Goed boek over hondengedrag?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daydream

Berichten: 598
Geregistreerd: 18-10-04

Goed boek over hondengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 00:23

Hallo allemaal,

Mijn huisgenoot krijgt een puppy! De huisgenoot is zo ongeveer de hele dag thuis, maar s avonds soms erg moe dus zal ik af en toe met de hond lopen. Verder ben ik gewoon ook erg geinteresseerd om meer te leren over honden door de komst van deze nieuwe huisgenoot. Honden vinden mij bijna altijd aardig en ik heb ook wel bij een toenmalige middelbare schoolvriendin aardig ervaring opgedaan met uitlaten van een wat lastiger ras, incl feedback gekregen, en ook met behendigheid /hindernissen op de club ervaring op mogen doen,( haar ouders gaven puppycursus e.d. bij een hondenclub). Maar dat is natuurlijk iets anders dan zelf met een hond in huis leven: ik vind gewoon dat ik niet zoveel van honden weet.

Nu kan ik wel losvast wat boeken in de bieb gaan halen, maar er zijn vast wel titels die beter zijn dan andere. Ik ben met name geinteresserd in het 'leren van honden(lichaams)taal/ begrijpen van gedrag' maar als je iets specifiek goeds weet over puppys is dat natuurlijk ook welkom. Natuurlijk gaat de opvoeding volgens de regels van mijn huisgenoot, maar ik wil gewoon graag wat meer lezen. Het is overigens een lief en mensgericht ras wat ze krijgt.

Ik kijk uit naar jullie aanraders!

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Goed boek over hondengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 00:33

De filosofie van Sam Turner hoor ik dat die erg interessant is. Houd de hond zeg maar in ere wat het is (zonder zweverig te worden) en hoe de hond leert en nodig heeft. Althans; is een aanrader van mijn moeder die zelf kynologisch instructeur is.

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 05:58


EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Goed boek over hondengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 10:56

Turid Regaas is ook erg interessant

Anoniem

Re: Goed boek over hondengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 10:57

Ik vond het boek denken als een hond van John Fisher fijn om te lezen, door de manier waarop hij schrijft leest het lekker weg.

daydream

Berichten: 598
Geregistreerd: 18-10-04

Re: Goed boek over hondengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-18 15:20

Dank jullie wel allemaal! Ik heb kalmerende signalen van Turid Rugaas gelezen (supeeinteressant en nuttig) en het boek over Puppy s van Burgers en Turner is net binnengekomen. Ziet er super uit! Fijn die adviezen

JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Goed boek over hondengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 20:43

Misschien totaal iets anders maar misschien kan je mee lopen bij een goeie hondenschool of gedragstherapie. Ook erg leerzaam en zo zie je meteen van alles in de praktijk :)

Evel_Knievel

Berichten: 2033
Geregistreerd: 14-12-06
Woonplaats: Lima, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:10

Edit:
Ik heb scheel gelezen. Staat in je eigen berichtje al dat je dat gaat doen! Excuses!

Lijkt me ook heel fijn als je goed naar je huisgenoot luisterd. Het is tenslotte haar hond en zij zal de regels uiteindelijk bepalen. Neemt niet weg dat ik het top vind dat je je zo verdiept in het dier! Super goed bezig!

daydream

Berichten: 598
Geregistreerd: 18-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 16:35

Ja inderdaad Evel_Knievel, dat was ik al van plan. Maar iedereen leest wel eens ergens overheen ;-). Mijn huisgenoot vindt het ook juist leuk dat ik me inlees, zij heeft veel ervaring met honden en we praten er veel over. Ik ben benieuwd, hondje komt begin november!

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:39


Schuur_

Berichten: 4878
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Goed boek over hondengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:57

En natuurlijk ook het boek 50 puppy tricks van Kira Sundance, lekker oefenen met het pupje. War voor ras wordt het?

daydream

Berichten: 598
Geregistreerd: 18-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-18 03:04

Een IJslandse Hond.

Hypericum
Berichten: 359
Geregistreerd: 23-05-15

Re: Goed boek over hondengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 10:21

Kijk eens naar je hond - Monique Bladder

JustMeI2

Berichten: 144
Geregistreerd: 01-05-18
Woonplaats: Friesland

Re: Goed boek over hondengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 10:46

Wij hebben het boek van Cesar Millan, ik vond dit een erg goed boek!
Ik zal zo even titel voor je zoeken

BarbaLala

Berichten: 9607
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 10:56

Hypericum schreef:
Kijk eens naar je hond - Monique Bladder


Juist een afrader om deze stroming te volgen, doet meer kwaad dan goed al dat getrut.


Anniek Winters heeft een aantal boeken op de markt gebracht die erg god zijn, maar een cursus werkt altijd beter dan slechts theorie.

Hypericum
Berichten: 359
Geregistreerd: 23-05-15

Re: Goed boek over hondengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:02

Ja, dat is verschil in visie dan ;)
Ik zou juist Anniek en Cesar ten zeerste afraden (ongeveer alles gestoeld op de inmiddels achterhaalde dominantietheorie)

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:10

Nou inderdaad, hoe kan je CM aanraden? Ongelooflijk :roll:

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:10

Ik denk juist dat door verschillende Theorieen en methodes te bestuderen en dus verschillende boeken te lezen je ''overal'' wel iets uithaalt waar je iets mee kan. Ook de boeken van CM hebben mij best geholpen om wat inzichten te krijgen waar ik mee verder kon. Ik zeg niet dat ik dat inzicht niet ook in een ander boek zou kunnen vinden. Maar ik ben wel van mening dat 1 methode/1 theorie niet direct altijd alles is waar je mee verder moet gaan. Ik denk dat je namelijk best wat dingen kan combineren. En ik denk dat er in veel dingen ook best een middenweg te vinden is tussen 2 (of meer) methodes. En dat je hier bij ook gewoon goed moet kijken naar wat voor jou en je hond werkt.

Zeker in een wereld waar tegenwoordig ieder ei een boek kan schrijven en/of een hondenschool kan beginnen of zich gelijk gedragstherapeut noemt.

BarbaLala

Berichten: 9607
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:11

CM zou ik ook niet aanraden maar Anniek's denkwijze en technieken zijn zeker niet achterhaald.
En wat Kiwiwitje zegt idd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:15

kiwiwitje schreef:
Ik denk juist dat door verschillende Theorieen en methodes te bestuderen en dus verschillende boeken te lezen je ''overal'' wel iets uithaalt waar je iets mee kan. Ook de boeken van CM hebben mij best geholpen om wat inzichten te krijgen waar ik mee verder kon. Ik zeg niet dat ik dat inzicht niet ook in een ander boek zou kunnen vinden. Maar ik ben wel van mening dat 1 methode/1 theorie niet direct altijd alles is waar je mee verder moet gaan. Ik denk dat je namelijk best wat dingen kan combineren. En ik denk dat er in veel dingen ook best een middenweg te vinden is tussen 2 (of meer) methodes. En dat je hier bij ook gewoon goed moet kijken naar wat voor jou en je hond werkt.

Zeker in een wereld waar tegenwoordig ieder ei een boek kan schrijven en/of een hondenschool kan beginnen of zich gelijk gedragstherapeut noemt.


Hier ben ik het mee eens. Ik heb boeken van CM in de kast staan, van John Fisher, Sasha Gaus en van nog een paar andere schrijvers.
Het stukje bewegen en uitdagen is wel echt een pluspunt bij CM, dat stukje heeft mij met mijn vorige herder wel heel erg geholpen.

Je hoeft het ene niet af te wijzen om het met het andere (ook) eens te kunnen zijn.

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:24

kiwiwitje schreef:
Ik denk juist dat door verschillende Theorieen en methodes te bestuderen en dus verschillende boeken te lezen je ''overal'' wel iets uithaalt waar je iets mee kan. Ook de boeken van CM hebben mij best geholpen om wat inzichten te krijgen waar ik mee verder kon. Ik zeg niet dat ik dat inzicht niet ook in een ander boek zou kunnen vinden. Maar ik ben wel van mening dat 1 methode/1 theorie niet direct altijd alles is waar je mee verder moet gaan. Ik denk dat je namelijk best wat dingen kan combineren. En ik denk dat er in veel dingen ook best een middenweg te vinden is tussen 2 (of meer) methodes. En dat je hier bij ook gewoon goed moet kijken naar wat voor jou en je hond werkt.

Zeker in een wereld waar tegenwoordig ieder ei een boek kan schrijven en/of een hondenschool kan beginnen of zich gelijk gedragstherapeut noemt.


Ik ben het met je eens dat het goed is om veel kennis op te doen, maar dat is wat anders dan CM adviseren. Dat zou nooit in me opkomen ;)
Tja en als het erom gaat dat een hond genoeg beweging en uitdaging verdient in zijn leven, dan ga ik ervan uit dat je daar geen methode voor nodig hebt om dat te begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:34

Nikass schreef:
Ik ben het met je eens dat het goed is om veel kennis op te doen, maar dat is wat anders dan CM adviseren. Dat zou nooit in me opkomen ;)
Tja en als het erom gaat dat een hond genoeg beweging en uitdaging verdient in zijn leven, dan ga ik ervan uit dat je daar geen methode voor nodig hebt om dat te begrijpen.


Beetje jammer deze reactie Nikass. Natuurlijk heeft een hond beweging en uitdaging nodig maar als je een hond hebt waar je al lang mee bezig bent en waarvan een gedragstherapeut zegt dat je hem altijd aangelijnd moet houden en uit moet kijken bij andere honden dan zal je toch verder moeten kijken als dat niet het doel is. Zonder CM had ik het skeeleren en een rugzak niet in de trainingen meegenomen denk ik, ik heb dus wel stukken uit zijn "methode" meegenomen waar ik me in kon vinden en dat heeft ons zeker geholpen. CM is veel meer dan alleen een dominantietheorie, hij heeft genoeg stukken waar iedereen iets uit kan halen, net als de rest dat heeft. Dat het jou niet aanstaat betekend niet dat iedereen alles wat hij zegt maar verkeerd moet vinden.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:49

Sommige mensen hebben totaal niet in de gaten waarom hun hond bepaald gedrag vertoond, wat vaak op verveling, te weinig uitdaging en te weinig beweging uit komt. Waar dat ze dan vinden dat dat best eens een oplossing kan zijn voor hun gedrag maakt me niks uit. Als ze maar tot die conclusie komen, het proberen en er achter komen dat het werkt.

Overigens, ik adviseer niemand. (in dit topic tot nu toe). Maar ik vind wel dat ook bij CM er echt wel nuttige dingen uit zijn boek te halen zijn. Alleen is het ook daarvoor, net als voor iedere methode, wel afhankelijk van de kennis die je al hebt, de gedachtengang die je al hebt.
Wat ik heel verrassend vond aan de boeken is dat het echt 100% iets anders is dan wat je ziet in zijn programma's. Een beetje het zelfde als eerst een goed boek lezen en daarna de verfilming zien. De film is dan 9vd 10 keer slecht. Want je mist een hoop dingen die je in het boek wel ziet. Dat had ik bij de boeken van CM.

Ook hiermee raad ik hem nog steeds niet aan, maar heel eerlijk, ik raad eigenlijk niemand aan of geen enkele methode aan. Omdat het heel simpel is, veel mensen gaan vanaf wat ze zien of horen dus maar gewoon wat doen, omdat anderen het ook doen, of omdat het zo moet, maar zonder de gedachtengang er achter te weten. Dan is het niet meer dan een ''kunstje'' uitvoeren, als je al het gewenste resultaat krijgt.

Wat ook veel mensen als probleem niet mee pakken is dat er steeds meer honden zijn die dingen vanuit hun zicht doen ipv vanuit hun neus. Als je dat niet ziet, en dat zien helaas veel ''gedragstherapeuten'' en ''instructeurs'' ook niet, dan ga je het probleem niet oplossen. Net als het idee van veel bewegen. Een uur het bos in, is niet het zelfde als een uur het bos in. Maar kan wel degelijk verschil maken.
En hoe je dan aan theorie komt waar je iets mee kan...

Of als voorbeeld. Ik ken dus iemand met staffies, 3 staffies. 2 onder 1 jaar (jongste teef, middel reu, 15 maanden teef). Sinds de pup er kwam had de oudste teef steeds gedoe met de reu. Ze vocht letterlijk met hem. Gedragstherapeut erbij. Probleem zat in de hormonen, teef laten helpen was de oplossing (na een paar sessies). Teef laten helpen en een compleet bloedbad. Teef uit huis gezet en bij vrienden/familie ondergebracht, blijvend.
Hier was met een fatsoenlijke trainer veel aan te doen geweest. Maar wel met een methode die bij beide honden past. En blijkbaar paste de methode van de gedragstherapeut er niet bij.


Je zal mij nergens horen zeggen dat 1 methode de oplossing is of dat CM nergens een oplossing voor is. Ik denk dat als je van verschillende methodes kijkt wat er is, wat de gedachtengang is en kijkt wat werkt voor jou en jouw hond(en) dat je daar meer aan hebt dan per definitie een methode afsluit.
Zo ben ik bijvoorbeeld geen Fan van heel de hype rondom dat positieve trainen. Niet omdat ik iets tegen positief heb (natuurlijk niet), maar omdat ik vind dat veel mensen en trainers hier in doorslaan en als ik dan om een uitleg vraag bij bepaalde problemen of om tips vraag je gewoon geen antwoord krijgt. Ja dan ga je verder zoeken naar wat wel werkt. En soms heb je er dan meer aan om van wie dan ook een theorie te krijgen die je aan het denken zet en wat het probleem heel makkelijk op te lossen maakt. En het maakt ook niet uit van wie of waar vandaan een theorie komt. Als jij de hond maar gaat begrijpen. Waarom hij wat doet, en daar vervolgens iets mee kan.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:51

Ik raad aan een cursus (of meerdere cursussen ) te gaan doen bij Dogaction in Son.
En zeker hun boek te kopen.

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 16:26

dees_daan schreef:
Nikass schreef:
Ik ben het met je eens dat het goed is om veel kennis op te doen, maar dat is wat anders dan CM adviseren. Dat zou nooit in me opkomen ;)
Tja en als het erom gaat dat een hond genoeg beweging en uitdaging verdient in zijn leven, dan ga ik ervan uit dat je daar geen methode voor nodig hebt om dat te begrijpen.


Beetje jammer deze reactie Nikass. Natuurlijk heeft een hond beweging en uitdaging nodig maar als je een hond hebt waar je al lang mee bezig bent en waarvan een gedragstherapeut zegt dat je hem altijd aangelijnd moet houden en uit moet kijken bij andere honden dan zal je toch verder moeten kijken als dat niet het doel is. Zonder CM had ik het skeeleren en een rugzak niet in de trainingen meegenomen denk ik, ik heb dus wel stukken uit zijn "methode" meegenomen waar ik me in kon vinden en dat heeft ons zeker geholpen. CM is veel meer dan alleen een dominantietheorie, hij heeft genoeg stukken waar iedereen iets uit kan halen, net als de rest dat heeft. Dat het jou niet aanstaat betekend niet dat iedereen alles wat hij zegt maar verkeerd moet vinden.


Fijn dat jij er wat aan hebt gehad!
Dat maakt nog steeds niet dat ik iemand zou adviseren zijn boeken te lezen.
Maar dat geeft niet, ieder zijn ding toch ;)