Logo bedrijf

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Logo bedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-18 09:38

Hallo bokkers,

Ik hoop dat het hier goed staat.


Vanaf 1 oktober gaat mijn bedrijf van start.
Alleen ben ik nog op zoek naar een logo.

Heeft iemand enig idee via welk progamma je dat het best kan maken of iemand die dat kan?
Er bestaan idd bedrijven die dat doen maar budget is niet zo hoog gezien de opstart al veel heeft gekost.


Logo zou gebruikt worden voor facebook pagina, visite kaartjes en op een jas gedrukt worden bij de tijd .
Ook hopen we een sticker voor op de wagen te kunnen maken als we iets verder zijn.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Groetjes
Rayoow

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Logo bedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 09:45

Een logo ontwerpen is een vak en een goed logo is heel belangrijk, het wordt je hele huisstijl.

Ik zou niet zelf gaan prutsen maar iemand nemen die het kan, en ja, dat kost geld. Mijn man doet zulke dingen, maar ook niet gratis :P

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: Logo bedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-18 12:08

Nee maar en zit een verschil in een normaal bedrag en abnormaal hoog ool ;) die ik ken vraagt er abnormaal veel voor

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 12:19

Wat vind je abnormaal veel dan? :o

Op minimaal €1000 kom je zo...

Foaly

Berichten: 4829
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 12:20

Eens met verootjoo. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je een 'abnormaal bedrag' vindt? In een logo gaat vaak veel meer tijd zitten dan je denkt en ja, dat doe je niet voor een paar tientjes. Maar ik zou er toch echt niet op beknibbelen. Het is de eerste indruk die je bedrijf maakt, je hele communicatie staat of valt ermee en het zou zo zonde zijn als mensen gelijk afhaken omdat je logo er amateuristisch uit ziet.

Ik heb het al eerder gezegd, maar ik snap nooit zo goed waarom mensen wel heel veel geld en tijd stoppen in het opzetten van hun bedrijf, maar vervolgens in een topic op Bokt vragen om een naam of logo. Het allereerste beslismoment 'ga ik langer dan tien tellen naar dit bedrijf kijken' begint bij je naam en logo. Als die niet pakken, dan kun je nog zo'n goed business model hebben en nog zo goed gekwalificeerd zijn, nog zulke goede referenties hebben en nog zo'n mooie locatie, maar daar heb je dan helemaal niets aan.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Logo bedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 12:22

Precies ja... perfect business plan en opzet van bedrijf.
En dan beknibbelen op een goede naam en goed logo. Ik snap dat niet :o

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Logo bedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 12:29

Een logo kost inderdaad geld. Maar het is heel erg afhankelijk van waar je het laat doen etc. Ik heb je even een PB gestuurd!

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: Logo bedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-18 13:25

Ik vraah niet of iemand van bokt het wil doen,
Ik vraag of jullie goede mensen/bedrijven kennen.
En nee ik ga niet meer dan 1000 euro betalen voor een logo.
Ik heb zelf al bij meerdere mensen/bedrijven gekeken maar of ze zijn veelste duur of hun style past niet bij mijn bedrijf.

Het is ook niet dat ik hier last minute mee bezig ben, ben hier al mee aan het puzzelen sinds het plan voor een bedrijf er kwam.

Ik vind het alleen nogal lastig omdat je al snel op andere soort gelijke bedrijven gaat lijken met logo in sector waar ik werk en dat wil ik niet.

Keell94

Berichten: 4047
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Re: Logo bedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:30

Ik maak logo's op aanvraag voor een klein bedrag (€30)

Ik doe dit als hobby vandaar een laag tarief om zo toch mensen blij te kunnen maken.

Je mag me een pb doen als je wilt met je wensen..

