marrakesh tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

marrakesh tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-18 16:28

Hoi

Over een week ga ik voor werk naar Marrakesh. Nu heb ik kunnen regelen dat ik wat eerder ga dus ik kan 2.5 dag de stad of de omgeving verkennen.

wie heeft tips?

* lekker vega(n) eten
* waar kun je wel alcohol drinken :')
* is het een beetje leuk als vrouw alleen?
* wat moet ik absoluut gezien hebben?
* leuke hostels of hotels: hoeft niet te duur, maar als de stad zelf 's avonds niet veilig of zo is, is iets met leuke bar wel leuk... Verder mag een hostel absoluut, maar ik heb dus wel een grote koffer met business outfits mee dus goede en veilige opbergmogelijkheden zijn wel essentieel

De eerste avond kom ik pas na 23:00 aan, wat is mijn beste optie om naar de stad te reizen vanaf de luchthaven?

Alvast bedankt!

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 16:34

Ik heb alleen antwoord op de alcoholvraag (best erg :') )
Ik was met een groepsreis naar marrakesh, en we konden op meerdere plekken alcohol krijgen. Sowieso in het hotel, maar er waren ook cocktailbars en de wijk waar wij zaten (geen idee waar precies).

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: marrakesh tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-18 16:38

Voila belangrijkste al beantwoord :D

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 17:19

Gaat prima alleen als vrouw. Marrakesh is mega toeristisch, vooral de medina en de Jemaa el Fna. De Jemaa el Fna is op ieder moment van de de dag anders qua 'bezoekers', tis wel aan te raden om na 22:30 daar niet alleen als vrouw rond te lopen.

Hostels zitten er genoeg. Het is leuk om een schapenhuiden wasserij te gaan bezoeken, die zijn net buiten de medina. Op de medina is het een aanrader om even bij de koperslagers te blijven staan. Die zijn zo fake, zodra de toeristen verder lopen stoppen ze met hun 'toneeel' en komt er weer een nieuwe horde gaan ze weer verder.

Shoppen gaat beter in de 'ville nouvelle' wijken, dus de wat nieuwere wijken, is niet heel authentiek en de meeste westerse merken zoals Zara, Mango kun je daar vinden. Uit mijn hoofd vlak bij het station zit zo'n wijk. Wil je een moskee in, vergeet dan niet om bedekkende kleding inclusief hoofddoek te dragen. Bijna in alle eettentjes is vega eten te vinden, echt super lekker met alle kruiden en specerijen die ze gebruiken.

Heb je tijd? Dan zou ik zeker een treinreis naar Meknes of Fez aanraden. Het landschap is prachtig en de twee koningssteden zeker de moeite om te bezoeken.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: marrakesh tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 17:33

Oeh ik ga in november naar Marrakesh dus ik volg ook :)

Sandyislief

Berichten: 2493
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 17:46

Reizen als vrouw alleen in Marrakesh kan prima! Iedereen is heel vriendelijk en behulpzaam is mijn ervaring. Vanaf het vliegveld zou ik gewoon een taxi pakken. Ik meen me te herinneren dat ze vaste tarieven hebben naar dat weet ik niet 100 procent zeker meer.

In de hotels met een bar is sowieso alcohol te krijgen, ook zijn er idd wat cocktailbars. Verder als je moskees in gaat moet je even rekening houden dat je niet te bloot gekleed bent. Dus schouders bedekt, geen korte rokjes of broekjes en een hoofddoek. (Ik had gewoon een dunne sjaal bij me die ik daarvoor gebruikte)

Verder kan ik je een quadtocht door het Atlas gebergte aanraden. Gaaf om door de woestijn en de bergen te rijden!

Afbeelding

Have fun!

Stephanie_M
Berichten: 1388
Geregistreerd: 19-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 17:48

Net dinsdag teruggekomen:).

Nieuwe winkelcentrum stelt geen drol voor, lekker dagje in Nederland shoppen als je nieuwe kleding wilt. De souks kon ik me wel uitermate goed vermaken en afdingen! :) Beginnen op 20-30% van het gevraagde bedrag en nooit meer dan de helft betalen.

Om te bekijken Jardin Majorelle en Palais Bahia leuk! En je kan heel goedkoop een ritje op een kameel doen tussen de palmbomen door.

Zoek een leuke Riad in de Medina dan zit je wel goed, ik zat in Riad Ba Sidi met (1.10 diep) zwembad op het dak! Liepen zo de souks in :).
Als het te warm is om wat te doen raad ik aan dagje naar Beldi countryclub te gaan bedje aan het zwembad incl. lunch is ca. 38 euro maar je ligt er heerlijk!

Om te lunchen:
Cafe de epices
Nomad (staat overal op nr.1 eetgelegenheid zo'n beetje maar ik vond meer lunchlocatie)

Voor avondeten incl borrel waren mijn favorieten:
Terrasse de épices (niet te verwarren met cafe is een ander)
La Salama, waren de meest betaalbare cocktails ook en geweldig ingericht!
Pepe Nero
Foundouk

Leuk om te eten maar niet zeker of ze alcohol hebben of hebben niet:
Il Limoni
Le Jardin

Zorg dat je voor in de avond zeker reserveert.
Vraag voor dat je ergens heen gaat in je hotel hoeveel de taxi ongeveer mag kosten. Taxichauffers werken daar niet met een meter maar je spreekt van te voren een prijs af. Hotel/Riad kan meestal wel van te voren een taxichauffeur regelen voor je vanaf het vliegveld. Soms is het gratis soms hebben ze een vaste prijs. Wel makkelijk hoef je niet meer te zoeken en staat er iemand met een bordje op je te wachten.

Toevoeging; een taxi laten regelen zorgt er tevens voor dat ze met je meelopen tot de voordeur met een karretje voor je koffer. Niet alle Riads zijn even makkelijk te vinden en de meeste ook niet met de taxi tot aan de deur te bereiken.

Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 17:52

Wij zijn een paar maanden terug een week geweest in Marrakech. Ik vond het fantastisch! De mensen in de souks kunnen we opdringerig zijn, daar moet je wel tegen kunnen. Maar over het algemeen zijn de mensen vriendelijk en behulpzaam. We zijn ook een dag het atlas gebergte in geweest, ook een aanrader!

Ik eet vegetarisch en kon daar prima eten! Lekkere Vega tajinea <3
En alcohol kon daar ook prima.

Ik zou vooral niet te bloot gekleed gaan. Wij kwam twee Nederlandse meiden tegen die uitgejoeld werden en waarbij aan de haren was getrokken. Maar die hadden ook niet echt veel kleding aan (tijdens de ramadan)

Stephanie_M
Berichten: 1388
Geregistreerd: 19-05-06

Re: marrakesh tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 17:59

Ja Atlas gebergte is zeker ook gaaf met de ouzoudwatervallen! Maar kost je wel een hele dag, zou ik alleen doen als ik iets langer dan 2 dagen in Marrakech had :).

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: marrakesh tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 01:19

Dank je voor de antwoorden! Heb ik veel aan :j bedekte kledij ga in zeker doen :j

snoetie

Berichten: 1687
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: landgraaf, zuid-limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 01:54

In het savoy hotel zit je goed, leuke clubs/bars in de buurt en ligt centraal naast het nieuwe winkelcentrum. Taxi vanaf daar naar Djemaa el fna is 20 dirham. Ik zou zelf niet voor een riad kiezen (en zeker niet in de buurt van de medina), maar dat is een persoonlijke keuze. Je moet dan vaak door kleine steegjes etc en dat doe ik liever niet.

Alcohol krijg je bijna overal, marrakesh staat bekend om zijn bruisende nachtleven <3

mbt kleding, ben inmiddels een stuk of 15 keer in marrakesh geweest en ik heb altijd korte broek met topje/jurkjes aan. Heeft nog nooit iemand van wat gezegd :)

Restaurant:
Le comptoir darna, lekker eten, heerlijke cocktails met super goed entertainment (zoals buikdanseressen etc) all night long (wel vantevoren reserveren).

Le Jardin zoals stephanie_m al zei

Cappucino: lekkere lunch, europees.

Winoo: goedkoop lokaal marokkaans eten in Gueliz, erg lekker (tajine rond de 2 euro).

Soukhs zeker bezoeken.

Stephanie_M
Berichten: 1388
Geregistreerd: 19-05-06

Re: marrakesh tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 02:00

Persoonlijk heb ik de locatie van mijn Road absoluut niet als vervelend of eng beschouwd vlakbij de medina. Rond middernacht is het nog zo druk met toeristen en bevolking en wij waren 2 jonge dames van 24 en 26. Kleding indd ook geen moeite gewoon shortje shirtje en savonds leuk jurkje aan. Je hoeft buiten de moskee geen moeite te doen om schouders en knieën te bedekken.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: marrakesh tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 03:31

Ik ben inmiddels goed aangekomen. Mijn hostel ligt midden in de Médina waar ik een traditionele hele hele grote kamer heb :) mijn transfer heeft 2u op me gewacht aan de luchthaven en mijn bagageman ook en geen van beide hebben fooi gehad want de atm was leeg dus ik kon nog niet afhalen. Ai.

Eerste indruk is goed, hostel is mooi met veel leuke chill plekjes en zwembad en dakterras. Ik heb heel geschikte kledij mee haha dus dat komt goed.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: marrakesh tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 09:54

Veel plezier!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: marrakesh tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 19:49

Vandaag ging heel goed. Op eigen houtje mijn weg gevonden vanuit de hostel en voelde me prima. We hebben kort in de souk gedwaald en vervolgens lang op terras gezeten. Daarna nog jardin majorelle maar dat vond ik eigenlijk niet zo. Ik moet wel zeggen dat de drukte en uitlaatgassen in de wirwar van de souk heel heftig zijn. En je hostel terugvinden als je alleen bent is ook heel anders wanneer alle winkeltjes open zijn haha.

Voor een verblijf alleen denk ik dat de nieuwe stad toch net prettiger is.