Welke rol speelt een stapmolen in jouw routine?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Welke rol speelt een stapmolen in jouw routine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-18 12:59

De titel zegt al veel, maar ik heb sinds een week de stapmolen bij ons op stal geïntroduceerd aan mijn paard. We hebben het altijd al gehad op de vorige stal, maar dat was niet overdekt, op stenen en gewoon niet veilig dus daar wilde ik ze er niet in hebben. De molen nu is super, op zand ook dus voor mij is dat een extra veiligheid en ik kan ze zien vanuit de stallen. Mijn merrie is snel aan de dikke kant dus leek dit mij handig om ze een halfuurtje/drie kwartier per keer in de molen te zetten zodat ze stevig kan doorstappen in intervallen (snelheid kan ik zelf regelen en ook of ik ze linksom/rechtsom langer of korter wil laten lopen). Ik zou dit dan een keer of 2-3 per week doen omdat het uiteindelijk voor mijn paard toch ook niet zo fantastisch leuk lijkt. Ze gaat elke dag al op de weide wat dus het buikje kan verklaren en wanneer ik dan 's avonds kom rijden liet ik ze altijd na de training nog even extra op de weide; ook op de dagen dat ik niet reed maar gewoon kwam verzorgen/kroelen liet ik ze gewoon nog anderhalf uur op de weide 's avonds. Maar dan kan ik op die dagen misschien gewoon 45min molen doen en dan een uurtje nog los op de weide. zijn er nog mensen die de stapmolen gebruiken als een soort fitness-apparaat?

Wat zijn jullie ideeën over het gebruik van een stapmolen? Hoe gebruiken jullie hem of liever gewoon helemaal niet?


Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:24

Ik vind het fantastisch en zou niet meer zonder willen! Gebruik hem bijna dagelijks, naast het buiten staan op weide/paddock. Fijn dat ze in een constant tempo lekker moeten doorstappen.
Op een "vrije dag" als ik zelf ook een dagje stal-vrij neem, gaat ze er gemiddeld 3 kwartier in. Daarnaast gebruik ik hem voor/na het rijden/longeren. Meestal heb je toch een moment dat je spullen aan het opruimen bent ofzo, dan laat ik haar nog even extra lang stappen na het werk. Ik vind het vooral een fijn idee dat ze voor het werk onder het zadel al even onbelast in beweging is geweest, vooral als ze van stal af komt :)

Daar moet ik wel bij zeggen dat ik het geen vervanging van overige beweging vind, ook geen vervanging van het los- en uitstappen bij het rijden. En hett blijft natuurlijk wel een beetje saai :+ dus word er ook gewoon regelmatig aan de hand gestapt.

Edit: bij ons op stal is de molen overigens ook op zand.

HET LEVEN IS RUIGER MET EEN TUIGER!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:27

geen, ik heb een pony die percies weet hoe de boel te saboteren :x
goedkope en dure ze doen het allemaal zo pony lief ze temt >;)

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Re: Welke rol speelt een stampolen in jouw routine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:33

Van de winter hecht ik groot belang aan de stapmolen. In de paddock doet mijn merrie niks anders dan eten, dus de molen is voor het extra bewegen. Hoop alleen dat de molen (het stroom op de hekken) gemaakt is. Nu blijft mevrouw nml. stilstaan

Waar is onze Angel?
www.wioa.nl
voor hulp bij het zoeken naar vermiste honden en het online delen van alle vermiste dieren

Princesj

Berichten: 4546
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Welke rol speelt een stampolen in jouw routine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:36

Mijn paarden staan 24/7 buiten, wij hebben geen stapmolen en ik mis hem ook niet echt. Het zou voor mij puur een lui uitstap apparaat zijn, dus ik neem die 15 minuten aan de hand stappen voor lief ;-)

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

Cioccolato

Berichten: 6598
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:38

Oh wij willen er 1 aanschaffen. Ook vooral voor de winter. Wij beschikken dan over paddocks, zand. Of ze eten zand, of ze staan de hele tijd in de modder te staan.. Dan dus liever wat beweging in de stapmolen erbij :j


Laurievc

Berichten: 4414
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:41

Op dagen waarop ik minder tijd heb, stop ik alles in de molen en kijk ik hoever ik kom met de andere paarden ondertussen te rijden (2 in de molen, 1 rijden. Daarna wisselen). Ook na het longeren stop ik er wel eens eentje in de molen zodat ik al aan de volgende kan beginnen. Julie (mijn vos) steek ik ook regelmatig in de molen om dat buikje wat weg te werken. Voor mij is het echt ook als 'extra'.
Binnenkort verhuizen ze naar thuis, maar ik denk niet dat ik het ga missen. Daar gaan ze meer buiten in de paddock/weide en kan ik meer op mijn gemak werken. De extra workout is dan wel weg, maar ik denk dat ik mijn tijdsbesparing dan kan steken in trainen :)

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:41

Laatst zag ik toevallig nog een oude anti stapmolen post van mij :')

Maar ik gebruik hem nu bijna iedere dag. Ik gebruik hem voor het uitstappen en wellicht zometeen als het kouder wordt ook om in te laten stappen. En als extra beweging omdat ze niet zo lang buiten kunnen.