Foaly

Berichten: 4829
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:36

Maar als je bij meerdere bedrijven kijkt en die liggen allemaal rond dezelfde prijs, dan is dat toch gewoon de marktwaarde? Ik weet niet wat die waarde is, maar 1000 euro lijkt me echt geen gekke prijs. Het is hand- en maatwerk, er gaat veel communicatie in zitten (er zijn maar weinig klanten die een brief kunnen opstellen waar de ontwerper gelijk mee aan de gang kan, meestal moet er toch wat heen en weer gemaild/gebeld worden om alles duidelijk te krijgen), meestal krijg je er een aantal revisies bij voor die prijs... Ik denk echt dat je je verkijkt op hoeveel werk een goed (!) logo kost.

Keell94: laat ik maar niet zeggen wat ik vind van freelancers die ver onder de marktwaarde van hun product gaan zitten :n Ik zit zelf in de vertaalwereld en cowboys die voor 5 cent of minder per woord willen vertalen, kosten ons gewoon werk. Plus dat de kwaliteit vaak om te janken is, waardoor mensen het vak totaal niet meer serieus nemen 'want iedereen doet het toch zo slecht en hoe moeilijk kan het nou zijn' :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:45

rayoow schreef:
Ik vraah niet of iemand van bokt het wil doen,
Ik vraag of jullie goede mensen/bedrijven kennen.
En nee ik ga niet meer dan 1000 euro betalen voor een logo.
Ik heb zelf al bij meerdere mensen/bedrijven gekeken maar of ze zijn veelste duur of hun style past niet bij mijn bedrijf.

Het is ook niet dat ik hier last minute mee bezig ben, ben hier al mee aan het puzzelen sinds het plan voor een bedrijf er kwam.

Ik vind het alleen nogal lastig omdat je al snel op andere soort gelijke bedrijven gaat lijken met logo in sector waar ik werk en dat wil ik niet.


Vind je het dan ook geen probleem dat jouw eventuele klanten zelf wel wat gaan knutselen omdat ze vinden dat je te veel vraagt, ook al is je prijs marktconform?

EmmaVZ

Berichten: 2706
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:46

Als het goed is zou een bedrijf dat logo's en huisstijlen maakt, z'n best doen om het logo bij het karakter van jouw bedrijf te laten passen, en niet wat ze zelf leuk vinden om te doen of hun eigen stijl maken. Ze kunt ze gewoon voorleggen dat je geen logo wil dat op andere bedrijven lijkt in die sector, daar kunnen zij dan over nadenken. En meestal krijg je een aantal concepten en niet één simpel 10-minuten logo'tje en klaar is kees.

Onprofessioneel logo? Onprofessioneel bedrijf. Die associatie wordt snel gemaakt en daarom is het zo belangrijk om gewoon een goede huisstijl en logo te hebben. Dat kun je niet 'ff' laten doen door een random persoon die er geen verstand van heeft. Die bedrijven hebben mensen die ervoor hebben geleerd en goed werk afleveren, en goed werk heeft nou eenmaal een prijs. Een prijs die het waard is. Een logo bedenken gaat niet zo in 10 minuutjes, daar gaan hele concept-processen aan vooraf die tijd kosten, maar allemaal om maar het perfecte logo te creëren waar de klant blij mee is, en die professioneel is. Besparen op een logo en huisstijl is gewoon zonde van wat je verder in je bedrijf hebt gestoken.

Keell94

Berichten: 4047
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:52

Foaly schreef:
Maar als je bij meerdere bedrijven kijkt en die liggen allemaal rond dezelfde prijs, dan is dat toch gewoon de marktwaarde? Ik weet niet wat die waarde is, maar 1000 euro lijkt me echt geen gekke prijs. Het is hand- en maatwerk, er gaat veel communicatie in zitten (er zijn maar weinig klanten die een brief kunnen opstellen waar de ontwerper gelijk mee aan de gang kan, meestal moet er toch wat heen en weer gemaild/gebeld worden om alles duidelijk te krijgen), meestal krijg je er een aantal revisies bij voor die prijs... Ik denk echt dat je je verkijkt op hoeveel werk een goed (!) logo kost.

Keell94: laat ik maar niet zeggen wat ik vind van freelancers die ver onder de marktwaarde van hun product gaan zitten :n Ik zit zelf in de vertaalwereld en cowboys die voor 5 cent of minder per woord willen vertalen, kosten ons gewoon werk. Plus dat de kwaliteit vaak om te janken is, waardoor mensen het vak totaal niet meer serieus nemen 'want iedereen doet het toch zo slecht en hoe moeilijk kan het nou zijn' :+


Ik heb genoeg mensen blij gemaakt met een logo waarvan de kwaliteit prima is. Ik doe het niet professioneel en ook niet als werk dus ik vind niet dat ik dan bedragen kan vragen wat iemand vraagt die het als werk doet. Ook kan ik niet toveren en kan ik sommige ideeën niet uitwerken en verwijs ze dan ook gewoon door. En is dat niet in elk vak zo? Kappers die thuis gaan knippen voor minder. Of stratenmakers die het zwart erbij doen?! Denk dat je dat overal wel houd. Grote bedrijven en de doelgroep die jullie hebben komen toch niet naar mij toe. Ik doe het voor mensen die ook van hun hobby willen uitgroeien en dus geen mega budget hebben. Je mag je mening geven en ik weet wat een werk een logo kost maar ook ik vind de prijzen aan de hoge kant.

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:54

Ik heb zeven jaar ala grafisch ontwerper gewerkt waarbij ik geregeld logos heb ontworpen.
Het is echt vrij lastig!
Zelfs als creatief persoon.
Het logo voor mijn bedrijf heeft mijn excollega ontworpen en heb ik nog aangepast naar mijn smaak.
Je moet echt een logo hebben waarvan je denkt, ja daar kan ik de komende tien jaar elke dag tegenaan kijken.
Dat is zo lastig en je ziet heel vaak dat bedrijven of een heel slecht logo hebben dat niet blijft hangrn of dat men ieder jaar het logo blijft wijzigen..

Je hebt op internet ook websites waar je een wedstrijd kunt starten voor het ontwerp van het beste logo.je hangt er zelf een prijskaartje aan wat de winnaar krijgt.

Foaly

Berichten: 4829
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 14:04

Hoho, ik zeg ook niet dat jouw logo's slechte kwaliteit zijn. En ja, ook bij kappers en stratenmakers komt het voor, maar dat wil nog niet zeggen dat het maar zo moet?

Het probleem van ultralage prijzen vragen, is dat je dan mensen krijgt zoals TS die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten want de nicht van de buurman zn vriend kan toch ook leuk tekenen en vast wel een logo maken. Daarmee ondergraaf je de markt, mensen nemen het vak niet meer serieus zoals ik al eerder zei en drijf je de prijzen van professionals alleen maar omhoog (want die moeten toch iets doen om te compenseren voor alle mensen die liever een tientjeslogo hebben).

TS, nogmaals: bij een professioneel bedrijf hoort een professioneel logo. Bezuinig daar alsjeblieft niet op.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 14:04

Ik heb mijn logo voor 60€ laten maken, helemaal naar mijn smaak.
Heb ook mensen gezien die het goedkoper deden(vanaf 25€) maar dat was niet helemaal mijn stijl.
Ik zou dus gewoon een grafisch vormgever vragen als ik jou was.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Logo bedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 14:11

Ik zou ook voor een logo gaan van veel minder geld, wat kwalitatief net zo goed is, bij een kleinschaliger bedrijf/persoon die het erbij doet.
Je knipt jezelf in de vingers als je naar een deluxe bedrijf gaat en daarvoor duizend euro extra betaald. Lijkt me niet een slimme zet.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 14:12

Een goed logo hoeft echt geen 1000 euro te kosten. :n Ik heb een leuk logo wat perfect past bij mij en mijn bedrijf, waar ik ook complimenten op heb gekregen en dat heeft me echt niet zoveel gekost. :) Wel meer dan 25 euro, trouwens. Zelf maken zou ik niet doen tenzij je daar echt goed in bent. Je hebt bijvoorbeeld al een specifiek type bestandsformaat nodig om te zorgen dat je logo in alle formaten mooi scherp blijft, en niet elk bewerkingsprogramma doet dat goed.

