Muizen houden, tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Summerfly

Berichten: 2901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam

Muizen houden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-18 12:20

Hallo Bokkers,

Thuis hebben wij 2 ontzettend leuke honden, maar ik zou graag een huisdiertje voor mezelf hebben. Konijnen, vogels etc lijken mij ontzettend leuk maar vallen helaas af vanwege tijd/geld/ruimtegebrek, dus is mijn oog op een muisje gevallen. Als eerste het probleem dat ik mijn moeder even moet overtuigen, want die vindt ze vreselijk vies :'). Maar muizen lijken mij ideaal: niet heel duur en niet veel ruimte nodig, plus ze zijn mega schattig <3 omdat ik studeer en vaak van huis ben wil ik er sowieso twee (vrouwtjes) houden, het zijn groepsdieren en alleen houden vind ik een beetje zielig.
Ik vroeg me af of er Bokkers met muisjes zijn die mij tips kunnen geven over het houden van muizen en dingen waar ik op moet letten. Welke kooi kan ik het beste kopen (en hoe richt ik die het beste in), wat is de beste plek om de muisjes zelf te kopen, welk voer raden jullie aan etc. Ik hoor graag van jullie (en zie ook zeer graag foto's van jullie lieve muisjes tegemoet :D)


Mizora

Berichten: 18081
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Muizen houden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:36

Qua kooi: groter is beter en gaat minder stinken. Je hoeft het ook een stuk minder vaak te verschonen. Graven vinden ze heerlijk, en dingen van plastic kan je makkelijk schoonmaken (i.t.t. hout). Ik zou, als je de ruimte hebt, de Ferplast Maxi Duna Multy nemen, en anders 1 maat kleiner.

Qua voer zou ik kiezen voor Science Selective Mouse, dat is veruit het beste voer in mijn ogen. En het eerste half jaar elke 2-3 dagen een klein beetje kattennatvoer (zo'n blikje van gourmet doe je rustig 2 weken mee qua hoeveelheid).

Verder allerlei bruggetjes en huisjes erin zetten en een silent spinner.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:42

Ik had die van mij in een terrarium zitten, omdat ze er een goede bende van maken. Minimaal 2 is echt een must, muizen moet je niet alleen houden. Leuker zijn nog groter groepen, stuk of 5 :j
Veel klim materiaal is ook gewild, en ze knagen graag aan spullen, dus houten dingen zijn gewenst.

Ik heb er altijd erg veel lol van gehad, vond ze erg leuk. Wie weet komen ze er hier ook ooit weer bij :)

Summerfly

Berichten: 2901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam

Re: Muizen houden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-18 14:27

Super bedankt voor de tips! Mooie bak die Ferplast, wel wat aan de prijs maar dan weet ik in ieder geval hoe groot ik ongeveer moet gaan zitten.

Kattenvoer, dat had ik niet gedacht Mizora :+ vanwaar dat je dat aanraad?

Ik ben sowieso niet van plan er maar 1tje te nemen maar ik denk dat 2 wel mijn max is.

Mizora

Berichten: 18081
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Muizen houden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 15:17

Ze hebben tijdens het opgroeien wat dierlijke eiwitten nodig (optimaal gezien), terwijl ze na een half jaar juist meer risico op tumoren krijgen van dierlijke eiwitten. SS bevat geen dierlijke eiwitten en kan je zo dus toevoegen.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 15:35

Mizora schreef:
Ze hebben tijdens het opgroeien wat dierlijke eiwitten nodig (optimaal gezien), terwijl ze na een half jaar juist meer risico op tumoren krijgen van dierlijke eiwitten. SS bevat geen dierlijke eiwitten en kan je zo dus toevoegen.


Inderdaad een goeie tip.

Heb niet alles gelezen dus sorry als ik iets opnoem dat al is genoemd.
Muisjes hebben ook veel behoefte aan ruimte en afhankelijk van de grootte kan er een x aantal muizen in!

Muizen hebben een staart die ze helpt bij klimmen (net als ratten, eekhoorns, etc), veel takken, hangmatjes, bruggetjes, zelfs touwtjes, vinden ze super leuk!
Maar; graven vinden ze ook leuk, dus verdoe de ruimte niet alleen aan klimruimte, gooi er ook veel graafbare bodembedekking in! :j

Ik zie dat je er 'maar' twee wil. Ik zou er toch zeker minimaal drie nemen. Het zijn gevoelige diertjes en als je er twee hebt waarvan er een overlijdt zit je met een 'loner'. Ik heb een groep van vijf te koop staan. Mocht ik die in december nog hebben ga ik kijken of er nog een of twee jonge dieren bij kunnen. Zo houd je de groep altijd met 3+ én houd je de groep stabiel want vaak gaan jonge + oude muizen beter samen dan jong + jong. Sowieso zijn muizen makkelijk te koppelen. Maar vind dit zelf de prettigste manier.