NoekAa_

Berichten: 1464
Geregistreerd: 24-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:41

Ik maak er bijna dagelijks gebruik van, laat de paarden er na het werk in uitstappen. Kan ik alvast opruimen. Verder op de dagen dat ze vrij zijn gaan ze een halfuurtje wandelen in plaats van rijden of longeren.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Welke rol speelt een stampolen in jouw routine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 14:17

Mjn paarden komen elke dag 3 x uit de box. Een dagdeel in de paddock, 1 x trainen (onder het zadel of longe) en dan in de avond nog 1 x in de stapmolen om evt spierpijn er alvast uit te lopen en nog even lekker in beweging te zijn voor de nacht. Ideaal!

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Welke rol speelt een stampolen in jouw routine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 14:21

Wij hebben dit niet en ze staan 24/7 buiten, maar moesten ze op stal een molen plaatsen dan zou ik hem iedere keer als ik ga gebruiken. We werken in shiften naar gelang het aantal paarden (ik ga 4 keer in de week gaan uitmesten en voeren). Wat mij betreft beide een halfuur tot een uurtje in de molen terwijl ik uitmest, de ene is op pensioen maar heeft wel baat met stapwerk, de andere probeer ik een paar keer per week te trainen, na de stapmolen kunnen ze beide zo mee de oude terug op de wei en de jonge kan gereden worden en is zo al lekker warmgestapt. (of omgekeerd, in de winter ivm zweten, kan ze lekker een halfuur uitstappen in de molen terwijl ik uitmest.)

Twiggy2008
Berichten: 21240
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Welke rol speelt een stampolen in jouw routine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 14:36

Mijn paarden staan 24/7 buiten met schuilstal. Gelukkig geen stapmolen hier, geestdodende dingen. Ik train en loop graag zelf met mijn paarden.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Welke rol speelt een stampolen in jouw routine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 14:40

Wij hebben er op stal geen, maar als we die wel hadden, zou ik hem niet gebruiken. In de zomer staat mijn paard buiten en in de winter met een groep op de paddock. Daarnaast vind ik het altijd een beetje zielig ogen. Beweging geef ik haar inderdaad zelf.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

eva1969

Berichten: 4035
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 14:44

Ik heb me serieus even afgevraagd wat een stampolen was en wat ik er dan mee moest :')

Insta: ArtbyEvaRoeters

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 14:45

Ik heb jaren een stapmolen gehad en eigenlijk niet gebruikt. Zie er de meerwaarde niet van in wanneer je je paard rijdt/longeert. Tenzij je de mogelijkheid hebt om je paard bijv in de ochtend in de stapmolen te zetten en in de middag kunt rijden/longeren. Dit uiteraard naast weidegang. Dan krijgt je paard een fijne afwisseling.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 14:46

Ik heb er ook niet 1. Mijn vorige paard kende het wel vanuit haar vorige stal en had er geen hekel aan.

Als ik er 1 zou hebben zou ik hem gebruiken om de paarden extra beweging te bieden in de hoop dat ze daar Slanker van worden. Helaas weet ik niet waar ik zo'n ding kwijt moet zonder in te leveren op het formaat van de rijbaan.

Ze lopen bijna allemaal al 24/7 vrij rond en mijn paard staat alleen voor de nacht op stal.
Een uurtje extra intensiever wandeLen en een uurtje minder eten is voor hun niet verkeerd

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 14:56

eva1969 schreef:
Ik heb me serieus even afgevraagd wat een stampolen was en wat ik er dan mee moest :')


Dit had ik ook :')

maar nee, ik gebruikte hem nooit. Altijd zelf wandelen of rijden.

Arlette1991

Berichten: 737
Geregistreerd: 20-04-06
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 14:57

Ik gebruik de stapmolen regelmatig, vind het ideaal.

