Voorzitter trekpaardvereniging aan de kant gezet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 

Nieuwsredactie

Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

Voorzitter trekpaardvereniging aan de kant gezet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-18 22:56

npo radio 1
Fokkerij
Ingezonden door suffie
Afbeelding
Een Belgisch trekpaard met een gecoupeerde staart. Foto door Amanda.

De Koninklijke Vereniging Het Nederlandse Trekpaard en de Haflinger (K.V.T.H) heeft maandag het vertrouwen in voorzitter Henk van der Pols opgezegd. Na de uitzending van Reporter Radio van 9 september vond het dagelijks bestuur zijn positie onhoudbaar. Van der Pols legt al zijn functies binnen de K.V.T.H. met onmiddellijke ingang neer.

Couperen
In de reportage van Reporter Radio over het couperen van trekpaarden gaf van Van der Pols’ opnieuw zijn visie op deze heikele discussie, het amputeren van de staart van een paard. ''Ik probeer elke keer ze daarvoor opnieuw op te roepen (red: te stoppen met couperen). Ik begrijp het enerzijds dat je het mooi vindt, maar anderzijds het is 2018 en het kan niet meer, zo simpel is het.''

Vertrek
Van der Pols is sinds 2011 voorzitter en is nu naar eigen zeggen, ''afgerekend op het niet naar de mond praten van de leden van het dagelijks bestuur''. Afgelopen maandag heeft de vicevoorzitter namens het dagelijks bestuur telefonisch het vertrouwen in Van der Pols opgezegd. De voorzitter heeft daarop vervolgens gemaild dat hij zich genoodzaakt zag al zijn functies binnen de K.V.T.H neer te leggen.

Fokkers versus gebruikers
Binnen de vereniging is onenigheid tussen de conservatieve fokkers van trekpaarden en de gebruikers, de mensen die werken met de paarden. De fokkers zoeken naar mazen in de wet om te blijven couperen tot ergernis van de gebruikers die alleen nog maar paarden mét staart willen.

Sinds 2001 is couperen verboden maar het gebeurt nog steeds. Zelfs toen in 2016 het deelnemen van gecoupeerde paarden aan een keuring of tentoonstelling werd verboden, stopte het couperen niet.

Minister Schouten
Volgende week wordt de Dierenwelzijnsbrief van minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit verwacht waarin mogelijk een totaalverbod op couperen wordt afgekondigd. Tot op heden was er nog één uitzondering, namelijk de noodzaak tot couperen, bijvoorbeeld bij een staartbreuk of gezwel.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Dovahkiin

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Voorzitter trekpaardvereniging aan de kant gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 22:59

Zoals ik het lees is hij onder andere afgerekend op het “tegenwerken” van couperende leden. Jammer...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Voorzitter trekpaardvereniging aan de kant gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 23:03

Gewoon triest dit. Hopelijk komt er ooit een tijd dat het echt verleden tijd is dat couperen en een staart normaal gevonden wordt

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Voorzitter trekpaardvereniging aan de kant gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 23:15

Wat een stelletje klootzakken zijn die pro coupeerders ook, een geluk, ze sterven vanzelf uit .

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 23:24

Stelletje achterhaalde dinosaurussen.
Er is geen nood meer aan couperen, er is geen markt meer voor, het mag al tientallen jaren niet meer en toch stug blijven doordoen.

Fokverbod en showverbod voor die heren. En daarna niet huilen dat het ras op uitsterven staat, hebben ze zelf in de hand gewerkt.

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Voorzitter trekpaardvereniging aan de kant gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 23:31

Helemaal eens. Stel fossielen.

Over de IJssel

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 23:32

Jammer dat de voorzitter hierom moet vertrekken. Het is werkelijk sneu gesteld met de coupeerders, ze willen er gewoon niet aan dat het niet meer van deze tijd is.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 06:55

bigone schreef:
Wat een stelletje klootzakken zijn die pro coupeerders ook, een geluk, ze sterven vanzelf uit .


Inderdaad. Alle gebruikers moeten stoppen met het kopen van paarden met gecoupeerde staarten en dan lost dit zich vanzelf op.

Laten ze op de keuring maar hetzelfde doen als bij de Shires. Opvlechten en plaiten.

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Voorzitter trekpaardvereniging aan de kant gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 07:17

Wel erg dat je als voorzitter kan vertrekken om iets wat wettelijk verboden is en wat schijnbaar de vereniging wel wil of diegene in het bestuur die hem eruit kieperen.

The end

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 07:46

In plaats dat ze zich met belangrijke zaken bezig gaan houden, bv het terugdringen van CPL, blijven ze zeiken over die staarten. Te bizar voor woorden


Afbeelding


Veel mooier toch?

siskeh
Berichten: 8676
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 07:54

Caira schreef:
In plaats dat ze zich met belangrijke zaken bezig gaan houden, bv het terugdringen van CPL, blijven ze zeiken over die staarten. Te bizar voor woorden

Veel mooier toch?


Ahh ik moest ff de foto erbij zien, maar ik dacht dat je schreef: joh maak je niet druk om Couperen, maar ga met CPL "aan de slag" maar je bedoeld wel dat je het Couperen ook niet wilt..

Ik denk eerlijk dat zolang oude fokkers nog in staat zijn om te Couperen de kans dat ze daadwerkelijk bezig gaan met het terugdringen van CPL erg klein is.


Daarbij snap ik ook niet, als ze niet op de keuring mogen komen(komen ze ook daadwerkelijk niet?) en gebruikers het niet willen(aka niet kopen?) dan lopen de fokkers daar toch vanzelf op vast?? Of blijft het zo'n discussiepunt waarbij niet écht een standpunt wordt ingenomen? (door gebruikers, keuringsmeesters)

Niet alle dwalers bennen verdwaald

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 07:55

tjonge wat een trieste bedoeling zeg. Ga die staart gewoon opvlechten. Paard en gebruiker blij met zijn staart. Oude senile fokker bij met het knotje wat dan een beetje "gecouppeerd" effect geeft. En inderdaad zoals eerder aangegeven ga je druk maken om CPL. ndat is toch iets dringender dan zullen we wel of niet staarten gaan afhakken voor show.

Be happy eat a snackkie

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Voorzitter trekpaardvereniging aan de kant gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 09:10

Misschien moest het gewoon direct bij wet verboden worden IPV op z'n Nederlands weer allemaal uitzonderingen eraan toe te voegen.. zo is het nog steeds mogelijk maar dachten ze van alle zeurende partijen af te zijn.
Nu blijkt dat men zich er hard voor maakt aan de ene kant en de andere kant zeeeer regelmatig van de "uitzondering" gebruik maakt beginnen in Den Haag eens achter hun oren te krabben.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

mvdbijl

Berichten: 3673
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Voorzitter trekpaardvereniging aan de kant gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 09:33

Snap niet dat de rest van de leden dit pikt dat zo man wrg gestuurd wordt?

Hij reageert op iets wat wettelijk verboden is. Hou is op zeg staart amputeren, we leven in 2018.

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: Voorzitter trekpaardvereniging aan de kant gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 11:09

Wat een trieste bedoening bij dat stamboek, couperen zou een al geheel verbod moeten krijgen.
De idiote coupeer idioten zouden een verbod moeten krijgen op 't houden van paarden

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Voorzitter trekpaardvereniging aan de kant gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 11:50

Blij toe dat ik al jaren geel lid meer ben van de KVTH. Wat een enorme aanfluiting zeg... bah.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

vivana

Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 12:16

Laatst (24sept 2018) bij ons Lierop Fokpaardendag 1 van de 7 die mee liepen was niet gecoupeerd!
De gecoupeerde waren verschillende jaarlingen! :? Zo ook 2jr en wat ouder...

Anoniem

Re: Voorzitter trekpaardvereniging aan de kant gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 12:20

Bah om te kotsen.
Laten ze bij die lui die nog steeds (onnodig) couperen lekker hetzelfde doen. Achterlijk volk.

salome
Berichten: 86
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 12:27

Citaat:
Laatst (24sept 2018) bij ons Lierop Fokpaardendag 1 van de 7 die mee liepen was niet gecoupeerd!
De gecoupeerde waren verschillende jaarlingen! :? Zo ook 2jr en wat ouder...


Dat is de reden dat ik niet meer met mijn haflingers bij de kvth ingeschreven wil staan. Hoe haal je het in je hoofd om dit nog steeds te doen, zal maar niet zeggen wat ik met die fokkers zou willen doen, ik weet ook nog wel iets wat afgehakt kan worden..... weten ze gelijk hoe het voelt.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 13:08

Ik citeer dit zinnetje uit de openingspost om erop te reageren;
Sinds 2001 is couperen verboden maar het gebeurt nog steeds. Zelfs toen in 2016 het deelnemen van gecoupeerde paarden aan een keuring of tentoonstelling werd verboden, stopte het couperen niet.

Het is in Nederland verboden om te couperen, maar er zijn nog steeds landen waar dit wél mag! Met een medische a test mag je helaas gewoon deelnemen aan keuringen. Dit is een gat in de maas van de wet waar het KVTH ook niets aan kan doen. Wij weten allemaal hoe de paarden aan hun korte staartje komen, maar zolang het kan en mag blijven ze het doen. Het is nu aan de minister om daar een einde aan te maken.

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Re: Voorzitter trekpaardvereniging aan de kant gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 13:15

Ik wil dolgraag een trekpaard over een paar jaar, maar hoop toch dat ik er gewoon 1 ga kunnen vinden mét staart. Ik snap niet dat die oude lui dat couperen blijven willen..

Ik heb autisme, en zal soms bepaalde dingen anders verwoorden of opvatten als bedoeld.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 13:17

Ze moeten ook gewoon verbieden om deel te nemen met een gecoupeerd paard.

Hier zijn gecoupeerde paarden niet welkom op wat voor evenement dan ook.
Ze mogen ook niet verhandeld worden..

Maar bovenal is het gewoon verboden om te couperen (sinds x jaar, de paarden die daarvoor gecoupeerd zijn, zijn dus niet interessant meer voor handel)

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Telpeva

Berichten: 14689
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 13:19

Omgekeerde wereld, dat zo iemand aan de kant wordt gezet en de mensen die dieren verminken niet.

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 13:33

vivana schreef:
Laatst (24sept 2018) bij ons Lierop Fokpaardendag 1 van de 7 die mee liepen was niet gecoupeerd!
De gecoupeerde waren verschillende jaarlingen! :? Zo ook 2jr en wat ouder...

En werd daar nog op medische attesten gecontroleerd?? Zou er werk van maken. Misschien toch de desbetreffende staatssecretaris weer aanschrijven. En Annie Schrijer pierik die in Brussel werkt namens de landbouw .
Laatst bijgewerkt door BigOne op 28-09-18 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

alex66

Berichten: 1771
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 13:33

Wordt het niet eens tijd dat de K van Koninklijk verdwijnt uit de naam van die clup hufters?
Ik kan me niet voorstellen dat Wimlex het eens is met die debiele praktijken, en wat de haflingers daar nog doen is me ook een raadsel.

Oeleborg 19-05-1994 13-10-2014 Bedankt voor 20 geweldige jaren, ik mis je mijn held


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: nano en 64 bezoekers