Hond met cyste - nu kanker?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Hond met cyste - nu kanker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-18 12:05

Ik merkte bij mijn hond ineens in april een bult op zijn bovenkant van zijn bil op, redelijk hoog tegen de rug aan.
Een goed beweegbare massa, niet keihard.
Naar de dierenarts, biopt genomen, bleek cystevocht te zijn.

Nu was dat ding de laatste maanden wat gegroeid tot de grootte van een ei.
Als je hem vastpakte voelde je ook precies dat de onderkant zowat afgevlakt was.

Toch maar eens aan de DA gevraagd toen zij voor de paarden kwam.
Ze vond hem ook wat gegroeid en omdat zijn tanden gedaan moesten worden zouden ze hem ineens mee wegnemen.

Vandaag was het dan zover. Ik nog steeds gerust erin want er was immers een biopt genomen.

Nu belde ze net. De operatie was goed gegaan, maar ze wilde het ding toch naar het labo opsturen. Er liep immers een groot bloedvat heen.
Nu ben ik toch wel ongerust. De dierenarts zei dat we niets konden uitsluiten.
Ze had wel alles ruim kunnen weghalen. Maar toch zei ze...

Ik heb er ineens ook een slecht gevoel bij.

Iemand ervaring mee?
Mijn bearded collie is 8 jaar....

Nu nog wachten op dat labo, dat duurt bijna een week eer je daar de resultaten van hebt....


Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hond met cyste - nu kanker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 12:14

kan je weinig van zeggen of voorspellen.
Het kan gewoon een cyste zijn, of het kan kanker zijn, als het kanker is is het dan nog afhankelijk in welke mate het wel of niet kwaadaardig is, of het eventueel zou verspreid zijn of niet, en of het allemaal weggenomen is. Het kan ook prima zo zijn dat het wel kwaadaardig was, maar volledig weggenomen is en er verder geen gevolgen zijn.
Proberen er niet teveel aan te denken en eerst de uitslagen afwachten, hoogstwaarschijnlijk is het gewoon een cyste, en indien niet zie je vanaf dat punt dan wel weer, nu kan je toch niks doen.

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-18 12:29

Ja dat zei de dierenarts ook....

Ik denk altijd worst case.

Maar aan een cyste kan ook een bloedvat vastzitten?

Het is niet zo dat het per definitie slecht nieuws is als er een bloedvat aan vastzit?

Charaz

Berichten: 24257
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Hond met cyste - nu kanker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 12:35

Zeker als er een biopt genomen is denk ik dat je je weinig zorgen hoeft te maken, zeg nooit nooit, maar het is wel onwaarschijnlijk.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37151
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Hond met cyste - nu kanker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 15:01

Tjsa ik word inmiddels panisch van "onschuldige" bulten. Bij eerste witte herder bleken het ondanks vaan controleren toch stiekem kankerbulten te zijn wat pas werd vastgesteld nadat er flink was uitgezaaid. Elke biopt bleek ok maar toch.

Witte nu idem bulten groeiende bulten. Een weggehaald en bekeken onschuldig. Zitten er nu nog 3 hopen dat die ook braaf onschuldig blijven

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man


SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 15:22

Bij onze hond zeiden ze destijds dat een biopt weinig zinvol is omdat je niet per definitie het weefsel eruit krijgt wat je zou willen. Stel er zitten onrustige cellen, de kans dat je daarnaast prikt is groter dan dat je raak prikt. Dus weet je nog niks. Wij hebben er bij onze hond voor gekozen om de bult gewoon te laten zitten. Het deed hem geen pijn en als het kanker was wilden we toch niet behandelen. De hond heeft daarna nog 3 gelukkige jaren gehad. Wel met een steeds groter wordende bult.

Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hond met cyste - nu kanker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 15:39

Ik zou persoonlijk in een geval van kanker ook niet behandelen. Mijn cavaliertje had mamatumoren, achteraf bezien zou ik ze nu wel laten weghalen als ze nog klein zijn. Ze zijn op een bepaald moment zo hard beginnen groeien dat hondje er wel degelijk last van had/kreeg en dan was een operatie te risicovol geworden, enerzijds door de conditie van het hondje, anderszijds dat het zo groot geworden was dat ze het gat niet meer zouden dichtkrijgen.

ze is vorig jaar op 13 jarige leeftijd door de combinatie van factoren in haar algemene conditie ingeslapen (maar de eerste tumoren waren er wel al toen ze 8-9 jaar was.)

Dus bultjes en gezwellen zou ik persoonlijk altijd laten weghalen, maar niet per definitie laten testen. De kans dat je er effectief meer mee weet is inderdaad nihil.

Niece
Berichten: 1512
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 16:12

Mijn hondje heeft jaaaren met een groeiende bult rondgelopen. Risico's waren er altijd al om weg te halen ivm hartruis. Het zou een vetbult zijn. Uiteindelijk had hij nog 2/3 kleine bultjes die niet in de weg zaten. Hondje wordt ouder en ouder en de bult bleef groeien. Achteraf gezien hadden we die bult gelijk weg moeten halen: maar die kunnen net zo hard terugkomen. Toen was het risico relatief gezien het kleinst. Uiteindelijk is het een gigantische bult geworden. Op de avond dat hij is ingeslapen is er een röntgenfoto genomen: lichaam helemaal schoon. Geen kanker in het lichaam.

Het kan alle kanten op maar een grote groeiende bult hoeft niet altijd iets kwaadaardigs te zijn. Sterkte iig met je hondje!

Lepeltje23

Berichten: 156
Geregistreerd: 15-10-14
Woonplaats: Bij paal 29 aan zee

Re: Hond met cyste - nu kanker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 16:30

Mijn hond, een dalmatiër had ook een vetbult net zoals Niece haar hond. Deze zat bij de borst en groeide ook uit tot een groot ei. Uiteindelijk is ze overleden aan ouderdom met 14 jaar. Haar lichaam was helemaal schoon, geen kanker maar dus wel zo'n bult die alsmaar groter werd.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, GoogleAdsense, Googlebot, Olikea en 22 bezoekers