Soms om wat meer beweging te geven naast weidegang, als ik een aantal dagen achter elkaar geen tijd heb om te rijden.
In het voorjaar/najaar gaat hij er vaak in als ik hem afgespoten heb na het werken, en ik het te fris vind om gelijk weer de wei op te gaan.

Hoe lang hij er in loopt varieert, van een kwartier tot een uur.
Heel soms zet ik hem op draf programma, maar ik beweeg hem liever even aan de longe.

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Re: Welke rol speelt een stampolen in jouw routine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 15:00

Ik gebruikte hem in het verleden. Maar na een val partij in de molen niet meer. Ze struikelde. Viel en de molen stopte niet maar draaide door. Waar door ze meerdere keren gevallen is. sinds dien vind ik ze niet veilig meer.

“If you keep on doing what you’ve always done, you’ll keep on getting what you’ve always got”

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-18 20:42

Laurievc schreef:
Op dagen waarop ik minder tijd heb, stop ik alles in de molen en kijk ik hoever ik kom met de andere paarden ondertussen te rijden (2 in de molen, 1 rijden. Daarna wisselen). Ook na het longeren stop ik er wel eens eentje in de molen zodat ik al aan de volgende kan beginnen. Julie (mijn vos) steek ik ook regelmatig in de molen om dat buikje wat weg te werken. Voor mij is het echt ook als 'extra'.
Binnenkort verhuizen ze naar thuis, maar ik denk niet dat ik het ga missen. Daar gaan ze meer buiten in de paddock/weide en kan ik meer op mijn gemak werken. De extra workout is dan wel weg, maar ik denk dat ik mijn tijdsbesparing dan kan steken in trainen :)

En heb jij het idee dat het helpt om je paard beter op gewicht te houden? Of maakt het niet echt een verschil uit?

caro29
Berichten: 8039
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Welke rol speelt een stampolen in jouw routine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 20:48

Wij hebben een molen op stal en probeer haar er zo’n 3x per week in te zetten naast het rijden en de paddock. Benen zien er een stuk droger uit sinds zij erin loopt. Ik doe het puur voor hardheid

Happy16

Berichten: 4611
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 20:49

Wij hebben er een op stal, maar ik zou hem niet missen als hij weg ging. Enkele keer gebruik ik hem als ik en paard van een stalgenootje moet doen en ik heb weinig tijd. Dan laat ik ze daar losstappen voor het longeren. Mijn verzorgpaard vindt het ook heel saai :=

Levi <3

lideli

Berichten: 2439
Geregistreerd: 21-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:01

Wij hebben geen stapmolen, maar ik hoef er ook geen.
Inderdaad zelf gewoon met de paarden wandelen. Ik vind een stapmolen geestdodend en sommige ook gevaarlijk.

Laurievc

Berichten: 4414
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:20

Heleennn schreef:
Laurievc schreef:
Op dagen waarop ik minder tijd heb, stop ik alles in de molen en kijk ik hoever ik kom met de andere paarden ondertussen te rijden (2 in de molen, 1 rijden. Daarna wisselen). Ook na het longeren stop ik er wel eens eentje in de molen zodat ik al aan de volgende kan beginnen. Julie (mijn vos) steek ik ook regelmatig in de molen om dat buikje wat weg te werken. Voor mij is het echt ook als 'extra'.
Binnenkort verhuizen ze naar thuis, maar ik denk niet dat ik het ga missen. Daar gaan ze meer buiten in de paddock/weide en kan ik meer op mijn gemak werken. De extra workout is dan wel weg, maar ik denk dat ik mijn tijdsbesparing dan kan steken in trainen :)

En heb jij het idee dat het helpt om je paard beter op gewicht te houden? Of maakt het niet echt een verschil uit?

Als ik 'strak' mijn trainingsschema volg en daarbij de molen gebruik zie ik daadwerkelijk verschil :) Julie wordt echt dik van nog maar te kijken naar eten, dus als ik ze weer een weekje minder intensief buitenneem, dan heb ik ook wel het idee dat het er meteen terug aanzit :+ Ze is al wel een singelmaat gezakt, dus volgens mij doet het toch iets :P

Achterom
Berichten: 23023
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:23

Twiggy2008 schreef:
Mijn paarden staan 24/7 buiten met schuilstal. Gelukkig geen stapmolen hier, geestdodende dingen. Ik train en loop graag zelf met mijn paarden.

Dat dus.
Op een vorige stal hadden we er een, heeft mijn paard een enkele keer ingestaan, maar hij is er niet geschikt voor. Vindt het saai en gaat dan dingen verzinnen, zoals er onderdoor glippen of stilstaan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FleurSandro, Gerdjee, xChanelx en 68 bezoekers