Paard draait weg, dominantie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shanice94

Berichten: 46
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Arnhem

Paard draait weg, dominantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-18 11:43

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag en hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

Ik heb sinds kort een haflinger die ik verzorg. Het is een merrie van 5 jaar waar vrij weinig mee gedaan is, kent al wel poetsen, meelopen, voetjes optillen, maar veel meer ook niet. Ze moet ingereden worden en er zijn al een aantal mensen die dit hebben geprobeerd maar gestopt zijn, omdat ze zou trappen en bijten (zelf nog niet met dr meegemaakt). Nu ben ik begonnen met grondwerk; leiden en stoppen, achteruit, wijken voor druk; dit pakt ze tot nu toe heel goed op. Maar soms als ik naar haar linkerkant of rechterkant wil, om bijv haar schouder te laten wijken voor druk, draait ze weg/achteruit met dr hoofd naar mij toe, ze laat mij dan niet bij haar zijkant komen, dan blijft ze ronddraaien en achteruit lopen.
Wel weet ik dat een ander meisje ermee aan de slag is geweest, met longeren oefenen, en de merrie hetzelfde gedrag vertoonde; dus stoppen en met het hoofd naar haar toe. Zij liet de merrie dan naar haar toe komen en gaf rust (= dus beloning) en begon daarna weer opnieuw.

Ik vraag me af of dit dus puur dominantie is? En zo ja, hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Groetjes Shanice


Anoniem

Re: Paard draait weg, dominantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 11:52

Ze draait weg met haar schouder op het moment dat jij haar schouder Wil laten wijken, ze is je dus eigenlijk voor? Dan denk ik dat ze het al ziet aankomen. Ze is waarschijnlijk best wel gevoelig En ziet je al aankomen en denkt: oké waarschijnlijk wil ze dit. Ik zou veel gaan afwisselen. Ze doet nu dus een aanname: oké zei loopt richting mijn schouder dus ik moet wijken. Loop ook eens richting haar schouders om alleen te aaien en maak het onvoorspelbaar door ook eens de andere kant op te laten wijken, dan doet ze minder snel een aanname en blijft op jou gefocust ik weet niet of dit verhaal te volgen is beetje moeilijk uit te leggen

Shanice94

Berichten: 46
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-18 12:12

Elvirawortel schreef:
Ze draait weg met haar schouder op het moment dat jij haar schouder Wil laten wijken, ze is je dus eigenlijk voor? Dan denk ik dat ze het al ziet aankomen. Ze is waarschijnlijk best wel gevoelig En ziet je al aankomen en denkt: oké waarschijnlijk wil ze dit. Ik zou veel gaan afwisselen. Ze doet nu dus een aanname: oké zei loopt richting mijn schouder dus ik moet wijken. Loop ook eens richting haar schouders om alleen te aaien en maak het onvoorspelbaar door ook eens de andere kant op te laten wijken, dan doet ze minder snel een aanname en blijft op jou gefocust ik weet niet of dit verhaal te volgen is beetje moeilijk uit te leggen


Dankjewel voor je reactie!
Ik snap hem :) Al denk ik niet dat dit het is, omdat ik vandaag voor het eerst ben gaan oefenen met directe druk op de schouder. Ik heb inderdaad al geprobeerd om zonder intentie naar haar zijkant te gaan en gewoon even te aaien, eerste instantie draait ze dan ook weer weg, maar als ik blijf doorzetten en haar hoofd blokkeer om te draaien lukt het wel, maar ze blijft het gedrag daarna alsnog vertonen..
In ieder geval dankjewel voor het meedenken!


Anoniem

Re: Paard draait weg, dominantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 12:36

Ik zou in ieder geval door blijven gaan met zonder intentie naar haar schouder lopen. Zorg dat je haar helemaal kunt aaien, niet alleen met je hand maar ook met het touw en de zweep dat ze daar niet bang van is. Kan het zijn dat iemand anders dit ook al eens met haar heeft gedaan? Bijvoorbeeld dat iemand bij het longeren ook haar schouder opzij wilde zetten? En dat ze toen vervelend gedrag ging vertonen en dat die persoon toen gestopt is? Want dan is ze niet dominant, maar heeft het gewoon verkeerd geleerd. Ze denkt dan: druk op mijn schouder is achteruit happen. Misschien kun je les nemen in grondwerk? Heb zelf ook mijn hele leven met grondwerk gewerkt, maar toch begrepen mijn nieuwe paard en ik elkaar niet en nu we les hebben vallen er ineens weer kwartjes

dianaw33

Berichten: 1881
Geregistreerd: 09-03-10

Re: Paard draait weg, dominantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 07:50

Meestal sta je dan zelf onbewust met je lichaam op de verkeerde positie zodat je paard automatisch wegdraait. Dit zie je ook vaak bij longeren als probleem. Verkeerd aangeleerd gedrag dus, door een fout van de mens, het heeft, zoals met heel veel gedragsproblemen, dus niets met dominantie te maken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers