Toegestaan Bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MikeSchipper
Berichten: 3
Geregistreerd: 29-09-18

Toegestaan Bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 01:30

Hoi.

Weet iemand misschien of het is toegestaan om in het springen te starten met een dubbel gebroken Pelham? Ik kan enkel wat vinden over enkel -en ongebroken.

Alvast bedankt!!

Niobe

Berichten: 7986
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: Toegestaan Bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 02:03


xNK

Berichten: 3037
Geregistreerd: 28-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 04:32

Niobe schreef:
Staat zo te zien niet tussen de toegestane bitten, in dat geval is het antwoord nee..

https://www.knhs.nl/media/12537/toegest ... r-2017.pdf


In hetzelfde artikel staat het volgende:

"Bitten alléén toegestaan in het springen
...
Gebroken Pelham (maximale schaarlengte is 15 cm)
vorkje of verbindingsriempje is verplicht. Bij het
gebruik van een kinketting, is het verplicht deze te
voorzien van een kinkettingbeschermer van rubber of
leer."

In het disciplinereglement springen, geldend voor 2018, staat:

"Toegestane bitten voor deze klassen zijn:
...
Ongebroken, gebroken, dubbel gebroken bitten en bitten voorzien van een roterend
mondstuk, een cilindervormige tussenschakel of een tongboog."
(zie Artikel 257.1.b https://www.knhs.nl/media/12723/wedstri ... 2017-1.pdf)

Bij gebroken Pelham staat geen specificatie over enkel- of dubbelgebroken. Het is alleen wel discutabel dat dit wordt beschreven is twee verschillende artikelen ('toegestane hulpmiddelen' en 'disciplinereglement'). Ik vind 'gebroken' echter wel impliceren dat er zowel enkel als dubbel bedoeld wordt.
Ik zou persoonlijk een mail sturen naar de KNHS, dan weet je het zeker en wellicht kunnen ze dit duidelijker toelichten in een vernieuwd artikel voor toegestane hulpmiddelen.

Voor de duidelijkheid, ik trek hiermee geen conclusie. Het wordt mij echter ook niet duidelijk of dubbelgebroken al dan niet is toegestaan.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 08:09

xNK schreef:
Niobe schreef:
Staat zo te zien niet tussen de toegestane bitten, in dat geval is het antwoord nee..

https://www.knhs.nl/media/12537/toegest ... r-2017.pdf


In hetzelfde artikel staat het volgende:

"Bitten alléén toegestaan in het springen
...
Gebroken Pelham (maximale schaarlengte is 15 cm)
vorkje of verbindingsriempje is verplicht. Bij het
gebruik van een kinketting, is het verplicht deze te
voorzien van een kinkettingbeschermer van rubber of
leer."

In het disciplinereglement springen, geldend voor 2018, staat:

"Toegestane bitten voor deze klassen zijn:
...
Ongebroken, gebroken, dubbel gebroken bitten en bitten voorzien van een roterend
mondstuk, een cilindervormige tussenschakel of een tongboog."
(zie Artikel 257.1.b https://www.knhs.nl/media/12723/wedstri ... 2017-1.pdf)

Bij gebroken Pelham staat geen specificatie over enkel- of dubbelgebroken. Het is alleen wel discutabel dat dit wordt beschreven is twee verschillende artikelen ('toegestane hulpmiddelen' en 'disciplinereglement'). Ik vind 'gebroken' echter wel impliceren dat er zowel enkel als dubbel bedoeld wordt.
Ik zou persoonlijk een mail sturen naar de KNHS, dan weet je het zeker en wellicht kunnen ze dit duidelijker toelichten in een vernieuwd artikel voor toegestane hulpmiddelen.

Voor de duidelijkheid, ik trek hiermee geen conclusie. Het wordt mij echter ook niet duidelijk of dubbelgebroken al dan niet is toegestaan.

Ik denk juist dat alleen enkel gebroken is toegestaan. Juist omdat er geen plaatje van een dubbel gebroken bij staat. Ik heb ook altijd begrepen dat een dubbel gebroken pelham heel streng vergeleken met een ongebroken pelham.

Maar misschien kan je het beste een keer met de KNHS mailen, dan weet je het zeker.

Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 09:01

Volgens mij was het kromme dat enkel en dubbel mag maar ongebroken niet zover ik me het herriner.

Je moet dan sws met een vorkje rijden en een kinketting beschermer om het bit zo ligt mogelijk te maken.

Maar weet wel zeker dat dubbel wel mag. (daar Reed ik ook mee voor ik z mocht starten)

Laurievc

Berichten: 4419
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Toegestaan Bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 09:06

Ik heb al zowel op ongebroken als dubbelgebroken gestart. Wat vreemd dat er een bepaalde versie niet zou mogen, daar heb ik nooit wat van meegekregen. Mijn bitten waren wel babypelham, maar wellicht maakt dat geen verschil?

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 09:07

MikeSchipper schreef:
Hoi.

Weet iemand misschien of het is toegestaan om in het springen te starten met een dubbel gebroken Pelham? Ik kan enkel wat vinden over enkel -en ongebroken.

Alvast bedankt!!


Neem contact op met de KNHS dan krijg je het juiste antwoord. Want zoals je onder je openingsbericht ziet. Zijn ze het niet met elkaar eens.

MikeSchipper
Berichten: 3
Geregistreerd: 29-09-18

Re: Toegestaan Bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 09:19

Bedankt voor jullie reacties! Maar ik maak er eigenlijk op dat niemand hier het ook echt weet (geen verwijten!) Maar dan ga ik even verder vragen.

Niobe

Berichten: 7986
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: Toegestaan Bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 14:53

Als jurylid heb ik altijd meegekregen: als het niet op het plaatje staat, dan is het niet toegestaan, verder geen discussie.
Maar contact opnemen met de KNHS kan nooit kwaad.

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 13:25

Pelham heeft een hefboomwerking dus ik gok dat het niet mag .

Lobke1998

Berichten: 300
Geregistreerd: 09-11-15

Re: Toegestaan Bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 14:11

Er staat bij 'Gebroken pelham' dus ik zou zeggen dat beide varianten gebruikt mogen worden?
Het lijkt me als de dubbel gebroken niet had gemogen dit er wel duidelijk bij had gestaan?

Ik ken ook genoeg mensen die hier gewoon mee starten, zowel in de B als het Z.

Evony

Berichten: 6454
Geregistreerd: 16-04-06

Re: Toegestaan Bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:27

In het reglement staat:

De afgebeelde trenzen zijn toegestaan in zowel bus- als watertrens uitvoering, enkel of dubbelgebroken tenzij anders vermeld. De trenzen mogen bestaan uit verschillende soorten metaal.

Pelham mag enkel, dubbel of ongebroken (/recht) zijn.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:45

Citaat:
Je moet dan sws met een vorkje rijden en een kinketting beschermer om het bit zo licht mogelijk te maken.



Ik vind het raar - door het verbindingsriempje werk je non stop in op de stang en is het een behoorlijk scherp bit.

Zou je naar behoren met dubbele teugels kunnen en mogen rijden, is het WEL een licht bit: je rijdt op trens en kan de stang inzetten als het nodig is.

MikeSchipper
Berichten: 3
Geregistreerd: 29-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-18 22:42

Janneke2 schreef:
Citaat:
Je moet dan sws met een vorkje rijden en een kinketting beschermer om het bit zo licht mogelijk te maken.



Ik vind het raar - door het verbindingsriempje werk je non stop in op de stang en is het een behoorlijk scherp bit.

Zou je naar behoren met dubbele teugels kunnen en mogen rijden, is het WEL een licht bit: je rijdt op trens en kan de stang inzetten als het nodig is.

Jou reactie heeft geen enkele toegevoegde waarde aan mijn vraag.

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 23:29

Hieronder de meest recente link van het regelement
Toegestane bitten
Per 1 september 2017 met wijzigingen 2018 verwerkt

https://www.knhs.nl/media/15060/toegest ... r-2018.pdf

De eerder genoemde link is nog de oude versie waarin de laatste wijzigingen nog niet zijn opgenomen.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 07:32

Evony schreef:
In het reglement staat:

De afgebeelde trenzen zijn toegestaan in zowel bus- als watertrens uitvoering, enkel of dubbelgebroken tenzij anders vermeld. De trenzen mogen bestaan uit verschillende soorten metaal.

Pelham mag enkel, dubbel of ongebroken (/recht) zijn.

Maar een pelham is toch geen trens? In de link van hoefnageltje zijn ook twee plaatjes van de pelham opgenomen, maar geen dubbel gebroken?

Heb je inmiddels al contact met de KNHS gehad TS?