Paard ‘braaf’ maken op op buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faith001
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-11-17

Paard ‘braaf’ maken op op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 16:25

Hallo allemaal,
Ik zit met een klein probleempje. Ik zou heel graag ontspannen naar buiten willen met mijn 5 jarige merrie. Het is een sensibel paard die snel schrikt van dingen maar aan de andere kant thuis in de bak super dapper is. Als ik op bekend terrein ben (zoals thuis in de bak) krijg ik uiteindelijk alles klaar. Zeilen, vlaggen etc. zodra dat ik buiten ons terrein ben is het een heel ander paard. Ik ging wekelijks met haar naar buiten samen met een stalgenoot. De ene keer gaat het super en heb ik er geen paard aan, de andere keer ben ik aan het hopen om samen met paardlief veilig thuis te komen omdat ze helemaal gek is.

Ik heb gemerkt dat het iets beter gaat als ik haar van te voren even doe rijden, de wilde haren er vanaf. Totdat we op een pad komen wat ze nog niet kent, dan ontploft ze en is ze niet meer te houden. In de galop krijg ik haar vaak niet terug en in de draf loopt ze zo hard dat ze zichzelf opfokt en overal voor wegschiet.

Als ik alleen naar buiten ga is het helemaal erg. Stappen is nog wel te doen maar zodra ik aandraaf vliegt ze weg, springt ze opzij, gooit ze haar hoofd omhoog en galopeert ze er als een idioot vandoor. Het alleen rijden heb ik voor nu dus even afgezworen omdat ik niet wil dat er ongelukken gebeuren. Aan de hand alleen naar buiten is ze net zo zenuwachtig.

Wat ik raar vind is dat er momenten zijn dat ze zo braaf is. We hebben namelijk een keer vastgezeten in een hek en ze bleef kei rustig tot ze weer los was, ik kan haar soms ook galoperen maar een volledig losse teugel en komt ze perfect terug op de zit.

Het komt er dus op neer dat ik er achter wil komen hoe ik een paard krijg waar ik buiten op kan rekenen zonder mij af te vragen gaat het goed komen vandaag.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 16:56

Klinkt mij als enthousiastme. Die van mij loopt zich ook druk te maken tot hij even de benen mag strekken.dingen die normaal totaal niet interessant zijn zijn dan opeens eng. Nadat ik 'm los gegooit heb ( this een fries dus zijn vorm van los gaan is gewoon heel hard draven) is het klaar.

Klinkt misschien even apart. Paarden zijn immers vluchtdieren dus ze moeten uit stilstand zonder spier beschadiging weg kunnen sprinten.

Heb jij een mogelijkheid om je trailer zo neer te zetten dat je niet langer dan enkele minuten hoeft te stappen of nog mooier dat je haar gelijk helemaal los kan gooien zodra je opgestapt bent? Dit klinkt misschien even averechts. Maar als je haar dan even voorbij haar comfort zonde pushed dus echt even afmat en dat een paar keer herhaald. Met op buiten rit gaan Heb je kans dat ze het afleerd om zo druk te doen op buitenrit en toch maar besluit om op jouw te gaan wachten.

Edit: in rengalop springen paarden vrijwel nooit opzij namelijk dus dan kun je gecontroleerd haar energie drainen zegmaar zonder dat je jezelf in gevaar brengt.

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Re: Paard ‘braaf’ maken op op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 17:03

Vaker op buitenrit gaan en blijven stappen tot ze weer rustiger is, dus niet gaan draven op plekken dat je weet dat ze al gestresst is of t spannend vind. De routine moet er wat meer inkomen.
Sommige paarden blijven zo tot hun dood en sommige worden buiten bomproof.
Voor de veiligheid zou ik er wel een hulpteugeltje bij doen op buitenrit zodat je wel overwicht houdt, maar forceer t niet. Ik bedoel wel erop uit gaan, maar pas je qua aangaan van uitdagingen wel een beetje aan aan je paard.

Maartje9

Berichten: 171
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: Paard ‘braaf’ maken op op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 17:13

Laat je op zulke momenten zelf wel los? En dan bedoel ik niet je teugels helemaal losgooien, maar niet helemaal vasthouden. Ik heb zelf namelijk een tijdje een paar gereden die alleen maar harder ging en drukker in het koppie werd, hoe meer ik wilde remmen. Op het moment dat ik los durfde te laten ging het al een stuk beter.
En het lijkt me inderdaad wat je zegt ook verstandig om even niet alleen te gaan tot je meer controle hebt. Wat gebeurt er als je hem gewoon achter het paard van de persoon waarmee je rijdt ''parkeert''? Moet het paard voor je natuurlijk ook maar net accepteren natuurlijk, dat wel.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 17:18

Ik zou je paard niet leren om gelijk de benen te strekken als je vertrekt want dit kan ook net averechts gaan werken en gaan zorgen dat ze alleen nog maar hard wil.
Is er een mogelijkheid om eventueel aan de hand terug op te bouwen, kleine stapritjes en dit steeds weer uitbreiden, eventueel met een andere brave pony erbij.
De rust leren vinden is het belangrijkste. Mekaar gaan vertrouwen. En ook zelf helemaal zeker zijn en sterk in je schoenen staan!!!
Heel veel mee bezig zijn dus! Ik ben bij 1 van mijn oude pony’s wel 4jaar! bezig geweest met opbouwen tot ik eindelijk alleen veilig op pad kon zonder stress. Uiteindelijk kon ik haar zelfs op de neckrope buiten rijden!
Dit was ook vooral puur een vertrouwenskwestie en ook de pony zelf moest leren om zijn opgebouwde energie onder controle te houden i.p.v. alleen maar als een bommetje te reageren. Dit kost bij sommige paarden nu eenmaal meer tijd. Maar ik zou zeker niet adviseren om altijd gelijk te laten uitrazen, ik zou dit eerder als beloning gebruiken als ze zich rustig heeft gedragen. Als jij dus met losse teugel kan stappen en haar aandacht bij jou blijft ga je als beloning draven of galloperen. Stijgt de spanning, probeer haar dan weer terug te krijgen door zelf kalm te blijven de rust weer op te zoeken.
Probeer met zo weinig mogelijk spanning te rijden.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 17:26

Ik lees even mee... Paard is ondertussen 13 en ik heb nog nooit een ontspannen rit kunnen maken.
Als jong paard bijna iedere week minimaal een keer buiten rijden, en dan vooral veel conditioneel rijden om haar bezig te houden zodat ze geen tijd heeft om weg te schieten.
Ondertussen jaren verder en nog steeds een paard waar ik niet alleen mee op pad durf.

Ene keer gaat het super en is er niks aan, andere keer rijdt ik dezelfde route en schrikt ze van alles. Wat dan overgaat op schrikken - wegdraaien en de loop op.
2x bijna onderuit gegaan omdat ze uitgleed. Andere keer bijna tegen een boom op geklapt.
sindsdien de weg niet meer op geweest.

Tegenwoordig stap ik uit op het terrein en in de tuin, maar zelfs daar is alles eng en schrikt ze weg.

Toffeltje

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Re: Paard ‘braaf’ maken op op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 17:39

Wat hier wel werkte was om mijn pony geconcentreerd aan het werk te zetten als ze ging klieren. Als ik de ruimte had zette ik haar op de kleine volte en vraag traverse of renverse. Heb je minder ruimte kun je rechtdoor gaan en bijvoorbeeld schouder binnen of buiten of passen wijken vragen. Een beetje zware oefeningen waar ze haar aandacht bij moet houden. Het is daarbij heel belangrijk om zelf goed rustig te blijven. Dus niet boos of bang worden, maar gewoon zorgen dat klieren als consequentie heeft dat er saai zwaar werk gedaan moet worden. Een slim paard wil dit wel vermijden en een opgefokt dier kan soms ontspanning vinden in het bekende werk.

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 17:40

toen mijn paard 5 was, was hij niet gewend om echt op buitenrit te gaan. Ik wilde ook wel alleen kunnen gaan, dus niet dat hij leerde volgen achter een ander paard.
Ik ging in het begin heel vaak naar buiten en vroeg mijn zus of een vriendin om voorop te rijden met de fiets. Het klinkt misschien raar, maar mijn paard volgde de fietser echt heel braaf. En als hij ergens niet wou passeren ofzo, kon de fietser even afstappen en mijn paard aan de hand nemen.
Al snel kon ik alleen de straat op.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 17:41

Voordeel is van je paard wel gelijk losgooien is dat je de afstand dat je haar los gooit steeds kleiner kan maken.

Nu stap jij op en je zit onbewust met gedachte in je hoofd oh poedersuiker als ze maar niet schrikt of het op een lopen zet.

Op het moment dat jij haar gecontroleerd losgooit zodra jij opstapt, los je het op van achter naar voren ipv van voor naar achteren ( hulp teugel, blijven remmen etc etc is dan niet nodig). Want als je koste wat het kost perse die rust er in wil drammen terwijl je paard bomvol energie zit en jij staat op scherp en zij ook werkt dat je alleen maar tegen. Terwijl als je een sprintje trekt en de spanning er uit hebt en dan je buitenrit training echt begint je er veel meer profijt van hebt.

Die spanning vloeit af als je die energie gebruikt om iets de normaalste zaak van de wereld te maken.

Dus ipv dat je paard denkt oh boy oh boy wanneer mag ik? Oh oliebol wat is dat? Oh ik wil rennen!!!
Geef jij haar gelijk de ruimte en zal je paard er niet zo een big deal meer van maken want jij hebt haar spanning van wanneer ze ein-de-lijk een keer de benen mag strekken er al uit.


Als die spanning weg is kun je haar daarna dus trainen als elk ander paard met het bombproof maken.

Dus je begint met haar zo lang mogelijk te laten sprinten. In de eerste instantie tot ze echt moe is.

En dat ga je steeds meer afbouwen tot kleinere stukjes. En dan kun je later in het proces zeggen ik ga het sprinten langzaam verleggen naar een ander moment. Dus je verkleint 'm.

En na zoveel min stappen zet je 'm weer in. Zodat je paard leert dat ze hoe dan ook wel een keertje de benen mag strekken.

Op die manier kun je haar drukte en schrik gedrag ombuigen. En uiteindelijk gewoon normaal ontspannen wegrijden zonder poeha.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Paard ‘braaf’ maken op op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 17:47

Ik vind bovenstaande echt een hele goede tip maar je moet het wel durven.
En als je zoveel lef hebt dan kun je je paard ook beter begeleiden. Maar als je zelf onzeker/angstig wordt van die spanning dan lukt het met deze methode denk ik niet.
Bodyprotector aan, een ervaren paard mee en gaan.
Mijn paard was ook wel schrikkerig in het begin maar die is braaf zodra ik afstap dus dat is een heel ander type paard.
Lastig hoor, het is vaak wel een wisselwerking tussen paard en ruiter.

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Re: Paard ‘braaf’ maken op op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 18:06

moeilijk om te beoordelen vanaf zo, wat krijgt paard te eten?

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 18:06

Wat ik persoonlijk mis in dit hele verhaal is dat het ook aan de hand buiten niet goed gaat.

Bij mij is een voorwaarde dat ik alles vanaf de grond goed bevestigd wil hebben, ook buiten voordat ik er sowieso op ga.
Op terrein aan de hand goed bevestigd is hierbij wat anders dan aan de hand buiten alles goed bevestigd.

Zowel bij de ruiter als bij het paard

In jouw specifieke situatie wil dat zeggen dat ik er in de bak rustig op zou gaan maar buiten eerst meer controle vanaf de grond zou willen hebben.
Te meer je ook rekening met andere weggebruikers heb te maken.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard ‘braaf’ maken op op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 18:24

Staat je paard erg veel op stal?Dan is het logisch dat ze zo wordt.En krijgt ze te veel krachtvoer?Denk wel aan jullie veiligheid. Ik zou juist niet gaan racen buiten,maar samen met een rustig ander paard ontspannen ritjes gaan maken,voornamelijk in stap.

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Paard ‘braaf’ maken op op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 18:27

waar woon je? ik weet meerdere mensen die je kunnen helpen

Anoniem

Re: Paard ‘braaf’ maken op op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 18:36

Sensibel is niet hetzelfde als enthousiast. Dus ik zou een sensibel paard nooit zomaar even zichzelf laten uitleven, die raken zo over de kook, die lopen zichzelf hartstikke dood ergens tegen aan. Ik heb er ook zo 1 gehad en het is nooit helemaal goed gekomen, hoewel ik na jaren natuurlijk wel zo mijn truukjes had ontwikkeld; wilde ze ergens niet langs en ging ze in de staak, hup in zijn achteruit erlangs, gezicht was priceless als ze dan zag dat ze er al voorbij was. Wilde ze aan de kletter (op strand ofzo) juist niet laten draven en galopperen, stap dat hele kolerestuk wat je het liefste zou willen galopperen steeds maar weer, totdat uiteindelijk een keer dat moment komt dat ze het in een rustige stap zal doen ipv piafferend. Dan erna ga je in het midden een paar passen draven en weer terug en weer paar passen draven en weer terug, galopje paar passen en hup weer terug. Zet haar aan het werk, is trouwens ook super voor der achterhand.

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Re: Paard ‘braaf’ maken op op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 18:59

het zijn zoveel factoren die mee kunnen spelen, stalling, voeding, hoe zit je zelf in je vel ( iets wat veel mensen vergeten is als je met hart in je keel opstapt dit voor paard al niet goed voelt / geen steun geeft). Wat hierboven ook gezegd wordt, aan de hand / vanaf grond bevestigen. Ik leer paarden/ adviseer het 'kijk' commando bijvoorbeeld,wat zo handig is onderweg... maar vooral rust en kalmte op je paard, dat dit al niet overgezet kan worden. Ik heb zelf een paard wat altijd heel druk werd in de bak en buiten zooo ontspande, was gewoon ander paard :-). Zelf vind ik wandelen/ fietsen met de dieren heel fijn. Dingen van grond af oplossen. Rust creeeren is belangrijkste. maar nogmaals... heel moeilijk om zonder paard/ ruiter te kennen/ zien te helpen.
Maar zoals gezegd kun je veel dingen al zelf nagaan... staat je paard niet te hoog in voer voor het werk, misschien is stalling probleem ( sommigen kalmeren al van 24/7 buiten met schuilstal ;-)) en dan hoe zit je zelf in je vel etc.
hopelijk vindt je een goede oplossing, keep it safe :-)

Faith001
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 22:08

liekensancho schreef:
moeilijk om te beoordelen vanaf zo, wat krijgt paard te eten?


Ze krijgt 24/7 hooi, s’ morgens en s’ avonds een handje brok, s’ avonds een emmer wortels en na het rijden een schep slobber zonder suiker

Faith001
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 22:11

liekensancho schreef:
het zijn zoveel factoren die mee kunnen spelen, stalling, voeding, hoe zit je zelf in je vel ( iets wat veel mensen vergeten is als je met hart in je keel opstapt dit voor paard al niet goed voelt / geen steun geeft). Wat hierboven ook gezegd wordt, aan de hand / vanaf grond bevestigen. Ik leer paarden/ adviseer het 'kijk' commando bijvoorbeeld,wat zo handig is onderweg... maar vooral rust en kalmte op je paard, dat dit al niet overgezet kan worden. Ik heb zelf een paard wat altijd heel druk werd in de bak en buiten zooo ontspande, was gewoon ander paard :-). Zelf vind ik wandelen/ fietsen met de dieren heel fijn. Dingen van grond af oplossen. Rust creeeren is belangrijkste. maar nogmaals... heel moeilijk om zonder paard/ ruiter te kennen/ zien te helpen.
Maar zoals gezegd kun je veel dingen al zelf nagaan... staat je paard niet te hoog in voer voor het werk, misschien is stalling probleem ( sommigen kalmeren al van 24/7 buiten met schuilstal ;-)) en dan hoe zit je zelf in je vel etc.
hopelijk vindt je een goede oplossing, keep it safe :-)


Wat betreft krachtvoer krijgt ze absoluut niet teveel. 2 handjes op een dag. Ze staat de hele dag buiten en zal in totaal 7 uurtjes binnen staan s’ nachts. Toen ik laatst met haar aan de hand wou wandelen is het helemaal fout gegaan. Omgedraaid en weggegalopeerd met als gevolg paard de benen open en ik de schouder uit de kom. Dus daarom vind ik het lastig om op te bouwen. Er zit toch een stuk onzekerheid en angst

