Zweet- en regendeken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LaraXBboy
Berichten: 60
Geregistreerd: 21-08-17

Zweet- en regendeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 21:14

Hoii,

Ik heb dus (ik heb research gedaan) een zweet en regendeken besteld! Ik ging me even verder erin verdiepen maar zag veel verschillende dingen. Zweetdeken heb ik omdat hij na 4 rondjes galop of 10 min draven/ korte trainingen al enorm bezweet is en ik iedere keer hem superlang laat uitstappen/ aan de hand droogstappen en hem liever niet voor zn spieren nog nat in het land zet (en omdat het zweet in zn vacht blijft zitten). Ik wilde dus dat hij sneller droogde en iets langzamer afkoelde voor zn spieren, vinden jullie dit wel slim/ is het de bedoeling? Ik twijfel namelijk best erg nu. De regendeken heb ik gekocht ondat die nu 24/7 buiten staat zonder beschutting en hij laatst heel nat was (hij heeft wel al een redelijk fluffy vacht) en het opdrogen superlang duurde en hij stond te rillen (ja dan warmt die zichzelf op dat weet ik ook van dat haren platdrukken maar dat is alleen om te isoleren en ja dat kan niet met natte vacht) en ik denk dat als het zulke weekenden enorm hard regent het echt fijner is met een deken want anders is die de hele tijd nat met wind en alles en toen die nog beschutting had ging die altijd droog staan.

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: Zweet- en regendeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:33

Bucas met stay dry voering?

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:41

Waarom scheer je 'm niet gewoon als hij zo zweet?

Als het echt winter wordt heb je aan alleen een regendeken mogelijk niet genoeg. Let ook even op de pasvorm, niet elke deken past goed op ieder model paard. Daarnaast speelt bij voorbeeld de stof mee, aan een 600 denier deken heb je niks bij windkracht 4. Ik heb 600 denier dekens voor de killere, regenachtige dagen in de zomer en regendekens van dikkere stof voor in de winter. Dat gaat dus niet over de vulling van de deken maar over de dikte van de stof. Voor mijn merrie heb ik liners die er onder kunnen. Mijn ruin heeft een regendeken van Bucas met stay dry voering, erg fijne deken vind ik dat. Voor hem wil ik dit jaar ook een liner, afgelopen februari/maart toen het zo heel koud was met veel wind had hij aan alleen de regendeken niet genoeg.

Overigens belemmer je met een zweetdeken juist het opdrogen van de vacht. Een paard zweet om warmte kwijt te raken. Onder een deken krijgt hij het alleen maar nog warmer. Zo lang hij niet op de tocht staat en op adem is kun je 'm gerust nat in het land zetten.

Aan 1 regendeken heb je denk ik ook niet genoeg voor al je 4 paarden. Ook niet voor eentje trouwens.

LaraXBboy
Berichten: 60
Geregistreerd: 21-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-18 20:38

xsensibel schreef:
Bucas met stay dry voering?


nee van de ej zon regendeken

LaraXBboy
Berichten: 60
Geregistreerd: 21-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-18 20:42

Koper schreef:
Waarom scheer je 'm niet gewoon als hij zo zweet?

Als het echt winter wordt heb je aan alleen een regendeken mogelijk niet genoeg. Let ook even op de pasvorm, niet elke deken past goed op ieder model paard. Daarnaast speelt bij voorbeeld de stof mee, aan een 600 denier deken heb je niks bij windkracht 4. Ik heb 600 denier dekens voor de killere, regenachtige dagen in de zomer en regendekens van dikkere stof voor in de winter. Dat gaat dus niet over de vulling van de deken maar over de dikte van de stof. Voor mijn merrie heb ik liners die er onder kunnen. Mijn ruin heeft een regendeken van Bucas met stay dry voering, erg fijne deken vind ik dat. Voor hem wil ik dit jaar ook een liner, afgelopen februari/maart toen het zo heel koud was met veel wind had hij aan alleen de regendeken niet genoeg.

Overigens belemmer je met een zweetdeken juist het opdrogen van de vacht. Een paard zweet om warmte kwijt te raken. Onder een deken krijgt hij het alleen maar nog warmer. Zo lang hij niet op de tocht staat en op adem is kun je 'm gerust nat in het land zetten.

Aan 1 regendeken heb je denk ik ook niet genoeg voor al je 4 paarden. Ook niet voor eentje trouwens.


Nou ik ga hem niet scheren, vind dat een beetje overbodig. Hij staat dus we vol in de wind als ik hem in de paddock zet dus daarom liever niet en een zweetdeken neemt het vocht op waardoor ze sneller drogen. Hij heeft t eig nooit koud maar nu die nat word dus wel dus daarom heb ik de regendeken, niet voor de wind ofz opzich. Ik heb maar 1 paard en hij krijgt echt een dikke vacht dus het is wel genoeg hoor. Overigens gaat hij s'winters op stal.
.

Odetje92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 22:45

LaraXBboy schreef:
xsensibel schreef:
Bucas met stay dry voering?


nee van de ej zon regendeken


Welke precies? Ben je niet in de war met een fleece gevoerde regendeken?