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22


Amandavd
Berichten: 12103
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Muizen houden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 15:59

Ik zie dat je al veel tips hebt! Op facebook hebben we de groep het muizenforum, daar vind je ook veel info.

De minimale ruimte die we gebruiken voor muizen is l x b : 500

Ik heb een terrarium van 100 x 50 x 60. Volgens de berekening kan ik daar 10 muizen in houden, nu gaat 12 bij mij ook nog wel maar niet meer.
Een groepje muizen is leuker om naar te kijken, kost niet meer tijd in verzorging en ze hebben er veel meer aan, zo voorkom je ook dat muizen alleen komen te zitten.
Op de fb pagina kun je fokkers vinden.

Muizen houden inderdaad van graven en klimmen. Dus lekker veel spulletjes er in en laat ze maar ontdekken. Ik gebruik als bodembedekking een combo van Back 2 nature en ontstoft zaagsel. Daar kunnen ze lekker in graven.

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

Mizora

Berichten: 18081
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Muizen houden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 16:05

Ik had bewust de minimale ruimte niet genoemd, omdat dit voor groepen muizen is. Muizen hebben niet alleen een persoonlijke ruimte (dat is die 500cm2) maar ook een totale bewegingsruimte nodig. En daarvoor is de duna multy in mijn ogen minimaal voor nodig (70x45) en eigenlijk vind ik dat ze sowieso een 100x50-bak moeten hebben. Ook als je er maar 2 hebt. Een beetje zoals een groep paarden: 8 in een bak van 20x40 is wel krap, maar op zich te doen. Ze kunnen zich dan goed genoeg bewegen. Ieder paard nooit uit zijn paddock van 10x10 halen is sneu.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33771
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Muizen houden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 16:07


Amandavd
Berichten: 12103
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 16:13


https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 16:15

Naast alle boven genoemde tips, wees er zeker van dat je daadwerkelijk vrouwtjes heb. Je zal niet de eerste zijn die na 3 weken verrast wordt door pups.

Nu mag ik zelf geen muizen meer, maar dit soort verblijven hebben wel mijn hart gestolen: https://goo.gl/images/rUF74H

Terraria/aquaria kun je vaak heel degelijk tweedehands kopen en je kunt ze zo leuk inrichten. :j
https://goo.gl/images/i5pbZC

Summerfly

Berichten: 2901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam

Re: Muizen houden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-18 16:22

Enorm bedankt voor alle tips en info. Tot nu toe is mijn moeder niet erg enthousiast over mijn idee :'), maar 't is mijn geld en ze komen op mijn kamer dus ik ben bang dat ze er toch aan zal moeten geloven :+.

Ik vind zo'n terrarium ook heel tof, ik ga daar is voor kijken.

Ik ga de muisjes sowieso niet in een dierenwinkel oid kopen, ik wil ze graag van iemand die er verstand van heeft. Ik kreeg al een mooi aanbod van AlwaysH maar zal ook op fb gaan kijken!
Dat over die minimale ruimte vind ik wel goed, ik zou het zielig vinden om ze in een heel klein kooitje te houden dus ik ga zeker proberen ze zoveel mogelijk ruimte te geven.

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Muizen houden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 16:34

Die van mij zinn van een fokker die op de hoogte is dat ze te koop staan. Een uit Denenmarken en de ander van een fokker in Nederland.

Mijn moeder vindt de muisjes nu toch wel heel schattig hoor. :P

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33771
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 16:34

Je kan ook altijd nog een hamster nemen. Die zijn schattiger en stinken minder. :))
En die zitten alleen en als er 1 dood is ben je klaar, hoef je niet meer een nieuwe als je dat niet wil. :=

Heb inmiddels 5 hamsters, het is verslavend. :=

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Muizen houden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 16:36

Haha Marlinde _O- Ben het met je eens overigens, maar muizen zijn ook super tof en stinken valt wel mee. Alleen op hete zomerdagen merk je het wel sneller.

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33771
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Muizen houden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 16:37

Ja ik ben heel erg gevoelig voor geuren. Houdt mij ook tegen om ratten te nemen trouwens. :P

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Muizen houden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 16:38

Ik merk het niet zo. Alleen de hangmatten kunnen stinken omdat dit fleece is.

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Luniek

Berichten: 423
Geregistreerd: 26-06-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 16:41

Hier ook een tijdje muizen gehouden en het zijn zeker leuke huisdieren! Ze zijn overdag actief en de interactie in een groepje is super leuk om naar te kijken.
Wel vond ik ze een stuk kwetsbaarder dan bijv. hamsters. Van de in totaal 11 muizen die ik heb gehad, is ruim de helft overleden voor ze 1 jaar waren. Zowel de dieren van goede fokkers die ik op een beurs heb aangeschaft als de voederdieren die ik via de dierenwinkel had. Ik zou wanneer je gaat starten voor 3 dames kiezen. Je verliest er helaas vaak vrij snel eentje, en dan hoef je niet direct opnieuw te koppelen.
Ze ruiken ook flink (ook dames wel), dus mijn voorkeur ging uit naar een glazen terrarium. Ik had er eentje van 80x50 waar er max. 5 tegelijk in zaten.
Ze blijven super schattig en enkelen waren ook heerlijk tam. :D

Een kat heeft 40 miljoen haren: 5 miljoen op de rug, 10 miljoen op de buik en 25 miljoen op je bankstel.

melody7

Berichten: 13684
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 16:45

Ik zou muizen niet op een slaapkamer houden! Ik heb er 6, en ondanks dat ik de kooi vaak schoonmaak stinken ze echt flink := De plas ruikt enorm sterk. Misschien is het wat minder erg als je ze alleen plastic huisjes geeft, maar ik zou het zelf niet uitproberen in een slaapkamer. Misschien is een hamster daar wat geschikter voor?

Desondanks zijn ze wel heel leuk! Ik heb er zelf 6 in een Detolf kast. Ze hebben zo 1.60x0.40, daar vermaken ze zich heel goed in. Ik gooi er altijd een dikke laag zaagsel in omdat ze het heel leuk vinden om te graven.

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 16:56

Ik heb echt totaal geen last van geur van vijf muizen en acht+ hamsters op mijn kamer. :)
(ouders ook niet, vriend vindt het zaagsel stinken)

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Summerfly

Berichten: 2901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-18 14:51

Tijdje terug alweer maar even een update.
Ik heb kort na dit topic een mooie duna kooi (70x45) overgenomen van iemand en deze ingericht met huisjes, speeltjes, silent spinner etc. Hennepvezel en back2nature op de bodem en daarna 2 leuke muizen gekocht bij een fokker. Een lichtgrijze en een zwarte dame. Ik vond ze erg gezellig ondanks dat ze behoorlijk konden stinken en 's nachts ook graag in de niet-zo-silent Silent spinner renden waardoor ik eigenlijk vrijwel elke nacht met oordopjes sliep, maar ach :'). Maandagavond ging ik voeren voor ik naar bed ging en opeens zie ik bij mijn zwarte muisje iets kleins zitten, maar ik zie het niet goed dus til het huisje op waar ze altijd lekker in sliepen. Je raad het al... een van de dames bleek een mannetje te zijn en opeens zat ik met een nest van 5 kleintjes :oo. Ik heb de fokker een berichtje gestuurd omdat ik niet zo goed wist wat ik nu moest en ze is zowel de kleintjes als de ouders op komen halen. Dus nu ben ik weer muisloos :+ de fokker had het totaal over het hoofd gezien. Een vriend van me zei dat ik voortaan maar een potplant moest nemen :') _O-

Luniek

Berichten: 423
Geregistreerd: 26-06-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Muizen houden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 21:39

Jeetje dat is wel even schrikken ja! Goed van de fokker dat hij/zij z'n verantwoordelijkheid nam en ze heeft opgehaald.
Ik heb zelf ook een keer een oepsnestje gehad, een van mijn vrouwtjes bleek bij de fokker al zwanger te zijn geraakt. Ik heb het nestje toen zelf grootgebracht en de jongen daarna naar de fokker terug gebracht.
Mis je je muisjes nu niet?

Een kat heeft 40 miljoen haren: 5 miljoen op de rug, 10 miljoen op de buik en 25 miljoen op je bankstel.

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Muizen houden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 16:19

Vijf is dan nog erg klein gelukkig, haha!

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ipsiedipsie, lies_sparkle, MayoNeighs en 106 bezoekers