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 10:44

Faith001 schreef:
liekensancho schreef:
het zijn zoveel factoren die mee kunnen spelen, stalling, voeding, hoe zit je zelf in je vel ( iets wat veel mensen vergeten is als je met hart in je keel opstapt dit voor paard al niet goed voelt / geen steun geeft). Wat hierboven ook gezegd wordt, aan de hand / vanaf grond bevestigen. Ik leer paarden/ adviseer het 'kijk' commando bijvoorbeeld,wat zo handig is onderweg... maar vooral rust en kalmte op je paard, dat dit al niet overgezet kan worden. Ik heb zelf een paard wat altijd heel druk werd in de bak en buiten zooo ontspande, was gewoon ander paard :-). Zelf vind ik wandelen/ fietsen met de dieren heel fijn. Dingen van grond af oplossen. Rust creeeren is belangrijkste. maar nogmaals... heel moeilijk om zonder paard/ ruiter te kennen/ zien te helpen.
Maar zoals gezegd kun je veel dingen al zelf nagaan... staat je paard niet te hoog in voer voor het werk, misschien is stalling probleem ( sommigen kalmeren al van 24/7 buiten met schuilstal ;-)) en dan hoe zit je zelf in je vel etc.
hopelijk vindt je een goede oplossing, keep it safe :-)


Wat betreft krachtvoer krijgt ze absoluut niet teveel. 2 handjes op een dag. Ze staat de hele dag buiten en zal in totaal 7 uurtjes binnen staan s’ nachts. Toen ik laatst met haar aan de hand wou wandelen is het helemaal fout gegaan. Omgedraaid en weggegalopeerd met als gevolg paard de benen open en ik de schouder uit de kom. Dus daarom vind ik het lastig om op te bouwen. Er zit toch een stuk onzekerheid en angst

En toch zit hier denk ik dan wel een zeer belangrijk stuk om eerst mee aan het werk te gaan
Desnoods met een hengstenketting of i.p.v. halster het hoofdstel in. Iemand mee laten lopen zou ik dan zeker in het begin doen. Goed op je eigen ademhaling letten en ontspannen lopen. Pas als dat goed gaat er op naar buiten want hier kan nog wel eens de gehele oorzaak liggen
Succes

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Paard ‘braaf’ maken op op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 12:05

Bij mijn vorige merrie hielp het goed om haar juist aan het werk te zetten.
Als ik ging stappen was ze braaf, maar bouwde wel energie op. Hoe langer ik ging stappen hoe heftiger de draf of galop erna was.

Ik vertrok altijd dravend op buitenrit.
Mooi voorwaarts tempo.
Wat schijn overgangen maken, beetje stelling vragen, dan links, weer rechtrichten en dan weer stelling rechts. Pasje wijken, stukkie schouder voor.
Lekker even aan het werk. De oefeningen hoefde niet perfect uit gevoerd te worden. Maar gewoon om ervoor te zorgen dat er veel afwisseling gevraagd werd zodat ze der koppie erbij moest houden.

Zij werd daar altijd heel ontspannen van.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 12:14

daantjuhhh schreef:
Bij mijn vorige merrie hielp het goed om haar juist aan het werk te zetten.
Als ik ging stappen was ze braaf, maar bouwde wel energie op. Hoe langer ik ging stappen hoe heftiger de draf of galop erna was.

Ik vertrok altijd dravend op buitenrit.
Mooi voorwaarts tempo.
Wat schijn overgangen maken, beetje stelling vragen, dan links, weer rechtrichten en dan weer stelling rechts. Pasje wijken, stukkie schouder voor.
Lekker even aan het werk. De oefeningen hoefde niet perfect uit gevoerd te worden. Maar gewoon om ervoor te zorgen dat er veel afwisseling gevraagd werd zodat ze der koppie erbij moest houden.

Zij werd daar altijd heel ontspannen van.

In het geval van ts denk ik dat ,als ze hem zijn energie wil laten kwijtraken,beter zou zijn om dat dan eerst aan de longe te doen.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 12:19

anjali schreef:
daantjuhhh schreef:
Bij mijn vorige merrie hielp het goed om haar juist aan het werk te zetten.
Als ik ging stappen was ze braaf, maar bouwde wel energie op. Hoe langer ik ging stappen hoe heftiger de draf of galop erna was.

Ik vertrok altijd dravend op buitenrit.
Mooi voorwaarts tempo.
Wat schijn overgangen maken, beetje stelling vragen, dan links, weer rechtrichten en dan weer stelling rechts. Pasje wijken, stukkie schouder voor.
Lekker even aan het werk. De oefeningen hoefde niet perfect uit gevoerd te worden. Maar gewoon om ervoor te zorgen dat er veel afwisseling gevraagd werd zodat ze der koppie erbij moest houden.

Zij werd daar altijd heel ontspannen van.

In het geval van ts denk ik dat ,als ze hem zijn energie wil laten kwijtraken,beter zou zijn om dat dan eerst aan de longe te doen.

Het is niet alleen de energie kwijt raken.
Maar ook het niet opbouwen van energie.
De merrie uit mijn voorbeeld kan met 30 graden dood leuk 2 proeven rijden om vervolgens er nog 4 te doen zonder ook maar een moment te verslappen.

Het is niet verkeerd om eerst te longeren.
Maar daarnaast ook niet om te voorkomen dat de afgevloeide energie weer terug komt

Alivy
Berichten: 18
Geregistreerd: 29-02-12
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 12:53

Bij mij was het precies zo; in de rijbak kon ik alles controleren en buiten was ze onberekenbaar.
In ons geval lag het probleem vooral bij mij en het nemen van leiding.
Dus heb ik hulp gehad van een gedragscoach en zij heeft mij geleerd hoe ik me moet gedragen en hoe ik haar gedrag kan beïnvloeden. Als je wilt weten wie me geholpen heeft stuur maar een PB.
De afspraken die je met je paard maakt moeten zowel op de grond als rijdend duidelijk zijn waarmee je aan het paard laat zien dat jij de leiding neemt.

Lang verhaal kort:
Beïnvloed je eigen mindset; ontspannen ruiter is een paard wat ook zal gaan ontspannen.
Als je het nodig vind, rijd inderdaad even in de bak op een normale manier.
Probeer het normaal te laten zijn; routine helpt!
Controleer je paard; durf ook eens met een wat lossere teugel, geef eens gas wanneer ze het niet verwacht en stop juist eens wanneer jij dat wilt.
Nooit gedrag belonen wat verkeerd is! Geruststellende woorden bij een paard wat loopt te dribbelen werkt hier niet. Ik ga dan iets anders doen; stappen draven galopperen of ik zet ze aan het werk. Beloon pas als ze het gedrag laat zien wat ik verwacht.

Het kostte ons even wat moeite. Maar we rijden wekelijks (wel áltijd met een vast maatje) buiten.
Doordat ik ontspannen met mijn maatje klets ontspant mijn paard ook en zijn haar heftige reacties véle malen minder. Tuurlijk schrikt ze wel eens, omdat ik er niet op reageer blijft zij er ook niet in hangen. Tuurlijk maakt ze wel eens een noodrem, ik lach gewoon en draaf weer opnieuw aan. Tuurlijk schiet ze wel eens hard vooruit in galop ook dan lach ik gewoon en spoor ik haar even aan en controleer later het tempo.

Rubs

Berichten: 509
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Paard ‘braaf’ maken op op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 21:32

Ik lees even mee, mijn paard is wel niet zo erg, maar wel een die heel vaak een noodstop maakt in het bos en soms ook gelijk omspringt, wat bijna niet uit is te zitten. En ik ben angstiger geworden omdat ik ouder ben, en vanwege een auto-ongeluk. Echt zo irritant, want vroeger kende ik dat gevoel niet.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 22:05

Faith001 schreef:
Wat betreft krachtvoer krijgt ze absoluut niet teveel. 2 handjes op een dag. Ze staat de hele dag buiten en zal in totaal 7 uurtjes binnen staan s’ nachts. Toen ik laatst met haar aan de hand wou wandelen is het helemaal fout gegaan. Omgedraaid en weggegalopeerd met als gevolg paard de benen open en ik de schouder uit de kom. Dus daarom vind ik het lastig om op te bouwen. Er zit toch een stuk onzekerheid en angst


Die laatste zin is denk een van de oorzaken. Jij wordt onzeker en bang en je paard is dit buiten zelf ook. Dan versterken jullie elkaar en gaat het al snel van kwaad toch erger.

Probeer alles eens in hele kleine mini-stukjes op te delen om jullie zelfvertrouwen te laten groeien.