Maar ik ken best een paar webdesigners/logomakers en die doen het allemaal voor minder dan 1000 euro, denk dat ze tussen de 100 en 400 euro zitten zo'n beetje. :)

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 14:12

Cioccolato schreef:
Ik zou ook voor een logo gaan van veel minder geld, wat kwalitatief net zo goed is, bij een kleinschaliger bedrijf/persoon die het erbij doet.
Je knipt jezelf in de vingers als je naar een deluxe bedrijf gaat en daarvoor duizend euro extra betaald. Lijkt me niet een slimme zet.


Niet echt. Ook met logos is het "je krijgt waar je voor betaald" en "goedkoop is duurkoop"

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 14:14

Vjestagirl schreef:
Cioccolato schreef:
Ik zou ook voor een logo gaan van veel minder geld, wat kwalitatief net zo goed is, bij een kleinschaliger bedrijf/persoon die het erbij doet.
Je knipt jezelf in de vingers als je naar een deluxe bedrijf gaat en daarvoor duizend euro extra betaald. Lijkt me niet een slimme zet.


Niet echt. Ook met logos is het "je krijgt waar je voor betaald" en "goedkoop is duurkoop"


Net als overal zul je wel wat onderzoek moeten doen waar je het dan koopt. Maar ook net als overal, hoef je er echt niet zoveel geld aan uit te geven. Het is even wat extra energie erin stoppen om wat uit te zoeken, maar het kan zeker wel goedkoper dan duizenden euro's bij iemand die het er bijvoorbeeld bij doet.

Of ze er in de branche blij van worden.. Is een tweede, maar daar zou ik me niet druk om maken. Ik moet het geld uit geven, en geef liever minder uit aan iets wat net zo goed is.

Edit. Bij wijze van dan he, want ik zoek geen logo.

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Logo bedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 14:36

Je logo is je visitekaartje. Mensen hoeven er maar één blik op te werpen om onbewust te zien of jij een professioneel bedrijf runt of maar wat hobbymatig bezig bent.
De kwaliteit van logo's bij eenmanszaakjes is de laatste jaren echt dramatisch omdat steeds meer mensen vinden dat ze het zelf wel kunnen of het laten doen door een hobbyist of student.
Maar bij het ontwerpen van een goed logo moet je met zo veel zaken rekening houden.. niet alleen de uitstraling, maar ook bv de bruikbaarheid en leesbaarheid bij verschillende soorten advertenties, bij verkleinen en vergroten, bij slechte zwart-wit kopietjes, bij verschillende soorten drukwerk, beletteren, borduren enz enz. Een goede ontwerper weet precies waar je rekening mee moet houden, en levert bestanden aan in de juiste formaten, en indien nodig bijvoorbeeld in meerdere kleuren voor gebruik op verschillende achtergronden etc.
Ik zou echt rekenen op een bedrag tussen de 500 en 1000 euro, waarbij 500 echt al aan de lage kant ligt en je daar ook al op kwaliteit bezuinigt.
Vergeet niet dat een vormgever ook nog veel kosten heeft.. die moet BTW afdragen, en andere belastingen.. juist die kleine eenmansbedrijfjes hebben veel kosten waar je niet snel bij stil staat. Die moeten zelf sparen voor hun pensioen, stoppen veel geld in legale software en goede apparatuur..

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 14:44

verootjoo schreef:
Een logo ontwerpen is een vak en een goed logo is heel belangrijk, het wordt je hele huisstijl.

Ik zou niet zelf gaan prutsen maar iemand nemen die het kan, en ja, dat kost geld. Mijn man doet zulke dingen, maar ook niet gratis :P


Ik heb meerdere "professionele" logomakers gesproken, maar dat er gelijk een huisstijl aan vast zat,
zo heb ik dat nooit mogen ervaren.

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Logo bedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 14:48

Zo bedoelt verootjoo het ook niet volgens mij.
De stijl van je logo loopt altijd door in je huisstijl. Als je logo er niet uit ziet dan zul je nooit een professioneel ogende huisstijl krijgen.

Dizzy505
Berichten: 1587
Geregistreerd: 03-03-12

Re: Logo bedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 14:49


Keell94

Berichten: 4047
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Re: Logo bedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 15:10