Luchtkwaliteit binnenshuis testen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Luchtkwaliteit binnenshuis testen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-18 21:37

Heyy,

ik heb in mijn huis nogal last van zwarte schimmel dat zich binnen 2 weken vormt op mijn plafond. Dit is het geval op mijn gehele bovenverdieping, dus ook mijn slaapkamers. Helaas weigert mijn huisbaas mee te werken dus ik ben bezig met serieuze stappen te ondernemen.

Nu wil ik eigenlijk vooraf de lucht testen en ook nadat er (met een beetje geluk) wat aan het probleem is gedaan.

Bij het zoeken naar meer informatie kwam ik sites tegen met testkits. Zijn deze betrouwbaar? Of is het toch verstandiger van mijn huisbaas te eisen dat er tests worden gedaan door een professioneel bedrijf, op zijn minst achteraf?

Thanks!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 22:56

Xyris schreef:
Heyy,

ik heb in mijn huis nogal last van zwarte schimmel dat zich binnen 2 weken vormt op mijn plafond. Dit is het geval op mijn gehele bovenverdieping, dus ook mijn slaapkamers. Helaas weigert mijn huisbaas mee te werken dus ik ben bezig met serieuze stappen te ondernemen.

Nu wil ik eigenlijk vooraf de lucht testen en ook nadat er (met een beetje geluk) wat aan het probleem is gedaan.

Bij het zoeken naar meer informatie kwam ik sites tegen met testkits. Zijn deze betrouwbaar? Of is het toch verstandiger van mijn huisbaas te eisen dat er tests worden gedaan door een professioneel bedrijf, op zijn minst achteraf?

Thanks!

Kan dat echt zo snel? Ik zou dan eerder denken dat de schimmel nooit helemaal verwijderd wordt en dus telkens gewoon weer verder kan groeien vanuit de sporen die achterblijven. Heb je het al eens echt grondig en met de juiste middelen gereinigd en vervolgens de juiste verf gebruikt?

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Luchtkwaliteit binnenshuis testen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-18 23:59

Gereinigd zeker, met de juiste middelen zoals HG, maar tegenwoordig, omdat dit beter werkt, met een middeltje uit de horeca dat eigenlijk bedoelt is voor ontkalken. Maar het is zo chemisch dat de schimmel langer weg blijft. Het grote probleem is dat er in dit huis geen sprake is van ventilatie, daarnaast is het een oud bouwvallig huis, en in elk huis waar ooit schimmel heeft gezeten kunnen de sporen nog maanden blijven ronddwarrelen, dus tis huilen met de pet op. Schilderen heeft weinig zin zolang er geen adequate ventilatie is. Want het gaat niet alleen op het plafond zitten maar ook in textiel e.d. (de sporen dus) en alsnog elders gaan groeien. Het is gewoon verschikkelijk vochtig en Zola g het vocht blijft blijven de schimmels helaas....

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 05:44

Ik ga je topic verplaatsen naar HTT (Huis, Tuin & Techniek), ik denk dat je daar meer antwoorden zult krijgen!

Horsie84
Berichten: 550
Geregistreerd: 11-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 06:05

Bah bah dat lijkt me helemaal niet fijn.
Misschien ook nog is ongezond...
Heb je al is een bedrijf gevraagd of die testkit betrouwbaar is?
Het lijkt me er zo'n professioneel bedrijf je daar ook wel mee kan helpen. Niet geschoten is altijd
mis...
Daarnaast zou ik uitpluizen hoe het zit met rechten en plichten bij (hardnekkige, eventuele gevaarlijke)schimmels en huisbazen.

Rocamor

Berichten: 10848
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Luchtkwaliteit binnenshuis testen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 07:53

Wat bepaalt de testkit?

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 07:57


Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Luchtkwaliteit binnenshuis testen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-18 11:08

Thanks voor alle berichtjes!

Ongezond is het zeker, daarom ben ik er een zaak van aan het maken. Huisbaas is er namelijk erg laconiek over omdat ze me het huis uit wilt hebben om het compleet te renoveren. Logisch natuurlijk dat je de problemen niet op kleine schaal wilt aanpakken, hou ik ook rekening mee, maar de grens trek ik toch echt wel als de situatie ongezond wordt. Huurcommissie is hier ook heel duidelijk over gelukkig.

De testkit bepaalt heel globaal of de luchtkwaliteit goed is of niet. Dit gebeurt met een petri-schaaltje die een bepaalde tijd in de aangedane ruimte moet worden gezet en daarna cultuur moet opbouwen. Maar vraag me af of dat afdoende is.

Deze bijvoorbeeld: https://www.habitatsolutions.eu/luchtkwaliteit-testen
(Al is er op het moment geen sprake van luchtverversing oid).
Vochtmeter is ook een optie, al spreken de spiegels en ramen in de slaapkamers al wel boekdelen...

Ik heb 4 ramen op de bovenverdieping, 1 heeft een tochtrooster (oostkant) 2 ramen kunnen open op het zuiden (raam in logeerkamer en klapraam in de badkamer) raam op het noorden kan niet open wegens geluidoverlast, geluidsscherm voor gezet. Dus er ontstaat geen tocht en dus ook geen vochtafvoer. Er is geen afzuiging in de badkamer, niks, dus we hebben een probleem. Maar er wordt aan gewerkt!

belle_boef

Berichten: 10732
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 11:31

Xyris schreef:
Gereinigd zeker, met de juiste middelen zoals HG, maar tegenwoordig, omdat dit beter werkt, met een middeltje uit de horeca dat eigenlijk bedoelt is voor ontkalken. Maar het is zo chemisch dat de schimmel langer weg blijft. Het grote probleem is dat er in dit huis geen sprake is van ventilatie, daarnaast is het een oud bouwvallig huis, en in elk huis waar ooit schimmel heeft gezeten kunnen de sporen nog maanden blijven ronddwarrelen, dus tis huilen met de pet op. Schilderen heeft weinig zin zolang er geen adequate ventilatie is. Want het gaat niet alleen op het plafond zitten maar ook in textiel e.d. (de sporen dus) en alsnog elders gaan groeien. Het is gewoon verschikkelijk vochtig en Zola g het vocht blijft blijven de schimmels helaas....


Je kan een hygrometer kopen voor een paar euro. Die geeft de luchtvochtigheid weer. Maar als je slechte ventilatie hebt ligt daar wellicht je oplossing. Ventileren. Geen raam wat je open kan zetten?

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Luchtkwaliteit binnenshuis testen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-18 11:33

De ramen die open kunnen staan al open maar bieden weinig tot geen ventilatie omdat het allemaal op de zuidkant zit. Om toch te creeren moet het dus de hoek om naar dezelfde kant van het huis stromen of de trap af, beiden gebeurt niet tenzij het goed hard waait. Dus er ontstaat binnen 3 weken weer zwarte schimmel op het plafond, ook in de gang en de slaapkamers.

Ik ga iig een luchtvochtigheidsmeter aanschaffen. Thanks!

Rocamor

Berichten: 10848
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Luchtkwaliteit binnenshuis testen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 10:51

De testkit lijkt me in jouw situatie niet handig.

Je weet al dat je schimmels hebt. Lijkt me veel handiger dat je er achter komt welke.

Een professioneel bedrijf laten testen kost redelijk wat.

In welke regio woon je?

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Luchtkwaliteit binnenshuis testen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 11:25

Ok dus je huisbaas zit eigenlijk te wachten tot je vertrekt zodat hij de boel kan renoveren. Waarschijnlijk is dit ook niet op te lossen zonder grondige renovatie. Waarom ga je niet weg? Hier kan je doodziek van worden..

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Luchtkwaliteit binnenshuis testen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 11:43

Ik zou hier geen moment langer blijven. Weet je wat schimmels doen met je longen? Voor je het weet zit je met een longziekte die niet meer over gaat :\

Niet zelf aanprutsen, niet wachten tot je gelijk krijgt en er wat aan gedaan wordt, maar echt vertrekken.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Luchtkwaliteit binnenshuis testen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 12:39

@Rocamor, ik woon in het Gooi, ja welke schimmel het is weet ik inderdaad niet. Het is grijzig tot zwart... Dus ik neem aan zwarte schimmel.

Er is gelukkig geen sprake van schimmel dat ingetrokken is in de muren of het plafond, het ligt echt op het verf van het houtwerk op het plafond, dit blijft namelijk een paar uur vochtig nadat ik gedouched heb. Maw, ventilatie (mechanische) en wegenwit op het plafond schilderen zou hierin een oplossing kunnen zijn. Tenminste, dat is wat mij is verteld, correct me if I'm wrong. Maar er is nog veel meer mis met het huis, daarom at ik het serieus aanpak. (gelukkig hebben de andere zaken niet met de gezondheid te maken, is meer dingen zoals ramen die niet kunnen sluiten die na huurverhoging voor mij zijn vervangen, wegrottende wasbak, wegrottende raamkozijnen etc.

De reden dat ik vooralsnog niet ben verhuisd is omdat de laatste tijd de huurprijzen zo enorm omhoog zijn gegaan. Ik kan met geen enkele mogelijkheid een huis krijgen van 60m2 (ik werk deels vanuit huis dus heb een kantoor nodig) dat niet boven de 700 per maand uit gaat. Ook niet via de woningbouw oid. Dan moet ik naar de Duitse grens gaan of anti kraakwonen oid. Daar zit ik helemaal niet op te wachten. Daarnaast heb ik hier ook nog een vaste baan en is het wegens mijn afwezigheid van goede diploma's lastig om een goed betaalde baan te krijgen. (en nee, ik kom voor geen enkele subsidie in aanmerking voor opleidingen) oftewel, ik heb alles uit de kast getrokken om mijn leefomstandigheden te verbeteren maar ik loop elke keer weer dood. Mijn hoop ligt nu bij mijn eigen bedrijf, maar dat kost natuurlijk ook tijd om goed te starten.

DubbelFun

Berichten: 88661
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Luchtkwaliteit binnenshuis testen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 15:40

@Xyris: wat je nodig hebt zijn één of meer suskasten in de dichte gevel en badkamer. Hiermee heb je ventilatie om een goede trek te krijgen én toch de nodige geluidsbeperking.