[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 12:18

Voor mijn geschoren paardjes heb ik 0 en 100 grams dekens met daarbij liners. Je moet de warmte toch kunnen op- en afbouwen in de herfst en lente, dus als basis zou ik niet een dikke deken nemen.


butengeweun

Berichten: 3637
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:24

Vraagje voor een model deken, ik heb een merrie met zeer lange manen nu krijgt ze deze voor de winter voor het eerst een deken.

Nu de vraag welke model deken zorgt voor de minste slijtage aan de manen. Ik weet dat ik wat slijtage krijg maar wil het graag tot de minimum beperken.

"Letting go doesn't have to mean giving up, it means accepting that some things weren't meant to be.."
"Cowboys are just like weather, nothing can be done to change either one of them..."

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:34

butengeweun schreef:
Vraagje voor een model deken, ik heb een merrie met zeer lange manen nu krijgt ze deze voor de winter voor het eerst een deken.

Nu de vraag welke model deken zorgt voor de minste slijtage aan de manen. Ik weet dat ik wat slijtage krijg maar wil het graag tot de minimum beperken.

Mijn paard heeft ook lange manen (niet extreem) en bij mij valt de slijtage redelijk mee, het ligt heel erg aan welk model je paard is, maar mijn paard is wat breder en daardoor past de pagony heel mooi, omdat die mooi ruim is bij de hals/borst en niet naar achter trekt slijt er bijna niks.
Ik heb ze overigens wel altijd in de vlecht

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:37

Simbaa schreef:
Ok. Veel dank voor alle vorige antwoorden. Daardoor ben ik tot de conclusie gekomen dat het voor ieder paard anders is ;)
Nu wil ik dus dekens met liners aanschaffen.
Maar wat word dan je hoofddeken? Dus met andere woorden, de deken die het meest gedragen wordt qua aantal gram, en daar zou ik dan liners bij kopen. Gaat om een geschoren pony.

De opties:
0 grams als hoofddeken —> 100 + 200 gram liner
100 grams als hoofddeken —> 200 gram liner
200 grams als hoofddeken —> 100 gram liner

Ik weet niet goed wat het beste is. Ik neig zelf naar 200 grams en dan 100 grams-liner. Ik denk namelijk dat in Nederland 200 grams het meest gebruikt wordt met onze temperaturen?
Dan kan ik als het echt koud wordt, altijd die 100 grams er bij doen.

Of zie ik dit helemaal verkeerd?


Ik heb een 0 gram Rambo als hoofddeken en heb een 100, 200, 300 en 400 grams liner om de deken mee aan te passen. Heb ook nog een 50 gram Amigo deken voor in de lente en herfst. Paard word altijd helemaal geschoren.
Laatst bijgewerkt door ninne1 op 30-09-18 13:44, in het totaal 2 keer bewerkt

KellyR

Berichten: 1498
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:41

Simbaa schreef:
Ok. Veel dank voor alle vorige antwoorden. Daardoor ben ik tot de conclusie gekomen dat het voor ieder paard anders is ;)
Nu wil ik dus dekens met liners aanschaffen.
Maar wat word dan je hoofddeken? Dus met andere woorden, de deken die het meest gedragen wordt qua aantal gram, en daar zou ik dan liners bij kopen. Gaat om een geschoren pony.

De opties:
0 grams als hoofddeken —> 100 + 200 gram liner
100 grams als hoofddeken —> 200 gram liner
200 grams als hoofddeken —> 100 gram liner

Ik weet niet goed wat het beste is. Ik neig zelf naar 200 grams en dan 100 grams-liner. Ik denk namelijk dat in Nederland 200 grams het meest gebruikt wordt met onze temperaturen?
Dan kan ik als het echt koud wordt, altijd die 100 grams er bij doen.

Of zie ik dit helemaal verkeerd?


Ik zou zeker geen 200 grams als basis doen.
Beter kan je kijken naar een 0 of 50 gram als basis deken.
Zo kan je namelijk beter opbouwen.
Zelf heb ik er nog een 100g liner en 250gr vary liner bijzitten (en nog een 200gr regendeken).
Ik kan dus opbouwen van 0 tot 400 grams.

Als je kijkt naar het weer van laatst, heel veel regen maar temperatuur wel rond de 10 graden. Dr dag er voor stond alles wat al onder de deken stond nog net niet te zweten. Als je in dat geval een 200grams opgooit, heb je een grote kans dat hij over verhit raakt.

Zelf ben ik nog opzoek naar een 50grams regen deken omdat ik hem voor in de nacht wel wat te fris vond met die regen, heb hem dan liever zonder deken staan.

Vorig jaar heb ik alleen 300 grams opgehad toen het zo lang hard vroor.
80% van de tijd aan 100gr genoeg gehad.
Maar dat verschilt uiteraard per paard.

Laura_
Berichten: 5379
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:49

Ik heb een 0gram als hoofddeken en 100 200 en 300 gram liner. Vraag me af of de 300 gram niet overbodig gaat zijn (1e jaar eigen paard en liever te goed voorbereid ipv direct wat te moeten kopen als t nodig is), maar kon m voor een leuk prijsje kopen.

We gaan t zien wat nodig is. Nu staat ze overdag bloot en snachts onder 0 gram.

Koper

Berichten: 30077
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 14:09

butengeweun schreef:
Vraagje voor een model deken, ik heb een merrie met zeer lange manen nu krijgt ze deze voor de winter voor het eerst een deken.

Nu de vraag welke model deken zorgt voor de minste slijtage aan de manen. Ik weet dat ik wat slijtage krijg maar wil het graag tot de minimum beperken.

Een goed passende deken.

Bij die van mij slijten de manen niet. Bij mijn merrie (met manenboog) worden ze alleen plat :')

Qua basisdeken voor bij de liners heb ik regendekens. Ene is een Rhino, die heeft een extra laagje waardoor hij eigenlijk 20 grams is. Die gebruik ik in de winter het meest. Wanneer de Rhino erg nat is krijgt ze de Nika (0 grams in 600 denier, eigenlijk de zomerregendeken) op tot de Rhino weer droog is. Ik heb 100 en 200 grams liner, mijn pony is niet geschoren maar wel op leeftijd en met verminderde weerstand.

Gisteravond in het donker zag ik tegen het licht van de buitenlamp in damp van mijn pony komen. Allemaal warmte en energie die ze kwijt stond te raken. Dus hier is het winterdekenseizoen begonnen. Hoewel ze komende nacht alweer bloot blijft, het wordt minder koud dan de afgelopen nachten.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

salamaleque
Berichten: 983
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 14:32

Ik heb deze zomer heel veel plezier gehad van mijn Rambo Protector. Alleen zag ik aan de binnenkant op de borst wel scheuren komen in de gladde voering :( verder is de deken op wat kleine gaatjes helemaal heel. Herkennen jullie dit en heb je het laten repareren? Zal ik het laat zitten, ik ben wel een beetje bang voor schuurplekken bij zowel het laten zitten als het laten repareren (of vervang je dan de voering in zijn geheel?)

Koper

Berichten: 30077
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 14:37

Kun je het niet lijmen?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 14:44

salamaleque schreef:
Ik heb deze zomer heel veel plezier gehad van mijn Rambo Protector. Alleen zag ik aan de binnenkant op de borst wel scheuren komen in de gladde voering :( verder is de deken op wat kleine gaatjes helemaal heel. Herkennen jullie dit en heb je het laten repareren? Zal ik het laat zitten, ik ben wel een beetje bang voor schuurplekken bij zowel het laten zitten als het laten repareren (of vervang je dan de voering in zijn geheel?)


Bij die van mij is de binnenvoering ook stuk, maar krijgt geen schuurplekken. Ik doe er niets aan en gaat zo al 2 seizoenen mee .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 14:44

salamaleque schreef:
Ik heb deze zomer heel veel plezier gehad van mijn Rambo Protector. Alleen zag ik aan de binnenkant op de borst wel scheuren komen in de gladde voering :( verder is de deken op wat kleine gaatjes helemaal heel. Herkennen jullie dit en heb je het laten repareren? Zal ik het laat zitten, ik ben wel een beetje bang voor schuurplekken bij zowel het laten zitten als het laten repareren (of vervang je dan de voering in zijn geheel?)

De scheuren in de binnenvoering herken ik wel ja :j
Ik heb het nog niet laten repareren en weet eigenlijk ook nog niet helemaal wat ik er mee aan moet. Ik denk dat ik de voering in zijn geheel zou vervangen, nu kan ik dit gelukkig zelf, dat scheelt weer. De voering is ook zo micro dun dat je er eigenlijk niet aan ontkomt dat deze scheurt na 1 seizoen. Dit is mijn 3e protector en bij alle drie had ik het zelfde probleem.

L_iek
Berichten: 9661
Geregistreerd: 11-01-07

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 15:40

Hoe vinden jullie de voorkant van de deken zitten?

Afbeelding

salamaleque
Berichten: 983
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 16:12

Inxs schreef:
salamaleque schreef:
Ik heb deze zomer heel veel plezier gehad van mijn Rambo Protector. Alleen zag ik aan de binnenkant op de borst wel scheuren komen in de gladde voering :( verder is de deken op wat kleine gaatjes helemaal heel. Herkennen jullie dit en heb je het laten repareren? Zal ik het laat zitten, ik ben wel een beetje bang voor schuurplekken bij zowel het laten zitten als het laten repareren (of vervang je dan de voering in zijn geheel?)

De scheuren in de binnenvoering herken ik wel ja :j
Ik heb het nog niet laten repareren en weet eigenlijk ook nog niet helemaal wat ik er mee aan moet. Ik denk dat ik de voering in zijn geheel zou vervangen, nu kan ik dit gelukkig zelf, dat scheelt weer. De voering is ook zo micro dun dat je er eigenlijk niet aan ontkomt dat deze scheurt na 1 seizoen. Dit is mijn 3e protector en bij alle drie had ik het zelfde probleem.


De voering is idd heel dun. Ik zal eens informeren bij de wasserij wat het kost om het te laten repareren. Bij een Rambo vari layer die ik niet eens veel had opgehad zat ineens ook een scheur in de voering maar die zat bij een achterbeen daar waar de stof de huid niet raakt, die heb ik wel laten maken.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 16:19

L_iek schreef:
Hoe vinden jullie de voorkant van de deken zitten?

[ [url=m/reNVdH.jpg]Afbeelding[/url] ]


Het lijkt dat die deken wat trekt bij schouder en schoft.

L_iek
Berichten: 9661
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 16:21

__elise__ schreef:
L_iek schreef:
Hoe vinden jullie de voorkant van de deken zitten?

[ [url=m/reNVdH.jpg]Afbeelding[/url] ]


Het lijkt dat die deken wat trekt bij schouder en schoft.


Bedankt! Dacht het zelf ook al maar een kijk er op van buitenaf is altijd fijn.

Simbaa
Berichten: 3960
Geregistreerd: 17-12-04

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 19:56

Dank voor alle reacties! Ik zit nog wel te twijfelen. Voor degene die op mij gereageerd hebben, zijn jullie paarden geschoren? Want als ik nu opeens van dikke wintervacht opeens naar kaal huidje ga, is dan 100 gram niet te koud? En dan bedoel ik inderdaad niet dit uitzonderlijke warme weer van deze weken, maar voor rond 15 graden.

Nouvel

Berichten: 28530
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 20:15

Bij 15 graden is 100 grams voor een geschoren paard nog niet te koud.
Als het rond de 10 graden is zou ik wel evt warmer op gaan doen als ze net geschoren zijn.

KellyR

Berichten: 1498
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 20:37

Simbaa schreef:
Dank voor alle reacties! Ik zit nog wel te twijfelen. Voor degene die op mij gereageerd hebben, zijn jullie paarden geschoren? Want als ik nu opeens van dikke wintervacht opeens naar kaal huidje ga, is dan 100 gram niet te koud? En dan bedoel ik inderdaad niet dit uitzonderlijke warme weer van deze weken, maar voor rond 15 graden.


Het ligt er aan per paard.
Die van mij is niet geschoren.

Een andere staat geschoren nog net niet te zweten onder 0 gram terwijl de ander okay onder 100/200 staat. Echt even aankijken denk ik zo.

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 21:42

Hoeveel grams hebben de niet geschoren paarden nu op?

Josien_

Berichten: 8954
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 21:45

Joman schreef:
Hoeveel grams hebben de niet geschoren paarden nu op?

Alleen regendeken.

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 22:09

Vandaag overdag summer serie.
Voor vannacht en morgen (denk ik) de summer serie met rugliner. Ze staat snachts op stal.

<3 Fuut - v. Ivo (v. Samber) Mijn bonte clowntje! :+:
<3 Féline - v. Hero van de Langewiek Mijn zilveren boefje! :+:

fransje23

Berichten: 15297
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 22:18

Joman schreef:
Hoeveel grams hebben de niet geschoren paarden nu op?


Die staan nog bloot 24/7 buiten. Bij regen krijgt de arabier wel een 50 grams deken op.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 22:20

Joman schreef:
Hoeveel grams hebben de niet geschoren paarden nu op?

Nu 100 grams, morgen af of regendeken, hangt af van evt regen, wind en temp

Nouvel

Berichten: 28530
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 05:45

Ongevoerde regendekens nu, bij mooi weer overdag af

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 05:46

Joman schreef:
Hoeveel grams hebben de niet geschoren paarden nu op?


Helemaal niks. Haar teddy berenvacht houd de regen goed tegen.

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers