Help mijn paard springt over het hek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
teamshetjes
Berichten: 152
Geregistreerd: 28-12-16

Help mijn paard springt over het hek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-18 15:23

Hey.
Het is alweer een tijdje geleden dat nene voor het eerst over het hek is gesprongen toen ik met hem was aan het werken. Ondertussen is dit nu al 5 keer gebeurt. Ik weet niet of hij t ook zal doen als ik er op zit, maar dat doe ik nu liever niet aangezien we dan samen over het hek heen vliegen en dat vind ik te gevaarlijk. Ik zie het elke keer wel aankomen: ik ben hem een beetje aan het laten rennen in de wei en een beetje met hem aan het spelen maar op een gegeven moment rent hij keihard op het hek af en spring hij er over heen. Weer iemand hoe ik dit kan afleren?
Alvast bedankt!

Hier is een foto:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door C_arola op 27-09-18 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typefout aangepast in de titel

hallo


Merexa

Berichten: 1162
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Re: Help mijn paard springen over het hek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:27

:+ Hek hoger maken met een flinke klap stroom..

Wie goed doet, goed ontmoet.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:28

Euh... de afrastering verhogen misschien een idee? Dat hielp prima bij mijn jaarling.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Help mijn paard springen over het hek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:33

Hoger maken.
Geen idee hoe hoog het hier is, maar lijkt niet zo hoog.
Prikpaaltjes erbij en dan zit je rond de 130.
Springt hij er dan nog over. koop je tie wraps.
Prikpaaltje niet meer in de grond steken maar hoger aan de vaste palen maken en vast zetten met de tie wraps.

StalNollie

Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Help mijn paard springen over het hek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:38

Makkelijkst is ophogen inderdaad door prikpalen aan paal vast te maken kan met ti reps (of hoe je dat ook schrijft) of met stukje ijzerdraaderom heen draaien. En flink wat stroom erop

Anoniem

Re: Help mijn paard springen over het hek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:38

Makkelijkste is niet opjagen in de wei, waarom doe je dat?

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Help mijn paard springen over het hek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:39

Hij heeft wel talent :=

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:41

tijdens het werk? als ze het eenmaal door hebben dat ze er zo uit komen kom je daar voorlopig niet meer vanaf.... zou er toch ff een longeerlijntje tussen hangen dat je hem toch een paar keer bij je kan houden.
de mijne vloog ook over 1.30 heen en zo hebk er ook nog gezien paarden die over de 1.50 gingen.
ja dat is eng :') hij heeft onder het zadel nooit een poging gedaaan

LUCKY-Liberto-24j-gelderse pony-ruin-drL1+9-buitenritjes pensioen<3 lucky en anika gaan los op het strand in oudorp!!
ANIKA-van de zuidzijde-10j-2e premie shetland-merrie-grasmaaier en bak slepen<3
Karel-Cestino Rosa MDM-5j- hannoveraan (brandmerk 86) (cloney(contender)xEsprit)-zadelmak!<3

mystery1980
Berichten: 4201
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:44

ik zou eens goed naar je lichaamstaal kijken wanneer dit gebeurd, misschien ben je te fanatiek?
Vind je pony het werk wel leuk?
Wellicht eens iemand laten filmen of iemand mee laten kijken die verstand van grondwerk en lichaamstaal heeft.
Leuke pony trouwens! Hou ook wel van het karakter als ik dat zo zie.

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:54

Je hebt wel een springtalentje _O-
Ik weet niet hoe je het kan afleren, maar zelfs al leer je het af; Hij zou nog steeds er over heen kunnen springen als hij zou willen. Ik denk dat je het eerder moet gaan voorkomen ipv afleren, bijvoorbeeld door hogere omheining met spanning er op.

amiraanouk
Berichten: 304
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:58

Wat is het ras? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:11

Paralian schreef:
Makkelijkste is niet opjagen in de wei, waarom doe je dat?


Waar lees jij dat ze haar paard op jaagt in de wei dan? Er staat dat ze met hem speelt in de wei.

Mijn tip is dus ook TS om de wei niet meer te associëren met spelen/werken maar met vrije/eigen tijd voor je paard. En als je wil spelen/grondwerk doen of whatever dit in de bak te doen.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Help mijn paard springen over het hek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:24

Beetje laten rennen komt ook wel neer op opjagen :)

Nadeel is als ze dit kunstje kennen ze het ook wel kunnen gaan doen als het gras bij de buren groener is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:28

Annet_Dottie schreef:
Paralian schreef:
Makkelijkste is niet opjagen in de wei, waarom doe je dat?


Waar lees jij dat ze haar paard op jaagt in de wei dan? Er staat dat ze met hem speelt in de wei.

Mijn tip is dus ook TS om de wei niet meer te associëren met spelen/werken maar met vrije/eigen tijd voor je paard. En als je wil spelen/grondwerk doen of whatever dit in de bak te doen.


Laten rennen is opjagen, of je dat nou met een zweep doet of met je lichaam. Werken/spelen/grondwerk heeft voor mij niets te maken met laten rennen, maar wellicht ziet de TS dat anders.

Anoniem

Re: Help mijn paard springen over het hek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:46

Vind opjagen wel heel overdreven klinken. Vind dat zelf echt niet het zelfde maar goed TS heeft niet gevraagd om een discussie daar over, volgens mij vraagt ze oprecht om tips, niet om zulke "loze" opmerkingen :)

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:51

Annet_Dottie schreef:
Vind opjagen wel heel overdreven klinken. Vind dat zelf echt niet het zelfde maar goed TS heeft niet gevraagd om een discussie daar over, volgens mij vraagt ze oprecht om tips, niet om zulke "loze" opmerkingen :)

Is toch een prima tip? :j

Als het paard gewoon in de wei blijft wanneer hij daar staat zonder een eigenaar die met hem “speelt” en er vandoor gaat wanneer er wel met hem “gespeeld” wordt, dan zou is op een meer geschikte plek “spelen” een goede tip. :P

[o]

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Help mijn paard springt over het hek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 19:00

Ik denk dat je eens heel goed moet kijken naar het werk wat je hem laat doen, hoe je het hem laat doen en wat hij daarvan vindt. Althans, wat hij ervan vindt is vrij duidelijk: hij vindt het op een gegeven moment echt niet leuk meer en wil weg. Dat punt moet je zien te voorkomen.

koeien op de weg...

Elin_

Berichten: 9622
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 19:06

GDG schreef:
Ik denk dat je eens heel goed moet kijken naar het werk wat je hem laat doen, hoe je het hem laat doen en wat hij daarvan vindt. Althans, wat hij ervan vindt is vrij duidelijk: hij vindt het op een gegeven moment echt niet leuk meer en wil weg. Dat punt moet je zien te voorkomen.

Of hij is gewoon stout en heeft schijt, grof gezegd. We kunnen allemaal heel therapeutisch doen maar hij heeft gewoon te luisteren. Tenzij TS hem zo opjaagt met de zweep bijna het hek doorjaagt, maar dat denk ik niet. Dit is gewoon stout gedrag. Stoom erop en hek verhogen..afleren die handel


lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Re: Help mijn paard springt over het hek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 19:38

Hier ook zo'n eentje. (Hij springt ook de wei uit). Een lijntje er voor spannen helpt hier het beste. Gewoon met prikpaaltjes.
Ik kan mijn paard sowieso niet losgooien in de bak of vrijspringen (springt zo de bak uit terwijl er maar een hindernis van 50cm in de bak klaar staat... Met longeren wil ie er ook wel eens tussenuit piepen (met pesoa en al over de omheining) als hij het niet meer snapt, maar wat grondwerklessen doen daarbij wonderen.
En met een dubbele longe kun je ook meer corrigeren.

Maar als ik op z'n rug zit is dit nog nooit bij m opgekomen om dit te doen in de 8 jaar dat ik m nu heb(afkloppen)

teamshetjes
Berichten: 152
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-18 20:53

even voor degenen over het 'opjagen'. ik jaag hem echt niet op, hij is heel gevoelig, ik hoef mijn hand maar op te steken en hij springt al naar de andere kant van de bak. ik laat m zo lopen omdat hij met rijden soms helemaal begint te bokken en te rennen (hij had vroeger een blokkade in het si gewricht en de grens tussen of hij pijn heeft of gewoon vervelend is is moeilijk te bepalen) dus ik rijdt meestal niet, hij heeft wel beweging nodig en bij het longeren raakt hij meestal in 'paniek'. dan gaat hij keihard draven en het is heel moeilijk om hem te kalmeren, ik kan hem ook niet houden als hij er vandoor gaat met de longeerlijn en dan raakt hij alleen maar meer in paniek van die lijn om zn benen. dus ik laat m zo toch zn beweging krijgen. hij is er nu al 3 jaar denk ik en zo lang doe ik dit ook al met hem, t is pas sinds kort dat hij over het hek heen springt. eerst dacht ik dat het kwam omdat er bijvoorbeeld balkjes lagen (ook al was dat eerder ook zo en toen sprong hij niet over het hek) maar hij doet het ook als er geen balkjes liggen. of hij het wel of niet leuk vindt, volgensmij wel. ik gebruik trouwens een deel van de wei als bak aangezien we geen echte bak hebben en die ook niet zomaar aan kunnen laten leggen. ik zal proberen het hek hoger te maken, maar ik weet niet of dit nut heeft. we hebben de 'bak' laatst aangepast, hiervoor was het hek hoger dan nu en toen sprong hij er ook overheen. hopelijk helpt het als het hek nog hoger is. ik hoop dat ik antwoord heb gegeven op alle 'vragen'. en bedankt voor de tips

hallo


teamshetjes
Berichten: 152
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-18 20:56

amiraanouk schreef:
Wat is het ras? :)


lustanio :)

hallo

teamshetjes
Berichten: 152
Geregistreerd: 28-12-16

Re: Help mijn paard springt over het hek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-18 21:06

even meer duidelijkheid over het hoe ik hem laat lopen:
meestal laat ik hem eerst wat kunstjes doen, dan ga ik naast m lopen en een stukje draven, stoppen als ik stop etc. dit bereidt ik uit tot hij om me heen loopt. af en toe doe ik mn hand omhoog, bij zn achterhand om m te laten weten dat hij moet blijven draven/galopperen, bij zn voorhand als hij moet vertragen/stoppen, ik steek mn hand naar m uit als ik wil dat hij naar me toe komt. dit kan hij allemaal en dit gaat prima. meestal is hij in het begin een beetje druk (lekker bokken en gek doen) omdat hij veel stil staat en veel energie heeft. ik had altijd het gevoel dat hij er plezier in heeft (al helemaal als hij er snoepjes voor krijgt) hij is soms wel echt stront vervelend, echt een ondeugende puber, dit was oke zolang hij wel naar me luisterde. nu springt hij over het hek heen, waarom, ik weet het ook niet.

hallo

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 21:08

En wat doet hij als hij aan de andere kant van het hek is? Gaan staan grazen, of op jou wachten/uitdagen, of echt er vandoor als dat mogelijk is?

Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 21:10

Het is ook wel een flut afrastering. Zou het niet eens een hek durven noemen.
Daarbij werk je met een paard in een bak, vaak een goed omheinde bak, meestal rond met grondwerken.
Dit is ook gewoon niet geschikt om los in te grondwerken.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

teamshetjes
Berichten: 152
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-18 21:11

Wijsje schreef:
En wat doet hij als hij aan de andere kant van het hek is? Gaan staan grazen, of op jou wachten/uitdagen, of echt er vandoor als dat mogelijk is?


meestal rent hij naar het hooi toe. als ik dan naar m toe kom kijkt hij me echt aan zo van: is er iets?

hallo


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers