Het effect van de winterdeken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Het effect van de winterdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-18 13:39

Ik had deze vraag al in het centrale topic gesteld maar dat topic gaat zo snel dat die alweer een aantal onderwerpen verder is. Vandaar maar even een apart topic aangemaakt:

Is het een wetenschappelijk bewezen feit dat de wintervacht korter blijft door het gebruik van dekens? En weet iemand waar kan ik dat dan vinden? Het is natuurlijk een feit dat een paard een winter- of zomervacht krijgt naar gelang het aantal lichturen. En volgens mij bestaat de wintervacht uit meer en dikkere haren dan de zomervacht. Daar verander je niks aan. Maar ik vraag mij dus af of de groei van de haren, dus de lengte, dan afhankelijk is van de temperatuur en dus regelbaar mbv dekens.

Als de lengte nl ook afhankelijk is van de lichturen, dat slaat die deken dus nergens op als je die gebruikt ‘tegen’ de wintervacht. En dan zouden al die verschillende diktes (de wisselstress) ook niet hoeven… Drukken we niet gewoon de haren plat met de deken waardoor onze paarden er gewoon niet zo teddy uitzien dan wanneer er geen deken op ligt maar is de vacht in principe gewoon hetzelfde?

Ik gebruik ze, sowieso al om niet elke dag een blubbermonster uit de wei te hoeven plukken :D Maar ook probeer ik de vacht wat dunner te houden zodat ze haar warmte tijdens en na het rijden beter kwijt kan (en ik niet 3 uur aan het droogstappen ben....). In mijn beleving had mijn paard wel echt een veel dikkere wintervacht toen we haar als 4 jarige uit het land plukte dan nu ze met dekens op staat. Dus ik denk dat de deken wel degelijk iets doet met haar vacht. Maar wat gebeurt er dan? En hoe? En waar is dat van afhankelijk?

Adellinde JJ (Turbo Magic X Metall) M1+5


Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 06:19

Leuk dit topic! Ik heb me dat ook altijd afgevraagd. Mijn paard kocht ik met een rare dikke lange vacht. Bij mij kreeg hij dekens op en hij heeft nooit een winternacht gehad. Daarna ging hij met pensioen en heb ik de dekens afgelaten. Het is toen heel wisselend geweest of hij wel genoeg vacht had aangemaakt. Geen idee waar het precies aan ligt. Dit jaar heeft hij nu al bijna meer compactere en dikkere vacht dan twee jaar terug in hartje winter. Recht heel erg lang worden zijn haren bijna niet trouwens. Dus waar het nu echt door komt dat hij de ene keer een dikke vacht aanmaakt en de andere keer niet??

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Het effect van de winterdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 06:27

Op ervaring weet ik zeker dat een deken helpt tegen een dikkere vacht.
Echter is mijn ervaring wel in combinatie met stal.
Nu is er wel verschil per paard en pony en moet ik onze shetlander wel scheren, maar bij de meeste zijn dekens voldoende.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 06:36

Ik weet alleen dat er in Texas ooit onderzoek is gedaan met paarden die in stal meer lichturen hadden. Die maakte geen wintervacht aan desondanks de kou. 16 uur kunstlicht in een stal is genoeg om geen wintervacht aan te maken. Maar het is mij onduidelijk of er dekens zijn gebruikt.
Ik denk echt dat het afhangt van de conditie van je paard en het aantal lichturen. Niet zozeer de temperatuur (misschien een extra trigger voor het aanmaken maar niet een hoofdbestandsdeel)

Gwenvd

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 06:46

Interessant!!! Ik probeer ook altijd die vacht tegen te houden met een deken maar die verklaring klinkt logisch en maakt dat dus overbodig.

Los van feit dat hij t koud heeft zonder deken.

Hoe zit het vervolgens na scheren? Ik heb wel een winter gehad dat ik 3 keer kon scheren... terwijl vorig jaar maar 1 keer gedaan. Ik zet hem nu wel dikker in de dekens en heb sinds vorig jaar die bucas power turnout en de extra en dat is ook wel fijn heb ik het idee.

Strooigoed

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 06:57

Ik denk dat het wel een combinatie is van beide factoren.
Je hebt toch ook delen in de wereld waar het koud is maar toch veel zon/lichturen zijn.
En in theorie zou je paard dan juist met deken meer vacht moeten aanmaken want door de deken komt er ook minder zonlicht/daglicht op de huid, dan zou dus een paard met een “all over” exceemdeken in de zomer een wintervacht moeten hebben.

FrNo

Berichten: 3652
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 07:21

Clasical schreef:
Ik denk dat het wel een combinatie is van beide factoren.
Je hebt toch ook delen in de wereld waar het koud is maar toch veel zon/lichturen zijn.
En in theorie zou je paard dan juist met deken meer vacht moeten aanmaken want door de deken komt er ook minder zonlicht/daglicht op de huid, dan zou dus een paard met een “all over” exceemdeken in de zomer een wintervacht moeten hebben.


Hierom denk ik dat de hersenen (via de ogen) de lengte van het daglicht registreren en dan de wintervacht laat groeien.

Je moet doen wat je niet laten kan en laten wat je niet doen kunt.

Macs

Berichten: 7615
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Het effect van de winterdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 07:35

Ik heb ook wel verschil gemerkt, en dat paard kreeg geen kunstlicht want stond 24/7 buiten. Met deken echt minder vacht.
Ik ben erg benieuwd wat dan nou precies de factoren zijn.

Maks :+:

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Re: Het effect van de winterdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 07:38

Mijn zus en ik hebben wel eens opmerking gehad waarom onze paarden zonder deken in de trailer stonden. Die stonden altijd zonder (wel 'snachts binnen), maar hadden een hele korte vacht.
Ligt ook ergens aan voer en bewegingbeleid denk ik (en aan type paard)

[o]
Winchester Z1* 14/03/2003-28/06/2012
Als ik Winchester heet, waarom noem je me dan altijd Chesniedoen??

[RIJ-ITP] Winchester@Fotoshoot meeting Zuid-Holland [RT-HAW] Winchester @ debuut L2
Evanity (Uphill x Farrington)

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 07:42

Interessant topic!

Ik denk zelf een combi van beiden. Paarden in warme(re) landen maken wel degelijk een minder dikke wintervacht aan.

@Gwenvd volgens mij ligt dat met scheren er ook aan wanneer je scheert. Volgens degene die mijn pony scheert ligt het er ook aan of je doet voordat de klok achteruitgaat etc. Tot en met 21 december blijven de dagen korter worden dus blijft je paard wintervacht aanmaken. Ik heb zelf mijn shetlander in december laten scheren, vlak voor de kortste dag, (bedoeling was eigg van niet, maar ze had erge rainrot) en de vacht is helemaal niet aangegroeid.

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Het effect van de winterdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 07:55

Ik denk idd ook dat het deels via de hersenen werkt, ( metabolisme ) en deels via de huid ( melatonine).

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Het effect van de winterdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 08:03

Bij mijn merrie merk ik wel verschil in vacht, maar moet wel zeggen dat ze zonder deken wel 24/7 buiten stond.

Haar vacht was veel langer en dikker dan met deken. In beide overigens niet een noemenswaardig verschil in lichturen.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Het effect van de winterdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-18 08:10

Ik vind het echt een fascinerend onderwerp. Het is zo verschillend per paard. Vroeger op de manege (jaja lekker nostalgisch) stonden paarden de hele dag op stal waar maar weinig natuurlijk licht bij kwam en toch waren het echte teddy's. Sommige paarden staan 24/7 of minstens de hele dag op de wei (dus alleen maar natuurlijk daglicht) en hebben een mooi strak vachtje.

Adellinde JJ (Turbo Magic X Metall) M1+5

Macs

Berichten: 7615
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Het effect van de winterdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 08:12

Het zal ook deels genetische aanleg zijn denk ik.

Maks :+:

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 08:29

Sjira schreef:
Ik vind het echt een fascinerend onderwerp. Het is zo verschillend per paard. Vroeger op de manege (jaja lekker nostalgisch) stonden paarden de hele dag op stal waar maar weinig natuurlijk licht bij kwam en toch waren het echte teddy's. Sommige paarden staan 24/7 of minstens de hele dag op de wei (dus alleen maar natuurlijk daglicht) en hebben een mooi strak vachtje.


Het idee is toch ook dat veel dag/zonlicht er deels voor zorgt dat ze minder vacht aan maken?
Dus dat klopt dan toch met jouw verhaal

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Het effect van de winterdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-18 08:40

Ojaa tuurlijk --> check!

Adellinde JJ (Turbo Magic X Metall) M1+5

keeyzie

Berichten: 5714
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 08:41

Ik volg dit ook even. Het is een veel besproken onderwerp maar het lijkt of niemand weet hoe dit nu echt zit. Persoonlijk heb ik het idee dat mijn paard een minder dikke vacht krijgt bij het gebruik van een deken.

Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 08:45

Ik denk dat je het aanmaken van de wintervacht zeker niet tegenhoud met een deken.
Wat mij wel opvalt: (mijn paard staat sinds deze week 'snachts onder een licht gevoerde regendeken)
Toen ik haar gisterenavond laat de deken op deed, was de vacht iets meer "fluffy"/opgezet, ze was ook een beetje kouwelijk (schrijf je dat zo? :+ ), de prinses.
Maar vanochtend toen deken eraf ging, gladde, glimmende vacht.

Misschien vertekent dit ook een beetje de dikte van de "wintervacht"?
Wintervacht krijgen ze allemaal, dwz: Langere haren en meer haren in de winter, maar als ze de vacht afzetten, wat dieren met een deken op minder goed kunnen, lijkt de vacht ook nog eens dikker.

Edit:
Om ook nog even iets nostalgisch toe te voegen :D
Ik heb vroegahhh ook altijd geleerd: Gezonde paarden met een goede conditie kunnen zichzelf goed warm houden = minder wintervacht. Oh en: eenmaal geschoren in de winter, kom je er nooit meer vanaf. Beiden blijken niet helemaal waar te zijn :+

HET LEVEN IS RUIGER MET EEN TUIGER!

betadine

Berichten: 3237
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 08:51

Ik merk zeker verschil met deken. De wintervacht is voller als de zomervacht maar blijft wel korter en dat zie ik duidelijk. Heb 2 paarden zowel zonder als met deken de winter buiten gehad en van haren van 4 cm bleven ze onder deken iets van een 1-2 cm. Ik gebruik enkel regendekens tenzij het vriest. Mijn vorige ruin had een extreem dikke vacht en met deken was het net te doen, zonder kreeg hij zelf huidproblemen omdat er teveel vocht in bleef zitten en het broeide. Ik gebruik voornamelijk de dekens voor het eigen gemak, maar merk toch voornamelijk tijdens vochtig en winderig weer dat de paarden er baat bij hebben.

uva uvam vivendo varia fit

Saskia_D

Berichten: 74
Geregistreerd: 09-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 08:57

Ik volg ook even / lees ook graag mee. Hier een (nieuw) paardje, dat in ieder geval een regendeken op krijgt om te voorkomen dat ze in de herfstbuien echt helemaal doornat - en dus koud - wordt.

De hoeveelheid en dikte van de wintervacht kan echt wel door de hoeveelheid licht komen.
Maar dat verklaart voor mij nog niet waarom het ene paardje bij ons op stal nu al een teddy wordt, terwijl de andere nog straks in de korte (zomer)vacht zit en slechts een lichte wintervacht aanmaakt.
Natuurlijk ben ik ook benieuwd naar eventuele wetenschappelijke onderzoeken op dit vlak.
Tot nu toe spreken de meeste mensen uit eigen ervaringen, vermoed ik.

Voor altijd verpest met het zwarte-parel-virus

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 08:57

Geheel tegen houden ga je het vaak niet, dan moet je ook met licht gaan spelen.
Maar bij paarden speelt temperatuur zeker wel een rol.

Bij meerdere paarden ondervonden dat ze als jonge paarden dik in de vacht stonden.
En als ik dan ga rijden vind ik dat vervelend dus gooi ik een deken op en dat ze dan met dezelfde omstandigheden dus dunner in het haar staan.

Ik heb er 1 gehad die was daar echt heel overduidelijk in en zag er best grappig uit.
Die had echt een dun zomer velletje onder de deken, dus niet plat gedrukt, echt dun.
En hij stond zonder hals en bij de hals had hij dus een veel dikkere vacht.
Als je de deken afhaalde zag je overduidelijk verschil waar hij meer haar aanmaakte en waar niet.
En dat was iets wat ik dan weer nooit verwacht had, dat er plaatselijk dus ook nog verschil kan zijn.
Maar dat was ook de enige waar ik dat verschil zo heb gezien.


Mijn paarden staan overigens de hele dag in de wei in de nacht op stal.
Dit zomer en winter.
De stal is niet echt warm.


Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 08:58

Heel interessant onderwerp en inderdaad dit mag van mij ook wel een eigen topic hebben. Veel topics zijn al erg oud en in het algemene dekentopic gaat het zo hard dat soms een onderwerp snel ondersneeuwt.

Wij gaan verhuizen en een stal bouwen. De shetjes komen aan huis en dan komt er een klein paard bij. Natuurlijk ken ik het paard nog niet en weet ik niet hoe het paard in zijn vacht zit in de winter/wat hij gewend is qua scheren/dekens.

Maar altijd scheren zou ik liever niet doen. Maar met een winterdeken je paard droog en schoon houden en zo de aanmaak van de wintervacht verminderen klinkt dan voor mij aanlokkelijk. Maar inderdaad is dat zo? Wanneer moet je dan al met dekens beginnen om dit effect te bereiken?

Mijn dochter rijdt ook op de manege en daar staan de meeste zonder dekens in een wintervacht. Echter zijn er 3 die denk ik weinig wintervacht aanmaken (denk ik, is puur een aanname!) en in de winter een winterdeken op hebben. Ik weet in ieder geval zeker dat zij niet geschoren worden.
Zij blijven mooi kort in de vacht, echter weet ik natuurlijk niet of zij zonder deken uiteindelijk ook maar een erg dun wintervachtje zouden krijgen.

Ik lees graag mee in dit topic! Zelf denk ik er aan om in de toekomst in de stal daglichtlampen te gaan gebruiken en deze dan op de timer 's ochtends vroeg aan laten springen tot het licht wordt en dan 's avonds laten branden tot in ieder geval een uur of 21:00.
Ik moet alleen nog even uitzoeken hoe duur die lampen zijn in verhouding tot normale TL's. En wat het mij gaat kosten als ik ze zo lang laat branden.
Dit zijn o.a. die lampen waar ik me in wil gaan verdiepen:
https://www.truelightdaglichtlampen.nl/ ... gen/dieren

Ik ben benieuwd of dit i.c.m. een winterdeken zonder scheren zorgt voor een wat kortere vacht. Het hoeft geen zomervacht te blijven, maar het zou dan fijn zijn dat het geen teddyvacht wordt en het paard lang nat van het zweet blijft. Ook moeilijker schoon/netjes houden voor wedstrijden e.d.

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 09:10

Interessant!
Een andere overdenking: een paard dat ondervoed is, krijgt ook vaak een hele lange vacht. Dat kan dus niet alleen aan het licht liggen.

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Manadeluca

Berichten: 1121
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Het effect van de winterdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 09:18

Wat mijn opgevallen is dat het hooiverbruik toch wel mindert bij een paard die onder een deken staat. Mijn paard staat nu zonder doordat hij en mijn vorige ruin altijd in de lente hoesten, dit was niet het geval wanneer ze dekenloos de winter liet overwinteren. Het kan toeval zijn, maar dit zijn mijn bevindingen.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 09:20

Verharen gaat niet van de ene op de andere dag, dit is een proces.
In dit proces is het lengen en korten van de dagen ( licht ) een vast gegeven, temperatuur daarentegen is een minder vast gegeven.
Je hebt soms een langere of kortere zomer of winter, de temperatuur binnen de seizoenen kan verschuiven.
Anders zou een paard ineens in zijn zomer of wintervacht moeten schieten als het weer “omslaat”.
Ik denk dus ook dat lengte van licht de hoofdfactor is voor het verharen.
Tempratuur speelt daarnaast denk ik een secundaire rol.
Dit zou uiteraard bij alle vachthoudende dieren zo moeten werken.

Verder doet een paard meer voorbereidend werk op de kou, wanneer de temperatuur omlaag gaat krijgt het paard meer honger.
Hij gaat een isolerend vetlaagje opbouwen,
en gaat zijn metabolisme langzaam omhoog.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers