan dat net overgangen achteruit-draf zijn, voor anderen onder of over het tempo lopen etc)

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Jong paard weinig energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 22:08

Is hij wel eens gekeurd? Geen hartproblemen?
Wel eens een professionele ruiter hem laten rijden?