[HK] Het grote fjordentopic

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Marloes_R

Berichten: 2003
Geregistreerd: 15-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:51

Fabster schreef:
Maar ik weet niet wat dna getest is. Dat ie echt fjord is?


Ja, en dat het profiel overeen komt met de ouders. Is blijkbaar nodig om aan een keuring mee te doen.


Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 21:18

Marloes_R schreef:
Fabster schreef:
Maar ik weet niet wat dna getest is. Dat ie echt fjord is?


Ja, en dat het profiel overeen komt met de ouders. Is blijkbaar nodig om aan een keuring mee te doen.


Ah, tnx. Nooit geweten.

Ingrid_92

Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 21:37

Leuk, een Bren. Geboren op de Slikken van Flakkee dus!

Marloes_R

Berichten: 2003
Geregistreerd: 15-05-05

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 12:01

O wat leuk Ingrid!
Ik ben me nogal aan het inlezen in de hengsten en zag inderdaad dat hij in kuddeverband staat.
Deze merrie staat op het moment in het buitenland, ik weet verder nog niet veel van haar.
Ik twijfel ook nog tussen een jaarling of een beleerde... heeft beiden voor en nadelen.

Volgende week ga ik naar Hoenderloo om eens te kijken :)


Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 14:25

Het heeft idd voor en nadelen :D

Een DNA test is verplicht als je op keuring komt. Daarmee checken ze of je fjord echt die fjord is :D.

Je gaat kijken bij de CK. Wat leuk!

Fjunicorn Meadow en FjorYou: Fjorden kleur fokkerij.
Volg onze Rod, Gra en Gull dames op Facebook!
Insta: http://www.instagram.com/amber__1989

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 11:14

Ik zou met mijn pony graag eens een cross lesje willen volgen. Nu is ze niet zo zuinig met haar eigen pootjes dus zou graag goede cross beschermers willen. Ik zou graag van de crossende fjordenbokkers willen weten welk merk cross beschermers je hebt, en vooral... welke maat met de korte dikke pootjes.

[o] Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

JoycexEnya

Berichten: 5944
Geregistreerd: 11-12-10

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 12:28

Ik gebruik gewoon peesbeschermers en cross ( oefencrossen en trainingen) al 5 jaar zoiets.

Ik heb fjordsport te pakken hoor.
Super lange dag maar heel trots op haar. Jullie krijgen nog foto's tegoed.

Wij moesten nog diploma rijden dus daarmee begonnen.
Dressuurproef ging goed, dus na de proef naar buiten. Bleek dat je moest wachten in de bak en kreeg je positieve en wat er verbeterd kan worden.

Proef was netjes.
Wat verbeterd kan worden is de impuls en met halthouden ging ze tegen de hand. Op protocool stond ook meer verruimen en meer de hals strekken. Van middendraf wist ik dat het een puntje was.

Maar goed wel gehaald met 188 punten. Daarna theorie, moest onderdelen van hoofdstel,zadel en exterieur aanwijzen.
Ook gehaald, dus mocht de SGW starten.

Even wachten en toen begon mijn dressuur proef. Die ging voor mijn gevoel veel slordiger en niet netjes. Gelukkig klopte mijn gevoel had 180 punten.

Daarna springen daar deden we de A. Waren foutloos en werden tweede. Na hindernis 4 gingen we niet zo lekker. Ze ging veel te vroeg en werd dus gelanceerd. Daarna kwamen we slechter uit.

Daarna mochten we wel B crossen, omdat we vaker crossen. Had wel A en B gelopen. Bij de B zat dus een greppel. Enya weigert eigenlijk nooit, maar die greppel dacht ze echt NEE! Dus op de handrem ik bijna in de greppel. Ik zat dus voor het zadel en kwam niet meer terug door de hoge pommel. Normaal houd de pommel mij tegen maar nu niet. Iemand moest haar vasthouden en bleek dus bij de prijsuitreiking gediskwalificeerd ivm hulp van derden. De rest van de cross gingen we hard en foutloos af en toe miste ik een bocht. Dus meer controle moet ik houden.

Heb al zin in de volgende wedstrijd. Wil dan voor B spring diploma gaan.

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

Macs

Berichten: 7615
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 12:43

Super leuk Joyce!!! En gefeliciteerd natuurlijk. :D Ik heb helaas weinig van jullie gezien..
Maar erg leuk dat je er de volgende ook weer bij bent :D
Wel knap dat je het hele parcours rond bent gekomen, want de bochtjes waren wel vrij krap!

Ikzelf heb ook mijn diploma dressuur B1! Met 191 punten! (ik liep daarna ook gewoon de bak uit :') maar jury kwam nog even naar me toe)
Wat slordigheidjes (voltes moeten ROND en niet eivormig) en op de film miste ik zelf wat impuls en nageeflijkheid. Maargoed dit was mijn eerste wedstrijd sinds mijn 6e en ben niet verkeerd gereden dus was helemaal tevreden.
Daarna de SGW: dressuur ging minder want Djingard was volop afgeleid en aan het hinniken en soms een beetje stout. Viel uit galop een keer en wat meer slordigheid maar toch 186 punten.

Het springen ging heeeeel bijzonder en het is een wonder dat ik er niet ben afgevallen. Ze ging echt als een gek door het parcours, na elke sprong hoofd tussen haar benen met een bok, sprong alsof de hindernis 3 meter hoog was.
Ikzelf had nog nooit van mijn leven zo'n parcours gesprongen dus ik mag ook best trots zijn op mezelf. Helaas 3 strafpunten omdat ik 3 extra rondjes reed omdat ik niet uitkwam door de gekke fratsen.
Maar beter dat dan toch proberen en er dan naast liggen.
Dit was wel een gevalletje van "dat doet ze anders nooooit", ik was expres op Djingard gezet omdat ze altijd heel chill is :')

Daarna de cross: ik mocht op Usgard, en iemand had voor mij ook al een relaxed rondje cross gedaan. Usgard is altijd heel rustig en we dachten dat ze na 1 rondje ook wel wat moe was.
Volgens mij hadden we de snelste tijd :') ze was niet te houden. Helaas ook 3 keer een boom van dichtbij gezien omdat ze ineens de bosjes in dook. Ze had natuurlijk allang door waar alle hindernissen waren :') Dus ook hier gediskwalificeerd.
Bij de laatste sprong lag ik op haar nek maar wederom ook hier blijven zitten. :))
We moeten dat springen nog maar eens oefenen :o maar ik vind het wel heeeel erg leuk. Dus volgende keer weer *\o/* Echt een hele leuke en gezellige dag gehad en top georganiseerd!


edit: ik voel me nu een beetje aso dat ik ineens in dit topic post, maar ik dacht dat ik dat al eerder had gedaan :+ ik was namelijk ooit wel actief in een fjordentopic en ik dacht dat dat deze was -O-

Maks :+:

JoycexEnya

Berichten: 5944
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 16:29

Ik heb helaas ook weinig van jou gezien.

Het springen ging indd bijzonder haha.

Ik zei ook ze weigerd nooit! Maar de greppel was toch iets te spannend. Ben er daarna met een mega sprong overheen gegaan haha

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

Macs

Berichten: 7615
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 16:47

Nou toen ik die greppel zag was ik ook heel blij dat ik daar niet over heen moest. :') Ze zien natuurlijk niet zo goed wat er voor hun gebeurt en deze had ook geen felle kleurtjes of zo. Super knap gedaan hoor!

Maks :+:

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 07:35

super dat jullie beide zo'n leuke fjordensport dag hebben gehad.

@Enya: Gewone peesjes vind ik te weinig, ze is niet zuinig op haar pootjes, en ik ben heeeeel erg zuinig met haar pootjes :) Ik heb QHP cross beschermers gevonden bij horsefitshop, die hebben een leuke kortingscode nu en zijn erg snel met leveren, kan ik ze altijd nog omruilen als ze niet passen.

[o] Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 11:51

Ik wil eigenlijk de ABOP proef in Laag Zwaluwe doen aankomende 19 oktober. Gaan van t weekend even oefenen met springen.

Weet iemand of je (indien nodig) de ABOP proef overnieuw mag doen om een beter resultaat te halen? Of blijft t resultaat altijd staan bij t stamboek?

[o] Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

Marcella

Berichten: 36586
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 11:57

Als ik het goed heb moet je zelfs een maand wachten als je gezakt ben. Maar weet niet of dit veranderd is.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

JoycexEnya

Berichten: 5944
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 12:36

Hier paar foto's van dressuur en springen en einde van de cross
Afbeelding
Afbeelding

Noodsprong haha
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 13:02

Mega leuke foto’s! Heerlijk veelzijdig ook weer! :j

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 13:04

Marcella schreef:
Als ik het goed heb moet je zelfs een maand wachten als je gezakt ben. Maar weet niet of dit veranderd is.


Ja, sorry voor de slechte verwoording, ik bedoelde inderdaad niet dat je gelijk dezelfde dag opnieuw de proef rijd.. maar misschien volgend jaar oid.

