van 24/7 buiten naar snachts op stal, dekens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lotte001
Berichten: 49
Geregistreerd: 26-09-18

van 24/7 buiten naar snachts op stal, dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-18 15:54

goedemiddag,

mijn paard verhuisd aanstaande zondag van een stal waar hij ook snachts buiten staat naar een stal waar hij alleen overdag buiten staat. ik gebruikte voorheen dan ook nooit dekens, maar kan me voorstellen dat hij een minder dikke wintervacht aanmaakt als hij snachts wel op stal staat, en hij dus overdag wel een deken nodig heeft.
helaas heb ik niet de mogelijkheid om mijn dekens sochtends en savonds te wisselen.
Hoop dat jullie mij kunnen vertellen of ik dan het beste wel of geen deken op kan doen, en zo ja wat voor deken.


Heel erg bedankt alvast!
Lotte


Josien_

Berichten: 8963
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: van 24/7 buiten naar snachts op stal, dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 15:55

Mijn pony heeft deze overgang ook gehad. Ik ben toen geen dekens gaan gebruiken, mijn pony maakte ook geen andere wintervacht aan toen ze 's nachts op stal kwam te staan.

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

lotte001
Berichten: 49
Geregistreerd: 26-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-18 15:56

Josien_ schreef:
Mijn pony heeft deze overgang ook gehad. Ik ben toen geen dekens gaan gebruiken, mijn pony maakte ook geen andere wintervacht aan toen ze 's nachts op stal kwam te staan.


ook op het moment dat het ineens kouder wordt zoals nu?

Josien_

Berichten: 8963
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: van 24/7 buiten naar snachts op stal, dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 16:00

Nope, helemaal niets anders. Natuurlijk had mijn pony toen ze nog 24/7 buiten stond wel toegang tot een schuilstal.

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

lotte001
Berichten: 49
Geregistreerd: 26-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-18 16:01

Josien_ schreef:
Nope, helemaal niets anders. Natuurlijk had mijn pony toen ze nog 24/7 buiten stond wel toegang tot een schuilstal.

ja dat heeft die van mij ook nu. ben zo bang dat hij het overdag in de winter koud krijgt..


Emori

Berichten: 13115
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 16:06

Ik zou geen dekens op doen, als je dat anders ook nooit doet. Hij past zich wel aan.

[IM] Ons gouden paardje is er niet meer..
Follow the bliss just like a summer song
Please stay there forever, I'll try to remember


lotte001
Berichten: 49
Geregistreerd: 26-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-18 16:08

MissToseland schreef:
Ik zou geen dekens op doen, als je dat anders ook nooit doet. Hij past zich wel aan.


ook echt in de strenge winter straks? dan is het verschil tussen buiten en binnen toch erg groot

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 16:13

lotte001 schreef:
MissToseland schreef:
Ik zou geen dekens op doen, als je dat anders ook nooit doet. Hij past zich wel aan.


ook echt in de strenge winter straks? dan is het verschil tussen buiten en binnen toch erg groot


Ik zou zeggen geen deken, hij gaat overdag gewoon naar buiten, zal daar zijn vacht ook op aanpassen.
En voor het idee, voor paarden is het nu niet koud he!? Ineens kouder :+ :Y) :') :D voor je paard niet hoor, maar ik geef toe zelf wel voor mezelf andere jas te hebben gepakt, maar ik heb ook minder inhoud tov mijn oppervlakte en eet geen ruwvoer om me hele dag warm te houden.

Mocht het wel nodig blijken kan het altijd nog en is afh. van hoe streng de winter wel of niet is (en koud bijv. -5 is niet eens zo zeer het probleem, maar bij 1 graad 5 dagen zeikende regen wel) en hoe warm/koud/goed geventileerd/stik benauwd de stallen zijn.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

ellepel

Berichten: 47259
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 16:14

Wacht het even af hoe de vacht zich gaat ontwikkelen.
Ik denk dat hij gewoon dezelfde vacht aan maakt dan anders.
Denk je later dan alsnog van goh het is te koud,dan koop je er een 100 grams winterdeken bij :j

lotte001
Berichten: 49
Geregistreerd: 26-09-18

Re: van 24/7 buiten naar snachts op stal, dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-18 16:18

ah oke duidelijk, ik was bang dat het verschil van binnen en buiten echt veel uit zou maken. maar dat is dus niet echt begrijp ik

Obelix95

Berichten: 638
Geregistreerd: 12-09-10

Re: van 24/7 buiten naar snachts op stal, dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 16:27

Ligt er ook aan of het in stal heel erg warm is of gewoon dezelfde temperatuur als buiten. Bij ons staan de luiken snachts gewoon open van de boxen oor frisse lucht etc. Dus daar is het ongeveer hetzelfde als buiten qua temperatuur.

Als binnen veel warmer is bij jou dan buiten,dan misschien wel voor een deken voor buiten kijken.

lotte001
Berichten: 49
Geregistreerd: 26-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-18 16:28

Obelix95 schreef:
Ligt er ook aan of het in stal heel erg warm is of gewoon dezelfde temperatuur als buiten. Bij ons staan de luiken snachts gewoon open van de boxen oor frisse lucht etc. Dus daar is het ongeveer hetzelfde als buiten qua temperatuur.

Als binnen veel warmer is bij jou dan buiten,dan misschien wel voor een deken voor buiten kijken.


de deuren zijn wel dicht, dus het lijkt me wel warmer. maar ik kan geen deken op doen voor alleen buiten, kan daar sochtends niet heen om te wisselen..

Ibbel

Berichten: 48938
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 16:30

Ten eerste is het in stallen sowieso al zelden heel veel warmer dan buiten. Meestal scheelt het niet meer dan een paar graden. Anders zou er ook geen markt zijn voor vorstvrije automatische drinkbakjes :)
Ten tweede wordt vacht vooral aangemaakt op geleide van daglengte. En tenzij je paard 's nachts onder 6000 lux verlichting staat, zal het feit dat het vroeg donker wordt in de eerste plaats de wintervacht bepalen, en de temperatuur in veel mindere mate.
Ten derde heeft jouw paard het geluk dat-ie iedere nacht weer op kan droger als het regent. Dus voordat-ie eventueel tot op de huid nat is, staat-ie alweer droog.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Patriesje en 0 bezoekers