Welk zadel is echt fijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10534
Geregistreerd: 14-04-06

Welk zadel is echt fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 11:00

Hoi,

Ik rij met mijn paard zowel dressuur als endurance. Echter rijd ik endurance met mijn dressuur zadel en dat is geen succes. Ik krijg naar een tijdje extreem last van mijn heupen en enkels.

Omdat we steeds meer de kant van endurance opgaan wil ik graag een zadel kopen wat lekker zit. Maarja welke dan? En kies ik voor bijvoorbeeld boomloos of is een zadel met boom verstandiger? Zadel moet fijn liggen op een Fries.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 11:42

Wat voor de één fijn zit, kan voor de ander een ramp zijn. Dressuurzadels en boomloze zadels zouden bij mij op de brandstapel raken. Daar hoop ik nooit meer in te hoeven zitten.
Het is dus gewoon een kwestie van zadels gaan uitproberen. De meeste goede ruitersport zaken hebben wel een zadelpasservice die met een busje met zadels voor kunnen komen.
Een enkele keer zoeken ontwikkelaars van zadels ruiters die langere tijd willen proefrijden, dat zou ook een optie kunnen zijn.

Ik neem aan dat ik hier geen recalme mag maken voor bedrijven, maar je kunt gewoon googlen op "zadel uitproberen" en dan komen er diverse bedrijven naar boven met pas- en leen mogelijkheden.

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Welk zadel is echt fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 12:44

Gek idee, weet verder ook niet hoe ze zitten, maar een stockzadel?

Petrichor

Berichten: 10534
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Welk zadel is echt fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 12:53

Nee hoor helemaal geen gek idee! Alle ideeën zijn welkom, ik ben altijd op en top dressuur ruiter geweest dus voor mij is alles in de endurance toch nieuw.

Ik kwam dit zadel tegen, het is heel goedkoop en daarom ben ik huiverig. Maar wat ziet dat er relax uit! https://www.horseshopinternational.nl/z ... ooper.html

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Welk zadel is echt fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:00

Goedkoop hoeft natuurlijk niet altijd per definitie slecht te zijn. Kan zijn dat het basismateriaal makkelijk te krijgen is, de arbeid er aan weinig en goedkoop doordat het bv in een land is gemaakt waar de lonen lager zijn of omdat alles machinaal kon... of een combinatie van die dingen.

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Welk zadel is echt fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:25

Dat merk staat nou niet heel goed bekend

Petrichor

Berichten: 10534
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 15:02

Het hoeft trouwens geen goedkoop zadel te zijn, maar het zadel in de link ziet er wel uit als een heel fijn zadel.

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Re: Welk zadel is echt fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 15:08

Als je zowel dressuur als endurance wil rijden, zou ik aanraden eens een Gaston Mercier zadel uit te proberen. Van oorsprong endurance zadels, maar ze hebben er ook die uitermate geschikt zijn voor dressuur.
https://www.gaston-mercier.com/en/101-saddles

Ze zitten hemels, uitstekende kwaliteit, wel ietwat duurder en een verkoper vinden is niet altijd even gemakkelijk.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 15:15


Aelin
Berichten: 1643
Geregistreerd: 21-09-08

Re: Welk zadel is echt fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 15:23

Gaston mercier?

Of meer richting een eventingzadel?

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Welk zadel is echt fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 15:34

Massimo trail. Een super zachte zit, waar ik echt op durf te zitten zonder zere zitbeenknobbels te krijgen. Zo'n zacht zitvlak als een kussentje.
Maar wat is de reden dat je last krijgt van knieën en enkels? Wat heb je nu bij je zadel dat dat zo is?
Het ene dressuurzadel is het ander ook niet.

Petrichor

Berichten: 10534
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Welk zadel is echt fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 15:37

Ik zoek een lekker zacht (boomloos?) zadel waarmee ik lange ritten kan maken zonder een zere kont heupen knieën of enkels te krijgen.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Welk zadel is echt fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 15:41

Denk dat ook eens aan merken zoals Hidalgo, Edix, Startrekk,.. Die hebben vrij veel barokzadels.
Minder gedwongen zit, alsnog lekker om hele ritten op te maken.

Misschien Barefoot? Of Wintec heeft ook een endusance zadel? Een massimo trail?
Of een Ghost die schijnen ook goed te zitten voor lange ritten.

Heb zelf een Fairfax dressuurzadel, maar daar ben je niet naar op zoek. Ik ben wel aal het sparen voor een (semi) boomloos barok zadel.

Aelin
Berichten: 1643
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 15:59

Petrichor schreef:
Ik zoek een lekker zacht (boomloos?) zadel waarmee ik lange ritten kan maken zonder een zere kont heupen knieën of enkels te krijgen.


Weet niet wat je ambitie is in de endurance, maar als je in de hogere klasses wilt rijden raadt ik boomloos af.

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 16:34

Petrichor schreef:
Ik zoek een lekker zacht (boomloos?) zadel waarmee ik lange ritten kan maken zonder een zere kont heupen knieën of enkels te krijgen.

Waardoor krijg je last van kont heupen knieeën en enkels?
Wil je wel of geen kniewrong, een vrije of gedwongen beenligging, diepe of vlakke zit?
Ik krijg last van mijn heupen bij een zadel zonder kniewrong maar last van mijn knieeën als er een te grote wrong op zit. Last van mijn enkels als het zadel dwingt mij kort te zitten etc etc.
Dit is voor iedereen anders.
Ik vind bijv barefoot veeel te breed, maar ik heb er ervaring mee op een tinker. Ik weet niet hoe dat op een warmbloed is.
Als je hier antwoord op weet kunnen mensen je beter helpen denk ik! :) en ik denk dat het ook een kwestie van testen is.

Anoniem

Re: Welk zadel is echt fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 19:56

Ik zou een afspraak maken bij Country mill. Ik geloof dat een groot deel van de endurance ruiters in NL daar over de vloer komt voor hun zadels.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Welk zadel is echt fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:04

Ik heb nu een kent en masters dressuur zadel met kniewrongen op de zweetbladen. Ik vind het heerlijk maar heb nog geen langere ritten gemaakt dan een uur. Een barefoot western /endurance zadel lijkt me ook heel chill zitten.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Welk zadel is echt fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:08

Boomloos is wel echt een andere tak van zadels wat je echt moet proberen met bv een passervice. Zelf heb ik een ghost zadel, en ik wil echt niks anders meer. De zit is heel smal, met eventueel ook dijwrongen waardoor je wel de steun kan hebben.

Zelf zou ik buitenzinnig langs laten komen, zij heeft verschillende boomloze en semiboomloze zadels.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:17

Kelly1992 schreef:
Petrichor schreef:
Ik zoek een lekker zacht (boomloos?) zadel waarmee ik lange ritten kan maken zonder een zere kont heupen knieën of enkels te krijgen.


Weet niet wat je ambitie is in de endurance, maar als je in de hogere klasses wilt rijden raadt ik boomloos af.


Er zijn behoorlijk wat mensen die boomloos op hoog nivo rijden in de endurance. Is wel op zadeltjes die meer kosten dan 200 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:19

Azmay schreef:
Kelly1992 schreef:

Weet niet wat je ambitie is in de endurance, maar als je in de hogere klasses wilt rijden raadt ik boomloos af.


Er zijn behoorlijk wat mensen die boomloos op hoog nivo rijden in de endurance. Is wel op zadeltjes die meer kosten dan 200 euro.


Weet je zeker dat dat boomloze zadels zijn? Endurance zadels lijken kwa vormgeving soms wel wat op boomloze zadels maar zijn dat haast nooit.

fransje23

Berichten: 15354
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:21

Ik heb altijd endurance en lange ritten gereden met een dressuurzadel, gaat perfect.
Maar wat de ene fijn vind, is voor iemand anders vreselijk.
Buiten dat het belangrijkste is dat het zadel goed op het paard ligt.


Misschien een keer een passessie bij Countrymill doen? Die hebben een breed assortiment.

fransje23

Berichten: 15354
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:23

Anoniem schreef:
Weet je zeker dat dat boomloze zadels zijn? Endurance zadels lijken kwa vormgeving soms wel wat op boomloze zadels maar zijn dat haast nooit.


Dat wilde ik ook schrijven :j

Weinig boomloos, maar wel minimalistische zadels met dikke pads.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:24

Anoniem schreef:
Weet je zeker dat dat boomloze zadels zijn? Endurance zadels lijken kwa vormgeving soms wel wat op boomloze zadels maar zijn dat haast nooit.

Onder andere ghost :j

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:25

Azmay schreef:
Er zijn behoorlijk wat mensen die boomloos op hoog nivo rijden in de endurance. Is wel op zadeltjes die meer kosten dan 200 euro.


Als ik in België om me heen kijk zie ik anders zo goed als niets van boomloos. En ik heb echt een zadel en ruggen tick, dus ik let er wel op. Mss dat nederland daar anders op ingesteld is?
Feit is dat je vanaf 60km de tekortkomingen van je materiaal begint te ontdekken en dan is het zonde als je nieuwe boomloosje toch niet zo ideaal blijkt. Je zit vlugger in die 60km klasse dan je denkt.

Petrichor

Berichten: 10534
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Welk zadel is echt fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 21:32

Ik heb even geen wedstrijd ambitie (meer), dus vooralsnog zou ik voor de recreatie een zadel willen hebben. Ik heb dus nu alleen een dressuur zadel maar voor de ritten zou ik graag een wat 'relaxer' zadel hebben.

Als ik dressuur rijd heb ik geen last van mijn gewrichten op mijn dressuur zadel als ik met dit zadel een rit van 30 km maakt gaat mij alles zeer doen omdat ik in dit zadel wordt gedwongen.