[o] Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

Marcella

Berichten: 36586
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 13:07

Je mag wel als je bijvoorbeeld B haalt gelijk erna L doen dacht ik. Maar van wat ik weet is een aantal jaren geleden.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 13:10

Marcella schreef:
Je mag wel als je bijvoorbeeld B haalt gelijk erna L doen dacht ik. Maar van wat ik weet is een aantal jaren geleden.


Dat geld toch voor de fjorden sport diploma rijden (dresuurproefjes)

ik ga voor de zadelproef (ABOP)

@Joyce: Super leuke foto's, zo leuk om te zien dat Enya zo divers is. Ga je nog endurance starten?

[o] Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 19:33

Dat is idd met Fjordsport.

Een Abop proef mag je 1x per jaar afleggen. Dus je kan altijd jaar erop proberen je resultaat te verbeteren :D dan vervalt je oude resultaat.

Goed gedaan hoor Joyce!

Fjunicorn Meadow en FjorYou: Fjorden kleur fokkerij.
Volg onze Rod, Gra en Gull dames op Facebook!
Insta: http://www.instagram.com/amber__1989

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 07:39

Amber_ schreef:
Dat is idd met Fjordsport.

Een Abop proef mag je 1x per jaar afleggen. Dus je kan altijd jaar erop proberen je resultaat te verbeteren :D dan vervalt je oude resultaat.

Goed gedaan hoor Joyce!


Gelukkig, Ik heb me ingeschreven, ik doe t gewoon. ik weet zeker dat ze op alle onderdelen naast t springen een goed cijfer moet halen (een buitenrit rijden, dat kunnen we nog niet _O- _O- ).. maar dat springen daarmee zit ik in mn maag, ben zelf geen held daarin en Bente is niet zo enthousiast in dr voeten hoog genoeg optillen. Daarom heb ik de ABOP nog niet eerder gedaan.

Van t weekend maar eens een oefen sprong neerzetten.

[o] Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 10:20

Een andere ruiter mag het springen doen als je dat wilt :D. Ik deed wel vaker het spring gedeelte voor anderen.

Belangrijkste is dat ze lekker voorwaarts er naar toe gaan. Mooiste is vanuit galop, maar het mag (en kan makkelijk :D) uit draf. Ze moeten zien dat ze lekker eroverheen willen. Je mag voor je gaat springen, de beide sprongen oefen springen een keer. Dat raad ik je aan, dan hebben ze in igg de sprong al eens gezien (en desnoods al keertje geweigerd haha, maar dat mag met oefen springen ;)

Ik heb wel filmpje van Gio zijn abop. Daar staat ook springen bij op. Wil je die anders zien? :D

Fjunicorn Meadow en FjorYou: Fjorden kleur fokkerij.
Volg onze Rod, Gra en Gull dames op Facebook!
Insta: http://www.instagram.com/amber__1989

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 10:42

Amber_ schreef:
Een andere ruiter mag het springen doen als je dat wilt :D. Ik deed wel vaker het spring gedeelte voor anderen.

Belangrijkste is dat ze lekker voorwaarts er naar toe gaan. Mooiste is vanuit galop, maar het mag (en kan makkelijk :D) uit draf. Ze moeten zien dat ze lekker eroverheen willen. Je mag voor je gaat springen, de beide sprongen oefen springen een keer. Dat raad ik je aan, dan hebben ze in igg de sprong al eens gezien (en desnoods al keertje geweigerd haha, maar dat mag met oefen springen ;)

Ik heb wel filmpje van Gio zijn abop. Daar staat ook springen bij op. Wil je die anders zien? :D


Ja lijkt me leuk, waar kan ik dat filmpje vinden?

[o] Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 11:12

Vanaf 8.30 stapt ze weer op na dressuur proef, om te gaan springen. Vanaf 10.00 begint ze.

Ze doet maar 1 oefensprong


Fjunicorn Meadow en FjorYou: Fjorden kleur fokkerij.
Volg onze Rod, Gra en Gull dames op Facebook!
Insta: http://www.instagram.com/amber__1989

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 11:47

Leuk om te zien, nu kan Gio natuurlijk super springen. Waarom reed je hem zelf niet?

[o] Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 11:50

Bij hengsten hangt er nog meer vanaf dan bij merrie s en ruinen. Gio moest hier minimaal een A halen, voor zijn goedkeuring als dekhengst. Anders moest hij idd een jaar (1.5 dan) wachten voor hij mocht dekken. Dus er hing teveel druk op haha... en ik ben echt geen dressuur ruiter helaas :+

Fjunicorn Meadow en FjorYou: Fjorden kleur fokkerij.
Volg onze Rod, Gra en Gull dames op Facebook!
Insta: http://www.instagram.com/amber__1989


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers